XC90 2.0 T8 Twin Engine AWD 2019: hoe laden, buiten stopkontakt of wallbox

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Volvo V70 2006
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 28.04.2009 - 19:47

Ik heb gisteren mijn XC60 ingeruild en een XC90 T8 aangeschaft. Over 2 weken krijg ik hem..

Mijn vraag is hoe de accu te gaan laden....
Kan dit gewoon dmv een buiten stopkontakt of moet je hier een wallbox voor aanschaffen? Bij de auto word zowel een Schucko kabel (normale stekker) als een kabel voor een laadpaal geleverd.

Het is mijn eerste kennismaking met een hybride, ik heb er nog geen inzicht in hoe e.e.a. werkt.

Als je met een normale stekker kan laden, hoe lang moet je dan laden voor de accu helemaal vol is?
2018 Volvo XC60 D5 AWD R-design Polestar tuned MY16
2013 Volvo V70 2.4D Limited Edition MY11
2007 Volvo V70 2.4D Edition II MY06
2000 VW Passat 1.9 TDI H5 Trendline
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Ascona
1989 Volvo 340 1.7 DL Special MY86
xxxx Mazda 323
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Allereerst gefeliciteerd met de T8, hele fijne auto en ik wens je er veel plezier mee. Je kunt met beide (thuislader/laadpaal) gewoon opladen, alleen met een "normale" stekker duurt het gewoon langer. Simpel gezegd kun je met een thuislader max 2,3kWh laden. Met een wallbox kun je tot 3,6 (short range) of zelfs 6,4 (long range/ 3-fase laadpaal) en dat is dus minimaal 1,5 keer sneller laden. Ligt er dus helemaal wat voor jou past.
Als je een thuislader gebruikt zorg dan dat je een apart stopcontact buiten laat aanleggen op een schone groep, dat wil zeggen dat er verder niets op die groep aangesloten zit, want anders knalt je stop eruit of zakt het laadvermogen terug. Ga niet werken met verlengsnoeren en zonder randaarde doet de thuislader het niet.
Ik zelf heb een laadpaal (van Easee) omdat je dus sneller kunt laden en omdat er een vaste kabel aanzit: uitstappen, kabel in de auto en laden maar. Geen gedoe met een kabel achter uit de auto moeten pakken of uit de garage of zo. Ik heb een kleine accu en die zit met 2,5 uren vol. Met een thuislader duurt dat zeker een uur of anderhalf langer. De thuislader gebruik ik op de camping (als dat nog mag...). Vergeet eventueel voor onderweg niet een laadpas aan te schaffen. Ik laad overal en altijd en haal een verbruik gemiddeld van 1:18. Succes met de keuze en veel voorpret van het wachten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Volvo V70 2006
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 28.04.2009 - 19:47

Dank voor de snelle reactie.

Heb je de laadpaal van Easee zelf gemonteerd?
Zoja is dat eenvoudig te doen?
2018 Volvo XC60 D5 AWD R-design Polestar tuned MY16
2013 Volvo V70 2.4D Limited Edition MY11
2007 Volvo V70 2.4D Edition II MY06
2000 VW Passat 1.9 TDI H5 Trendline
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Ascona
1989 Volvo 340 1.7 DL Special MY86
xxxx Mazda 323
Longway
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
Locatie: Katwijk

Ik heb zelf buiten een waterdichte randaarde wandcontactdoos gemonteerd en deze op een aparte 16 A groep in de meterkast aangesloten. Functioneert prima!
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Longway schreef: 23.03.2024 - 20:16 Ik heb zelf buiten een waterdichte randaarde wandcontactdoos gemonteerd en deze op een aparte 16 A groep in de meterkast aangesloten. Functioneert prima!
Als je niet zoveel haast hebt om te wachten op een volle accu, dan kan dat prima.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volvo V70 2006 schreef: 23.03.2024 - 18:58 Heb je de laadpaal van Easee zelf gemonteerd?
Zoja is dat eenvoudig te doen?
In mijn geval was dat inderdaad heel goed zelf te doen, de kabel lag er al omdat de vorige huiseigenaar ook al een laadpaal had.
Die kabel (of je nu een laadpaal hebt of niet) moet altijd op een aparte groep in je groepenkast worden afgemonteerd. Als je niet weet hoe dat moet zou ik er niet aan beginnen.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Volvo V70 2006
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 28.04.2009 - 19:47

Bedankt voor alle informatie
2018 Volvo XC60 D5 AWD R-design Polestar tuned MY16
2013 Volvo V70 2.4D Limited Edition MY11
2007 Volvo V70 2.4D Edition II MY06
2000 VW Passat 1.9 TDI H5 Trendline
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Ascona
1989 Volvo 340 1.7 DL Special MY86
xxxx Mazda 323
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

In het voordeel van een eigen laadpaal: een laadpaal (ik heb het merk Wallbox) kun je programmeren om op te gaan laden wanneer jij dat wilt. In combinatie met een dynamisch stroomtarief kun je veel goedkoop en soms gratis laden. Is niet voor iedereen interessant, maar in mijn geval zeker.
Communicatie met de Wallbox gaat via Bluetooth, dus je hoeft er de deur niet voor uit. Ik woon op 6-hoog en de auto staat bij mijn laadpaal beneden op het parkeerdek. Werkt prima.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”