Geen AWD maar 1WD...

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
R_P
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:08

Moest voor de APK een stuurkogel vervangen. Wilde de 2004 V70 D5 GT AWD (vanwege AWD leek me in XC70 forum beter dan in V70, maar mods, verplaats maar als ik dit fout inschat) twee blokken oprijden (zoals in de foto) zodat ik makkelijk de garagekrik er onder kon krijgen en één wiel slipte door. De rest deed duidelijk geen flikker, anders was dit geen probleem geweest.

Ik dacht (wellicht ten onrechte) dat deze auto doorslippende wielen afremde zodat er meer vermogen richting de niet doorslippende wielen zou gaan EN dat de AWD wordt ingeschakeld/meer aangrijpt als voorwiel 1/6 rotatie o.i.d. doorslipt.

Hoe kan dan één band opgerookt worden (gebied van 10x10cm was helemaal zwart van rubberpoeder) terwijl ik stil stond?

Ideeën, links, etc. meer dan welkom. Sorry als ik een beetje kortaf ben, ben héél erg geïrriteerd, dit is de spreekwoordelijke druppel*.

Het soort blok waar ik dus niet tegenop kwam (er lag er eentje voor elk voorwiel).
Afbeelding

* Laatste maand:
- voeding laptop ontploft, zekering eruit, TV doet het nu ook niet meer.
- lekkage ingebouwd toilet, stortbak lek door ouderdom
- scherm elektrische fiets overleden
- lader elektrische fiets overleden (heeft niets met bovenstaande te maken)
- ANDERE lader elektrische fiets overleden
- bij klaarmaken Volvo voor APK blijkt rubber draagarmen scheuren te vertonen, die heb ik VORIG JAAR voor de APK vervangen
- voor 1100 euro opgelicht op Marktplaats dat vervolgens geen flikker doet (betaling via hen gegaan dus je hebt geen idee wie de ontvanger van je geld is en dat vertellen ze ook niet...)
- ongetwijfeld nog meer, maar jullie krijgen wel een idee denk ik...
Volvo V70 D5 AWD geartronic 2-2004 ex-politie met een ruilblok

Afbeelding
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 324
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Het lijkt erop dat je haldex koppeling kapot is, zodat je nu een 2wd heb. Dat het doorslippende wiel niet wordt afgeremd zou kunnen komen doordat eerst vermogen naar de achterwielen wordt gestuurd en als er dan nog slip is pas individuele wielen worden afgeremd (niet 100% zeker over de implementatie) anders zou je wel een melding hebben gehad over een defect in het abs/dstc systeem
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Haldex is in basis volgens mij FWD en bij slip aandrijving naar achteren erbij.
Bij defecte Haldex geen achterwielaandrijving.
(soms wordt zelfs de as naar achtern verwijderd bij defecte haldex, dus even controleren ;) )

Of hij dan nog slip van 1 wiel vooraan kan opvangen betwijfel ik.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
hen123drik
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.04.2018 - 15:48

In principe heeft volvo heeft 'open differentiëlen'; dat wil zeggen dat als er een wiel is zonder tractie, daar alle aandrijving naar toe gaat. DSTC zorgt er echter voor dat er op het wiel zonder tractie wordt geremd, zodat daar weerstand is en ook het wiel (of wielen) mét tractie aandrijving krijgen. Bij een AWD volvo wordt het nog iets ingewikkelder, want daar 'praat' de AWD met de DSTC om inderdaad de krachten ook naar de achterwielen te sturen via de haldex. Als die haldex (of het AWD in het algemeen) niet werkt zonder dat de haldex-computer dat weet, dan werkt het hele DSTC niet meer lekker. Jouw situatie (uitgaande van een niet functionerende haldex) is vergelijkbaar met de test op 2:25 in dit filmpje: je ziet dat het rechtervoorwiel blijft spinnen (rubber verbranden in jouw geval vanwege wat minder grip) en dat het linkervoorwiel helemaal niets doet. Jouw auto denkt dat het oke is, omdat ie denkt dat de achterwielen mee helpen, maar dat doen ze bij een kapotte haldex/haakse overbrenging niet.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”