snelle accelereratie - koudere motor

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Hey nogmaals!

Ik heb een vraag. Mijn Volvo XC60 II (bj 2019) heeft een probleempje en hoop dat jullie mij een beetje de juiste weg in kunnen duwen.

Mij valt op dat wanneer de motor nog niet lang gereden heeft (koud), en bij sneller willen/moeten accelereren, dat de snelheid niet constant is en ervaar ik kleine haperingen. Bij een warm gedraaide motor merk ik dit niet. Althans, niet zo dat het mij opvalt net zoals een koude motor. Bij een warmte lijkt het dus allemaal goed te gaan.

Wat zijn jullie gedachten hierbij? Is een spoeling van de automaat misschien een idee?
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Hoe oud zijn de bougies (indien benzine uiteraard)?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Ongeveer 25000 km (bij aanschaf van deze occasion heeft de garage het een beurt gegeven)
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Schiet me iets te binnen, zou het eventueel iets met motor olie te maken kunnen hebben? Ik heb de auto nu ongeveer 25000 km gereden na aanschaf en beurt te hebben gehad van garage wat ik het bij kocht. Maar sinds dien staat olie level op Max, helemaal naar rechts, volgens mij kan je elektronisch niet checken of het te vol zit? Zou het eventueel kunnen dat ik teveel olie erin heb zitten en dus wanneer olie goed gesmeerd bij een warme motor, dat ik daarom minder last heb bij accelereren?

Of is het misschien toch de bougies?

Bobine moet ook elke 100k vervangen worden? Zo ja, kan ik dat ook nog proberen. Kan ze alleen niet van het merk Volvo ook of Bosch vinden.

Of misschien toch iets met automaat transmissie?
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Teveel aan olie is slecht. Als je dat vermoeden hebt, gelijk na laten kijken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Denso ZXE24HLR7 is de bougie.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik herken wel wat je zegt, was mij ook wel eens opgevallen toen ik hem net had. Ik denk dat jij eens bij een dealer een 2.0 update moet gaan halen want Volvo heeft meerdere updates aan de aandrijflijn gedaan en ik heb het probleem nu niet meer. Uiteraard kunnen er ook verkeerde bougies in zitten, zeker als de auto de laatste keer niet door een dealer is gedaan, maar dan zou ik verwachten dat de haperingen er ook bij warme motor zouden moeten zijn. Zoals Raspaardje al aangeeft zijn het DENSO bougies, maar bij de dealer zijn ze echt niet veel duurder en als ik het zo lees ben je niet echt een sleutelaar (sorry als mijn interpretatie niet klopt) dus zou ik het in jou geval lekker laten doen.
Olie staat mij bij ook 100% op max en dat is dus de digitale oliepeil meter en daarmee kun je dus checken of er nog voldoende olie in zit. 100% op max is 100% OK en als het peil na 25K nog steeds op de MAX staat dan gebruikt jou auto geen olie, goed nieuws dus.
Automaat met oude olie geeft ipv haperen veel meer het effect dat de toeren wel oplopen maar de snelheid achterblijft. Het is zeker wel behoud van je automaat om deze ergens tussen de 80 en 100K te spoelen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Thanks allen voor jullie reacties. Ik heb de wagen net even rond gereden en meerdere rondjes gemaakt zodat de motor goed warm liep. Daarna op een rechte stuk even goed kunnen trappen.

Zelfs op een warme motor hapert het, wel ietsjes minder lijkt het als op een koude motor. Na zoveel testen weet je het op een gegeven moment ook niet meer 😅 Als ik flink accelereer, voelt je het gewoon.

Heb zo een simpele bluetooth obd2 adapter aangesloten tijdens het rijden en met een app gekeken of er iets aan foutcodes te lezen was. Gelukkig geen foutcodes oid, ook misfire tests zijn geslaagd, dus daar lijkt het ook niet op.

Wat betreft aandrijflijn, ik zit op de update van maart 2023, is de laatste software versie na inderdaad wat updates achterliep. De garage waar ik em heb gekocht heeft dit voor mij achteraf nog geupdate nadat ik heb geklaagd over het schokken. Dus dat is het ook niet.


Bij het optrekken zit er wel kracht in, het is niet dat het in toeren oploopt maar niet vooruit gaat, gelukkig. Dus de bak is het vermoeden dan ook niet? Maar met 114k op de teller ga ik toch maar eens de versnellingsbak met nieuwe olie voorzien. Zit hier ook een filter in?

Toch de bougies? Ik heb geen idee welke bougies ze erin hebben gedaan, ik heb het bij aanschaf met een “grote beurt” erbij gekregen. Geen idee wat voor olie of bougies.

Zojuist een bestelling gedaan van 4x bosch 0 242 140 565

https://m.autodoc.nl/bosch/18252972

Ook maar gelijk, olie en filters doen. Rij al 25k hierop, tijd voor verversen.


Hebben jullie nog andere tips die ik kan testen? Of zijn er obd2 resultaten die ik met jullie hier kan delen om bepaalde vermoedens uit te sluiten?

Sorry voor de noobie vragen, maar ben jullie zeer dankbaar!
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Volgens mij zijn dit geen hele noemenswaardige aantallen, maar na een tijdje te hebben gereden en nog geen keer naar de obd resultaten kijkend, zie ik toch enkele misfires op elke cylinder.

Ik heb ze als bijlage toegevoegd.

Ook een filmpje waarin ik wat optrek. Je hoort dat je gas geeft en kmpu teller gaat ook snel, bij de tweede versnelling, hoor je bij 4k toeren dat de auto een kleine tril deed, en die bevestig ik kort daarna door “tik” te roepen. Sorry, niet heel origineel lol.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Vandaag op een rit van ongeveer 90km, merendeels snelweg (maar op snelweg kwam er niks bij, cruise control), de rest kwam bij binnen bebouwde kom, vaker optrekken, stoplichtje hier en daar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Branden er al controle lampjes in je dashboard? Nee? Lekker doorrijden dan zou ik zeggen en er niet teveel op letten. Het komt op mij over dat je op zoek bent naar iets wat er niet is.....(maar misschien heb ik het mis).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 765
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Tosko schreef: 17.03.2024 - 12:09 Bobine moet ook elke 100k vervangen worden?
Ik ben benieuwd waar die informatie vandaan komt.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Willy.VdW schreef: 20.03.2024 - 16:19
Tosko schreef: 17.03.2024 - 12:09 Bobine moet ook elke 100k vervangen worden?
Ik ben benieuwd waar die informatie vandaan komt.
Bij mij zitten ze er al 285K in in ieder geval. Het advies is volgens mij: als er één stuk gaat, vervang ze dan alle vier.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”