Even schoonblazen..

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Ben een rustige rijder. Maar nu lees ik dat het goed is om af en toe de motor even schoon te blazen door een tijdje flink in de toeren te rijden. Bij mijn vorige auto (met versnellingsbak) was dat geen probleem, maar (misschien een domme vraag) hoe doe je dat met een automaat?? Kan toch moeilijk een tijdje met 165 km/u op de A29 rijden?
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Of even naar Duitsland. Heeft die automaat geen stand (M) waarbij je handmatig kunt schakelen? Ga je een tijdje 100 rijden in de derde versnelling of zoiets.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Of jou automaat ook handmatig kan worden bediend kun je vinden in het instructieboekje. Bij mij werkt het door de pook in D naar achteren te tikken voor een versnelling terug en dan naar voren voor een versnelling omhoog.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Is dat schakelen dan niet pook naar links en rechts?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

OK, had ik nog niet aan gedacht (was vroeger blond he). Bedankt!
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1022
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Is dat schoonblazen niet iets van vroeger toen we nog carburateurs hadden? Vraag me af of een modern blok wel heet genoeg wordt om eventuele aanslag te verwijderen, dan zou ik liever voor een flesje Forté gaan.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1022
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Het kán dus wel, maar er is ook een behoorlijke kans dat het er alleen maar slechter van wordt:
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Ik denk als je 100 km/u rijd, en je gaat naar handmatig en een versnelling terug. In mijn geval van 8 naar 7 dan maakt hij meer toeren. Of je trekt af en toe flink wat sneller op dan normaal. En daarom tank ik bv óok E5 ipv E10. Baat het niet, dan schaad het niet. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als de motor maar vooral met enige regelmaat op bedrijfstemperatuur komt.
Dat is veel belangrijker.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20684
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ga eens een middagje rijden met een zware aanhanger. Dan belast je de motorvook behoorlijk.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

fredhead schreef: 16.03.2024 - 21:40 Als de motor maar vooral met enige regelmaat op bedrijfstemperatuur komt.
Dat is veel belangrijker.
Dat is ook mijn mening. Gewoon regelmatig een leuke rit maken van een uur of wat en dan is er niks aan de hand. Dat 'schoonblazen' lijkt me op de moderne verbrandingsmotoren helemaal niet meer van toepassing. Maar ik kan het ook mis hebben. Hoe dan ook, ik zelf vind het nergens voor nodig en maak dus geregeld een wat langere rit waardoor de motor door en door goed warm wordt.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Gisteren maar even gedaan met de V60 CC van mijn vrouw. De 'Oberhausen straight' ligt op een steenworp afstand. Echt schoonblazen was er niet bij want bij 185 op de teller was het echt op :-)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Los van de vraag of het nodig is om schoon te blazen vraag ik me ook af of je zo’n 3-cylinderblokje daar een plezier mee doet. De slijtage van 3-cylinders bij diverse andere merken is hoog. Ik weet niet hoe die van Volvo zich houden, maar ik houd het toerental beperkt.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 16.03.2024 - 17:27 En daarom tank ik bv óok E5 ipv E10. Baat het niet, dan schaad het niet.
Het baat inderdaad niet maar het schaadt vooral de portemonnee. Het is door diverse mensen al een paar keer uitgelegd dat E5 voor deze motoren helemaal geen enkel voordeel heeft, behalve als de auto vaker lang stilstaat.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

dimitripb schreef: 17.03.2024 - 09:46
Hans Eilander schreef: 16.03.2024 - 17:27 En daarom tank ik bv óok E5 ipv E10. Baat het niet, dan schaad het niet.
Het baat inderdaad niet maar het schaadt vooral de portemonnee. Het is door diverse mensen al een paar keer uitgelegd dat E5 voor deze motoren helemaal geen enkel voordeel heeft, behalve als de auto vaker lang stilstaat.
Klopt, maar hij gaat er wel mooier van lopen, is mijn ervaring.

Reactie op de TS: Motor moet sowieso eerst lekker warm worden en dan bv in Duitsland even wat langer op hogere snelheid en ook wat gevarieerd rijden. Zo nu en dan even flink het gas erop en dan weer wat rustiger. Heb je een leuke ochtend of middag.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ervaring hier was zeker met een iets oudere motor dat die lekkerder op E5 loopt
Wat soepeler/klinkt wat minder rauw.

Maar hier is het makkelijk praten aangezien we tegen de grens wonen en 95 E5 ook gewoon verkrijgbaar is en voor een lagere prijs dan de 95 E10 hier kost.
En er tegenwoordig alleen maar diesels op de oprit staan :bandit:

Maar wat is volgens jou het voordeel van een stukje op hoge snelheid rijden?
Met de huidige technieken maak je er niets mee schoon en is het lol voor de bestuurder.
Dat is uiteraard helemaal prima maar voor de techniek hoeft het niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Moderne motor even schoonblazen is het instant houden van een hoax...

Beter is het om de motor geregeld lekker warm te laten lopen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27647
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Precies, het vermijden van korte ritten is de oplossing. Daarom maar lopen, fietsen of een EV voor de korte ritten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Frits V70 schreef: 17.03.2024 - 10:11 Klopt, maar hij gaat er wel mooier van lopen, is mijn ervaring.
Ben benieuwd hoe je dat objectiveert met deze moderne driecilinders. Meestal is het meer een legitimering voor jezelf om de duurdere benzine te kopen.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

dimitripb schreef: 17.03.2024 - 12:45
Frits V70 schreef: 17.03.2024 - 10:11 Klopt, maar hij gaat er wel mooier van lopen, is mijn ervaring.
Ben benieuwd hoe je dat objectiveert met deze moderne driecilinders. Meestal is het meer een legitimering voor jezelf om de duurdere benzine te kopen.
Nee, hoor. Betere brandstof werkt ook beter. Maakt niet uit of het nu een 3 of 4 cilinder is. De 3 wordt juist hoger belast, zou ik de betere brandstof in doen. Tenzij het een leasebak is, dan zal het je een worst wezen. Betaal je zelf de brandstof ook niet. En raggen maar! Ze komen mij vaak genoeg voorbij.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “XC40”