Even schoonblazen..

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Frits, lees even dit artikel 👇🏻

AUTOWEEK
Technische problemen hebben betrekking op vrijwel alle elementen van de zogenaamde downsizemotoren. Het feit dat alles lichter en efficiënter moet, betekent dat er meer druk komt te staan op draaiende delen. Overbelaste balansassen en te dunne krukassen krijgen zodoende gezelschap van krukaslagers die door (te) lage toerentallen, inherent aan het karakter van de zuinige turboblokjes, de moed opgeven. Met name bij driecilinders is dat een probleem, omdat de belasting op de zuigers en de krukaslagers daar veel groter is.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... e-motoren/

Conclusie: Of het zo'n goed idee is?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Urbexpeditie schreef: 17.03.2024 - 14:08 Frits, lees even dit artikel 👇🏻

AUTOWEEK
Technische problemen hebben betrekking op vrijwel alle elementen van de zogenaamde downsizemotoren. Het feit dat alles lichter en efficiënter moet, betekent dat er meer druk komt te staan op draaiende delen. Overbelaste balansassen en te dunne krukassen krijgen zodoende gezelschap van krukaslagers die door (te) lage toerentallen, inherent aan het karakter van de zuinige turboblokjes, de moed opgeven. Met name bij driecilinders is dat een probleem, omdat de belasting op de zuigers en de krukaslagers daar veel groter is.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... e-motoren/

Conclusie: Of het zo'n goed idee is?
Nou nee dus. Gewoon veel te licht spul. Maar ik heb het over "echte" motoren, ha,ha. Voor mijn vrouw had ik destijds een 3 cilinder Polo. Wat een ellende. Ze rijdt nu met een mooie solide 4 cilinder Baby Benz.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

De kwaliteit van vroeger is niet meer te vergelijken met het hedendaagse spul. Als ik bv de drie cilinder XC40 op de staart trapt, klinkt het net als een traktor met een te lichte motor. Maar zo klinken al die moderne driepitters tegenwoordig.
Je durft bijna het gaspedaal niet meer onderin te trappen. En met een downsize blokje lijkt het mij dan al helemaal geen goed idee om deze los te trappen. Die trap je eerder de vernieling in ipv schoon...
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Urbexpeditie schreef: 17.03.2024 - 14:50 De kwaliteit van vroeger is niet meer te vergelijken met het hedendaagse spul. Als ik bv de drie cilinder XC40 op de staart trapt, klinkt het net als een traktor met een te lichte motor. Maar zo klinken al die moderne driepitters tegenwoordig.
Je durft bijna het gaspedaal niet meer onderin te trappen. En met een downsize blokje lijkt het mij dan al helemaal geen goed idee om deze los te trappen. Die trap je eerder de vernieling in ipv schoon...
Hoef je ook niet los te trappen, is altijd al (over)belast.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jers3n schreef: 16.03.2024 - 10:47 Is dat schakelen dan niet pook naar links en rechts?
Bij mijn T8 i.i.g. niet, die kan niet eens naar links/rechts.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Maar dan nogmaals de vraag hoe je dit objectiveert. Voor deze motor is E5 niet beter dan E10. De huidige blokken zijn erop gemaakt. Het maakt geen enkel verschil. Niet in prestaties en niet in slijtage.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

dimitripb schreef: 17.03.2024 - 18:21 Maar dan nogmaals de vraag hoe je dit objectiveert. Voor deze motor is E5 niet beter dan E10. De huidige blokken zijn erop gemaakt. Het maakt geen enkel verschil. Niet in prestaties en niet in slijtage.
Waar baseer jij dat op dan? Als het niets zou uitmaken hoeven ze het ook niet aan te bieden. Hier wat uitleg: https://www.autohulpgids.nl/e5-of-e10-tanken/
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Leuk. In Nederland moet je schijnbaar overal rekening mee houden met wat je er in kiepert.
Hier hebben we alleen maar 95 en diesel. Meer smaken zijn er niet. En dat tanken de ouwe brikken en ook de nieuwste bolides....
In de grotere steden heb je nog x-fuel. Maar daar houdt het echt wel mee op.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Urbexpeditie schreef: 17.03.2024 - 19:39 Leuk. In Nederland moet je schijnbaar overal rekening mee houden met wat je er in kiepert.
Hier hebben we alleen maar 95 en diesel. Meer smaken zijn er niet. En dat tanken de ouwe brikken en ook de nieuwste bolides....
In de grotere steden heb je nog x-fuel. Maar daar houdt het echt wel mee op.

Ik heb afgelopen zomer in Zweden ook enkel E5 (euro98) kunnen tanken en dat was echt niet alleen in of bij de grote steden. Welliswaar niet bij elke pomp, maar toch wel redelijk makkelijk te doen. En wellicht niet helemaal zo noordelijk als waar jij zit.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 17.03.2024 - 18:21 Voor deze motor is E5 niet beter dan E10. De huidige blokken zijn erop gemaakt. Het maakt geen enkel verschil. Niet in prestaties en niet in slijtage.
Dat is jouw aanname. Wanneer je je wat meer verdiept in het proces, (lees wat Shell er over zegt) is er wel degelijk een behoorlijk verschil tussen E5 en E10. Omdat ik een 3 cilinder rij, een wat lichtere motor, tank ik voor de zekerheid altijd E5. Waarom zou mijn scooterdealer mij dan "ten zeerste ontraden" om met de scooter (50 cc -1 cilinder) E10 te tanken? Als het volgens jouw niks uitmaakt? Buiten dat, ben ik altijd gewend de motor rustig op temperatuur te rijden. Mijn ritten bestaan altijd uit ruim 1½ uur aan een stuk. Zonder de motor uit te zetten.(dan hooguit voor een geopende brug). Met flinke tegenwind blijft hij met 100 km/u, best een tijd rond de 2000 t/m hangen. Dus dan zal hij zichzelf (icm de Premium benzine) hopelijk wel reinigen. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 17.03.2024 - 12:45 Ben benieuwd hoe je dat objectiveert met deze moderne driecilinders. Meestal is het meer een legitimering voor jezelf om de duurdere benzine te kopen.
Hoe verzin je het? Omdat ik bewust kiest voor de betere Premium benzine, is dat in jouw ogen, een "legitimatie" om duurder te tanken?? Dus anders gezegd: Ik zit op een terras, maar neem hier geen pilsje, want een terras verder is het 2x zo duur, dus liever naar daar?? Zoiets? :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Even geen rekening houdend met eventuele premium benzine o.i.d.
Het E-nummer geeft enkel aan hoeveel procent bio-brandstof maximaal bijgemengd mag worden (kan dus ook minder zijn, en is in praktijk vaak nul bij E5). En qua aantasting zal dat met nieuwere auto’s ook wel goed gaan.
Wel is het zo dat door een hogere % bio-bestanddeel (ethanol) de E10 benzine minder lang houdbaar is. E10 kan al na ca. 2 à 3 maanden gaan ‘verdikken’, dus minder vloeibaar worden. Dat is gewoon niet goed en is als je niet heel veel rijdt zeker wel iets om rekening mee te houden.

Qua verbruik zit er echter ook weldegelijk verschil tussen E10 en E5. Is ook op sites van sommige benzineproducenten te vinden maar hieronder quote van de ANWB-site https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5:

Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.

En in NL mag een benzinepompstation met maar 1 pomp voor benzine zelf kiezen tussen E5 of E10 en in theorie zou dat dus ook Euro95 E5 mogen/kunnen zijn als dat leverbaar is).

Daarnaast kan er ook nog een verschil zitten tussen normale benzine (meestal E10 Euro95) en premium benzine (in NL meestal een E5 Euro98 variant). En buiten eventuele additieven (evt. ook voor reiniging), draaien de meeste benzine motoren (zeker als er meer prestatie geleverd moet worden) gewoon lekkerder/beter op brandstof met een iets hoger octaangetal, niet voor niks wordt er b.v. rondom sommige circuits in Duitsland Euro100 (E5) verkocht…

En of iemand kiest voor E5 en/of Euro98 is natuurlijk een geheel eigen afweging.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1022
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ik heb trouwens niet het idee dat E5/E10/premium/RON95/RON98 of zelfs hoger ook maar enig effect heeft op de aanslag die TS schoon zou willen blazen”, als deze aanslag al aanwezig is…

Koolaanslag (wat dát wil je “schoonblazen”) kregen we vroeger ook al in de tijd dat bioethanol nog helemaal niet gebruikt werd, en de motoren nog op 98 met of zonder lood liepen. Het schijnt te maken te hebben met temperatuur in het blok, en een brandstofnevel die losse vervuiling eventueel nog weg spoelt.

Daarbij gebeurt dit schoonbranden pas bij hoge temperaturen, en die ga je niet bereiken door op de snelweg wat hoger in toeren te rijden of afentoe een sprintje te trekken.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Emmevi schreef: 18.03.2024 - 08:27 Koolaanslag kregen we vroeger ook al in de tijd dat bio ethanol nog helemaal niet gebruikt werd. Daarbij gebeurt dit schoonbranden pas bij hoge temperaturen, en die ga je niet bereiken door op de snelweg wat hoger in toeren te rijden, of af en toe een sprintje te trekken.
In dit geval denk ik dat alle beetjes helpen. Dus af en toe een sprintje trekken, én E5 tanken. Korte ritjes vermijden. Shell beweert dat V-power koolaanslag vermindert. Nu zal je zeggen: Dit is een slager, die zijn eigen vlees keurt. Maar toch. Hoe hoger het octaangehalte hoe beter. Natuurlijk zijn moderne motoren berekend op het rijden met E10. Maar zij die beweren dat E5 op prestaties en verbruik niks uitmaakt tov E10, is echt onzin.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
valser
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Altijd een interessant onderwerp, de diverse brandstoffen. (Hoewel enigszins off-topic); bij ons stond vanaf het “Corona-jaar” een benzine Clio voor de deur geschorst te wezen met euro 95 e10 in de tank. Het wagentje startte na drie jaar schorsing probleemloos en ik heb de tank gewoon verder leeggereden. Door alle spookverhalen op internet vreesde ik ook dat de Clio vol “verdikte” benzine zou zitten maar het bleek geen probleem te zijn.
Qua Volvo; onze 2002 2.4 V70 rijdt doorgaans op 95, omdat het prijsverschil met 98 enorm is, en veel groter dan de veronderstelde zuinigheid van 98 tov 95. Op vakantie met caravan gaat er over de grens 98 in, in het buitenland is het prijsverschil kleiner en de motor heeft met 98 duidelijk wat meer pit, wat met aanhanger welkom is.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

valser schreef: 18.03.2024 - 16:53 Bij ons stond een benzine Clio voor de deur geschorst te wezen, met euro 95 E10 in de tank. Het wagentje startte na drie jaar schorsing probleemloos, en ik heb de tank gewoon verder leeggereden. Door alle spookverhalen op internet vreesde ik ook dat de Clio vol “verdikte” benzine zou zitten maar het bleek geen probleem te zijn.
Daar kijk ik van op. Als je al de verhalen moet geloven, zou je verwachten dat na 3 jaar stilstand, er met die E10 behoorlijke grote plantjes uit de tankklep groeien.... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Valt dus ook in de categorie complot denken😁
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik lees op internet, dat ethanol de rubber en andere onderdelen kan aantasten.
Duurt even maar na een jaar of wat schijnt dat zich te (kunnen) openbaren.
Bij mijn vorige auto openbaarde zich na jaaaaren toch ellende van weggerotte 'pakking-rubbers' bij de benzinepompunit (auto stonk van binnen naar benzine).
Hele nieuwe unit. Ben je (financieel) niet blij.
Ik tank sindsdien altijd benzine met de minste (of geen) ethanol.
Geen water bij de wijn en geen halfvolle melk/yoghurt.

En over schoonblazen:
'kheb wat ervaring met scheepsdieselmotoren die onbelast met lage toeren moesten blijven draaien, urenlang.
En als ze dan even belast op toeren mochten komen, wist je niet wat je direct al zag aan roet(deeltjes) en zwarte pluim uit de schoorsteen.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Die ouwe meuk is wat anders dan de moderne geblazen downsize turbo blokjes.
Maar ik geloof je direct. Als ik destijds mn ouwe iveco lostrapte stond ook heel de straat vol zwarte rook.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 18.03.2024 - 17:47 Ik lees op internet, dat ethanol de rubber en andere onderdelen kan aantasten. Ik tank sindsdien altijd benzine met de minste (of geen) ethanol.
Dat schijnt dus óok te spelen bij scooter 1 cilinder motoren. Volgens de scooter specialist, vreet de E10 schijnbaar óok rubbers en pakkingen weg. Dus dat wil je toch niet? Nu ligt dat bij automotoren misschien weer even anders. Maar toch neem ik liever het zekere voor het onzekere. Je geeft extra geld uit om Volvo te rijden, om dan vervolgens te besparen op de beste brandstof voor je motor? :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”