Motormanagement lampje brandt: EGR storing bij V70 D4 uit 2015

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
JABril
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13.03.2024 - 20:33

Beste forum,

Ik heb sinds 2021 een V70 D4 automaat uit 2015 ( 181 pk ).
Nu rond de 230.000k km gereden.
Een hele fijne rijdende auto.

Drie weken geleden ging het motormanagement lampje op dashboard branden.
Auto laten uitlezen door mijn garage ( universele ). Mogelijk EGR probleem.
Hierna de boel laten resetten.

Na een aantal dagen ging het lampje weer aan.
Deze keer de auto op advies van mijn garage laten nakijken en uitlezen door de Volvo dealer. Ook hun conclusie was ook de EGR.
De storing zou door vervuiling kunnen komen en zou kunnen ontstaan doordat EGR koeler verstopt is, de inlaat vol met roet of de EGR klep kapot.

Advies: EGR laten vervangen, evenals de koeler.

Na wat rond speuren op internet kwam ik bedrijven tegen, die de EGR kunnen laten wegschrijven of programmeren zodat deze niet meer werkt.
Deze bedrijven geven aan om de werking van de EGR naar gesloten programmeren, zodat deze geen storingen meer geeft en hierdoor de vervuiling ook stopt. De EGR naar dicht zorgt voor een definitieve eind oplossing (nooit meer een verstopte EGR koeler, vieze sensor of vol zittende inlaat).
Verder zou de EGR naar gesloten programmeren GEEN probleem zijn voor de huidige apk regels.

Inmiddels heb ik na de 2e reset op advies van mijn garage een keer HVO-100 diesel bijgetankt. Niet goedkoop, maar zou beter zijn voor de diesel auto.
Sindsdien al 2 weken geen brandend motormanagement lampje meer gehad en rijdt de auto prima.

Heeft iemand ervaring met het dichtzetten van de EGR?
Kun je de EGR zomaar dicht laten zetten dmv programmeren?
Wat zijn de nadelen hiervan en gevolgen voor de motor en/of milieu eisen aan deze motor?
De EGR zit er niet voor niets in de auto.

mvg J.A. Bril
Volvo 940 Estate 2,3 GL 116 pk uit 1992
Volvo V70 2,3 T5 250 pk uit 2000
Volvo V70 D4 Automaat Nordic+ 181 pk uit 2015
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De voordelen: geen vervuiling meer in de inlaat, extra kans op storingen.
De nadelen: het mag niet omdat de Nox uitstoot (als ik het goed zeg) hoger wordt. Verbruik kan een minimaal beetje stijgen.

Als je voor dicht zetten gaat, of eigenlijk ook voor de EGR vervangen laat dan ook de inlaat goed schoon maken.

Hier diesel nummer 3 waarbij de EGR dicht zit, bij mijn laatste Volvo softwarematig laten doen, vorige auto met een plaatje ertussen en nu ook weer elektronisch.
Maakt voor de keuring met de deeltjestester geen verschil.

De auto flink op z'n staart trappen maakt voor de vervuiling in de EGR en inlaat geen enkel verschil ook al geloven sommigen daar nog altijd hoopvol in.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9882
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

JABril schreef: 13.03.2024 - 20:51 Beste forum,

Ik heb sinds 2021 een V70 D4 automaat uit 2015 ( 181 pk ).
Nu rond de 230.000k km gereden.
Een hele fijne rijdende auto.

Drie weken geleden ging het motormanagement lampje op dashboard branden.
Auto laten uitlezen door mijn garage ( universele ). Mogelijk EGR probleem.
Hierna de boel laten resetten.

Na een aantal dagen ging het lampje weer aan.
Deze keer de auto op advies van mijn garage laten nakijken en uitlezen door de Volvo dealer. Ook hun conclusie was ook de EGR.
De storing zou door vervuiling kunnen komen en zou kunnen ontstaan doordat EGR koeler verstopt is, de inlaat vol met roet of de EGR klep kapot.

Advies: EGR laten vervangen, evenals de koeler.

Na wat rond speuren op internet kwam ik bedrijven tegen, die de EGR kunnen laten wegschrijven of programmeren zodat deze niet meer werkt.
Deze bedrijven geven aan om de werking van de EGR naar gesloten programmeren, zodat deze geen storingen meer geeft en hierdoor de vervuiling ook stopt. De EGR naar dicht zorgt voor een definitieve eind oplossing (nooit meer een verstopte EGR koeler, vieze sensor of vol zittende inlaat).
Verder zou de EGR naar gesloten programmeren GEEN probleem zijn voor de huidige apk regels.

Inmiddels heb ik na de 2e reset op advies van mijn garage een keer HVO-100 diesel bijgetankt. Niet goedkoop, maar zou beter zijn voor de diesel auto.
Sindsdien al 2 weken geen brandend motormanagement lampje meer gehad en rijdt de auto prima.

Heeft iemand ervaring met het dichtzetten van de EGR?
Kun je de EGR zomaar dicht laten zetten dmv programmeren?
Wat zijn de nadelen hiervan en gevolgen voor de motor en/of milieu eisen aan deze motor?
De EGR zit er niet voor niets in de auto.

mvg J.A. Bril
Je hebt een PB in je inbox.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”