Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40667
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik schreef er al over in diverse van mijn columns.
Het lijkt er op dat er meer mensen zijn die er zo over denken.

In sommige moderne auto's ontbreken tegenwoordig fysieke knoppen of hendels om de verwarming, alarmlichten of ruitenwissers aan te zetten. De bediening gebeurt via touchscreen, zoals in de Tesla's. Als het aan het veiligheidsinstituut EuroNCAP ligt, komen de fysieke knoppen weer terug. Auto's die niet aan de eisen voldoen, krijgen een slechtere beoordeling in de gezaghebbende EuroNCAP-test. Dat heeft de organisatie aangekondigd in een interview met de Britse krant The Times.

De European New Car Assessment Program (EuroNCAP), een onafhankelijk en hoog aangeschreven veiligheidsorgaan voor de auto-industrie, wil vanaf januari 2026 de nieuwe regels invoeren. Dit betekent dat auto’s fysieke knoppen moeten hebben om de maximale veiligheidsscore van vijf sterren te behalen. De test omvat niet alleen een aantal botsproeven, maar ook de beoordeling van veiligheidssystemen in auto’s.

En dat maakt dit een gevoelig dwangmiddel voor autofabrikanten, want zij halen graag de maximale score van vijf sterren in de test. Bedrijven als Tesla, Volvo, VW en BMW gebruiken die vijfsterrenscores maar al te graag om potentiële kopers te overtuigen van de veiligheid van hun voertuigen. Hoewel de EuroNCAP-tests vrijwillig zijn, krijgen ze brede steun van verschillende EU-regeringen. Nederland is ook vertegenwoordigd in EuroNCAP via het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Afleidingsongevallen
Volgens Matthew Avery, directeur strategische ontwikkeling bij EuroNCAP, is het overmatig gebruik van touchscreens een probleem in de hele sector. ,,Bijna alle autofabrikanten hebben de belangrijkste bedieningselementen verplaatst naar centrale touchscreens, waardoor bestuurders hun ogen van de weg moeten halen en daarmee het risico op afleidingsongevallen toeneemt”, zegt hij tegen The Times.

Fabrikanten als Tesla en Volkswagen hebben in toenemende mate de basisbedieningen weggestopt achter aanraakgevoelige interfaces. Het aantal klachten over deze opruimwoede neemt toe, maar autofabrikanten blijven touchscreenbediening graag toepassen, ook omdat dit veel goedkoper is dan fysieke schakelaars of draaiknoppen.

Schermloze Volvo uit 2005 blijkt veel veiliger
Hoe gevaarlijk de bediening via touchscreen kan zijn, bleek anderhalf jaar geleden toen het Zweedse tijdschrift Vi Bilagare het bedieningsgemakt van een moderne Volkswagen ID3, een Dacia Sandero, een Tesla Model 3, een BMW iX en een Hyundai Ioniq 5 vergeleek met die van een schermloze Volvo C70 uit 2005. De proefpersonen mochten eerst aan de auto’s wennen en moesten vervolgens bij een snelheid van 110 kilometer per uur een aantal simpele handelingen uitvoeren.

De handelingen varieerden van het inschakelen van de stoelverwarming tot het verhogen van de binnentemperatuur en het inschakelen van de achterruitverwarming. De resultaten werden zowel genoteerd in de tijd die nodig was om deze handelingen te verrichten als in de afstand die in deze tijd werd afgelegd. Wat bleek? Terwijl zulke handelingen in de Volvo gemiddeld tien seconden in beslag namen, duurden dezelfde handelingen twee keer zo lang en vaak zelfs langer in een moderne auto met touchscreenbediening.

Volvo haalt vijf sterren niet
Dit onderzoek lijkt een van de redenen voor EuroNCAP om een einde te maken aan de drang van fabrikanten om alles achter touchscreens weg te stoppen. Om in aanmerking te komen voor de maximale veiligheidsbeoordeling moeten auto's dus volgens de nieuwe testrichtlijnen zijn uitgerust met fysieke knoppen of hendels voor de alarmknipperlichten, richtingaanwijzers, ruitenwissers, SOS-oproepen en de claxon.

Hoewel veel auto's wel aan deze eisen voldoen, zou bijvoorbeeld een auto als de nieuwe Volvo EX30 niet de volle score kunnen halen, omdat de alarmlichten via het touchscreen worden bediend. Volgens Avery zijn autofabrikanten inmiddels op de hoogte en ondersteunen zij het initiatief.

Bron: https://www.ad.nl/auto/opruimwoede-auto ... ~a20c276b/
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Helemaal mee eens. Navigatie en radio is prima, maar systeem acties moet gewoon via druk / draaiknoppen.

App en mail berichten moet dan, wat mij betreft, ook gelijk verboden worden. Bloedlink.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
OscarPostuma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 17.02.2018 - 10:28

Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug
https://www.ad.nl/auto/opruimwoede-auto ... ~a20c276b/

Graag je reactie op bijgaand artikel in het AD van vandaag. Het lijkt erop dat mijn bestelde EX 30 nu al verouderd is! Nogal verontrustend!🥲
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40667
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

OscarPostuma schreef: 07.03.2024 - 12:19 Opruimwoede autofabrikanten heeft langste tijd gehad: fysieke knoppen keren terug
https://www.ad.nl/auto/opruimwoede-auto ... ~a20c276b/

Graag je reactie op bijgaand artikel in het AD van vandaag.
Ja, dat is hetzelfde artikel
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ook helemaal mee eens. Het is zelfs zo dat ik (ondanks dat ik er blij mee was in mijn V70) in mijn nieuwe auto géén Carplay meer ga installeren want ik merkte dat ik er behoorlijk door afgeleid werd onder het rijden. Niet dat ik aan het appen was ofzo maar vaak wisselen van scherm/navigatie/Spotify/Radio enzovoort. Wanneer mijn vrouw naast me zat mocht ik niet aan dat scherm komen... En ze had toch wel gelijk achteraf.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ook ik heb mij vrij snel na aanschaf van de huidige auto met scherm en die nog wel een paar fysieke knoppen heeft gelukkig,
afgeleerd om tijdens het besturen (dus ook stilstaand voor een verkeerslicht want dan ben je ook afgeleid),
naar dat scherm te koekeloeren om ergens in één of ander menu te zoeken om iets te bedienen/veranderen.
Ik heb ook nooit begrepen hoe een fabrikant (met veiligheid hoog in zijn vaandel) dat ooit heeft gedaan.
Kostenbesparing? Hou toch op, we kopen toch wel.......

Ik snap ook helemaal niet dat iemand van welke instantie ook, zo'n scherm-concept (ipv knoppen op de tast te bedienen) een goedkeuring geeft.
Ook ik ben naar de EX30 gaan kijken en wilde er niet eens in gaan zitten, laat staan overwegen om zoiets te willen kopen ooit.
Ligt niet aan het (leuke) model maar aan de 'bediening'.
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3304
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

OscarPostuma schreef: 07.03.2024 - 12:19 Graag je reactie op bijgaand artikel in het AD van vandaag. Het lijkt erop dat mijn bestelde EX 30 nu al verouderd is! Nogal verontrustend!🥲
Het gaat om één knop in de EX30: "omdat de alarmlichten via het touchscreen worden bediend".

Hoe vaak doe je die alarmlichten aan?
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Zat er aan te komen toch? Grote groep mensen klaagt al sinds het begin over het gebrek aan fysieke knoppen die blind te bedienen zijn.
Fabrikanten die met producten blijven zitten, gaan daar echt niet mee verder. Klant blijft nog altijd koning.
OscarPostuma schreef: 07.03.2024 - 12:19Het lijkt erop dat mijn bestelde EX 30 nu al verouderd is! Nogal verontrustend!🥲
Iemand die fysieke knoppen wil besteld uberhaubt geen auto met alleen zo'n tablet in het midden. Dus niks verontrustends aan toch?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Best een goede ontwikkeling, hopen dat de ontwikkelaars niet doorschieten en er weer teveel knoppen komen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40667
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Er zijn nooit teveel knoppen Leo :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27650
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

TonH53 schreef: 07.03.2024 - 14:16
OscarPostuma schreef: 07.03.2024 - 12:19 Graag je reactie op bijgaand artikel in het AD van vandaag. Het lijkt erop dat mijn bestelde EX 30 nu al verouderd is! Nogal verontrustend!🥲
Het gaat om één knop in de EX30: "omdat de alarmlichten via het touchscreen worden bediend".

Hoe vaak doe je die alarmlichten aan?
In geval van nood of als je in de ankers moet omdat je achterop een file komt.
Dan is het toch wel prettig dat je gewoon een druk op de knop kan doen en niet in een scherm moet zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Mijn idee, vind de Ex30 ook gewoon oninteressant door dat centrale digitale display.. Heb er ook nog niet in gereden
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

En als het scherm op zwart gaat is het over en uit...
Dat zou in sommige gevallen erg vervelend zijn. Bv in de nacht langs de snelweg. Zonder alarmlichten...

Ik zou even een ommetje gaan maken dan.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20697
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

In al onze Volvo's zaten knoppen die zelfs met handschoenen aan te bedienen waren: 940, 960, S90 en XC90. Zelfs de huidige Duitser die inmiddels 18 jaar oud is laat zich blindelings bedienen. Probeer dat maar eens in een tablet-auto.

Auto's worden ontworpen en men bedenkt iets wat er waarschijnlijk wel mooi eruit ziet ... Die zelfde ontwerper verplaatst zich blijkbaar niet in de gebruiker. Kijk eens bij de inrichting van een kantoor: adviseur bedenkt van alles maar wat en hoe de gebruiker er mee moet omgaan interesseert hem niet.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik vraag mij ook af hoe het bv geregeld wordt als je een winterpakket op je EX30 wilt. Dus standkachel, interieur enz... Daar heb je meen ik tich wel knopjes voor nodig. Of boren we die ergens in het dashboard.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
OscarPostuma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 17.02.2018 - 10:28

De Volvo EX30 voldoet op ieder vlak aan alle Europese wet- en regelgeving.

In de Volvo EX30 hebben alle functies, die worden genoemd als onderdeel van de nieuwe tests door EuroNCAP, een fysieke knop. Aldus Volvocars. Hoe is dit te rijmen met het artikel in het AD van vandaag? Wie jokt er nu?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

OscarPostuma schreef: 07.03.2024 - 18:12 De Volvo EX30 voldoet op ieder vlak aan alle Europese wet- en regelgeving.

In de Volvo EX30 hebben alle functies, die worden genoemd als onderdeel van de nieuwe tests door EuroNCAP, een fysieke knop. Aldus Volvocars. Hoe is dit te rijmen met het artikel in het AD van vandaag? Wie jokt er nu?

Ik las net op het Zweeds forum dat de knop voor de alarmlichten er inderdaad gewoon zit. In het plafond console.

Ik zeg opgelost...
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 07.03.2024 - 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volvo volgens mij... "Je moet op de display kijken wat de knop doet" op de afbeeldingen zie ik geen enkele fysieke knop
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Prachtig toch, zoveel knopjes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ken je de plek doe je het zonder te kijken
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”