D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

1972Robert
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.02.2024 - 13:01

Hallo,

ben zoekende naar een V70 maar wordt niet helemaal wijs uit de diverse motoren en welke nu de olieverbruik en bijbehorende issues hebben. De D4 zou hoog olieverbruik kunnen hebben maar om welke D4 gaat het dan ? De 4 of 5 cilinder ? En hoe zit dat bij de D3 ?

Auto's die ik op het oog heb:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... et=unknown

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... et=unknown

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... et=unknown

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Van de D4 is de 4 cilinder (2 liter VEA blok) degene met kans op olieverbruik.
Vanaf een bepaald bouwjaar is dit ook opgelost.
De D3 zou hier veel minder gevoelig voor zijn.

Van de auto's uit jouw lijstje zijn de D4's dus degenen met het risico op olieverbruik, tenminste ik weet het bouwjaar niet zo dus dit "roep" ik dan nu.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

t/m 2014
2.0 5 cil 136pk D3
2.0 5 cil 163pk D4
Deze hoor je nog wel eens koppakking maar geen olie , in feite ouder blok in nieuw model.

na 2014
2.0 4 cil vea 120pk D2
2.0 4 cil vea 150pk D3
2.0 4 cil vea 181pk D4
dit zijn de olie issue blokken , allemaal dezelfde op software na .

makkelijkste is dus naar de pk's te kijken.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 324
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Aanvulling: De 163pk heeft jarenlang D3 geheten. Bij de introductie van de 136pk D3 is de 163pk D4 genoemd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

redracer schreef: 01.03.2024 - 19:35 t/m 2014
2.0 5 cil 136pk D3
2.0 5 cil 163pk D4
Deze hoor je nog wel eens koppakking maar geen olie , in feite ouder blok in nieuw model.

na 2014
2.0 4 cil vea 120pk D2
2.0 4 cil vea 150pk D3
2.0 4 cil vea 181pk D4
dit zijn de olie issue blokken , allemaal dezelfde op software na .

makkelijkste is dus naar de pk's te kijken.
Ik heb een V60 2.0 5 cylinder gehad met 163 pk uit 2012
Had de V70 een ander blok dan?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

het gaat over de V70 , in elk ander model en of jaartal is het weer anders.

Een D4 hebben zegt dus weinig , dat kan dus een 2.0 5 cil 163pk een 2.0 4 cil 181pk / met later 190pk of zelfs een geknepen D5 blok = 2.4 D4 181pk zijn.

Zelfde geld voor de D5 die had 163pk 185pk 200pk 205pk 215pk 220pk 235pk
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Als je het kenteken checkt op rdw zie je direct hoeveel cilinders hij heeft, of je slingert hem aan dan hoor je het wel 🙂
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

redracer schreef: 01.03.2024 - 21:37 het gaat over de V70 , in elk ander model en of jaartal is het weer anders.

Een D4 hebben zegt dus weinig , dat kan dus een 2.0 5 cil 163pk een 2.0 4 cil 181pk / met later 190pk of zelfs een geknepen D5 blok = 2.4 D4 181pk zijn.

Zelfde geld voor de D5 die had 163pk 185pk 200pk 205pk 215pk 220pk 235pk
Kan me haast niet voorstellen dat een V60 D3 2.0 (5 cylinder 163pk) blok uit 2012 anders heette dan het 163pk blok van de V70 uit datzelfde jaar….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

teebee schreef: 01.03.2024 - 22:52
redracer schreef: 01.03.2024 - 21:37 het gaat over de V70 , in elk ander model en of jaartal is het weer anders.

Een D4 hebben zegt dus weinig , dat kan dus een 2.0 5 cil 163pk een 2.0 4 cil 181pk / met later 190pk of zelfs een geknepen D5 blok = 2.4 D4 181pk zijn.

Zelfde geld voor de D5 die had 163pk 185pk 200pk 205pk 215pk 220pk 235pk
Kan me haast niet voorstellen dat een V60 D3 2.0 (5 cylinder 163pk) blok uit 2012 anders heette dan het 163pk blok van de V70 uit datzelfde jaar….
Als ik me niet vergis is dat blok halverwege het jaar ( de 163pk versie) omgekat naar d4
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Sammmyvannorel schreef: 01.03.2024 - 22:55
teebee schreef: 01.03.2024 - 22:52
redracer schreef: 01.03.2024 - 21:37 het gaat over de V70 , in elk ander model en of jaartal is het weer anders.

Een D4 hebben zegt dus weinig , dat kan dus een 2.0 5 cil 163pk een 2.0 4 cil 181pk / met later 190pk of zelfs een geknepen D5 blok = 2.4 D4 181pk zijn.

Zelfde geld voor de D5 die had 163pk 185pk 200pk 205pk 215pk 220pk 235pk
Kan me haast niet voorstellen dat een V60 D3 2.0 (5 cylinder 163pk) blok uit 2012 anders heette dan het 163pk blok van de V70 uit datzelfde jaar….
Als ik me niet vergis is dat blok halverwege het jaar ( de 163pk versie) omgekat naar d4
Dat zou kunnen, de info van Redracer (D3, 136pk tm 2014) klopt volgens mij iig niet.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Om het nog wat complexer te maken:

D3 136 kan met een Polestar Tuning (vanuit Volvo dealer) naar D4 163pk aangepast worden.
Dit is mijn V70 uit zomer 2014.

In de brochure van dat jaar staat ook de D4 181 pk (4 cylinder).
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

met nog meer woorden ;
het gaat om het laatste model !! vanaf mei 2013 dus. Daar heb je de nieuwe neus met nog een blok uit de vorige serie. De D3 is dan een 2.0 5 cil 136pk ( geleverd 13-15 ) en ook nog de oude D4 163pk heel even alleen in 13 ( dit is die D3 waar teebee het over heeft )
Om het nog verwarrender te maken daarvoor was dat 163pk blok ook als D5 en 2.4D 😁

Het klopt dus wel hetzij voor 1 jaar om het verschil met de 136pk te duiden in 2013 .
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

quickstep schreef: 02.03.2024 - 08:50 Om het nog wat complexer te maken:

D3 136 kan met een Polestar Tuning (vanuit Volvo dealer) naar D4 163pk aangepast worden.
Dit is mijn V70 uit zomer 2014.
Dit maakt het niet complexer want dan staat de auto nog altijd als D3 op kenteken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

redracer schreef: 01.03.2024 - 19:35 t/m 2014
2.0 5 cil 136pk D3
Ergo… dit is niet (geheel) juist.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

jaahaawehel want TS vroeg om het laatste model . En juist tijdens dit model is die naam veranderd ( hetzij voor 1 jaar ) zoals volvolof al schreef .

En lees dan mn eerste bericht nog eens .
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Kijk gewoon even naar de motorcode. D5204t...is 5 cilinders D4204t.... is 4. Die 4cilinder is de oliezuiper. En als je voor de 5 pitter gaat, (net als ik) en je hebt een caravan, let dan ook op de dubbele koelfan achter de radiateur. Die heb je wel nodig bergop,😉
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 02.03.2024 - 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
1972Robert
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.02.2024 - 13:01

Dank voor de reacties allemaal. Weet in ieder geval dat ik van de 4 cylinders beter weg kan blijven. D3 of D4 is minder spannend, aantal cylinders zegt dus meer over kwaliteit blok.
Gebruikersavatar
0000vt
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 06.09.2021 - 17:06

Klopt. Met vijf cilinders zit je het beste, en het lekkerste.
V60 D3 5 cyl R-Design 2011 325.000km+
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Een olieblok met nieuwe set zuigers en zuigerveren is ook prima, moet dan duidelijk worden uit de onderhoudshistorie. Inmiddels hoor ik van best een aantal die de ingreep hebben ondergaan, dus dat is een nuance op "het weg blijven van"
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

waal70 schreef: 06.03.2024 - 12:31 Een olieblok met nieuwe set zuigers en zuigerveren is ook prima, moet dan duidelijk worden uit de onderhoudshistorie. Inmiddels hoor ik van best een aantal die de ingreep hebben ondergaan, dus dat is een nuance op "het weg blijven van"
Is met die ingreep het probleem dan blijvend verholpen?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”