Achteraf leder inbouwen EC40

De hatchbackversie van de XC40, was eerder de C40.
Thomasn
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
Locatie: Kortrijk, Belgïe

De EC40 wordt af-fabriek niet meer geleverd met lederen interieur.
Zijn hier mensen die hun auto hebben achteraf laten bekleden? Handig als we hier onze ervaringen kunnen delen.

Mijn auto is alvast voorzien om binnen 2 weken voorzien te worden van lederen bekleding door Deca in Drongen/Gent (België).
Ik zet even mijn ervaringen hier neer.

Ontvangst en begeleiding
Een zeer aangenaam ontvangst, gedurende anderhalf half uur heb ik alle uitleg gekregen over hun ervaringen, ledersoort en kleur.
Je merkt echt dat ze jarenlang in de sector zitten en nemen echt tijd voor jou.

De voordelen
- Compleet leder: Fabriek af-leder heeft het nadeel dat niet alle delen bekleed zijn in leder. Zo wordt de zitting en rugleuning bekleed met leder, maar zijn de zijdelen bekleed in imitatie leder.
Hier worden de stoelen helemaal bekleed met hetzelfde materiaal wat er veel netter uitziet.

- Betere pasvorm: Fabriek af-leder wordt aan de lopende geproduceerd en gemonteerd, zie het een beetje als confectie kleding.
Hier wordt het materiaal op maat gemeten, gesneden en genaaid zodat deze nauwer aansluit bij de vorm van de zetel. Ook volgen ze dezelfde tekening en lijntjes als de originele zetel, zal dus niet te zien zijn dat het om aftermartket spul gaat.

De keuze
Ik had eerst mijn zinnen gezet op amber-kleurig napa leder zoals deze geleverd wordt in de S/V90, maar dat is toch wat anders geworden.

- Materiaal: ik wou eerst napa, leder die glad geschuurd is zodat de nerven veel minder zichtbaar zijn. Ik heb 2 staaltjes gekregen: gewoon volnerfleder en leder die glad geschuurd is. Beiden voelen heel zacht en soepel aan. Het advies die ik kreeg was om voor de variant te gaan met zichtbare nerven omdat deze er veel natuurlijker uitziet. Deze zou ook veel minder gevoelig zijn aan vlekken en krassen en op termijn zou dat napa leder wat glad en plastiekeriger ogen. Ik heb hun advies serieus genomen en heb besloten om voor het volnerfleder te gaan

- Kleur: dat is echt een moeilijk omdat je niet zomaar kan afgaan op te staaltjes in het boek. Ik zet hieronder de post even een foto met staaltjes. Men gaf me het advies om echt de lappen leder die ze hadden als staaltjes mee te nemen in de auto omdat de kleur dan pas echt zou uitkomen.
In het echt zal een kleur veel lichter eruitzien dan in het boekje. Ik heb zeker een half uur met verschillende staaltjes in mijn auto gekeken wat het beste zou passen.
Ik wou iets cognac/bruin dat pastte bij de witte buitenkant. De dame heeft met goed advies gegeven: sommige kleur oogden wat somber, andere te licht, andere te donker, andere te fel.
Uiteindelijk gegaan voor kastjane - BMW Chestnut: een mooie compromis tussen niet te licht en niet te donker, bruin met een licht rode toon. Ik heb gewoon het advies gevolgd van de dame omdat ik vertrouw op haar ervaring.

- Stiksel: je kon kiezen tussen in dezelfde kleur als het leder of andere kleur. Ook hier het advies gekregen en gevolgd om voor een contraserend stiksel te gaan, iets grijs/zilver. Dat zou dan 'wit' ogen en goed passen bij de buitenkant. Bovendien is de standaard alcantara/T-tec bekleding van de EC40 ook voorzien van lichtgrijscontrasterende stiksels, dus dat thema komt mooi terug

- Perforatie: ik zie graag perforatie, oogt net iets chiquer en je hebt de keuze tussen 7 verschillende perforaties. Ik zet ook een foto neer hieronder.
Eerst wou ik gaan voor "C5 AMG", dat is dezelfde perforatie als wat Volvo gebruikt en Polestar. Maar bij het zien in echt, vind ik toch wat te robuust ogen. Ik ben dan gegaan voor MK 3, dat is wat Mercedes doet op hun zetels. In het echt een exemplaar mogen zien, en dat heeft ongeveer dezelfde afstand als de C5 AMG, maar de gaatjes zijn rond, kleiner en oogt eleganter

Prijs: de prijs voor alle stoelen + middelste armsteun vooraan is 2.400-2.500 euro inclusief btw.

Tot slot: het voelt wel lekker om zo begeleid te worden naar jouw persoonlijk interieur dat op maat gemaakt wordt. Je hebt zo'n beetje het "Bentley" custom gevoel :-) Het is op maat gemaakt, specifiek voor jou en wetende dat het hoogwaardige materiaal overal is, netjes!
Ik zal nog foto's posten van zodra klaar is.
Laatst gewijzigd door Thomasn op 29.02.2024 - 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomasn
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
Locatie: Kortrijk, Belgïe

De kleuren:

Afbeelding

De perforatie:

Afbeelding
Thomasn
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
Locatie: Kortrijk, Belgïe

Ook heel tof is dat je op de website van LederInbouwNederland heel wat voorbeelden al hebt van een XC40 en EC40:

https://www.lederinbouwnederland.nl/sit ... oorbeelden

https://www.lederinbouwnederland.nl/sit ... oorbeelden

Enkele voorbeelden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Mooi hoor, en inderdaad fijn dat je gewoon nog een lederen interieur naar keuze kunt krijgen wat af fabriek niet meer mogelijk is.
Met Leder Inbouw Nederland ook goede ervaringen, keurig bedrijf.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat ziet er erg chique uit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

Dat ziet er tenminste premium uit!
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Prachtig!
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

Mooie verslag over het opnieuw bekleden van het meubilair met echt leder.
Mooie voorbeelden.

Ben benieuwd naar het resultaat.

Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Henry82 schreef: 29.02.2024 - 15:35 Mooi hoor, en inderdaad fijn dat je gewoon nog een lederen interieur naar keuze kunt krijgen wat af fabriek niet meer mogelijk is.
Met Leder Inbouw Nederland ook goede ervaringen, keurig bedrijf.
Mijn C40 is door Lederinbouw Nederland ook van prachtig lichtbeige leer ( in mijn geval met perforatie en donkere stiksels) voorzien.
Zit er nu bijna een jaar in, blijft prachtig! Blij mee! Kostte op dat moment compleet zo’ ongeveer 2000 euro.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
caspervc
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03

mga1600 schreef: 01.03.2024 - 11:36
Henry82 schreef: 29.02.2024 - 15:35 Mooi hoor, en inderdaad fijn dat je gewoon nog een lederen interieur naar keuze kunt krijgen wat af fabriek niet meer mogelijk is.
Met Leder Inbouw Nederland ook goede ervaringen, keurig bedrijf.
Mijn C40 is door Lederinbouw Nederland ook van prachtig lichtbeige leer ( in mijn geval met perforatie en donkere stiksels) voorzien.
Zit er nu bijna een jaar in, blijft prachtig! Blij mee! Kostte op dat moment compleet zo’ ongeveer 2000 euro.
Heb er ook over getwijfeld. Maar dan hadden we het basic interieur (zwarte inzetstrips, geen leeslampjes) en wel leer. Uiteindelijk toch gekozen voor blend wool en mooier verlicht interieur.
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
Thomasn
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
Locatie: Kortrijk, Belgïe

Bij de bestelling van de auto heb ik ook de zwarte alcantara/kunstleer bekleding genomen van 1.600 euro, maar dat was eigenlijk puur voor de verlichtte inzetstukken :-D

Ik merk nu wel, dat Alcantara is toch wel moeilijker te onderhouden: pakt veel stofjes aan. Komende maandag gaat de auto binnen, aftellen..
Thomasn
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
Locatie: Kortrijk, Belgïe

Vandaag ben ik de auto gaan ophalen, zondagavond binnengebracht en woensdagmiddag was deze al klaar. Ik ben zeer positief over de kwaliteit van het leder, de kwaliteit van de afwerking en de kleur.

Ik heb foto's genomen vanuit verschillende hoeken, het begon al avond te vonden dus de foto's zijn niet meer heel scherp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thomasn
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
Locatie: Kortrijk, Belgïe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Wat verschrikkelijk mooi ziet dat er uit!
Wel heel verleidelijk om het zelf ook te laten omzetten naar zo'n mooie kleur leer.
Wat moest je er voor betalen?
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dat is echt een prachtig resultaat. Kost wat, maar dan heb je ook wat. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
caspervc
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03

Prachtig zeg!
Waarom heb je de middenarmsteun niet meegenomen?
Ik zou wel een grijzig leer willen hebben in de blauwe xc40. Maar grijs wool blend is ook mooi :)
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Werkelijk prachtig!
Maar wat een hoop werk (al die stukjes met bollingen etc etc) en materiaal; (de)montage etc.
En dat voor zo weinig geld.
Snap ik weer helemaal niets van........
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het wordt in azie gemaakt en hier gemonteerd
Thomasn
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
Locatie: Kortrijk, Belgïe

HeinvdW schreef: 13.03.2024 - 23:05 Wat verschrikkelijk mooi ziet dat er uit!
Wel heel verleidelijk om het zelf ook te laten omzetten naar zo'n mooie kleur leer.
Wat moest je er voor betalen?
Ik heb zo'n 2.400 euro betaald inclusief btw
En inderdaad zeer verleidelijk: ik had de auto bijna 14.000 km met de alcantara/t-tec en ik dacht ook hiermee tevreden te zijn. Tot ik dit filmpje zag hoe stoelen bekleed werden, dan was ik overtuigd om het te laten doen

caspervc schreef: 13.03.2024 - 23:13 Prachtig zeg!
Waarom heb je de middenarmsteun niet meegenomen?
Ik zou wel een grijzig leer willen hebben in de blauwe xc40. Maar grijs wool blend is ook mooi :)
Was een bewust keuze: aangezien de deuren zwart bleven vond ik mooi om ook de middenconsole volledig in zwart te laten. Geeft zo meer cocoon gevoel :-)
Wool blend is inderdaad ook mooi, en als het toch begint te kriebelen dan weet je wel waarnaartoe..
OGA244 schreef: 14.03.2024 - 06:46 Het wordt in azie gemaakt en hier gemonteerd
Ik ben de voorbije tijd heel vaak in contact geweest met het bedrijf en het werk is wel helemaal in Gent gedaan.
Momenteel is het de vader, moeder, zoon en een naaister.

Het leder wordt besteld uit Duitsland via een Nederlandse importeur. De perforatie wordt 2 weken op voorhand machinaal gedaan door die Duitse firma.
Eenmaal in Gent wordt de auto compleet gestript en worden alle lederdeeltje opnieuw afgemeten vanaf de huidige stoel. Dit om een perfecte pasvorm te krijgen.
Het afmeten en tekenen wordt dan op soort papier gedaan om een model te krijgen. Vanaf dat model wordt dit overgetekend op het leder, uitgesneden, genaaid en gestikt.
Het was de moeder zelf die het afmeten, snijden, naaien en stikken persoonlijk deed voor mijn wagen.
Het demonteren, strippen, bekleden en terug monteren werd gedaan door de zoon.

Bij afleveren ben ik een kijkje gaan nemen in de werkplaats en ik heb echt mijn dank geuit aan de moeder en de zoon voor het prachtige werk.
Je voelt aan dat zij ook liefhebbers zijn.

Voor de graad aan customisatie kan dit niet zomaar elders gedaan worden: het soort leder kiezen, de kleur, het type perforatie, de exacte plaats waar je de perforatie wilt, de kleur van stiksel, het type stiksel, de pasvorm,..
Laatst gewijzigd door Thomasn op 14.03.2024 - 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Filmpje: de demontage van alle stoelen en die bekleding(onderdelen)
het tekenen / template, voor al die verschillende stukken,
het stikken en dan in al die rondingen / vormen......

Ik vind het (on)werkelijk ongelooflijk goedkoop, (zelfs als het uit China komt en in Moldavië ge(de)monteerd wordt)
voor zoveel tijd / arbeid / materiaal
en dan dit prachtige resultaat.
Adres om te onthouden!

Vraag voor de kenners: wordt een nieuwe autostoel (ook) handmatig 'overtrokken' met vooraf (machinaal?) in elkaar gezetten 'stukken'??
Plaats reactie

Terug naar “EC40”