Aanschaf andere XC60: benzine of plug-in hybride ?

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Volvo V70 2006
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 28.04.2009 - 19:47

Momenteel rij ik een XC60 D5 (MY16) maar gezien de stijging van de houderschapsbelasting (nu 191 euro / maand) en de stijging van de diesel aan de pomp
denk ik er over na om een andere, nieuwere XC60 aan te schaffen. Momenteel rij ik voor woon-werk verkeer 100 km drie keer per week (totaal dus 300 km)
Op jaarbasis was dit vorig jaar totaal ca. 17000 km incl andere ritten.

Ik vraag mij af wat ik beter zou kunnen aanschaffen, een benzine uitvoering of een plug-in hybride...
Het voordeel (houderschapsbelasting) voor een plug-in hybride loopt ook af in 2025.
Ik zag trouwens dat veel van de plug-in hybrides niet eens in aanmerking komen voor korting
omdat ze zowiezo al meer uitstoten als 50 g/km .
De plug-in hybride weegt ook nog ca. 370 kg zwaarder als de benzine uitvoeringen hebben vaak maar een actieradius van 30 a 35 km.
Dit betekend voor het woon-werk verkeer dat ik dan 70 km een 370kg zwaardere auto voorttrekt..... met waarschijnlijk een hoog benzine verbruik!
Ik weet dat de nieuwste uitvoeringen ca. 70 km kan rijden, maar deze zijn als occassion nog erg prijzig.

Ook heb ik gelezen dat "Transport and Environment" heeft onderzocht dat een plug-in hybride bij een lege accu de CO2 uitstoot wel 300 tot 800% hoger ligt als de door de fabriek opgegeven waarde! Ook lees je dat de inruilwaarde na 2025 drastisch zal dalen voor de plug-in hybride. Dit zal trouwens ook wel gelden voor benzine en diesels....
In dat zelfde verhaal staat ook dat Plug-in hybrides over 5 jaar hun verbruiksgegevens moeten doorsturen naar een Europese data bank.
waarschijnlijk word dat geregistreert door de auto en zal worden uitgelezen in de garage. Als je dan veel verbruikt zal je wel hoger worden aangeslagen (?)

Wie heeft ervaring met het gebruik van de plug-in hybride en is dit alleen maar interessant als je werk binnen het bereik van de 30 a 35 km ligt?
Wat zullen jullie doen, een benzine of plug-in hybride aanschaffen of gewoon door blijven rijden in de D5 diesel (212.000 km stand) euro 6 motor ??
2018 Volvo XC60 D5 AWD R-design Polestar tuned MY16
2013 Volvo V70 2.4D Limited Edition MY11
2007 Volvo V70 2.4D Edition II MY06
2000 VW Passat 1.9 TDI H5 Trendline
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Ascona
1989 Volvo 340 1.7 DL Special MY86
xxxx Mazda 323
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als er iets is wat ik heb geleerd is dat plannen van de overheid en de werkelijkheid vaak ver uit elkaar liggen. Kijk maar naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van salderen. Kortom, ik zou me over alle dingen die mogelijk zouden kunnen gebeuren zeker niet druk maken. Wie dan leeft wie dan zorgt. Als ik naar mijn eigen ervaring kijk dan rijd ik gemiddeld 2x zo veel als jij per jaar en zitten daar veel rondjes rond de kerk maar ook ritten bij met een enkele afstand van 200km plus. Mijn gemiddelde verbruik ligt op 1:18 (en dat is inclusief de ritten met iets aan de trekhaak tijdens de vakanties).
Ik heb een week zonder laden moeten rijden en toen kwam ik op 1:11. Het idee dat je met die 370Kg extra gewicht meezeult en dat dat dus per definitie leidt tot een hoger gebruik is m.i. een theoretisch punt, want ik geloof niet dat je met een XC90 T5 veel beter zal scoren dan die 1:11.
Je kunt o.b.v. de cijfers (MRB en verbruik) heel simpel uitrekenen dat het omslagpunt dan bij ca. 10.000 km ligt (zonder rekening te houden met het tijdelijke MRB voordeel, benzineprijs van 1.95 en kWh van 0,40).
Belangrijk ivoor het daadwerkelijke verbruik is in jou geval of je veel laaddiscipline en mogelijkheden hebt voor thuis/op je werk laden van de accu..
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Sabbia
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07

Ik rij zelf sinds ruim een jaar met een plug in hybride en dat bevalt mij tot nu toe uitstekend. De hybride aandrijflijn is lekker soepel en ik vind het minstens zo lekker rijden als mijn oude V6 biturbo en dat is ook een overweging bij de keuze (althans voor mij). Hiervoor 16 jaar diesel gereden (Audi a6). Maar met 12k kilometer per jaar begonnen mrb en overige kosten toch wat zwaar te wegen, dus besloot geen nieuwe diesel meer te kopen. Als je echt veel kilometers maakt kan een diesel echter nog steeds het voordeligste alternatief zijn.
Naast kilometers maken is de mogelijkheid om thuis te kunnen laden inderdaad belangrijk. Ikzelf heb een ruime hoeveelheid panelen op het dak liggen en kan de auto laden als dat nodig is. De meeste ritten doe ik dus elektrisch, dit jaar dus nog niet hoeven tanken. Op vakantie naar landen waar infra structuur achter loopt (de meeste ten zuiden en oosten van NL) ook geen issues qua laad stress.Ik heb daarnaast ook ruim voldoende aan 50-70 km elektrisch bereik voor de dagelijkse ritten. Kortom je moet even kijken naar je gebruik van de wagen en met name je thuis laad mogelijkheden (de kosten van laden onderweg zijn tot nu toe ook vaak lekker onduidelijk). Aangezien de overheid onbetrouwbaar is zou ik ook niet teveel leunen op bepaalde verwachtingen die worden gewekt…
Laatst gewijzigd door Sabbia op 27.02.2024 - 13:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Je vraagt:
Volvo V70 2006 schreef: 27.02.2024 - 11:26 Wat zullen jullie doen, een benzine of plug-in hybride aanschaffen of gewoon door blijven rijden in de D5 diesel (212.000 km stand) euro 6 motor ??
Mijn 'visie': houden die D5, totdat je hem echt langere tijd zat bent of je verliefd bent geworden op een andere auto.
Dat gereken steeds: vandaag zus & zo, morgen weer anders; je weet het nooit zeker.
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

de goedkoopste auto is nog altijd de auto die je het langst aanhoud: afschrijving zal dalen terwijl je weet wat je hebt. Iets anders weer kopen geeft hoge aanloopkosten.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Is het niet zonde om, duizenden euro's uit te geven, om maandelijks tientjes te besparen?
marsman
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

In basis rijd je met jouw jaarlijkse kilometrage beter een benzine of plugin. Maar het gaat om het totaalplaatje. Je huidige wagen zal weinig meer opleveren qua inruil. Verwacht je binnenkort kosten of heb je recent een grote beurt gedaan en kun je nog even vooruit? Heb je zonnepanelen waardoor een plugin echt kosteneffectief ingezet kan worden? Bedenk ook dat de meest recente XC60 een langere range heeft op de accu tov van de eerste versies. Reken op maximaal 40 km voor de kleine accu en tot max 70 km voor de grote bij zomerse temperaturen en heel rustig rijden. Maar de aanschafprijs voor de longe range XC60 is niet mals. Wat hier boven ook al beschreven wordt, verwacht gewoon geen veel goedkopere auto. Maar als je kiest voor een andere wagen, dan is een plugin fijn. Ik vind een plugin heerlijk. Veel vermogen, redelijk kostenplaatje, fijne aandrijflijn, beter voor het milieu, etc.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”