OBC XC40 hybride/recharge storing

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Frankiey
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.02.2024 - 20:35

Beste, ik ben nieuw hier en wilde graag weten of jullie mij van info kunnen voorzien.
Ik heb hier al gelezen over de OBC te laten reviseren en heb die pagina’s volledig gelezen. Ik heb alleen een ander probleem dan daar wordt aangegeven.

Ik heb een xc40 recharge/hybride uit 2020 gekocht zonder garantie en nu heb ik soms dat met de 230v thuislader het laden stopt na een bepaalde tijd en de aansluiting van de auto rood gaat branden. Stekker gaat dan ook niet uit de auto. Na ca een kwartier de lader stroomloos te laten, kan de stekker er weer uit, daar de auto zich reset na die tijd en de ontgrendeling er af haalt.

Nog bijzonderder is het volgende:
Ik heb ook 3 keer meegemaakt dat de vergrendeling op de laadaansluiting van de auto al actief is (pinnetje omlaag) zonder dat er een stekker in zit. Dan krijg je de stekker er vanzelfsprekend niet in.
Het lijkt mij niet aan de thuislader te liggen, die heb ik namelijk al omgeruild met een andere en effect blijft hetzelfde.

Ik heb de auto laten uitlezen bij de dealer á€90,-, , maar met alle respect, ben er niets mee opgeschoten.
Ze willen eerst de vergrendelmotor vervangen en daarna de OBC als het niet afdoende is.

Persoonlijk heb ik het idee dat het ook met vocht/regen te maken kan hebben. Wellicht een aardings probleem..


Ps aan de laadpaal nog geen probleem gehad, 2 keer geprobeerd en beide keren tot 100% geladen.

Komt deze klacht jullie bekend voor?

BVD!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vragen die bij mij opkomen zijn: hoeveel keer heb je thuis geladen en gebeurt het dan altijd? M.a.w. gaat het 1:1, of 1:10 keer fout, 1:1000 of? Heb je een 100% schone groep waar je de lader op aansluit thuis? M.a.w. zit daar verder geen enkele stroomverbruiker op? Gebruik je een verlengkabel tussen je lader en het stopcontact? Dat het bij een laadpaal niet gebeurt is kan ook te maken hebben met het feit dat je ook maar twee keer hebt geladen aan zo'n paal.
Op dit moment ben ik ook geneigd om als ik in jou schoenen sta de vergrendelmotor te laten vervangen, want als die straks niet meer wil ontgrendelen kun je met een kabel door het raam naar de dealer en kost het vervangen je veel meer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Frankiey
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22.02.2024 - 20:35

Gouwe schreef: 23.02.2024 - 11:20 Vragen die bij mij opkomen zijn: hoeveel keer heb je thuis geladen en gebeurt het dan altijd? M.a.w. gaat het 1:1, of 1:10 keer fout, 1:1000 of? Heb je een 100% schone groep waar je de lader op aansluit thuis? M.a.w. zit daar verder geen enkele stroomverbruiker op? Gebruik je een verlengkabel tussen je lader en het stopcontact? Dat het bij een laadpaal niet gebeurt is kan ook te maken hebben met het feit dat je ook maar twee keer hebt geladen aan zo'n paal.
Op dit moment ben ik ook geneigd om als ik in jou schoenen sta de vergrendelmotor te laten vervangen, want als die straks niet meer wil ontgrendelen kun je met een kabel door het raam naar de dealer en kost het vervangen je veel meer.
Dank voor je reactie!

Ontgrendelen kan altijd (zolang de vergendelmotor werkt natuurlijk), dat doe je door de lader uit stopcontact te halen en sleutel buiten bereik van de auto te houden en na ca 15minuten (Volvo geeft 30minuten aan) gaat de rode lamp uit en ontgrendelt de laadpoort automatisch.
In het ergste geval, ben je dus ca 20minuten vertraagd als je wil vertrekken. Dit is ook volgens Volvo richtlijnen/advies.

Hiervoor had ik een enyaq (ruim 60dkm) en daar heb ik nooit problemen mee gehad betreft laden, zelfs met verlengsnoer en op wel tig verachillende stopcontacten nooit problemen.

Inmiddels ben ik er achter dat laden met 8A tot nu probleemloos gaat, bij 10A en 12A stopt het laden regelmatig na ca een half uur.
Betreft hoe vaak ik geladen heb? Denk ca 40 keer, waarvan ik hem denk ik 5x volledig geladen heb gekregen (op 10A stand op lader), de rest van de keren niet volledig geladen, stuk of 10keer weigerde die zelfs te beginnen met laden, vooral als ik door de regen had gereden.

Nu sinds een paar dagen laad ik op 8A en dat lijkt goed te gaan..
Dus ik wacht even af…
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”