Automaat olie verversen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
biobak87
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05.01.2015 - 17:04

Hi, even een vraagje voor hier. Waar kan ik preventief de transmissieolie van een XC90 T8 vervangen? Heeft 175000 km gelopen, waarschijnlijk nooit eerder ververst.

Google levert enkel flushmethode op, spoelen met kroonolie etc.
Ik ben op zoek naar oldskool methode, met origineel Volvo olie. Ik zeg het maar voordat een hele discussie ontstaat, reden voor oldskoolmethode is huidige km-stand (waarschijnlijk nooit gespoeld of vervangen) en mijn persoonlijke voorkeur om de auto zoveel mogelijk bij de 'fabriekspecificatie' proberen te houden.

De dealer hier wil het liefst niet preventief doen, ik denk persoonlijk dat ze daar te weinig ervaring mee hebben.
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Welke ‘dealer’ zit je: Serva, Harrie arendsen en Veen in Nijverdal doen het zeker
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
biobak87
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05.01.2015 - 17:04

Hedin te Zaandam. Onder de schaduw van Amsterdam. Vorige beurt hebben ze een rondje gereden. Reactie was: er is er toch niks mis mee. Dus niks aan doen.
Gebruikersavatar
Peet&Il
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 05.09.2023 - 21:05
Locatie: Hoofddorp

Mijne was bij Hedin Volvo Lijnden (Amsterdam).
Heb ik ook gevraagd, tijdens het rijden , de Volvo monteur reed, of de automaat niet eens gespoeld moest worden.
( 189.000 km, Geartronic) Zijn reaktie was ook... waarom?? De automaat schakelt als een zonnetje, smooth as can be.
Niet aankomen zolang ie zo mooi z'n werk doet.
Dus gaan we er mee door.
nu: V60 3.0 T6 AWD Summum
nu: C30 2.4 Momentum
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1731
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Hier, Slovenië, is het bij de officiële dealer toegevoegd op de website als optie onderhoud. Gaat iets van een 325€. Doen ze ook nog maar enkele jaren. Toen ik dit jaar de halex olie wissel vroeg was er wel weer de reactie, waarom? Toen ik hen dan zei dat die automaat spoeling vroeger ook niet gedaan werd, maar nu wel te verkrijgen is via de dealer, dan kon het wel op begrip rekenen. Weliswaar tegen een astronomisch bedrag 😂.
Je kiest dus zelf, specialist of officiële dealer. Die laatste geeft je wss weer meer vertrouwen móest er toch iets misgaan/garantie
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En mijn dealer vraagt elke keer netjes of de automaat olie ook vervangen moet worden, m.a.w. dealers/monteurs hebben allemaal hun eigen zienswijze. Er is hier al zoveel over op dit forum gezegd, maar je ververst toch ook je motorolie eens in de zoveel tijd? Ik heb al mijn Volvo's tot nu toe de automaat preventief laten spoelen en m.i. is dat echt behoud (en noodzakelijk onderhoud) van je bak. De meningen lopen uiteen of je dat elke 80 of 100K moet doen (Volvo schrijft het alleen elke 60K voor voor taxi's of als je veel met zware aanhangers rijdt). Ik laat het echter niet bij de dealer doen maar bij een specialist. Zo lang het nog kan ga ik naar GS powerflush (daar is mijn T8 nu 2x preventief geflushed) maar voor TS is TPR in Nieuwveen misschien wat dichterbij.
Kortom niet twijfelen maar absoluut doen, maar wel bij een specialist is mijn welgemeende advies.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
biobak87
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05.01.2015 - 17:04

Gouwe schreef: 23.02.2024 - 11:10 En mijn dealer vraagt elke keer netjes of de automaat olie ook vervangen moet worden, m.a.w. dealers/monteurs hebben allemaal hun eigen zienswijze. Er is hier al zoveel over op dit forum gezegd, maar je ververst toch ook je motorolie eens in de zoveel tijd? Ik heb al mijn Volvo's tot nu toe de automaat preventief laten spoelen en m.i. is dat echt behoud (en noodzakelijk onderhoud) van je bak. De meningen lopen uiteen of je dat elke 80 of 100K moet doen (Volvo schrijft het alleen elke 60K voor voor taxi's of als je veel met zware aanhangers rijdt). Ik laat het echter niet bij de dealer doen maar bij een specialist. Zo lang het nog kan ga ik naar GS powerflush (daar is mijn T8 nu 2x preventief geflushed) maar voor TS is TPR in Nieuwveen misschien wat dichterbij.

Kortom niet twijfelen maar absoluut doen, maar wel bij een specialist is mijn welgemeende advies.
Vandaag toch weer even gebeld met de dealer. Ik moest ze wel erg aansporen het preventief te gaan doen. De prijs voor olieverversen is 325e, ik ben er mee akkoord gegaan.

Ik snap je advies, maar kan helaas geen specialist vinden die het met Volvo olie wil doen. TPR gebruikt dan weer een ander merk dan GS zie ik. Blijft lastig.
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

325 is best goedkoop: is dat wisselen van de olie of powerflushen?
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

325 lijkt mij ook te goedkoop voor een powerflush. Voor een powerflush gebruik je al 16 liter olie dacht ik. En welke olie is een discussie die ook al ruim tien jaar oud is. Mijn auto's zijn altijd met vol syntheet geflushed en nooit problemen mee gehad. En als jij bij GS aangeeft dat je originele olie van Volvo wil hebben dan doet hij dat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

....ben ik weer:
als je niet op tijd ververst / flusht,
kan je net zo stil komen te staan als ik in 2014. (omdat ik zo eigenwijs was om niet te luisteren en te lezen)
De rekening is een kwestie van 'uitsmeren' over de volgende 80kkm
Maar de ellende onderweg en vervangen van bak is echt niet leuk.....
Gebruikersavatar
biobak87
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05.01.2015 - 17:04

Sammmyvannorel schreef: 23.02.2024 - 15:10 325 is best goedkoop: is dat wisselen van de olie of powerflushen?
Wissel, dus drain and fill.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Werkt dit niet bij een Volvo?

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Hier vorige maand bij de dealer, na aansporen mijnerzijds. Drain & fill. Kosten waren te overzien.
-Uitgevoerd bij 93K km's.
-Auto 1 jaar in bezit. Dus geen idee hoe de vorige eigenaar ermee heeft gereden (caravan/aanhanger/Nurburgring)
-30K km's gereden.
-In garantie periode.
Over 2 jaar laat ik dit weer uitvoeren.
20240224_125703.jpg
Overzicht kosten van de factuur, ex btw.

Altijd mooi om te zien dat ze vergulde o-ringen gebruiken :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

remkot5 schreef: 24.02.2024 - 12:58Altijd mooi om te zien dat ze vergulde o-ringen gebruiken :-)
Ja inderdaad. Niemand die het ziet maar ik slaap er wel beter van :]

Hoe hebben ze dat bij jouw auto gedaan?
Plug er uit, olie laten lopen, plug er in, en aan de andere kant verse olie er weer in?
Of met draaiende motor en de bak door de versnellingen laten gaan zodat hij de oude olie er uit pompt?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Echt n drain en fill, ca x Liter eruit en dezelfde hoeveelheid ATF olie is weer bijgevuld.
Althans, zo dacht ik dat t uitgevoerd was, na uitleg van de technician. Ik heb er niet bovenop gestaan.
Ik heb de afgetapte olie visueel beken. Op kleur en geur, voor wat het waard is.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
biobak87
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 05.01.2015 - 17:04

remkot5 schreef: 24.02.2024 - 18:49 Echt n drain en fill, ca x Liter eruit en dezelfde hoeveelheid ATF olie is weer bijgevuld.
Althans, zo dacht ik dat t uitgevoerd was, na uitleg van de technician. Ik heb er niet bovenop gestaan.
Ik heb de afgetapte olie visueel beken. Op kleur en geur, voor wat het waard is.
En merk je verschil?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er zal vast wel verschil zijn, maar 16 liter flush of 4 liter drain and fill voor 100 euro prijsverschil, lijkt mij een no-brainer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27639
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor dat relatief kleine prijsverschil zou ik het ook wel weten.

Hier vorig jaar een drain and fill gedaan, moet iedere 60.000 kilometer volgens het boekje.
Bak is er wel iets soepeler door gaan schakelen ondanks dat dit al erg soepel ging.
Uiteindelijk "spoel" je op deze manier je bak ook wel door maar op een veel langzamer tempo dan in 1 keer natuurlijk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij een flush wordt wel meer verontreiniging verwijderd dan bij een drain and film.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vandaar mijn vraag of die flush die Joep laat zien ook werkt bij de Volvo bakken.
Dan laat je de auto het werk doen, en zonder blikje met reinigings meuk want die vertrouw ik ook niet meer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”