Onderhoud bij Volvo merkdealer of niet ?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Henry82 schreef: 19.02.2024 - 09:18 Als ik me niet vergis heeft forumgebruiker Hans Eilander vorig jaar voor een identieke auto onderzocht wat het prijsverschil was tussen de dealer en de specialist voor een onderhoudsbeurt. En uiteindelijk was het verschil een paar tientjes
Precies zo is het. Ik had vooraf gevraagd, wat er op me af zou komen voor de 3e jaarbeurt. Ik vond die indicatie wel een beetje gortig. (jaarbeurt + remolie vernieuwen) Dus ik heb bij diverse Volvo garages, een prijs opgevraagd voor dit onderhoud. Dat scheelde bij Volvo garages onderling, maar enkele euro,s. Nu zit er in een volgend dorp, (Dirksland) een grote vrije garage, die allerhande gebruikte dure merken verkoopt, en onderhoud. (Zij doen ook alu velgen en banden) dat bleek maar een € 60,- goedkoper te zijn. Maar bij Volvo zit nog de assistance. Dus de ANWB bij de vrije garage opgeteld, was ik daar in principe nog duurder uit. Bovendien komt de Volvo coulance in gevaar, wanneer je bij vrije garages je onderhoud doet. Dus na wat wikken en wegen, tóch maar besloten, bij mijn originele Volvo dealer Bluekens in Halsteren te blijven voor het jaarlijkse onderhoud. Ik mag daar altijd meekijken. Zeer vriendelijke en vakkundige monteurs. Dus zolang ik deze Volvo rij, blijf ik daar in onderhoud. Wel heb ik onlangs op de vooras, 2 nieuwe Michelin Primacy 4 laten monteren, bij Profile in M, harnis. Daar komt nog bij dat mocht er iets kapot gaan aan de Volvo (wat ik niet verwacht) Dan heb je bij Volvo, ook nog eens levenslange garantie op originele onderdelen. Dus.....

Een poosje terug, sprak ik een bekende op het dorp, die rijd een Dacia Duster. Die is dus met zijn onderhoud, bij een Renault dealer. Hij vertelde mij, dat hij voor de laatste jaarbeurt € 700,- moest aftikken! Dus ja, als je dat afweegt bij het Volvo onderhoud, is voor mij de keus niet zo moeilijk meer. Ook al vind ik de onderhoudsprijzen astronomisch. Dat wel. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Hans Eilander schreef: 19.02.2024 - 10:49 en vakkundige monteurs.
En ook dat dus. Ik heb vaak moeten constateren dat bij de 'monteurs' bij de dealers waar ik kwam 'de computer' hun belangrijkste werktuig/gereedschap was. Ik heb hierover ook ergens een topic lopen waarbij ik kwam voor een klacht en waarvan de monteurs bij hoog en laag volhielden dat na het vervangen van een module (want dat zei de computer) het opgelost zou moeten zijn. Dat was dus niet het geval en later bleek zelfs dat deze module nul komma niks te maken had met het probleem. Maar ik was wel €1.200,00 armer en had nog steeds hetzelfde probleem...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Verschild per dealer blijkt. En ook bij specialisten heb je personeel wat niet altijd gemotiveerd is.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Antwoord op je vraag: bij merkdealer.
Reden: huidige en vorige tweedehands auto's gekocht in Amersfoort en werkelijk voortreffelijk afgeleverd en kort daarna wat garantiepunten keurig opgelost.

Verhaaltje......
In 2001 startte mijn (overleden) neef een zogenaamd Volvo-specialist bedrijf.
...wat hij niet kon met moderne auto's ivm computers, deed de dealer 500 meter verderop
en wat de dealer niet kon (wilde), ging naar hem.
Tja, je helpt je familie en ik ging van de (toen fijne andere) dealer over naar hem.
Leuk en gezellig. Goed ook trouwens maarrrrr
Hij deed de beurt en reparaties niet zo snel als de dealer.
en het werk ging ook langzamer (door wat voor reden dan ook).
Het uurloon was grofweg de helft maar het aantal uren zo maar dubbel.
En ik snap dat er (bijna) geen uurprijs meer is maar een 'beurtprijs'.

2010 de vorige bij dealer gekocht en bleef daar.
Ik hield de 'voorganger' (was al eens zo dom geweest om een 245 in te ruilen en wilde dat met de 945 niet weer doen) en bleef bij neef.
Maar neef Jan overleed onverwacht in 2016, dus ook de 'tweede auto' bij de dealer.

Bij pech: dezelfde dag geholpen (ik weet, we leven nu in ander tijden). Hulde.
Bij beurt: afspraak en dezelfde dag weer klaar. Onderdelen 3x daags geleverd.
Het prijsverschil had ik het al over: erg weinig
En dan: gratis 'wegenwacht' en ook gratis VOC.

En ja ik snap, dit is een persoonlijk verhaal.
Anderen zullen heel andere ervaringen bij dealers/specialisten hebben.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27649
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Onderhoud bij een garage binnen de familie zou ik ook nooit meer doen.
Oom van mij heeft jaren een garagebedrijf gehad en in de laatste jaren gebeurde daar zulke rare dingen gebeurd dat ik daar voorgoed ben van genezen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

JeroenSpock schreef: 19.02.2024 - 10:43 Als je Volvo geen garantie meer heeft (de meeste hier waarschijnlijk, grootste deel van nieuwe auto's is lease), wat heb je dan nog bij de dure dealer te zoeken?
Waarom zou je niet meer naar de dealer gaan? Iedereen maakt daarin zijn eigen afweging Jeroen en niet iedereen heeft de kennis, de middelen, de tijd, de ruimte om het huis om zelf te sleutelen aan zijn auto zoals jij dat wel hebt en daar heb ik alleen maar bewondering voor.
En als anderen zich meer thuis voelen bij een specialist of universele garage, ook helemaal dikke prima.

Waarom ik met mijn 8 jaar oude en 280K ervaren Volvo naar de dealer ga? 1. Ik heb de kennis, de middelen, de tijd, de ruimte om het huis om zelf te sleutelen, niet. 2. Ik wordt prima geholpen en kan er altijd terecht ook voor spoed zaken. 3. Ik verdien mijn geld (deels) met mijn auto en hij moet het dus gewoon altijd doen en ik ben dan blij dat ik "gratis" VA en VOC heb waar ik afgelopen jaar 3x gebruik van heb moeten maken en de auto zelfs twee keer (naar achteraf helaas bleek) voor op transport is gegaan. 4. Heb ik dan er helemaal niets op aan te merken en Is mijn dealer dan foutloos, nee niet, maar wie wel? Maar met erover te praten wordt het altijd naar tevredenheid opgelost.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Gouwe schreef: 19.02.2024 - 19:49
JeroenSpock schreef: 19.02.2024 - 10:43 Als je Volvo geen garantie meer heeft (de meeste hier waarschijnlijk, grootste deel van nieuwe auto's is lease), wat heb je dan nog bij de dure dealer te zoeken?
Waarom zou je niet meer naar de dealer gaan? Iedereen maakt daarin zijn eigen afweging Jeroen en niet iedereen heeft de kennis, de middelen, de tijd, de ruimte om het huis om zelf te sleutelen aan zijn auto zoals jij dat wel hebt en daar heb ik alleen maar bewondering voor.
En als anderen zich meer thuis voelen bij een specialist of universele garage, ook helemaal dikke prima.
We hebben het hier over merk dealer en de gewone garage, ik praat niet in over zelf doen.
Daarom zeg ik, als je garantie toch niet meer in gevaar komt, waarom dan zoveel betalen bij een dealer?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19497
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat vindt jij. Ik vind het prijsverschil tussen de niet merkgebonden garage en de dealer te klein om over te stappen naar een niet merkgebonden garage. (Een echt goede specialist zit voor mij daarnaast te ver uit de buurt.) En daarnaast scheelt het mij gewoon een lidmaatschap van de Wielrijdersbond.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik ben gewoon al die tijd lid gebleven van de ANWB wegenwacht.
Reden: ik rij nog wel eens in andermans auto.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 660
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Dealer.
Doet het in 1x, pechhulp inclusief, levenslange garantie op bepaalde zaken, juiste onderdelen en gereedschappen.
Er komen zelfs nog 25 jaar oude auto's. Dus het roddelpraatje dat een 8 jaar oude auto daar abracadabra is.. Laat dat verhaaltje alsjeblieft lekker in de moppentrommel zitten.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Dealer onderhoud geeft je een veel betere positie bij een eventuele garantie / coulance claim. Daarbij denk ik dat er nog weinig universele bedrijven zijn die goed ingericht zijn en ervaring hebben met de specifieke zaken rond de Volvo PHEV's.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

V480-S60 schreef: 20.02.2024 - 06:53 Ik vind het prijsverschil tussen de niet merkgebonden garage en de dealer te klein om over te stappen naar een niet merkgebonden garage.
Precis.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

V480-S60 schreef: 20.02.2024 - 06:53 Ik vind het prijsverschil tussen de niet merk gebonden garage en de dealer, te klein om over te stappen naar een niet merk gebonden garage.
Dat heb ik dus zelf ervaren, na vooraf aan de jaarbeurt, enkele pre-offertes bij verschillende garages op te vragen. Daarom blijf ik bij de Volvo dealer. Ik heb wel mijn ANWB lidmaatschap voor de Volvo opgezegd, maar niet dat voor mijn scooter.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Daarbij: waarom zou alles zo goedkoop mogelijk moeten, helemaal als de huidige garage verder goed bevalt?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die assistance uitgebreid met premium is wel een hele fijne...ANWB met daarachter Logixc regelt dat en dat is een hele fijne combi.
Strak vervangend vervoer met auto's die goed in de optie's zitten, eigenlijk altijd praktisch nieuw, auto's rijden een half jaartje voor Logixc en gaan daarna terug naar Volvo die ze verdeelt over de dealers.
Ja, onderdelen kosten een paar centen net als uurloon, maar sta je in het zuiden van Frankrijk kapot dan is het super dat je in een dag geholpen bent.
Afgelopen jaar helaas kennis mogen maken met Logixc maar wat zijn dat fijne gasten die je binnen no-time weer op pad hebben.
En gewoon 30 dagen een V60 mee die ik alleen heb afgetankt toen hij terug moest.
Nu zijn er ook specialisten die soort gelijk aanbieden maar dat loopt via een externe partij, ga daar eens kijken bij recensies en dan kom je een hoop bagger tegen met als gevolg dat je zelf kunt gaan huren.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wij hebben ook goede ervaringen met onderhoud bij de dealer en met name de assistance premium is heel handig in geval van pech.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

TS heeft een XC40 uit 2020. Hij geeft al aan dat software updates van de dealer moeten komen maar verder is er niets wat de niet merk gebonden garage niet kan. Nou, dat lijkt mij toch ook.
Oliewissel moet elke garage kunnen, dat blijft gewoon olie er uit, nieuw filter, nieuwe olie er in. Service beurt resetten kunnen die algemene computers ook wel resetten tegenwoordig.
Verder heeft zo'n jonge auto nog geen bijzonder onderhoud nodig denk ik. Bougies, olie, filters, remmen, banden, allemaal onderdelen die elke garage bij dezelfde fabrikant kan bestellen als de dealer (al dan niet zonder Volvo logo).

Neem als voorbeeld nu even Bouwsema Farmsum en Delfzijl. Veendam is overgenomen door Broekhuis, Farmsum gaat als niet Volvo dealer verder (dat noemen we een specialist?). Waarom zou je dan niet meer naar Farmsum gaan als de kennis en materiaal daar aanwezig is?
Nou is dat vrij recent dus de prijzen gaan niet ineens zakken maar er zijn genoeg van die 'goede specialisten' die niet meer de hogere dealer kosten hebben maar wel de kennis.
En dan zijn er nog de gewone dorpsgarages waar ook goede monteurs kunnen werken.

En dat was toch de vraag?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Jeroen, hoe sluit TS af in zijn bericht?
LvdK schreef: 18.02.2024 - 13:58 Ik denk dat ik bij een niet merk gebonden garage heel wat goedkoper terecht kan !
Hoe denken andere eigenaren hierover ?
Wel een beetje bij de les blijven.... 😉
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Jappie Japstra
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 06.12.2023 - 16:32

Van huis uit komen wij nooit bij de dealer voor onderhoud. Mijn vader was ervan om een gebruikte franse auto bij de vw garage te kopen, of andersom. Een nieuwe auto zat er sowieso niet in.
Ik ben eigenlijk net zo. Ik hou niet van afschrijving en verplichtingen en zal nooit een nieuwe of zeer jonge auto kopen. Het past op de een of andere manier ook niet zo goed bij mij. Ik heb niks op de merkdealer tegen, maar ik kom er nooit.
245 DL 1977 (B21A + BW55)
740 Blackline 1989 (B230F + AW71L)
Citroën Acadiane 1987
Triumph Spitfire 1500TC 1977
Nissan Patrol Y60 LWB 1997
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40667
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik heb de gewoonte om mijn auto's in onderhoud te laten bij de garage waar ik 'm kocht.
En totnutoe is dat telkens een Volvodealer geweest.
Alleen mijn 245 kocht ik van een particulier maar die ging voor onderhoud naar dezelfde dealer als mijn XC70.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”