Pagina 1 van 1

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 11:21
door Almerev70
Vorig weekend de auto gewassen en ik do altijd de binnenkant deuren/klep/motorkap ook meenemen met een doekje.
Toevallig haalde ik de olie vuldop los en keek ik de dop en daar zat een beetje mayonaise/sludge.

Hmm, das niet goed toch?!?

Ff gegoogeld en korte ritten zodat de motor niet warm/heet wordt is een oorzaak. Daar ging ik over nadenken en als je op hybride rijd dan bepaald de auto of er elektrisch of benzine gebruikt wordt.
Mijn elke woon-werk reis is 27km, en op de snelweg is het benzine verbruik maar schijnbaar niet dusdanig dat het warm genoeg wordt.
Nu probeer ik een aantal weken maar in de ochtend op Pure, dat is dan de heenreis volledig elektrisch, en dan de middag hybride en dan wordt de motor warm.

Dop gelijk schoongemaakt en dan maar ff kijken naar het resultaat de komende weken.
Moet ik me zorgen maken voor meer aanslag in de motor?

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 12:54
door HeinvdW
Je moet je áltijd zorgen maken. ;-)

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 13:46
door Fulaks
Sludge kan ook op een lekkende koppakking wijzen. Maar zou me verbazen bij een auto uit 2019, tenzij het kleppendeksel er ooit een keer is af geweest.

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 14:01
door fredhead
Haal je niet de kleppendekselpakking en koppakking door elkaar?

Die laatste zit een stukje lager in het blok en de kop trek je er moeilijker vanaf dan het kleppendeksel :)

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 14:28
door Fulaks
fredhead schreef: 09.02.2024 - 14:01 Haal je niet de kleppendekselpakking en koppakking door elkaar?

Die laatste zit een stukje lager in het blok en de kop trek je er moeilijker vanaf dan het kleppendeksel :)
Daar zeg wat. I stand corrected !

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 17:08
door Gouwe
Almerev70 schreef: 09.02.2024 - 11:21 .....Ff gegoogeld en korte ritten zodat de motor niet warm/heet wordt is een oorzaak. Daar ging ik over nadenken en als je op hybride rijd dan bepaald de auto of er elektrisch of benzine gebruikt wordt.
Mijn elke woon-werk reis is 27km, en op de snelweg is het benzine verbruik maar schijnbaar niet dusdanig dat het warm genoeg wordt.
Nu probeer ik een aantal weken maar in de ochtend op Pure, dat is dan de heenreis volledig elektrisch, en dan de middag hybride en dan wordt de motor warm.
In jou geval zou ik het als volgt doen: In Pure naar de snelweg, daar kiezen voor Hold en dan terug weer in Pure beginnen en alleen als je range onvoldoende is om thuis te komen weer overschakelen naar Hold en dan het laatste stuk weer in Pure (goed schatten dat je accu range voldoende is om thuis te komen).
Ik gebruik de hybride modus nooit.

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 19:11
door Almerev70
Dat kan ik ook proberen Gouwe.
Heb net getanked en ga voorlopig op super98 rijden, scheelt ook weer vocht waarschijnlijk, want ik tank normaal maar 1 keer per 3-4 weken.
Paar weken rijden en dan weer controleren.....

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 19:14
door fredhead
Wat zou volgens jou het verschil moeten maken voor de olie temperatuur?
In dit geval is het probleem dat de olie gewoon niet warm genoeg wordt en dat zie je nu onderaan de vuldop.

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 20:20
door Hans oet Twent
Wel zorgen dat hij eens goed warm wordt. En dan niet 100km tuffen maar ff een flink stuk. O ja op die dure benzine dus. De boodschappenwagen had dit ook en dan van tijd tot tijd die auto ff flink warm stoken. Hier houdt dat in ff richting Osnabrück en weer terug.

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 22:41
door fredhead
Voor de oorzaak van het probleem maakt de benzine geen verschil, ja 98 is een betere brandstof mits echte 98.
Maar de motorolie wordt daar niet anders van.

Blok moet gewoon met enige regelmaat op temperatuur komen met een langere rit op de benzinemotor.

Sludge in T8

Geplaatst: 09.02.2024 - 23:41
door -KJ-
Wel krom dat je een zuinige hybride rijdt en vervolgens nutteloze kilometers op dure brandstof moet gaan maken om de motor schoon te houden. O.O

Sludge in T8

Geplaatst: 10.02.2024 - 07:20
door Almerev70
Van de Euro98 had ik hier gelezen.
https://www.bd.nl/auto/mayonaise-rond-o ... aab5b1221/

Klinkt aannemelijk, en baadt het niet schaadt het alleen 1 of 2 keer de portemonnee.
En nu sponsor ik de schatkist beetje extra😉

Sludge in T8

Geplaatst: 10.02.2024 - 08:13
door Gouwe
-KJ- schreef: 09.02.2024 - 23:41 Wel krom dat je een zuinige hybride rijdt en vervolgens nutteloze kilometers op dure brandstof moet gaan maken om de motor schoon te houden. O.O
Ik vind daar weinig krom aan. Heeft vooral te maken met het specifieke reispatroon van AlmereV70. Ook een normale benzine/diesel motor moet je gewoon regelmatig goed warm rijden. Ik rijd met mijn XC90 ook regelmatig wat langere afstanden, heb nergens last van en haal met de PIH techniek gemiddeld 1:18 waar ik zonder op 1:11 max. zou zitten.
Wat ik echt krom vind hoorde ik laatst: Amsterdam verplicht aannemers in de GWW om met elektrische graafmachines e.d. te werken. Die worden dan 's avonds aan de stekker van een diesel aggregaat gehangen zodat ze de volgende dag weer zijn opgeladen....

Sludge in T8

Geplaatst: 10.02.2024 - 08:57
door Almerev70
Ja Gouwe dat is pas krom. Zo staan er op diverse gemeentewerven in Amsterdam aggregaten om al het elektrisch materieel op te laden. Een onderaannemer die klant is bij mij liet foto's zien, is toch ronduit schandalig.

We gaan het zien, over een week of 2 bekijk ik de dop weer en houdt intussen een excel bestandje bij om het verbruik te monitoren.

Sludge in T8

Geplaatst: 10.02.2024 - 10:51
door JeroenSpock
-KJ- schreef: 09.02.2024 - 23:41Wel krom dat je een zuinige hybride rijdt en vervolgens nutteloze kilometers op dure brandstof moet gaan maken om de motor schoon te houden. O.O
Nadelen van een ICE, en mooie praatjes van de auto industrie ;)

Ik zou die V60 gewoon puur op de benzine motor naar je werk en terug rijden, een week lang. Dat vind de motor vast wel even lekker.
Maar zoals Han al zegt, 30 km is niet genoeg, en eigenlijk 100 km ook niet. Laat hem maar een keer goed werken.