Sludge in T8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Vorig weekend de auto gewassen en ik do altijd de binnenkant deuren/klep/motorkap ook meenemen met een doekje.
Toevallig haalde ik de olie vuldop los en keek ik de dop en daar zat een beetje mayonaise/sludge.

Hmm, das niet goed toch?!?

Ff gegoogeld en korte ritten zodat de motor niet warm/heet wordt is een oorzaak. Daar ging ik over nadenken en als je op hybride rijd dan bepaald de auto of er elektrisch of benzine gebruikt wordt.
Mijn elke woon-werk reis is 27km, en op de snelweg is het benzine verbruik maar schijnbaar niet dusdanig dat het warm genoeg wordt.
Nu probeer ik een aantal weken maar in de ochtend op Pure, dat is dan de heenreis volledig elektrisch, en dan de middag hybride en dan wordt de motor warm.

Dop gelijk schoongemaakt en dan maar ff kijken naar het resultaat de komende weken.
Moet ik me zorgen maken voor meer aanslag in de motor?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Je moet je áltijd zorgen maken. ;-)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4097
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Sludge kan ook op een lekkende koppakking wijzen. Maar zou me verbazen bij een auto uit 2019, tenzij het kleppendeksel er ooit een keer is af geweest.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27650
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Haal je niet de kleppendekselpakking en koppakking door elkaar?

Die laatste zit een stukje lager in het blok en de kop trek je er moeilijker vanaf dan het kleppendeksel :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4097
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

fredhead schreef: 09.02.2024 - 14:01 Haal je niet de kleppendekselpakking en koppakking door elkaar?

Die laatste zit een stukje lager in het blok en de kop trek je er moeilijker vanaf dan het kleppendeksel :)
Daar zeg wat. I stand corrected !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Almerev70 schreef: 09.02.2024 - 11:21 .....Ff gegoogeld en korte ritten zodat de motor niet warm/heet wordt is een oorzaak. Daar ging ik over nadenken en als je op hybride rijd dan bepaald de auto of er elektrisch of benzine gebruikt wordt.
Mijn elke woon-werk reis is 27km, en op de snelweg is het benzine verbruik maar schijnbaar niet dusdanig dat het warm genoeg wordt.
Nu probeer ik een aantal weken maar in de ochtend op Pure, dat is dan de heenreis volledig elektrisch, en dan de middag hybride en dan wordt de motor warm.
In jou geval zou ik het als volgt doen: In Pure naar de snelweg, daar kiezen voor Hold en dan terug weer in Pure beginnen en alleen als je range onvoldoende is om thuis te komen weer overschakelen naar Hold en dan het laatste stuk weer in Pure (goed schatten dat je accu range voldoende is om thuis te komen).
Ik gebruik de hybride modus nooit.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Dat kan ik ook proberen Gouwe.
Heb net getanked en ga voorlopig op super98 rijden, scheelt ook weer vocht waarschijnlijk, want ik tank normaal maar 1 keer per 3-4 weken.
Paar weken rijden en dan weer controleren.....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27650
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat zou volgens jou het verschil moeten maken voor de olie temperatuur?
In dit geval is het probleem dat de olie gewoon niet warm genoeg wordt en dat zie je nu onderaan de vuldop.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9882
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Wel zorgen dat hij eens goed warm wordt. En dan niet 100km tuffen maar ff een flink stuk. O ja op die dure benzine dus. De boodschappenwagen had dit ook en dan van tijd tot tijd die auto ff flink warm stoken. Hier houdt dat in ff richting Osnabrück en weer terug.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27650
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor de oorzaak van het probleem maakt de benzine geen verschil, ja 98 is een betere brandstof mits echte 98.
Maar de motorolie wordt daar niet anders van.

Blok moet gewoon met enige regelmaat op temperatuur komen met een langere rit op de benzinemotor.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Wel krom dat je een zuinige hybride rijdt en vervolgens nutteloze kilometers op dure brandstof moet gaan maken om de motor schoon te houden. O.O
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Van de Euro98 had ik hier gelezen.
https://www.bd.nl/auto/mayonaise-rond-o ... aab5b1221/

Klinkt aannemelijk, en baadt het niet schaadt het alleen 1 of 2 keer de portemonnee.
En nu sponsor ik de schatkist beetje extra😉
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

-KJ- schreef: 09.02.2024 - 23:41 Wel krom dat je een zuinige hybride rijdt en vervolgens nutteloze kilometers op dure brandstof moet gaan maken om de motor schoon te houden. O.O
Ik vind daar weinig krom aan. Heeft vooral te maken met het specifieke reispatroon van AlmereV70. Ook een normale benzine/diesel motor moet je gewoon regelmatig goed warm rijden. Ik rijd met mijn XC90 ook regelmatig wat langere afstanden, heb nergens last van en haal met de PIH techniek gemiddeld 1:18 waar ik zonder op 1:11 max. zou zitten.
Wat ik echt krom vind hoorde ik laatst: Amsterdam verplicht aannemers in de GWW om met elektrische graafmachines e.d. te werken. Die worden dan 's avonds aan de stekker van een diesel aggregaat gehangen zodat ze de volgende dag weer zijn opgeladen....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Ja Gouwe dat is pas krom. Zo staan er op diverse gemeentewerven in Amsterdam aggregaten om al het elektrisch materieel op te laden. Een onderaannemer die klant is bij mij liet foto's zien, is toch ronduit schandalig.

We gaan het zien, over een week of 2 bekijk ik de dop weer en houdt intussen een excel bestandje bij om het verbruik te monitoren.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

-KJ- schreef: 09.02.2024 - 23:41Wel krom dat je een zuinige hybride rijdt en vervolgens nutteloze kilometers op dure brandstof moet gaan maken om de motor schoon te houden. O.O
Nadelen van een ICE, en mooie praatjes van de auto industrie ;)

Ik zou die V60 gewoon puur op de benzine motor naar je werk en terug rijden, een week lang. Dat vind de motor vast wel even lekker.
Maar zoals Han al zegt, 30 km is niet genoeg, en eigenlijk 100 km ook niet. Laat hem maar een keer goed werken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”