keuzestress V50 advies

Geleverd vanaf 2003
Ruspek
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31

Hoi allemaal,

al vele jaren Volvo rijder. Maar dan in de grotere modellen.
Ter vervanging van onze citybug (Citroen C1) op zoek naar iets van formaatje "Golf" Liever een V70 maar dat is beetje overkill ( en die dingen moeten goud geld opbrengen ;-( ) omdat ik er 99% van de tijd alleen in zit. Ik rij een 15K per jaar.
ik zal de daily rider zijn, vrouwlief rijdt de XC60.

Budget rond de 3 tot 5 K maar de sport is goedkoper....
Mijn voorkeur is om yte kijken tot 2009 ivm youngtimerregeling. (al wordt op het moment dat een auto 15 jaar oud is er gelijk veel eurootjes bij gezet)

Aangezien ik geen ervaring heb met de kleinere Volvo's de volgende vragen:
- hoe rijdt een V50? is dat nog enigszins Volvo-waardig?
- er zijn verschillende motoren geleverd (PSA , Ford en Volvo): welke is de beste keuze? (hoef niet als eerste weg te zijn bij het verkeerslicht) maar gewoon lekker op koppel kunnen rijden.
- zijn er modellen geleverd met Bleutooth telefoon connectie? zo niet; is dit achteraf te realiseren?
- model specifieke "problemen" / zaken om op te letten?
- heb geen idee hoe de prijzen zijn van diesel tov benzine. (omslagpunt ga ik niet halen maar als diesel vele malen goedkoper is in aanschaf dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt)
- hoe is de Geartronic automaat?
- welke uitvoering? kinetic, momentum en summum ken ik ( waarbij summum de meest luxe is) maar er is ook een edition1 en een edition 2, Elite, etc

groet ruben
Groet Ruben

XC60 2.0 D3 summum 2017
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27850
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De beste motor is de 2.4(i), dit blok heeft zich in alle modellen al bewezen als oerdegelijk.
Mijn ouders hebben een C30 met de 2.0 motor, dit is ook een fijn blok vind ik alleen zijn de verhoudingen van de bak aan de korte kant waardoor je op de snelweg redelijk wat toeren draait.
De Geartronic moet je liggen, zolang onderhouden zijn ze redelijk betrouwbaar maar het zijn in mijn optiek niet de fijnste automaten die er zijn.
Dat gezegd hebbende had ik een 6traps in de S60 en heb er nooit ellende mee gehad en stoorde me vooral in de winter aan de bak als ie door de kou meer slip toe liet.

Qua rijden is een V50 een fijne auto, onderstel is gebaseerd op een Focus en dat is zeker geen straf.
Heb zelf een 2.0D uit 2004 gehad, motorisch veel ellende maar als hij het deed dan was het een prettige auto om mee op pad te zijn.
Zou met 15.000 in het jaar voor een benzine gaan als je nu gaat kopen, voor diesel is de toekomst aardig zeker en dat is dat men er vanaf wil.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Koen1708
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 21.02.2023 - 14:50
Locatie: OLDENZAAL

Ik heb 2 exemplaren V50. Beide 5 cilindermotoren.

V50 2.4I Edition II, handgeschakeld, 2008, 170 pk met 123500 km. Probleemloos cam beurt tot beurt.

En ik heb een V50 T5 2.5 Geartonic uit 2011, 230 pk.

Voor mij niet gauw iets anders meer.
V50, 2.5 T5 Geartronic Summum MY 2011
V50, 2.4i Edition II, MY 2008

S40, 1.8 Summum, MY 2006
S40, 1.8 Summum Phase 2, MY 2002
S40, 1.8 MY 1998
460 GLE 2.0 MY 1992
340 GL 1.4 Variomatic 5 drs, MY 1984
66 GL 1.3 Variomatic MY 1979
Ruspek
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31

De 2.4 is dus de fijnste motor. Nog specifieke onderhoudszaken aan die motoren? (in de v70 is carterventilatie nog wel eens een dingetje nl.)

En welke uitvoering is de fijnste? En is er in de V50 bluetooth telefoonconnectie geleverd?
Wat is het verschil in de uitvoeringen? edition 1, 2 etc?
Groet Ruben

XC60 2.0 D3 summum 2017
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

De bleutooth was een optie los of met een pakket.

Bij 15000 per jaar zou ik aan LPG gaan denken.

Ik heb een T5 2011 automaat op LPG en dat rijd rond de 1 op 9 tot 10 op LPG.
Heb er nog geen rare zaken mee gehad.
V50 MY2011 1 januari 2011.pdf
In de bijlage de prijslijst van 2011.
Dan kan je een beetje zien wat er toen wel of niet standaard was of wat er in een pakket zat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Wij hebben een V50 Edition I 2.0 benzine uit 2009, met 5 versnelling handbak. Er staat 250.000 km op de teller. Nooit een probleem mee gehad. Als je hem goed op toeren houdt, dan is hij best pittig. Bij hogere snelheden (denk Autobahn) mis je wel een 6e versnelling, maar bij Nederlandse snelheden valt dat wel mee.

Ik meen dat de Edition II wel standaard Bluetooth heeft, maar bij de Edition I is dat optioneel.

Ik heb in verschillende Volvo's gereden (V70, C70, V50, XC40) en ik vind de V50 zeker Volvo waardig.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2836
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Kijk hier eens welke versie wat had: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/#volvo-v50/

Ik heb 9 jaar en 140k km een V50 2.0 benzine gereden, een Edition II.
Nauwelijks iets aan gehad, motorisch al helemaal niet.
Zoals eerder gezegd wel korte versnelllingsbakverhoudingen dus wat lawaaiig op de Autobahn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Benzine:
2.4 non turbo 5 cilinder is qua motor (bijna) idiot proof , je hebt deze in de 170pk (heet 2.4i) en de gedetunde 140pk (heet 2.4).
De T5 bijna eenzelfde verhaal, dat is een turbo versie, de meer er aan de motor zit de meer er stuk kan gaan, echter deze motor is ook bijzonder goed.

Diesel:
Indien te vinden, zoek 2.4 5 cilinder.
De 1.6 en 2.0 psa motoren zijn minder, (roet filter problemen komen vaak voor).
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Obbetuning schreef: 05.02.2024 - 22:59 2.4 non turbo 5 cilinder is qua motor (bijna) idiot proof , je hebt deze in de 170pk (heet 2.4i) en de gedetunde 140pk (heet 2.4).
En beiden naar 185 pk te chippen door Obbe.
Dus als je een 140pk vindt kan je hem voor een gering bedrag gelijk maken aan de 170pk versie.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Longlivevolvo19
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 05.01.2019 - 19:43

Hier v50 2.4 van 2005, zit op 219k. Kijk op mijn profiel voor historie , heb deze v50 nu 5 jaar, bijna 50k er mee gereden, stabiel en eigenlijk wil ik niet anders.
Ik ben benieuwd of je er 1 kan kopen voor je budget.
Veel succes.
V50 momentum 2.4 / 2005
Ruspek
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.04.2017 - 09:31

Voor het budget dat ik heb staat er voldoende te koop.
Ook 2.4 maar wel met km standen die de 3 ton aantikken of overschrijden.
Dat is ook het punt een beetje.
Een V70 met 3 ton koop ik " blindelings" mits onderhoud aNtoonbaar is natuurlijk.
Een V50 weet ik niet. Geen idee hoe de bouwkwaliteit is.
Dat is dus het punt een beetje.
Groet Ruben

XC60 2.0 D3 summum 2017
V70 2.0D Dynamic Line 2015
V70 D5 Summum 2003
V70 2.4 aut 1998
Ford C-Max 2.0
V70 Classic 2.5 TDI 1999
740 1985 eigen imprt Zweden
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 705
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Heb de S40 2.4i naar 225dkm gereden. Rijdt nu nog rond.
Starten en rijden altijd. Maar alles ging wel kapot... VVT, keerringen, parkeersensoren, automaat, VAG olieverbruik, meerdere draagarmen, banden cuppen als een malle. Koop maar een mooie andere kar, de P1 (op leeftijd) is rommel.
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

volvo440special schreef: 07.02.2024 - 18:04 Heb de S40 2.4i naar 225dkm gereden. Rijdt nu nog rond.
Starten en rijden altijd. Maar alles ging wel kapot... VVT, keerringen, parkeersensoren, automaat, VAG olieverbruik, meerdere draagarmen, banden cuppen als een malle. Koop maar een mooie andere kar, de P1 (op leeftijd) is rommel.
Of je hebt wellicht gewoon pech gehad of zelf veroorzaakt ;).

Zelf hier ook een S40 2.4 over de 2 ton. Rijdt nog als een zonnetje, en ziet er ook nog zeer goed uit. Wel een parkeersensor kapot gehad, maar die kan je in een kwartier zo vervangen, oude eruit drukken en nieuwe erin. Banden cuppen als hij niet goed is uitgelijnd of als de draagarmen niet meer goed zijn, zijn de kosten ook niet. Een oudere auto heeft nou eenmaal netjes onderhoud nodig, anders moet je gewoon wat nieuwer kopen.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Bij de meeste auto's cuppen de achterbanden.
Ik wissel ze 1 keer per jaar gewoon tussen voor en achter.

Hier trouwens de zaken die bij mijn T5 gedaan zijn:
Distributie + waterpomp + multiriemen
Voorruit opnieuw erin geplakt
Lambda sensor (achterste vervangen)
Parkeersensor vervangen
Klepsmeersysteem LPG installatie vervangen (gekocht in 2020 en vervangen in 2023).

Upgrades:
Verzwaarde achterveren
Bilstein B8 achter schokdempers
K&N 57i luchtfilterset (incl. inlaatbuis naar gasklep)
JT Tuning 3 inch RVS uitlaat vanaf turbo incl sportkat

Voorderest alleen filters, olie en bougies.

De achter veren en dempers heb ik alleen vervangen i.v.m. de gastank (gewicht) en het feit dat is 's zomers regelmatig 1500 kg aanhanger aan de haak heb hangen met de kofferruimte vol.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27850
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kortom, de parkeersensor was een defect.
De rest slijtage/onderhoud.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 705
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Oh is dat allemaal normaal! Ik dacht dat men Volvo reed voor de veiligheid, degelijkheid en betrouwbaarheid.
Maar een goed onderhouden Volvo met nog geen 2 ton en al vele (voor de P1 bekende) defecten en een versleten motor en bak is normale koek dus.

Welkom op VW-forum.nl zal ik dan maar zeggen......
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27850
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jij rijd kennelijk nog steeds met de eerste distributieset?
Een lambdasonde gaat bij ieder merk uiteindelijk wel een keer stuk en het klepsmeersysteem staat volledig los van Volvo.

De ruit is pech maar als opnieuw lijmen alles is...
En alle andere zaken zijn smaakgevoelig veranderd.

Graag wel even lezen op welk bericht wordt gereageerd.
In dit geval ging het dus niet over jouw ellende.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 705
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Nee Fredhead zo werkt dat niet. Ik werd geciteerd dat ik het wellicht allemaal zelf wel veroorzaakt had. Auto zou zogenaamd niet netjes door mij onderhouden zijn, het lag daarnaast aan de draagarmen en de uitlijning. Nou zoals ik al schreef moesten de draagarmen meermaals vervangen worden. Door originele delen. Daarna is de auto steeds uitgelijnd. De banden waren vervolgens gecupt. Daarna de banden rondom vervangen én extra laten uitlijnen, schokdempers waren nog prima, maar ook deze banden bleven niet goed helaas. Cuppen is gewoon een P1 probleem.
Ik reed zeker niet met de eerste d-riem set.. Hoe kan dat ook als de VVT vervangen is? Zelfs nog ná de eerste distributiewissel bij mij. Na een jaar rammel de bammel en ja hoor zet de auto maar weer een week bij de garage, want het onderdeel bleek in het museum te liggen.. Ook een bekend issue, Polter heeft er al tig vervangen bij de P1. Toen is de riem dus voor de tweede keer (in mijn bezit) meegenomen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de vele elektrische storingen, koplamp die spontaan openbarst, kapotte antenne, kapotte bedrading in de deur, om het halve jaar kromme schijven. Overigens benoem ik in deze post al meerdere bekende problemen van dit platform.

Tot zover dus de geweldige bouwkwaliteit van de Volvo P1. Mijn advies is dus nog steeds aan TS: koop een V70 of iets anders. Dan heb je nog Zweedse ontwerpen en geen Ford bemoeienissen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27850
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

volvo440special schreef: 10.02.2024 - 04:52 Nee Fredhead zo werkt dat niet. Ik werd geciteerd dat ik het wellicht allemaal zelf wel veroorzaakt had.
Citeer dan ook diegene, er staan nu 2 berichten na dat bericht waarin het over een hele andere auto gaat en vervolgens plaats jij je reactie daar weer onder.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

volvo440special schreef: 10.02.2024 - 04:52 Nee Fredhead zo werkt dat niet. Ik werd geciteerd dat ik het wellicht allemaal zelf wel veroorzaakt had. Auto zou zogenaamd niet netjes door mij onderhouden zijn, het lag daarnaast aan de draagarmen en de uitlijning. Nou zoals ik al schreef moesten de draagarmen meermaals vervangen worden. Door originele delen. Daarna is de auto steeds uitgelijnd. De banden waren vervolgens gecupt. Daarna de banden rondom vervangen én extra laten uitlijnen, schokdempers waren nog prima, maar ook deze banden bleven niet goed helaas. Cuppen is gewoon een P1 probleem.
Ik reed zeker niet met de eerste d-riem set.. Hoe kan dat ook als de VVT vervangen is? Zelfs nog ná de eerste distributiewissel bij mij. Na een jaar rammel de bammel en ja hoor zet de auto maar weer een week bij de garage, want het onderdeel bleek in het museum te liggen.. Ook een bekend issue, Polter heeft er al tig vervangen bij de P1. Toen is de riem dus voor de tweede keer (in mijn bezit) meegenomen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de vele elektrische storingen, koplamp die spontaan openbarst, kapotte antenne, kapotte bedrading in de deur, om het halve jaar kromme schijven. Overigens benoem ik in deze post al meerdere bekende problemen van dit platform.

Tot zover dus de geweldige bouwkwaliteit van de Volvo P1. Mijn advies is dus nog steeds aan TS: koop een V70 of iets anders. Dan heb je nog Zweedse ontwerpen en geen Ford bemoeienissen.
Nee hoor, dat "citeerde" ik helemaal niet. Ik gaf aan dat er een kans bestond. Was niet persoonlijk bedoeld. Ik bedoelde er vooral mee dat jij heel veel problemen met de auto hebt gehad. En dat dat niet betekend dat alle anderen dat ook hebben, en dat ik dat dus niet heb. N=1.

Er zit overigens volgens mij wel een groot verschil in deze auto's wat betreft fase 1 en de "facelift" Die fase 1 modellen hebben veel meer last van kwaaltjes zoals de voorruit en het interieur wat gaat hangen.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”