cilinder uitschakeling ??
Geplaatst: 04.02.2024 - 11:49
Ik heb een Volvo XC60 B5 in 2020 gekocht bij Volvo xxxxxxxxx in xxxxxxxx. Vanzelfsprekend is de auto daar ook in onderhoud.
Nu heb ik al geruime tijd een vervelende klacht over de auto.
Als ik een bepaalde snelheid rij, bv. 40, 50, 62, 82, 93, .. dan komt de hele auto in resonantie. Dit gebeurt als de auto in ‘Drive’ staat in de rijmodus ‘Comfort’. Of de cruise control aan of uit staat maakt geen verschil. Deze snelheden zijn naar mijn idee rond de schakelpunten dat van versnelling wordt gewisseld.
Deze resonantie is erg hinderlijk in geluid en het trillen van de auto, en naar mijn mening is dat ook heel slecht voor de auto.
Ik heb hier al meerdere keren contact over gehad met mijn garage maar naar mijn gevoel wordt hier niet adequaat op gereageerd. Ze zeggen dat het een producteigenschap is en dat ze er niets aan kunnen doen. Dat vind ik een zeer onbevredigend antwoord.
Het probleem lijkt in de tijd ook te verergeren en na nogmaals aandringen komt het verhaal dat de resonantie zijn oorsprong vind in de cilinderuitschakeling. Ik kreeg een kopie van de parameters welke bepalen of de cilinderuitschakeling actief is of niet (bijlage 1). Deze zijn:
- CDA is niet beschikbaar tijdens stationair draaien van de auto
- CDA is niet beschikbaar tijdens de rijmodus Dynamic
- CDA is niet beschikbaar in de modus ‘Manual’
- CDA is niet beschikbaar als er een aanhangwagen is gekoppeld
- CDA is niet beschikbaar als de katalysator temperatuur te laag is
- CDA is beschikbaar wanneer cruise control is geactiveerd.
Als ik de voorwaarden zo lees dan kom ik tot de conclusie dat CDA niet beschikbaar zou moeten zijn als de cruise control niet is geactiveerd. Feit is dat de klacht zich voordoet onafhankelijk van het gebruik van de cruise control of niet.
De ‘specialist’ van de werkplaats wil hier niet in meegaan en houd vol dat CDA ook actief is als de cruise control uit staat. Als dat zo zou zijn dan kan de laatste regel van de voorwaarden net zo goed worden verwijderd.
Al met al geen bevredigend antwoord en ik zit nog steeds met een uiterst hinderlijke resonantie bij bepaalde snelheden.
Volvo Buitenweg is ook niet erg behulpzaam om het probleem te vinden. Telefoontjes of e-mails worden niet beantwoord en de ‘specialist’ van de werkplaats liep gewoon weg. Tijdens een proefrit om het euvel te tonen vertelde hij ook dat het bedrijf geen budget en tijd had om lastige problemen op te lossen.
Ik moest het contact centrum maar benaderen met mijn klacht.
Nu is de auto die ik heb gekocht van het hogere segment en mag ik verwachten dat de motor soepel loopt. Mijn vragen zijn dan ook:
• Zijn er meer autobezitters van dit type met deze problemen ?
• Is Volvo hier bekend mee ?
• Kan ik binnenkort een oplossing verwachten ?
Nu heb ik al geruime tijd een vervelende klacht over de auto.
Als ik een bepaalde snelheid rij, bv. 40, 50, 62, 82, 93, .. dan komt de hele auto in resonantie. Dit gebeurt als de auto in ‘Drive’ staat in de rijmodus ‘Comfort’. Of de cruise control aan of uit staat maakt geen verschil. Deze snelheden zijn naar mijn idee rond de schakelpunten dat van versnelling wordt gewisseld.
Deze resonantie is erg hinderlijk in geluid en het trillen van de auto, en naar mijn mening is dat ook heel slecht voor de auto.
Ik heb hier al meerdere keren contact over gehad met mijn garage maar naar mijn gevoel wordt hier niet adequaat op gereageerd. Ze zeggen dat het een producteigenschap is en dat ze er niets aan kunnen doen. Dat vind ik een zeer onbevredigend antwoord.
Het probleem lijkt in de tijd ook te verergeren en na nogmaals aandringen komt het verhaal dat de resonantie zijn oorsprong vind in de cilinderuitschakeling. Ik kreeg een kopie van de parameters welke bepalen of de cilinderuitschakeling actief is of niet (bijlage 1). Deze zijn:
- CDA is niet beschikbaar tijdens stationair draaien van de auto
- CDA is niet beschikbaar tijdens de rijmodus Dynamic
- CDA is niet beschikbaar in de modus ‘Manual’
- CDA is niet beschikbaar als er een aanhangwagen is gekoppeld
- CDA is niet beschikbaar als de katalysator temperatuur te laag is
- CDA is beschikbaar wanneer cruise control is geactiveerd.
Als ik de voorwaarden zo lees dan kom ik tot de conclusie dat CDA niet beschikbaar zou moeten zijn als de cruise control niet is geactiveerd. Feit is dat de klacht zich voordoet onafhankelijk van het gebruik van de cruise control of niet.
De ‘specialist’ van de werkplaats wil hier niet in meegaan en houd vol dat CDA ook actief is als de cruise control uit staat. Als dat zo zou zijn dan kan de laatste regel van de voorwaarden net zo goed worden verwijderd.
Al met al geen bevredigend antwoord en ik zit nog steeds met een uiterst hinderlijke resonantie bij bepaalde snelheden.
Volvo Buitenweg is ook niet erg behulpzaam om het probleem te vinden. Telefoontjes of e-mails worden niet beantwoord en de ‘specialist’ van de werkplaats liep gewoon weg. Tijdens een proefrit om het euvel te tonen vertelde hij ook dat het bedrijf geen budget en tijd had om lastige problemen op te lossen.
Ik moest het contact centrum maar benaderen met mijn klacht.
Nu is de auto die ik heb gekocht van het hogere segment en mag ik verwachten dat de motor soepel loopt. Mijn vragen zijn dan ook:
• Zijn er meer autobezitters van dit type met deze problemen ?
• Is Volvo hier bekend mee ?
• Kan ik binnenkort een oplossing verwachten ?