Eerste ervaring snelladen bij Fastned

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Gebruikersavatar
Mack82
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 23.07.2023 - 12:59
Locatie: Sittard

Vandaag mijn eerste keer laden bij fastned. Eerst een paal die de pas niet kon lezen. En toen hij aan de lader (van 300kW) stond kwam hij niet hoger dan 80kW (van max 135kW).
Doe ik iets fout, ik had een flink stuk autoweg gereden en ben spontaan gestopt om te laden. De accu was toen nog 30%, had ik iets moeten voorbereiden?
De prijs was 50ct per kW met de volvo pas, dat viel dan weer wel mee.
XC40 Recharge Essential 2024
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Voer altijd je laadbestemming in in de navigatie, ook al weet je de weg. De auto zal dan zorgen dat de accu bij aankomst de meest optimale temperatuur heeft om zo snel mogelijk te kunnen laden.
Tijdens het laden zal er altijd maar kort gepiekt worden met de laadstroom. De hoogte is van veel factoren afhankelijk, buitentemperatuur, temperatuur accu, percentage bij aanvang, hoeveelheid auto's die staan te laden etc..

Zorg ook altijd dat je een 2e laadpas bij je hebt van een andere aanbieder, gewoon als back-up.
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Gisteren voor het eerst bij Tesla aan de snellader met mijn splinternieuwe XC40 Recharge, had de supercharger als” bestemming”ingevoerd, echter de rit daar naar toe duurde slechts 15 minuten, piek lag rond de 70kw bij 50% SOC, had ook het gevoel van doe ik iets fout? Moet je ipv bestemming specifiek aangeven dat je gaat laden daar?
Hoe lang duurt het pre conditioneren van de accu?
Nu was het gewoon een testje, maar stel dat je onderweg moet bijladen op een late terugrit om thuis te halen, dan wil je niet de dubbele tijd staan laden?
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
Mack82
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 23.07.2023 - 12:59
Locatie: Sittard

The Mechanic schreef: 03.02.2024 - 23:32 Voer altijd je laadbestemming in in de navigatie, ook al weet je de weg. De auto zal dan zorgen dat de accu bij aankomst de meest optimale temperatuur heeft om zo snel mogelijk te kunnen laden.
Tijdens het laden zal er altijd maar kort gepiekt worden met de laadstroom. De hoogte is van veel factoren afhankelijk, buitentemperatuur, temperatuur accu, percentage bij aanvang, hoeveelheid auto's die staan te laden etc..

Zorg ook altijd dat je een 2e laadpas bij je hebt van een andere aanbieder, gewoon als back-up.
Dat heb ik ook, heb de volvo pas (met 1 jaar gratis abbo) en een eflux (gratis). Maar de paal pakte beide niet, denk dat de lezer van de paal gewoon niet goed was ;)
XC40 Recharge Essential 2024
Gebruikersavatar
Mack82
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 23.07.2023 - 12:59
Locatie: Sittard

Tsjakha schreef: 04.02.2024 - 08:56 Gisteren voor het eerst bij Tesla aan de snellader met mijn splinternieuwe XC40 Recharge, had de supercharger als” bestemming”ingevoerd, echter de rit daar naar toe duurde slechts 15 minuten, piek lag rond de 70kw bij 50% SOC, had ook het gevoel van doe ik iets fout? Moet je ipv bestemming specifiek aangeven dat je gaat laden daar?
Hoe lang duurt het pre conditioneren van de accu?
Nu was het gewoon een testje, maar stel dat je onderweg moet bijladen op een late terugrit om thuis te halen, dan wil je niet de dubbele tijd staan laden?
Had precies hetzelfde, ook raar dat dit niet in de handleiding staat (kon het niet vinden :-| ) en er ook geen functie is om pre conditioning handmatig te starten
XC40 Recharge Essential 2024
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Ik kan het op een lange rit wel instellen en dan de voorgestelde lader nog wisselen, maar op een korte rit en drukken op het “elektrisch” icoon in Google Maps werkte het niet, tenzij voor preconditionering van de accu er veel meer tijd nodig is dan een kwartier?
Vandaag DCS Volvo Laadpas geactiveerd met optie “small” en 1Y gratis abbo
Dat is voor AC laden net iets voordeliger dan de gangbare laadpassen en geen startfee.
Voor snelladen anderzijds weer belachelijk duur, 50ct tarief geldt pas boven 100Kw 😜
Bij Tesla is dat de gangbare prijs.
Maar ondanks dat je laadpassen kan bestellen, het werkt overal nog handiger met de App?
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
Mack82
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 23.07.2023 - 12:59
Locatie: Sittard

Tsjakha schreef: 04.02.2024 - 09:45 Ik kan het op een lange rit wel instellen en dan de voorgestelde lader nog wisselen, maar op een korte rit en drukken op het “elektrisch” icoon in Google Maps werkte het niet, tenzij voor preconditionering van de accu er veel meer tijd nodig is dan een kwartier?
Vandaag DCS Volvo Laadpas geactiveerd met optie “small” en 1Y gratis abbo
Dat is voor AC laden net iets voordeliger dan de gangbare laadpassen en geen startfee.
Voor snelladen anderzijds weer belachelijk duur, 50ct tarief geldt pas boven 100Kw 😜
Maar ondanks dat je laadpassen kan bestellen, het werkt overal nog handiger met de App?
Het small abbo is toch altijd gratis, ik heb de large variant. Deze zou toch voor 1 jaar gratis zijn?? Ik heb in ieder geval 50ct betaald bij fastned, volgens mij telt het type paal.
XC40 Recharge Essential 2024
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Dit staat in DCS prijslijst:
Basistarief 14,99 EUR / maand
AC-laden Prijzen kunnen variëren afhankelijk van de aanbieder

DC-laden1) tot 99 kW
0,71 EUR / kWh
na 90 minuten tot 99 kW
+ 0,20 EUR / min
van 100 kW
0,50 EUR / kWh
na 90 minuten van 100 kW
+ 0,20 EUR / mi
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik heb 2 keer geladen bij Tesla. De gemiddelde prijs was 48 cent.
Volgende keer kijk ik eens hoe snel er geladen wordt.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Als je bij Tesla (member) of Fastned (Gold ) abonnement neemt van 13 euro pm krijg je nog eens 30% korting.
voor mij geen Volvo DCS large abonnement
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Tsjakha schreef: 04.02.2024 - 13:21 Als je bij Tesla (member) of Fastned (Gold ) abonnement neemt van 13 euro pm krijg je nog eens 30% korting.
voor mij geen Volvo DCS large abonnement
Voor die enkele keer bij Tesla laden kan voor mij een abonnement echt niet uit. Dat geldt voor mij voor elke abonnement op snelladen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

Bij Fastned kan je ook met hun gratis App laden. Zeker handig als de kaartlezer defect is.


Ps, bij Tesla kan dit ook ;-)
Luca1947
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 10.05.2023 - 16:44

Nu laad ik altijd thuis, maar wat een wirwar aan tarieven en aanbieders. Ook met de nieuwe DCS kaart wordt ik niet wijzer. Er is bijvoorbeeld niets te vinden van tarieven bij FastNed als je gaat laden met de Volvo App. Of zit ik er met deze beweringen naast en zie ik iets over het hoofd? Onduidelijkheid en een tekort aan informatie viert hoogtij. Kijk maar naar het overzichtje van Tsjakha beginnend met 0.71 Euro / tot 99 Kw.
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

Ik weet niet of dit iets toevoegt, maar ik gebruik de "Go-Charge" App. Hier kan je aangeven welke laadpassen je hebt en als je dan een paal selecteert, geeft de app aan wat het tarief is per pas. Tevens zie je dan nog tarieven van andere passen.

Ik heb inmiddels 7 passen,... alleen nog geen elektrische auto ;-) die is onderweg. Dus praktijkervaring heb ik nog niet. Maar zo tijdens droog oefenen ziet het er wel hulpvol uit.
Luca1947
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 10.05.2023 - 16:44

Dit is inderdaad een fijne app, alleen heeft hij nog niet de mogelijkheid om DCS kaart toe te voegen. Ik heb FastNed als app en geen kaart, dus die kun je dan ook niet toevoegen aan Go-Charge. Waarom geen centrale app in Play Store waarin je alles kunt regelen. Wellicht bij FastNed een fysieke kaart bestellen. (ook wel gemakkelijk als de app niet werkt.) Wat een gedoe.
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

Als de App niet werkt heb je ook niets aan de fysieke kaart. Maar een App met alle pasjes en locatie's zou mooi zijn,... nog mooier één pas die overal werkt met het zelfde tarief.

En inderdaad staan niet alle pasjes in de Go-Charge App. Ik weet niet wie achter deze App zit maar het valt niet mee om bij te blijven daar er al iets van 200 aanbieders zijn van laadpassen.
Tsjakha
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 07.06.2020 - 21:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Go charge heb ik verwijderd, hopeloos inactuele tarieven
Na activatie DCS zie ik wel actuele tarieven in de Volvo app:
AC laden is bijna overal 49 ct en concurrerend met Shell, ANWB en Vattenfall
Snelladen met DCS zal ik niet doen, want die zijn altijd duurder roaming tarief dan aanbieders zelf:
Fastned is is 76 versus 69 ct
Ionity is gelijk 79
Shell is 87 versus 75
Tesla staat geen roaming toe van DCS
maar is mijn favoriet met tarieven zonder abonnement van 45 tot 55 ct
De meeste aanbieders geven 30% korting bij een abonnement van 12 euro in de maand
Het lijkt een beetje op Mobiele telefoon aanbieders met bundels, roaming tarieven.
Ieder neemt wat bij de situatie past.
Volvo XC40 Recharge MY2024 RWD, SMSR, silver dawn
denniswinkel
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.01.2024 - 11:24

Mate68 schreef: 18.02.2024 - 16:04 Als de App niet werkt heb je ook niets aan de fysieke kaart. Maar een App met alle pasjes en locatie's zou mooi zijn,... nog mooier één pas die overal werkt met het zelfde tarief.

En inderdaad staan niet alle pasjes in de Go-Charge App. Ik weet niet wie achter deze App zit maar het valt niet mee om bij te blijven daar er al iets van 200 aanbieders zijn van laadpassen.
Klopt het is niet eenvoudig, maar we doen ons best! Mocht je feedback hebben laat het me dan gerust weten.
Groet Dennis (ik ben de persoon achter go-charge).
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Tsjakha schreef: 18.02.2024 - 16:32 Go charge heb ik verwijderd, hopeloos inactuele tarieven

Tesla staat geen roaming toe van DCS
maar is mijn favoriet met tarieven zonder abonnement van 45 tot 55 ct
Eens en eens.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

denniswinkel schreef: 20.02.2024 - 10:07
Mate68 schreef: 18.02.2024 - 16:04 Als de App niet werkt heb je ook niets aan de fysieke kaart. Maar een App met alle pasjes en locatie's zou mooi zijn,... nog mooier één pas die overal werkt met het zelfde tarief.

En inderdaad staan niet alle pasjes in de Go-Charge App. Ik weet niet wie achter deze App zit maar het valt niet mee om bij te blijven daar er al iets van 200 aanbieders zijn van laadpassen.
Klopt het is niet eenvoudig, maar we doen ons best! Mocht je feedback hebben laat het me dan gerust weten.
Groet Dennis (ik ben de persoon achter go-charge).
Hoi Dennis, ik ben alleen nog maar een beetje aan het droog oefenen, dus zonder veel praktijkervaring. Ik lees hier iets over tarieven die niet kloppen maar ook dat ga ik beleven. Ik denk dat ik deze App zeer regelmatig ga raadplegen.

Als ik dan één dingetje mag zeggen, dan is het dat ik de laadpas van "Laadkompas"nog niet kan toevoegen...
Verder ziet het er netjes uit.
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”