Automaker Polestar schrapt 15 procent van de banen vanwege matige verkoop

Dit board is exclusief voor het merk POLESTAR.
Polestar hoort bij de GEELY groep maar is geen eigendom vqn VOLVO AB
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

C30BlackStone schreef: 30.01.2024 - 18:59 Meuk.......
als je helemaal onderaan hangt in de betrouwbaarheidsstatistieken kan ik er toch maar weinig anders van maken
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Urbexpeditie schreef: 30.01.2024 - 16:53 Als je zoekt op minst betrouwbare EV dan bungelen Polestar, Tesla en Volvo onderaan het lijstje.
Reviews van de Polestar zijn alles behalve positief te noemen.
Als ze onderaan de lijst staan van minst betrouwbaar, dan zijn ze toch betrouwbaar?
Op internet heb je altijd meer mensen die klachten hebben dan mensen zonder klachten. Die hebben namelijk geen reden om op internet te gaan klagen want ze hebben geen klacht ;-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De kop van het bericht is weinig positief, er zal dus wel iets aan de hand zijn.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ze hebben geluisterd naar mij ;-)

Nu dus een P2 voor onder de 45k dat hij voor particulieren ook die subsidie krijgt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Paul, jij hebt meer invloed dan dat jezelf weet😂
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

OGA244 schreef: 30.01.2024 - 07:53 Voor n volvo dealer is primair volvo van belang
Voor Volvo zelf ook.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Lijkt me ook terecht, je staat als fabrikant /merkdealer ook voor je eigen merk, niet voor opgelegde oprispingen van andere merken
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wat een heerlijke clickbate, Volvo dumps Polestar.

Het blijft wat met het elektrisch rijden, je hebt zoveel mensen die tegen zijn, maar ook het niet eens willen proberen. Dan heb je al die mensen die tegen China zijn, maar wel gewoon een telefoon uit China hebben...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Paul schreef: 07.02.2024 - 08:41Dan heb je al die mensen die tegen China zijn, maar wel gewoon een telefoon uit China hebben...
:lol: :lol: Ja

Ik heb ook niks tegen elektrisch rijden, maar wel tegen de manier waarop het ons verkocht wordt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 30.01.2024 - 16:23 De importeur verdient er vast goed aan...
Importeur is voor zover ik weet volledig eigendom van VCC dus alles wat de importeur "verdient"....., men wil de hele keten zo goed mogelijk beheersen en kennelijk de marge die bij de dealer valt kunnen controleren dat lukt ze goed en is een trend binnen de algehele automotive als ik het zo lees.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Paul schreef: 07.02.2024 - 08:41 Wat een heerlijke clickbate, Volvo dumps Polestar.

Het blijft wat met het elektrisch rijden, je hebt zoveel mensen die tegen zijn, maar ook het niet eens willen proberen. Dan heb je al die mensen die tegen China zijn, maar wel gewoon een telefoon uit China hebben...
Wellicht zijn er mensen die tegen de grenzen van dat wat ze financieel kunnen dragen aanlopen, een dure aankoop van een elektrische auto niet kunnen doen, want daar ben je er overigens niet mee, er moet een laadpaaltje komen, overheid gaat de komende jaren stroom kapot belasten, zonnepaneeltjes op het dak die ook betaald moeten worden...
Als er bruto 11k per maand binnenkomt dan zal het je aan de spreekwoordelijke a.rs oxideren, maar heb je dat niet dan kun je het shaken.
Hier betaalde we zakelijk een voorschot van €2400 aan elektriciteit, of we op de eindafrekening nog even 3k wilde bijbetalen, minder stroom dan vorig jaar gebruikt maar toch 3k bijbetalen.
Privé was het iets minder maar ook fors bijbetalen, daar gaan nu 12 panelen op het dak en dus een dikke besparing maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
En idd die Chinezen maken eens in de maand een goede TiPan haasbiefstuk en het eerste biertje krijg ik altijd van de zaak maar ik snap heel goed dat er wat argwanend naar dit soort landen word gekeken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

NielsPHEV schreef: 07.02.2024 - 09:50
OGA244 schreef: 30.01.2024 - 16:23 De importeur verdient er vast goed aan...
Importeur is voor zover ik weet volledig eigendom van VCC dus alles wat de importeur "verdient"....., men wil de hele keten zo goed mogelijk beheersen en kennelijk de marge die bij de dealer valt kunnen controleren dat lukt ze goed en is een trend binnen de algehele automotive als ik het zo lees.
er is door zo te handelen geen sprake meer van een vrije markt, imho maakt dat polestar en meer merken dan tot monopolisten..
Er is tenslotte nog maar één verkooploket
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 07.02.2024 - 12:02
NielsPHEV schreef: 07.02.2024 - 09:50
OGA244 schreef: 30.01.2024 - 16:23 De importeur verdient er vast goed aan...
Importeur is voor zover ik weet volledig eigendom van VCC dus alles wat de importeur "verdient"....., men wil de hele keten zo goed mogelijk beheersen en kennelijk de marge die bij de dealer valt kunnen controleren dat lukt ze goed en is een trend binnen de algehele automotive als ik het zo lees.
er is door zo te handelen geen sprake meer van een vrije markt, imho maakt dat polestar en meer merken dan tot monopolisten..
Er is tenslotte nog maar één verkooploket
Uiteindelijk komen alle auto's van een bepaald merk bij dezelfde partij vandaan dus dat monopolie is inherent aan het hebben van een bepaald product of merk. Wel is het zo dat je voorheen kon kiezen bij welke dealer je wilde bestellen en waar dat stukje marge viel in die zin was er een stukje vrije markt. Wat ik vooral interessant vind is te zien hoe relatief makkelijk merken hun wil kunnen opleggen hun dealerorganisaties door bijvoorbeeld over te stappen naar een agentuur model, of te zeggen wij gaan een ander merk in de markt zetten, dat mogen jullie niet verkopen maar we gebruiken je wel voor de nazorg. Als ik dealer was verkocht ik de boel en begon ik een fietsen zaak ofzo iets.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19492
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In wezen is er toch niets nieuws onder de zon.
Maar laten auto-importeurs nu ook fietsenzaken opkopen en daar hun "merkdoctrine" gaan opleggen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat we teruggaan naar importeurs dealervestigingen. Zoals vroeger bijvoorbeeld Nefkens en (kleiner) Gremi en SAAB.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je hebt als dealer niet echt wat te kiezen, je verbouwt verplicht voor n vermogen naar een corporate identity, koopt de voorgeschreven inrichting voor veel geld bij de importeur en als je niet aan die doctrines meewerkt kun je meteen al vertrekken cq je wordt ontslagen.
De bepaald niet goedkope inrichting is dan weliswaar eigendom van de dealer maar de importeur bepaald wat je er mee mag doen, cq wanneer je het weg dient te gooien..
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 07.02.2024 - 14:53 Je hebt als dealer niet echt wat te kiezen, je verbouwt verplicht voor n vermogen naar een corporate identity, koopt de voorgeschreven inrichting voor veel geld bij de importeur en als je niet aan die doctrines meewerkt kun je meteen al vertrekken cq je wordt ontslagen.
De bepaald niet goedkope inrichting is dan weliswaar eigendom van de dealer maar de importeur bepaald wat je er mee mag doen, cq wanneer je het weg dient te gooien..
Daarom, als ik een dealer bedrijf had zou ik echt zo snel mogelijk uitstappen en wat anders gaan doen.

@V480-S60, we zullen niet terug gaan naar dealers die eigenaar zijn van een importeur denk ik. De importeurs vinden het wel prettig om zoveel mogelijk het dealer gerelateerde gedoe en risico (personeel, zeuerende klanten, locatie en vergunningen etc) zoveel mogelijk door derden te laten dragen, het is alleen even afwachten tegen welke prijs dealers bereid zijn dat de accepteren. Hierbij is het lastige dat zeker als je zwaar gefinancierd zit heb je vaak niet een makkelijk alternatief.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Nu mag polestar zelf aan de klant gaan uitleggen dat de net gekochte polestar €9200 goedkoper/minder waard geworden is.
Tesla liet eerder gewoon de koopcontract prijs betalen.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

En een Zeekr X is ook een paar mille goedkoper geworden, en nu inclusief 10 jaar garantie en onderhoud.

Meneer Geely is er maar druk mee

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... onderhoud/
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En ondertussen zag ik hier bij Hertz weer wat oudere Lync en Co's rijden (R kenteken).
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Sixt had er ook een heleboel van januari 23 met R kenteken, maar die zijn nu zo'n beetje allemaal stil gezet.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “Polestar”