Achterklep wil niet helemaal automatisch open, XC60 T8 2019

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

Openen en sluiten werkt goed maar klep gaat niet helemaal open. Volgens handleiding kan het worden bijgesteld door 3 sec knopje ingedrukt te houden na handmatig op hoogste stand te hebben gezet. Maar dat werkt niet en ik las al dat dat bij meerderen niet werkte. Ik las ook dat de gasveren mogelijk vervangen moeten worden.

- In handleiding staat dat de klep handmatig omhoog gebracht moet worden. Hoe moet dat want het werkt alleen automatisch? Of zou het laatste stukje met de hand omhoog doen ook goed zijn? Dan werkt in ieder geval het knopje niet.
- Kan het inderdaad een gasveer zijn? Openen gaat wel vrij vlot, tot genoemde hoogte.
- Via knop op dashboard is ook een duidelijke piep hoorbaar wanneer wordt gesloten. Niet als met sleutel wordt gesloten of knop in achterklep. Is dat een normale werking?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bartvolvo2 schreef: 22.01.2024 - 21:13- Via knop op dashboard is ook een duidelijke piep hoorbaar wanneer wordt gesloten. Niet als met sleutel wordt gesloten of knop in achterklep. Is dat een normale werking?
Als het goed is, hoor je wanneer je van achter het stuur met de knop de achterklep opent, dan wel sluit, een akoestisch signaal. Dit is een waarschuwing voor omstanders, dat de achterklep in beweging is. Wanneer de gasveren kapot zijn, hoor je een soort van gekraak, bij het openen en sluiten, naar het schijnt. (aldus andere forummers)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

klinkt inderdaad logisch mbt akoestisch signaal. Ik zou denken, doe dan ook met openen/sluiten via sleutel. Of de opening een soort gekraak heeft weet ik eigenlijk niet. Het klinkt wel een beetje als een paar tandwielen die draaien, sort of. Ik begreep dat er met een terugroepactie ook al eens iets is gedaan aan de cilinders van de achterklep. Ben wel benieuwd of dit inderdaad de normale werking is.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bartvolvo2 schreef: 22.01.2024 - 21:35 Ik begreep dat er met een terugroepactie ook al eens iets is gedaan aan de cilinders van de achterklep. Ben wel benieuwd of dit inderdaad de normale werking is.
Vergelijk het eens met een soortgenoot in je omgeving? Mocht je toch een gasveer moeten vervangen, dan allebei. (op advies van Volvo)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
DJBjorn
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 08.12.2023 - 13:48

Bartvolvo2 schreef: 22.01.2024 - 21:35 klinkt inderdaad logisch mbt akoestisch signaal. Ik zou denken, doe dan ook met openen/sluiten via sleutel. Of de opening een soort gekraak heeft weet ik eigenlijk niet. Het klinkt wel een beetje als een paar tandwielen die draaien, sort of. Ik begreep dat er met een terugroepactie ook al eens iets is gedaan aan de cilinders van de achterklep. Ben wel benieuwd of dit inderdaad de normale werking is.
Bij de V60 die ik kocht was dit probleem ook aan de orde en werd het onder garantie vervangen. Het gekraak hoorde je wel echt duidelijk, vooral het laatste stukje bij het openen.

Vroeger had ik zo'n lamp naast mijn bed hangen die ik in alle mogelijke hoeken kon draaien - precies zo klonk het! Nou heb je daar vrij weinig aan...
'07 Volvo S60 2.4-126 D Limited Edition
'15 Volvo V60 D6 AWD Momentum Plug in Hybrid
'20 Volvo V60 T8 AWD R-Design
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

Dank voor de reacties tot zover. Inderdaad maar eens bij de dealer langs, want ik ken het originele geluid niet. Ik vraag me nog wel af, waarom hoor ik de piepjes niet bij het opnieuw instellen dmv 3 sec ingedrukt houden van knop op achterklep. Ik las ook ergens dat iemand de knop aan buitenkant (bovenkentekenplaat) ingedrukt hield. Kan me toch niet voorstellen dat dat de werkwijze moet zijn.
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

DJBjorn schreef: 24.01.2024 - 15:52
Bartvolvo2 schreef: 22.01.2024 - 21:35 klinkt inderdaad logisch mbt akoestisch signaal. Ik zou denken, doe dan ook met openen/sluiten via sleutel. Of de opening een soort gekraak heeft weet ik eigenlijk niet. Het klinkt wel een beetje als een paar tandwielen die draaien, sort of. Ik begreep dat er met een terugroepactie ook al eens iets is gedaan aan de cilinders van de achterklep. Ben wel benieuwd of dit inderdaad de normale werking is.
Bij de V60 die ik kocht was dit probleem ook aan de orde en werd het onder garantie vervangen. Het gekraak hoorde je wel echt duidelijk, vooral het laatste stukje bij het openen.

Vroeger had ik zo'n lamp naast mijn bed hangen die ik in alle mogelijke hoeken kon draaien - precies zo klonk het! Nou heb je daar vrij weinig aan...
Nou, heb er toch wel wat aan :-). Want het laatste stuk vanaf waar het niet hoger komt automatisch tot helemaal bovenaan gaat heel zwaar, alsof ik het door een weerstand heen moet duwen, en dan hoor ik ook zoiets. Ben nog niet bij dealer geweest dus wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

update: vandaag bij Volvo dealer geweest en bleek gelukkig niet defect. Volgens de monteur zorgt het systeem er zelf voor dat het niet helemaal tot bovenaan opengaat, als een soort reserve dat beter is voor de dempers. Het werd handmatig ingesteld en klep kwam toen wel helemaal tot bovenaan. Maar de auto herstelde dat zelf weer tot ietje lager als hoogste stand. Ben wel benieuwd of meer XC60 bezitters dat hebben. Het laatste stukje is wel met de hand te doen, maar werd afgeraden.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”