V70 2.4 in Klokje Rond met 650.000 op de teller

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Malmö schreef: 22.02.2024 - 18:39
Bij Duitse auto's heel vaak niet in ieder geval. Bijvoorbeeld de achterwiel aangedreven Mercedes modellen.
Bekijk maar eens de Mercedes W211 modellen. Draagarmen allemaal verbonden met de carrosserie en niet met het subframe.
Hieronder de achterwielophanging van een Mercedes Benz W211.
Geen idee wat jij ziet, maar dit lijkt mij duidelijk een subframe met draagarmen...

e4f0c919-6310-4b18-b747-03bde05ae23a.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27639
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Malmö schreef: 22.02.2024 - 18:52
fredhead schreef: 22.02.2024 - 18:40
Malmö schreef: 22.02.2024 - 17:39 Ik zit er wel eens over te denken van die subframe rubber inserts te plaatsen: https://www.estateservices.nl/pu-subfra ... volvo.html
Maar lees daarover ook wisselende ervaringen. Er zouden meer trillingen ontstaan in het interieur na het plaatsen van deze rubbers en dat wil ik ook niet.
Ik vond het 3 keer niets en had ze redelijk snel weer verwijderd.
S60 reed met een Bilstein B12 set, veerpootbrug achter en een aanpassing aan de bovenste motorsteun waardoor deze ook als veerpootbrug diende behoorlijk strak/direct.
Ja, maar wat houd je dan op deze manier aan comfort over?
Grootste klacht die ik heb over het P2 onderstel is dat wiebelige/instabiele gevoel in het stuurwiel. Vooral als je over oneffenheden rijdt.
Ik heb zelf niet zo heel lang geleden mijn hele onderstel laten reviseren. Nieuwe schokdempers rondom, nieuwe binnenste en buitenste stuurkogels, nieuwe voorveren, nieuwe draagarmen voor. Alles is zo'n beetje nu wel nieuw maar toch blijft dat wiebelige gevoel en het hielp allemaal niet echt veel. Grootste verbetering was nog wel toen ik nieuwe voorbanden monteerde met V snelheidsindex. Er zaten een H index op wat helemaal niet hoort op een S60. Toen werd het weggedrag wel een stuk stabieler maar dat wiebelige blijft wel.
Als ik in een vergelijkbare Mercedes C klasse rijd verbaas ik me altijd over het zeer solide en zekere weggedrag van deze wagen. Niet te vergelijken met de Volvo P2's.
Met zo'n C klasse trek ik op de Duitse autobahn zo naar de 200km/u en voel me dan super veilig. Met mijn S60 durf ik nauwelijks 150km/u te rijden.
Mijn S60 was destijds ook nog comfortabel en daarnaast behoorlijk strak in weggedrag.
Wat jij beschrijft herken ik niet in de 2 S60's die ik heb gehad of in de S60 die mijn ouders hadden.
Altijd gewoon een vertrouwd gevoel en niet van de leg door een oneffenheid in de weg.

Heeft men het stuurhuis zelf ook gecontroleerd?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Herken mij er ook niet in. Mijn XC70 ligt ook vast op de weg. En geen last van wiebelen. En deze rijdt inmiddels 20 jaar en iets meer dan 500.000 km rond.
Wel vorig jaar alle ophanging rubbers vervangen, draagarmen etc. Maar dat was mede omdat de XC70 nu hoger op de pootjes staat.
Maar voor deze ingreep ook nergens last van.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2769
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

fredhead schreef: 22.02.2024 - 18:40
Malmö schreef: 22.02.2024 - 17:39 Ik zit er wel eens over te denken van die subframe rubber inserts te plaatsen: https://www.estateservices.nl/pu-subfra ... volvo.html
Maar lees daarover ook wisselende ervaringen. Er zouden meer trillingen ontstaan in het interieur na het plaatsen van deze rubbers en dat wil ik ook niet.
Ik vond het 3 keer niets en had ze redelijk snel weer verwijderd.
S60 reed met een Bilstein B12 set, veerpootbrug achter en een aanpassing aan de bovenste motorsteun waardoor deze ook als veerpootbrug diende behoorlijk strak/direct.
Ik vind dat het een grote verbetering in stuurgedrag tot gevolg heeft, en absoltuut geen confort verlies, vooral in snelle bochten strakker sturen
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb ze toen in de D5 gehad, maar ook na een paar weken weer eruit getrokken.
Te veel rammels, bonken, geluiden, stug, trilling... Comfort was totaal verdwenen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Malmö
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

Urbexpeditie schreef: 22.02.2024 - 19:03
Malmö schreef: 22.02.2024 - 18:39
Bij Duitse auto's heel vaak niet in ieder geval. Bijvoorbeeld de achterwiel aangedreven Mercedes modellen.
Bekijk maar eens de Mercedes W211 modellen. Draagarmen allemaal verbonden met de carrosserie en niet met het subframe.
Hieronder de achterwielophanging van een Mercedes Benz W211.
Geen idee wat jij ziet, maar dit lijkt mij duidelijk een subframe met draagarmen...


e4f0c919-6310-4b18-b747-03bde05ae23a.jpg
Ik heb het niet over de achterwiel maar over de voorwielophanging.
Malmö
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

Urbexpeditie schreef: 22.02.2024 - 19:10 Herken mij er ook niet in. Mijn XC70 ligt ook vast op de weg. En geen last van wiebelen. En deze rijdt inmiddels 20 jaar en iets meer dan 500.000 km rond.
Wel vorig jaar alle ophanging rubbers vervangen, draagarmen etc. Maar dat was mede omdat de XC70 nu hoger op de pootjes staat.
Maar voor deze ingreep ook nergens last van.
Ja, maar wat is je referentiekader? Rijdt je ook wel eens in producten van andere merken?
Dat ik geen onzin verkondig blijkt wel uit deze video:
De tester vertelt hier duidelijk dat hij de V70 erg wiebelig en instabiel vindt rijden tov. de Mercedes C klasse!
Daarbij betrof het hier auto's in zeer goede toestand met relatief weinig gereden km's.
Malmö
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

JeroenSpock schreef: 22.02.2024 - 23:51 Ik heb ze toen in de D5 gehad, maar ook na een paar weken weer eruit getrokken.
Te veel rammels, bonken, geluiden, stug, trilling... Comfort was totaal verdwenen.
Misschien dat deze inserts in een dieselauto te veel van het goede zijn. Zo'n D5 produceert van nature namelijk al veel meer lawaai en trillingen dan een 2.4/2.5 benzine. Monteer je dan dit soort inserts dan heb je grote kans dat trillingen en vibraties nog sterker worden doorgegeven in het interieur zodat het echt te veel van het goede wordt. Hetzelfde als met de torsiebar inserts en Powerflex bovenste motorsteun. Daar hoor je mensen met een een diesel Volvo sterk over klagen terwijl eigenaren van een benzine S60/V70/S80 er niet zoveel last van hebben.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Malmo: Ik heb nu twee XC70 namelijk de MY 2006 en MY 2012 en drie V70 2000-2007 gereden ( met plezier en tevreden) echter ik heb nog nooit heb ik gevoel gehad dat deze auto s strak sturen zoals de BMW en Mercedes of bijv een Ford Focus zoals ik zelf ervaren heb. .

Dus dat 'wiebelen' of beter gezegd het niet plakken aan de weg herken ik wel zeker in het bochtenwerk. De hiervoor genoemde serie heeft dan neiging om uit spoor te lopen, wat een vaag stuurgevoel vind ik... Vaak rijdt men ook veel te lang door met de schokbrekers...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Een XC70 wiebelt niet. Die helt over. Mijn inziens is dat wat anders. Wiebelen wordt veroorzaakt door oa stuurspeling, verkeerde bandenspanning, kapotte schokbrekers en/spiraalveer, slechte rubbers enz.

Bij mijn XC70 is vorig jaar de hele ophanging vervangen vanwege verhoging en voorzien van pu rubbers, langere en dikkere veren, nieuwe (verbeterde) schokbrekers, nieuwe draagarmen enz.
Het overhellen is stukken minder en de XC70 ligt vaster op de weg.
Natuurlijk wordt een XC70 nooit een Marcedes of BMW.
En mijn dagelijkse ride is een Subaru Outback Touring van 2023. Die rijdt sowieso beter dan een Volvo.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Malmö
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

Urbexpeditie schreef: 24.02.2024 - 09:49 En mijn dagelijkse ride is een Subaru Outback Touring van 2023. Die rijdt sowieso beter dan een Volvo.
Dat zijn sowieso erg mooie auto's.
Vorige week zelf een stukje mogen rijden in een 2021 Subaru Forester E Boxer. Wat een wagen zeg!
Alles erop en eraan en een auto die alles kan. Snel over de autobahn rijden of offroad, het deert het ding helemaal niets. Je komt altijd overal en ze zijn uiterst betrouwbaar.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

De Forester rijdt inderdaad ook erg fijn. Heb er een proefrit mee gereden vorig jaar. Ook in het terrein.
We wilden er in eerste instantie voor gaan. Echter ze zijn hier in Zweden enkel nog in 2.0 L mild hybrid leverbaar. En wij willen geen mild hybrid.
Wat ik vooral erg fijn vond aan de Forester is de AWD setting die je handmatig kan bedienen. De knop zit namelijk bij de versnellingspook. Bij de Outback zit deze er ook op alleen is deze via het scherm handmatig te bedienen.
Maar het rijdt beiden erg fijn. Geen moment spijt van gehad.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”