Advies rondom dynamo

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Dag liefhebbers,

Bij mij XC90 heb ik recent de accu laten vervangen door een Varta omdat ik 2x met een lege accu heb gestaan. Met de nieuwe accu heb ik wederom als ik de auto een aantal dagen laat staan of een tijd korte stukjes rij weer een lege accu in de ochtend, maar dan ook helemaal plat. Heb de dynamo laten nameten en die meet tussen de 13,5v en 13,8v op de meetpunten bij de motor. Volgens de onderdelenboer is de dynamo op z'n eind, maar dan ben ik nog niet van overtuigd.
Wanneer ik op internet ga zoeken dan wordt vaak geschreven dat een spanning tussen de 13.2v en 14.2v wel gewoon goed is. Op mijn Legend Audio systeem lees ik vaak een voltage af tussen de 13,5 volt, meestal 13.8 volt en heel soms tik ik de 14 volt aan tijdens het rijden. Is 13,8 Volt nu te weinig om de accu op te laden? Of rij ik gewoon te korte stukken? Of heb ik ergens een spanningslek?

Heb al een nieuwe dynamo bestel maar vraag me eigenlijk toch af of dit het probleem gaat oplossen.

Groet,
Roy
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27639
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die dynamo geeft een prima voltage af.
Wat meet je bij de accu in rust? Een nieuwe accu kan ook gewoon stuk zijn of je hebt ergens inderdaad een beste lekkage.
Of meet hem eens wat dagen achter elkaar. Kijken wat je kwijt raakt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Gisteravond de accu opgeladen, had toen 12.6v. Vanmorgen ritje school en naar werk, toen naar huis, zeg eens 2km. Zojuist nav jouw bericht 11.7v gemeten in rust. Zou het dan toch een lekstroom zijn? Is dat ook op een of andere manier te meten?
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Dit klinkt meer alsof je kabel van de dynamo naar de accu geen spanning doorgeeft. Beste is om die even door te meten naar mijn idee. Dit kun je meten door de spanning op de kabel te meten terwijl de motor draait.
We zijn uiteraard benieuwd naar je bevindingen, maar ik sluit me aan bij Fredhead dat je dynamo niet stuk is. De nieuwe kan dus retour azender
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27639
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En mocht de dynamo dus wel de spanning goed doorgeven naar de accu heb je hoogstwaarschijnlijk lekstroom.

Alhoewel hier een slechte accu keurig 12,6 volt gaf, zelfs boven de 12 volt bleef na wat dagen en bij de eerste kou volledig inkakte.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het lijkt mij dat een afgeregelde spanning van 13,8 volt aan de lage kant is zeker wanneer de accu niet compleet geladen is.
Een accu die in ruste 11,7 volt aangeeft is niet geladen. Vermoedelijk is die accu voor het ritje niet goed opgeladen.
In de auto zou de accu met de motor draaien op 2500 toeren een klemspanning moeten geven van minimaal 14,2 volt.
Loopt de spanning wel wat op bij het verhogen van het toerental maar kom je niet aan 14,2 volt dan is de dynamo de verdachte.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27639
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier halen beide auto's maximaal 14,2 volt en vaak zitten ze daar net onder.
Van mijn auto is de dynamo 2 jaar oud.

Met een ritje van 2 kilometer hoef je zeker met dit weer niet te verwachten dat de accu ook maar iets zal bijladen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien verstandig om naar specialist te gaan om het probleem te laten uitzoeken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Die specialisten zijn dun gezaaid. Echte auto electriciens worden schaars. Voor veel garages blijft de electrische installatie van een auto een duister stuk techniek waar ze weinig van begrijpen.
lint schreef: 09.01.2024 - 19:05 Misschien verstandig om naar specialist te gaan om het probleem te laten uitzoeken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

WillyWortel2 schreef: 09.01.2024 - 18:59 Het lijkt mij dat een afgeregelde spanning van 13,8 volt aan de lage kant is zeker wanneer de accu niet compleet geladen is.
Een accu die in ruste 11,7 volt aangeeft is niet geladen. Vermoedelijk is die accu voor het ritje niet goed opgeladen.
In de auto zou de accu met de motor draaien op 2500 toeren een klemspanning moeten geven van minimaal 14,2 volt.
Loopt de spanning wel wat op bij het verhogen van het toerental maar kom je niet aan 14,2 volt dan is de dynamo de verdachte.
Goed idee, zal morgen eens aan klemmen meten bij 2500 toeren. Zal waarschijnlijk niet aan 14.2v komen, tenminste mijn radio geeft op de snelweg nooit meer dan 13.7/13.8v aan.
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ferdi,

Dat zijn normale waarden bij een accu die geheel of bijna geheel geladen is.


De TS heeft een accu die vrijwel ontladen is. Dan zal de afgeregelde spanning van de dynamo bij een hoger toerental van de motor hoger zijn dan 14,2 volt.
We hebben het over klemspanning van de accu. Voor een echte diagnose zou de laadstroom gemeten moeten worden.
Dat levert meer inzicht op in de mogelijke oorzaak. Laadstroom meten is alleen mogelijk met daarvoor bestemde apparatuur.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27639
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De accu van TS is recent vervangen dus die zou nog aardig wat prik in zich moeten hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Het probleem is opgelost. Het was niet de lagere spanning van de dynamo die de accu niet goed deed opladen maar een lekstroom die na 1-2 dagen stilstaam de accu leegtrok Alleen het lekstroom (300mA) kwam van de dynamo zelf, een kapotte diode. Ik heb de dynamo vervangen en nu weer eenn laadstroom van 14,5v een geen lekstroom meer.
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Even hierop terugkomen. Mijn dynamo geeft nu vaak 14.7v 14.8v op de klem bij 2000 toeren, terwijl accu vol is met 12.6v. Dat is dan toch weer te veel of kan het nét?
Laatst gewijzigd door RoyvW op 14.03.2024 - 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Nee, dat is hoe het hoort. Je accu gebruikt altijd spannening voor Radio, airco e.d. je accu laad dat direct weer bij door de laagspanning van 14,7 /14,8 volt
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27639
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In mijn ogen niets mis mee
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RoyvW schreef: 14.03.2024 - 07:57 Het probleem is opgelost. Het was niet de lagere spanning van de dynamo die de accu niet goed deed opladen maar een lekstroom die na 1-2 dagen stilstaam de accu leegtrok Alleen het lekstroom (300mA) kwam van de dynamo zelf, een kapotte diode. Ik heb de dynamo vervangen en nu weer eenn laadstroom van 14,5v een geen lekstroom meer.
Grappig, ik heb bij mijn Z4 mogelijk hetzelfde. Dynamo wordt vervangen en hopelijk ben ik dan ook van mijn lekstroom probleem af.
Mooi dat het bij jou opgelost is in ieder geval.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20691
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die lekstroom is te meten, indien hij inderdaad door de dynamo wordt veroorzaakt.

Gewoon een gelijkstroom ampèretang om de dikke rode draad klemmen van de dynamo en je ziet resultaat.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Msuidgeest schreef: 14.03.2024 - 20:53 Die lekstroom is te meten, indien hij inderdaad door de dynamo wordt veroorzaakt.

Gewoon een gelijkstroom ampèretang om de dikke rode draad klemmen van de dynamo en je ziet resultaat.
Die had ik niet, ik heb het met een gewone multimeter gedaan serieel op de min pool. Vervolgens alle logische zekeringen een voor een eruit getrokken, zonder resultaat. Toen was toch de dynamo weer de hoofdverdachte. Kapotte diode schijnt ook vaker voor te komen. Gelukkig opgelost!
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Msuidgeest schreef: 14.03.2024 - 20:53 Die lekstroom is te meten, indien hij inderdaad door de dynamo wordt veroorzaakt.

Gewoon een gelijkstroom ampèretang om de dikke rode draad klemmen van de dynamo en je ziet resultaat.
Klopt Mark, maar ze hadden hem al uitgebouwd i.v.m. een mechanisch bijgeluid voordat ze de lekstroom meting konden doen. Dus die meting staat even op pauze in de hoop dat het probleem al is opgelost met het vervangen van de dynamo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”