zwart in kleppendeksel help

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Quenten116
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06.01.2024 - 19:36

hey.

Sinds een jaar ben ik de eigenaar van een volvo 244 L uit 1977.

laats kwam ik erachter dat er wat olie lekt vanuit de kleppendeksel, dus het leek mij een goed plan om de pakking te vervangen. Dit heb ik dus ook gister gedaan, tevens kwam erachter dat het onder de kleppendeksel erg zwart is.

foto:
IMG_20240106_151118820-min.jpg
IMG_20240106_151126904-min.jpg
extra informatie. Ik heb de auto met lage kilometerstand iets langer dan een jaar geleden van de eerste eigenaar overgenomen. voor mijn overnamen heeft de auto voor een behoorlijk tijd stil gestaan. na mijn overnamen heb ik er een half jaar mee gereden (veel korte ritten). na dit half jaar heeft de auto een half jaar weer stil gestaan wegens buitenlandse stage. (bij het openen van de kleppendeksel heeft de auto dus een half jaar stil gestaan)

de olie op de dipstick ziet er prima uit, het lijkt me geen lekke koppakking

hoe is dit gebeurd en/of hoe kan ik dit oplossen?

Is dit optelossen met bijvoorbeeld een paar keer olie verversen in korte tijd en/of een motor flush? hier hoor ik gemixte verhalen over

hopelijk kunnen jullie mij helpen, alle hulp word gewaardeerd.

wees een beetje lief, ben nieuw in dit wereldje :)

Mvg, Quenten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou het eens proberen schoon te maken met remmenreiniger of een beetje benzine.
Gok dat het er best gemakkelijk af wil komen.

Met alle dampen en rond spattende olie is het niet heel vreemd dat het deksel zwart is aan de onderzijde, dit zal waarschijnlijk het resultaat zijn van rijden sinds 1977 met ook nog kortere ritten als je het over een lage kilometerstand hebt.
Zou me hier echt niet direct zorgen om maken. Zorgen dat de auto op tijd z'n onderhoud krijgt en regelmatig goed warm wordt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27662
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gezien de gebruikduur van auto in combinatie met mogelijk korte ritten is deze vervuiling niet vreemd.
Eerst goed schoonmaken, olie verversen en carterventilatie controleren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Kruder
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 07.12.2008 - 00:27

Niets om je druk om te maken. Kleppendeksel uit mijn 245 (1976) ziet er ook ongeveer zo uit. Eén keer een lange snelweg rit maken met 100+ km/uur waarbij het blok goed heet wordt.
Je zou de binnenkant vh kleppendeksel kunnen reinigen met remmenreiniger en goed droog maken met een schone doek: kijken of de doek erg vuil wordt en dit eventueel een paar keer herhalen totdat de doek redelijk schoon blijft. Daarna nieuwe olie erop en vrolijk verder toeren.
Groet,
Kogelman
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bij mijn 244 ook altijd de zwarte kleur. Oliedamp wat vast gaat zitten. Niks om je zorgen over te maken.
Reinigen zoals hierboven beschreven werkt prima.

Ene.... foto van de bolide?
Zijn we gek op 😁
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”