Pagina 1 van 2

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 02.01.2024 - 12:48
door Matadin
Goedemiddag met uiteraard de beste wensen voor jullie allen en bovenal in goede gezondheid in dit nieuwe jaar!
Wij hebben wat probleempjes met onze V40 1.6D uit dec. 2013:
-telkens de melding "koelvloeistof laag, stop auto zsm", motortemperatuurmeter stijgt niet. Koelvloeistof staat laag in vat. Bij dop open komt alles weer naar boven en eruit. Lokale garagist heeft koelsysteem getest, druk was te hoog, is ontlucht. expansievat en dop zijn volledigheidshalve ook vervangen. Thermostaat en waterpomp zijn volledigheidshalve ook vervangen (distributie en waterpomp waren overigens in januari 2022 vervangen). Probleem blijft aanwezig, melding koelvloeistof laag, kachel wordt niet warm, blaast grotendeels koude lucht en zo nu en dan een beetje warm door 2 roosters ??

ANWB wegenwacht er ook al bij geweest, kon niks vinden waarom kachel niet warm wordt. En adviseerde om naar de garage te gaan. tsja...
Lokale garagist (geen volvo specialist, gewoon algemene garage) zegt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk een lekke koppakking zijn. Lekke koppakking symptonen zijn m.i. niet echt aanwezig, smurrie aan binnenkant motoroliedop, witte rook, geen plas koelvloeistof onder auto enz enz
Lekke koppakking kosten €1000,-, veel geld als het straks toch niet een lekke koppakking is.
Voor de rest rijdt auto prima, geen gekke geluiden, geurtjes enzo
Wellicht dat jullie wat advies kunnen geven voordat ik opdracht ga geven om de boel te demonteren tbv de koppakking.

Veel dank!

Rabin

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 02.01.2024 - 12:54
door fredhead
Kachelunit opnieuw laten kalibreren?
Dan is het ook opgelost dat hij uit slechts 2 roosters blaast.

Zie je echt nergens lekkage onder de motorkap?
Ik heb ooit eens een haarscheurtje in een stukje plastic gehad en dat kan ook hard gaan.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 02.01.2024 - 13:50
door Matadin
Dank voor je snelle reactie.
We hebben echt zitten checken en zoeken naar lekkages, maar alles is droog.
Kachelunit hebben we niet laten kalibreren, dit gaan we eens laten doen.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 02.01.2024 - 21:52
door redracer
Ze staan er wel om bekend die 1.6jes , je bouwt toch ergens druk op als het na het openen terug komt.
Een diesel produceert ook niet veel warmte dus je zal qua temp weinig merken.
Wat ook nog kan is dat je ergens toch onzichtbaar vloeistof verbrand op een warm onderdeel zoals bij de oliekoeler die ergens verstopt zit achter het roetfilter.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 02.01.2024 - 22:04
door fredhead
Of de EGR koeler wellicht?

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 03.01.2024 - 09:17
door Urbexpeditie
Gezien het opbouwen van te veel druk zou inderdaad een lekke koppakking de boosdoener kunnen zijn. Dan lekt de koelvloeistof waarschijnlijk weg via een van de cilinders. Dat verklaart namelijk ook de hoge druk in het systeem. Dat noemen ze compresseren van een cilinder.

Een EGR geloof ik niet. Dan zou je drukverlies moeten hebben ipv overdruk!

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 03.01.2024 - 10:33
door redracer
oftewel je weet het niet 100% zeker tot je opdracht geeft het te laten openhalen en vervangen als zijnde koppakking . Het is veel geld maar er zijn zat duurdere andere reparaties en dan valt 1000€ wel mee ( normaal is t eerder 1300€-1500€ ) als je kijkt naar wat je moet bijleggen voor een andere icm de huidige occasionprijzen.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 03.01.2024 - 12:32
door Matadin
Dank voor jullie reacties.
Na het openen van de dop, komt het koelvloeistof terug naar normaal peil. Bij stationair draaiende motor zie je zo nu en dan een kleine luchtbel in het expansievat, bij de slangaansluitingen.
Het blijft idd een lastige kwestie., maar het feit dat de kachel niet warm wordt geeft denk ik ook al iets aan wat riekt naar een lekke koppakking, of niet ?
Wij rijden nog maar kleine stukjes met de diesel, dus voordat de roetfilter/egr ook aan gaan, willen we eigenlijk overstappen naar een benzine uitvoering. Benzine uitvoeringen van dit model uit zelfde bouwjaar zijn idd echt sky high geprijsd.

Dank.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 03.01.2024 - 12:46
door Urbexpeditie
Als het de koppakking betreft zou ik er niet te lang mee door blijven rijden. Als deze "doorslaat" raakt de motor oververhit en dan zijn de kosten aanzienlijk hoger.

Je kan ook bij een andere garage een second opinie laten doen.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 03.01.2024 - 16:52
door redracer
Matadin schreef: 03.01.2024 - 12:32 willen we eigenlijk overstappen naar een benzine uitvoering. Benzine uitvoeringen van dit model uit zelfde bouwjaar zijn idd echt sky high geprijsd.
en ook met die ' ford ' 1.6 jes T3 zijn genoeg problemen met injectoren/automaat etc .

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 03.01.2024 - 18:41
door fredhead
Met iedere auto kan je pech hebben....
Er rijden ook veel T3 motoren rond die probleemloos zijn.

Als je weinig meer rijd en dat blijft doen zou ik ook overstappen.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 03.01.2024 - 19:25
door lint
Onze V40T3 is een probleemloze auto, al 4 jaar lang.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 03.01.2024 - 19:27
door fredhead
De broer van mijn vriendin heeft hetzelfde motorblok in een Focus en dat gaat al 6 jaar uitstekend, ding doet geen klap verkeerd.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 04.01.2024 - 11:51
door Matadin
Dank voor jullie berichten.
Ik wilde vanochtend bij garage Hardeman in Den Haag (volvo specialist) een second opinion laten doen en de boel in Vida laten checken enzo., maar helaas waren ze dicht. Onderweg naar garage na ca. 3 kwartier aaneensluitend rijden binnen de bebouwde kom (kachel blaast alleen koude lucht, zelfs op HI blaast ie alleen maar koude lucht), steeg de motortemperatuur plots. Heb de wagen toen maar aan de kant gezet, stationair ging de temperatuurpeil toen weer naar beneden richting middenstreep. Koelvloeistof peil stond nu hoog, op ca. 3/4 van het vat. Ik haal de auto later wel weer op, op hoop van zegen. Ik hou jullie op de hoogte.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 04.01.2024 - 11:53
door fredhead
Dat klinkt wel steeds meer als een lekke koppakking.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 05.01.2024 - 13:58
door Matadin
Hierbij een update.
Ben vanochtend langs 2 garages gereden voor een second opinion, eentje gaf aan dat het aan de waterpomp kan liggen, als er geen water rond gepompt/gecirculeerd kan worden dan wordt de kachel ook niet warm. Waterpomp is recentelijk vervangen, helaas geen oplossing.
De andere garagist gaf aan dat er veel druk in expansievat zit, de kachel slangen zacht zijn en vol met lucht zitten, horen hard te zijn. Geeft aan dat het hoogstwaarschijnlijk een lekke koppakking is.
Na ca. 3 kwartier aaneensluitend rijden kwam melding "koelvloeistof laag, stop auto zsm". Onderweg naar huis kwam deed de kachel het weer ???
Veel onduidelijkheden, dus gaan we op hoop van zegen de koppakking vervangen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 06.01.2024 - 13:12
door WillyWortel2
Waarom geen test gedaan waarbij vastgesteld wordt of er verbrandingsresten aanwezig zijn in de koelvloeistof?
Zijn die er niet dan heb je geen lekke koppakking. Testen is een kwartiertje werk voor een werkplaats die beschikt over het testgereedschap. Nu is het op de gok de koppakking vervangen.

Andere mogelijke oorzaken voor overdruk in het koelsysteem: scheur in de cilinderkop of in het motorblok.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 06.01.2024 - 13:30
door fredhead
Eens, al gaan ze die laatste 2 opties ook wel vinden als de kop eraf gaat.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 06.01.2024 - 13:33
door lint
Wordt wel altijd een dure zaak zo te lezen over de verwachte oorzaken.

Lekke koppakking of niet ?

Geplaatst: 06.01.2024 - 14:02
door WillyWortel2
Oorzaak eerst maar eens vaststellen lijkt me verstandig.
Kop er af kan daarna aan de hand van de uitslag van de test.