Pagina 1 van 1

Aankoop acculader.

Geplaatst: 26.12.2023 - 18:50
door Bart53
Rij nog wel eens korte ritjes en wil de stand kachel blijven gebruiken maar dat is geen goede combinatie.
Nu wil ik een druppellader kopen maar zit met een vraag: Start stop accu is een AGM accu en grote accu volgens mij een lood accu.
Dus 2 verschillende accu’s die moeten worden geladen.
Wat voor lader te kopen?
Zie veel verkocht Ctek 5,0 Msx of Ctek 10 maar zie ook Victron blue smart 5 of de Victron 10.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 26.12.2023 - 20:23
door JeroenSpock
Die CTEK 5.0 MSX heb ik hier ook, gebruik ik voor de motoren en losse auto accu's die binnen staan. Fijn apparaatje hoor.
AGM accu heb ik geen verstand van.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 26.12.2023 - 21:02
door steven.vuylsteke
Ik heb de ctek 10. Ben er tevreden over.
Twee auto's, grasmaaier en traktoren alles hangt er wel eens aan. Via amazone goedkoopste kunnen aanschaffen.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 26.12.2023 - 22:23
door lint
Hier ook de CTEK 5.0 MSX in gebruik, bevalt prima.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 27.12.2023 - 09:02
door Bart53
Maar mijn vraag was ook of ik die laders ook kan gebruiken voor mijn start -stopaccu ( agm) en hoofd accu ( loodaccu).
Wat ik gelezen heb dat je de lader aansluit bij de start- stop accu en dat is een agm accu , en die moet anders geladen dan een loodaccu gebikkeld ergens gelezen!
Of regeld de lader dat zelf?

Aankoop acculader.

Geplaatst: 27.12.2023 - 10:33
door JeroenSpock
De MXS 5.0 is een geavanceerde processorgestuurde acculader die uitstekende prestaties levert voor loodzuuraccu's van 1,2-110 Ah. Dit model omvat ingebouwde temperatuurcompensatie, wat de beste oplaadprestaties garandeert, zelfs in de meest extreme weersomstandigheden. De MXS 5.0 omvat ook accudiagnose om te bepalen of uw accu een lading kan ontvangen en vasthouden, gepatenteerd automatisch ontzwavelingsprogramma, AGM-optie om de prestaties van de meeste start/stop-accu's te maximaliseren en een speciale Recond-modus om sterk ontladen accu's te herstellen. De MXS 5.0 maakt gebruik van het gepatenteerde FLOAT/PULSE-systeem van CTEK, de meest efficiënte onderhoudsmodus wanneer een accu langdurig blijft aangesloten.

https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v- ... mxs-5-0-eu

Aankoop acculader.

Geplaatst: 27.12.2023 - 10:34
door JeroenSpock
Ik heb alsnog geen idee wat AGM is, maar blijkbaar is je antwoord dus ja.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 27.12.2023 - 12:30
door fredhead
Een AGM accu bevat glasvezelmatten in plaats van loodplaten.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 27.12.2023 - 13:27
door Willy.VdW
Als ik me niet vergis dan vervangen de glasvezelmatten in een AGM niet de loodplaten, maar zitten
ze ertussen an absorberen ze het zuur (AGM = Absorbant Glass Mat).
Er is slechts 1 lader nodig, die dient aangesloten te worden aan de laadpunten onder de motorkap.
Beide accu's worden dan geladen. Bij de grote accu kan je weliswaar bij, maar rechtstreeks laden is
geen goed idee. De kleine accu is niet zomaar bereikbaar.
De kleine accu stuurt (ondermeer) het S/S gebeuren aan, maar de stroom voor de startmotor wordt
door de grote accu in de koffer geleverd. Beiden zijn voor zover ik weet AGM accus.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 27.12.2023 - 20:10
door steven.vuylsteke
De ctek 10 heeft ook die verschillende instellingen. Je kiest met een druk op de knop tussen oude batterij of agm variant. Alsook de recondition modus. Pulse functie/ druppelladen activeert zichzelf wanneer de lader er dagen aanblijft hangen.
Ik hang hem dus ook standaard onder de motorkap aan de kleinere batterij zoals volvo weergeeft in de handleiding

Aankoop acculader.

Geplaatst: 28.12.2023 - 10:11
door Bart53
Iedereen bedankt voor info, ga nu eens kijken of het de msx 5 of de msx 10 wordt.
10 msx natuurlijk meer capaciteit maar heb ik dat nodig?

Aankoop acculader.

Geplaatst: 29.12.2023 - 20:29
door steven.vuylsteke
Ik kocht de grotere omdat ik ook keek naar de grotere batterij van de traktor. Anders had het misschien ook wel de 5 geweest. Ik ken de specs niet meer van buiten maar voorts lopen ze vrij gelijk denk ik. Enja. Ik had een budget voor ogen, nationaal kreeg ik er de 5voor, op amazone had ik er de 10voor en nog wat overschot ☺️

Aankoop acculader.

Geplaatst: 02.01.2024 - 19:52
door DouweS40
Ben met hetzelfde bezig geweest en kwam er wel achter dat mijn computergestuurde lader het niet begreep als ik volgens het Volvo instructieboekje de lader onder de motorkap aansloot. Ik pakte dan het massa punt en de plus pool onder het rode kapje. Uiteindelijk wordt er wel geladen, maar of dat de hulpaccu en de startaccu is wordt mij niet helemaal duidelijk en de lader ogenschijnlijk ook niet.

Om deze reden heb ik dit laatst bij mijn onderhoudsbeurt gevraagd aan een monteur. Hij gaf aan als je de accu in de kofferbak laad, dan kan dit rechtstreeks je moet dan vanwege de BMS niet de minpool van de accu pakken maar een massapunt. Ik ben voornemen hier een laadstekker aansluiting te maken zodat ik rechtstreeks de startaccu kan laden.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 02.01.2024 - 20:35
door Bart53
Van dat massa punt had ik al gelezen, maar nog niet bekeken hoe je daar een vaste aansluiting op maakt.
Was van plan Ctek MSX 5 te kopen maar zie ook Ct 5 time to go en ook Ct 5 start en stop.
Zie nu even niet wat ik nu moet kopen?

Aankoop acculader.

Geplaatst: 02.01.2024 - 22:10
door Willy.VdW
Het volgende komt uit Vida en beschrijft een en ander mbt laden van een XC90 uit 2018:

Distribution
The 12 V system distributes power to the vehicle.
The system uses fuse boxes and the main distribution box to handle fusing and switching of loads.
Grounding in the vehicle utilizes a multi ground concept where several ground wires can be attached to one ground bolt
without risking each ground wire’s potential.

Charging
Under normal conditions, the Central Electronic Module (CEM) regulates the battery charge percentage to 85 %.
In certain situations, for example when the outside temperature is near freezing, the CEM requests a 100 % charge.
The Alternator Control Module (ACM) regulates the output voltage based on a request from the CEM.
The request is made via the Engine Control Module (ECM).
The ECM controls the ACM and can deny requests from the CEM for such reasons as charging via brake energy regeneration.

When the support battery requires charging, the CEM sends a request to the battery control switch module BCSM stating
that the support battery must be activated and connected to the vehicle's electrical system.
When the alternator is operating and the support battery is connected, the support battery will start charging.

When a battery charger is connected, it must be connected to the charge post in the engine compartment and grounded
on the vehicle’s chassis. When connected correctly, the Battery Monitoring Sensor (BMS) registers how much current the
battery is charged with and can then calculate the battery's correct state of charge (SoC).
To prevent the battery from sulfating permanently, the CEM performs automatic battery reconditioning at least 3 times
per year. This can occur over several operating cycles until the battery is fully charged.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 02.01.2024 - 22:41
door fredhead
Kortom, ze willen dat je de lader aan sluit zoals je met startkabels zou doen.
Veel laders heb en zo'n "krokodillenbek" en daarmee zou dat moeten kunnen.

Aankoop acculader.

Geplaatst: 03.01.2024 - 07:21
door lint
Ik gebruik zo'n laadklem aansluitpunt op de accu met een schuifstekker naar de lader.