Volvo 264gle 1980 B28e PRV v6 na 24 jaar stilstaan weer starten
Geplaatst: 21.12.2023 - 21:21
Goedenavond,
Gerrit-Jan is mijn naam, 28 jaar en recent in het bezit van een prachtige Volvo 264gle uit 1980. Deze wagen betreft een schuurvondst van 2e eigenaar, 274000 op de teller en heeft 24 jaar binnen stil gestaan.
De motor was los en draaide rond , de motor had even gelopen op startpolot is mij verteld, meer informatie had ik niet.
Van binnen is de wagen echt nog in nieuwstaat dus heb ik de gok gewaagd als project voor de komende tijd om hem weer technisch in orde te maken.
Bij aankomst bleek de kofferbak niet op slot te kunnen, koplampglas nieuw lag in de kofferbak. Bleek dat linker koplampglas een bits had dus die vervang ik eerdaags voor de apk met nog een paar kleinigheden.
Nu de motor, bij aankomst bleek de tankvloter uit de tank verdwenen, dus nieuwe besteld bij Dries Bakenes Volvo Klassiekers met een electr.brandstofpompje. bij binnenkomst bleek er achter de brandstoftank op een plaat links onder net voor de achteras al een electronische brandstofpomp te staan met een drukregelaar? Werkend op het contact. Dus alleen de tankvlotter gemonteerd en werkt, geeft niveau weer op de meter. Uiteraard eerst hele tank leeggemaakt, vlotter ingebouwd en 20ltr verse 98 erin met een flesje injectiecleaner.
Brandstoffilter links tegen schutbord vervangen door nieuw filter. Druk op leidingen getest en boel dichtgemaakt. Luchtfilter nieuw erin.
Vervolgens proberen te starten. Bijna accu leeggemaakt en hop, motor sloeg aan, zwarte rook, blauwe rook, werd na 2 minuten minder en met dat ik het gas losliet sloeg de motor af. Niet meer aan te krijgen dus accu geladen en volgende dag verder gegaan.
Verdelerkap, rotor, bougiekabels bougies zelf allemaal vervangen door nieuw. 2 brandstofslangen die slecht waren meteen vernieuwd. En nieuwe startpoging. Motor draaide licht tijdens starten en wilde telkens heel erg bijna aanslaan waarbij accu en olielampje zelfs al uitgingen alsof de motor draaide, maar net niet. Na dik kwartier proberen met half gas sloeg hij net aan en door gas te geven kwam hij en heeft de motor weer 3 minuten gelopen. Paar keer flink gas gegeven in Neutraal (BW55) en bij gas los sloeg de motor weer af. Daarna wederom niet meer aan te krijgen. Volgende dag verder gegaan.
Alle bougies eruit 1 voor 1 en tegen motorblok gelegd en gestart. Alle 6 bougies vonken goed. Daarna alle verstuivers losgehaald en ernaast gelegd om te controleren, die pisten goed bij kort rondstarten. Meteen goed met remmenreiniger doorgespoten en weer teruggezet. Alles gecontroleerd, bobine, electr.contacten, koudestart injector losgehaald, rondgestart en sproeide ook als een gek. Dus terug.
Opnieuw geprobeerd te starten maar de motor wip met geen mogelijkheid aanslaan.
Dus schone brandstof is aanwezig,
Vonk is aanwezig.
Zou luchtmengsel of aanvoer het probleem kunnen zijn? Moet ik de luchtweger controleren afstellen?
Ik lees ook over een spinnenkop wat is dat precies en waar zit die? Hoe ziet die eruit?
Ben benieuwd wat het nu kan zijn en waar en hoe ik verder moet?
Wie o wie heeft hier verdtand van en wil mij helpen? Adviseren of helpen op locatie tegen betaling?
06-17587691, omgeving Dordrecht zuid-Holland
Hoor graag weer.
Gerrit-Jan is mijn naam, 28 jaar en recent in het bezit van een prachtige Volvo 264gle uit 1980. Deze wagen betreft een schuurvondst van 2e eigenaar, 274000 op de teller en heeft 24 jaar binnen stil gestaan.
De motor was los en draaide rond , de motor had even gelopen op startpolot is mij verteld, meer informatie had ik niet.
Van binnen is de wagen echt nog in nieuwstaat dus heb ik de gok gewaagd als project voor de komende tijd om hem weer technisch in orde te maken.
Bij aankomst bleek de kofferbak niet op slot te kunnen, koplampglas nieuw lag in de kofferbak. Bleek dat linker koplampglas een bits had dus die vervang ik eerdaags voor de apk met nog een paar kleinigheden.
Nu de motor, bij aankomst bleek de tankvloter uit de tank verdwenen, dus nieuwe besteld bij Dries Bakenes Volvo Klassiekers met een electr.brandstofpompje. bij binnenkomst bleek er achter de brandstoftank op een plaat links onder net voor de achteras al een electronische brandstofpomp te staan met een drukregelaar? Werkend op het contact. Dus alleen de tankvlotter gemonteerd en werkt, geeft niveau weer op de meter. Uiteraard eerst hele tank leeggemaakt, vlotter ingebouwd en 20ltr verse 98 erin met een flesje injectiecleaner.
Brandstoffilter links tegen schutbord vervangen door nieuw filter. Druk op leidingen getest en boel dichtgemaakt. Luchtfilter nieuw erin.
Vervolgens proberen te starten. Bijna accu leeggemaakt en hop, motor sloeg aan, zwarte rook, blauwe rook, werd na 2 minuten minder en met dat ik het gas losliet sloeg de motor af. Niet meer aan te krijgen dus accu geladen en volgende dag verder gegaan.
Verdelerkap, rotor, bougiekabels bougies zelf allemaal vervangen door nieuw. 2 brandstofslangen die slecht waren meteen vernieuwd. En nieuwe startpoging. Motor draaide licht tijdens starten en wilde telkens heel erg bijna aanslaan waarbij accu en olielampje zelfs al uitgingen alsof de motor draaide, maar net niet. Na dik kwartier proberen met half gas sloeg hij net aan en door gas te geven kwam hij en heeft de motor weer 3 minuten gelopen. Paar keer flink gas gegeven in Neutraal (BW55) en bij gas los sloeg de motor weer af. Daarna wederom niet meer aan te krijgen. Volgende dag verder gegaan.
Alle bougies eruit 1 voor 1 en tegen motorblok gelegd en gestart. Alle 6 bougies vonken goed. Daarna alle verstuivers losgehaald en ernaast gelegd om te controleren, die pisten goed bij kort rondstarten. Meteen goed met remmenreiniger doorgespoten en weer teruggezet. Alles gecontroleerd, bobine, electr.contacten, koudestart injector losgehaald, rondgestart en sproeide ook als een gek. Dus terug.
Opnieuw geprobeerd te starten maar de motor wip met geen mogelijkheid aanslaan.
Dus schone brandstof is aanwezig,
Vonk is aanwezig.
Zou luchtmengsel of aanvoer het probleem kunnen zijn? Moet ik de luchtweger controleren afstellen?
Ik lees ook over een spinnenkop wat is dat precies en waar zit die? Hoe ziet die eruit?
Ben benieuwd wat het nu kan zijn en waar en hoe ik verder moet?
Wie o wie heeft hier verdtand van en wil mij helpen? Adviseren of helpen op locatie tegen betaling?
06-17587691, omgeving Dordrecht zuid-Holland
Hoor graag weer.