Nieuwe winterband snelheid index en seal optie (tegen lek rijden)

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
lanfeest
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 27.02.2022 - 02:12
Locatie: Regio Noord-Holland

Ik ben van plan om deze band onder mijn 21 inch velgen te laten plaatsen:
Continental WinterContact TS 870 P 255/40 R21 102 T XL, FR, ContiSeal

Deze band heeft een snelheidsindex T dit houdt in tot 190km/u. Lijkt mij voldoende ivm de 180km/u begrenzing. Volgens Volvo dealer moet dit een V index zijn ondanks de begrenzing, geen uitleg waarom.

Deze band is voorzien van ContiSeal, de marketing term van Continental voor het zelf repareren van gaten tot een diameter van 5mm dmv een laag in de band die zelf sluit.

Mijn vragen zijn:
Is een band met een T index een prima band voor een Volvo ivm de begrenzing?

Heeft iemand ervaring met een seal in de band ter voorkoming van een lek?

Is een band met een seal in de band nog te plakken/repareren?
Gebruikersavatar
Sabbia
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07

In principe zou de band inderdaad moeten voldoen qua snelheids index. Soms adviseert men een hogere snelheidsindex omdat de auto dan bij hogere snelheden toch beter /stabieler bestuurbaar is.
Voorn wat betreft reparatie van de band, dit kan, maar dan wordt het een gewone tubeless band:

Seal banden: een zelfdichtend systeem

De Seal technologie (Pirelli noemt het ‘Seal Inside’, Michelin gebruikt de term ‘SelfSeal’ en Continental heeft gekozen voor ‘ContiSeal’) wijkt op meerdere punten af van de runflatband. Bij Seal banden vormt een – onder het rolvlak aangebrachte – laag kit een luchtdichte afdichting. Bij perforatie ontsnapt er op die manier dus geen lucht uit de band. Bij een lek plaatst de kit zich rond het voorwerp van perforatie om het gat af te dichten en te voorkomen dat de band leegloopt. Deze laag is ontworpen om bestendig te zijn tegen een spijker met een diameter van 4 mm.

In tegenstelling tot een RFT band, kan een Seal band gerepareerd worden (door de afdichtende laag te verwijderen en de band net als een tubeless band te repareren). De Seal technologie vereist geen specifieke velgen of TPMS. De band kan op elk type auto gebruikt worden.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023)
Gebruikersavatar
Sabbia
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07

Heb zelf geen ervaring met deze banden maar er heeft wel een keer een test gestaan in Autoweek van een Michelin band 🛞 met eenzelfde system en daar kwam het goed uit de testen.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023)
Gebruikersavatar
Sabbia
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07

Hier het artikel:

We hebben de band die zichzelf repareert stevig aan de tand gevoeld.

Bij het rijden over het spijkerbed steken vier spijkers achter elkaar door het loopvlak van de band. Het doet gewoon pijn om ernaar te kijken.

Bij een gewone band zou het grote gesis beginnen en zou de lucht binnen de kortste keren ontsnappen. Niet bij deze Michelinband met het opschrift Selfseal. Zijn geheim: aan de binnenkant, in de buurt van het loopvlak, is een kleverige bruine massa aangebracht. Het bestaat grotendeels uit natuurlijk rubber. Het maakt niet uit of de spijker vast komt te zitten of uit het loopvlak verdwijnt - de band dicht zichzelf af. Volgens Michelin werkt dit voor gaten tot een diameter van zes millimeter en is de spijkerplank daarop afgestemd. Soortgelijke systemen zijn ook verkrijgbaar bij andere bandenfabrikanten. Zo'n zelfherstellende band is 10 tot 20 procent duurder.

Test zelfreparerende band onder de loupe genomen

Maar is de Michelin-testopstelling voor de band die zichzelf repareert realistisch? Het is geen verrassing dat de campagne werkt voor de fabrikant. Dus bouwde onze collega’s van How To Cars zijn eigen testsituatie. Drie schroeven - acht, tien en twaalf millimeter dik - teisteren de vermeende wonderband. En inderdaad: ook bij deze poging hield de band stand.

Vooral voor koeriers, aannemers, vertegenwoordigers en andere zelfstandigen, of autobezitters die niet zonder hun auto kunnen, is de zelfherstellende band een goede oplossing. Belangrijk om te weten: zelfherstel werkt niet bij alle soorten schade, bijvoorbeeld een gat in de zijwand van de band of een snee. Als je schade aan de band opmerkt, moet je hoe dan ook naar de werkplaats gaan om deze te laten controleren. Dat is zelfs verplicht.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!
Leeggelopen band? Dit kan helpen

Als je op tijd reageert, kun je een lekke band nog laten repareren. Dit is een klus voor de werkplaats. Bij de reparatie wordt een plug door het prikkanaal getrokken en wordt de pleister van binnenuit vastgelijmd. Hiervoor moet de band van de velg. Een aldus gerepareerde band kan weer gewoon de weg op. Een verstevigde zijwand biedt ondersteuning voor een lekke runflat-band. Je kunt ermee zonder lucht naar de volgende werkplaats rijden om een ​​nieuwe band te monteren.
De plakset en het zogenoemde thuiskomertje zijn in beginsel alleen bedoeld om naar de dichtstbijzijnde werkplaats te rijden, maximaal 80 km/h is daarbij toegestaan.

Runflat: Banden met een noodfunctie. Die kan korte tijd zonder lucht verder.
Reservewiel: volwaardig of met een thuiskomertje. Met de laatste mag je maximaal 80 km/h.
Patch: Een plug wordt van binnenuit door het gat getrokken. De moeite waard met veel profiel.
Plakset: kit dicht het gat, een compressor vult de band.
Conclusie

Het is indrukwekkend hoe de band die zichzelf repareert na het rijden over spijkers en schroeven en zelfs na enkele dagen geen lucht verliest. Toch moet de bestuurder de band nog steeds laten controleren en is een beschadigde band toe aan vervanging.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023)
Gebruikersavatar
Sabbia
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07

Hier nog een uitleg over de snelheidsindex van de banden:

Mag je afwijken van de voorgeschreven snelheidsindex?
Je kunt er ook voor kiezen om banden met een snelheidsindex te gebruiken die hoger is dan die voor je auto voorgeschreven is. Je auto wordt dan stabieler, luistert beter naar het stuur- vooral in bochten. Een goed optie als je van sportief rijden houdt. De nadelen zijn de hogere aanschafprijs en een grotere rolweerstand, wat voor minder comfort en een hoger energieverbruik zorgt.

En een lagere snelheidsindex dan voorgeschreven, mag dat? Bij zomerbanden absoluut niet. De auto kan moeilijker te controleren zijn, zeker bij hogere snelheden. In het ergste geval krijg je een klapband en problemen met de verzekering bij een ongeluk met schade. En onjuist gebruikte banden verliezen de garantie van de producent. Met winterbanden ligt dit anders. Richtlijn 92/23/EEG van de EU stelt dat er bij winterbanden een lagere snelheidsindex gebruikt mag worden dan de door de producent aanbevolen, maar niet lager dan de Q-index (Q = 160 km/h). Al is het toegestaan, het is toch beter om geen banden met een lagere snelheidsindex te gebruiken omdat deze banden sneller kunnen verslijten en de auto anders kan reageren.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023)
lanfeest
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 27.02.2022 - 02:12
Locatie: Regio Noord-Holland

Bedankt, ik heb de T met ContiSeal besteld
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Sabbia schreef: 19.12.2023 - 18:01 een lagere snelheidsindex dan voorgeschreven, mag dat?
https://www.anwb.nl/experts/auto/2/91/w ... id-sticker
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 765
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

In de link naar de ANWB schrijft de expert ondermeer:
"Onze ervaring is dat de prestaties van winterbanden met de hogere snelheidscoderingen (zoals V tot 240 km/h en W tot 270 km/h) duidelijk achterblijven bij die van banden met bijvoorbeeld codering T (tot 190 km/h) of H (tot 210 km/h)."
Weet er iemand waarom dat het geval is of kan zijn? Wat hij met "prestaties" bedoeld wordt ook niet uitgelegd...
2018 XC90 T5
lanfeest
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 27.02.2022 - 02:12
Locatie: Regio Noord-Holland

Ja, apart artikel. Lijkt erop dat de banden met een lagere snelheidsindex beter zijn tov de banden met een hogere snelheidsindex volgens dit artikel.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”