Ook even voorstellen: V50 MY2006 2.4i Momentum

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

Ohai!

Sinds deze week trotse eigenaar van een V50 MY2006 bj 22-09-2005, met een 2.4i 170pk blokje en de Aisin Werner automaat bak (5 versnellingen), met net geen 290dkm op de klok. Vooraf uiteraard goed ingelezen, dit forum was echt een goudmijn aan informatie, dus daarvoor iedereen zeer bedankt!

Blokje loopt super soepel, bak schakelt prima en ik heb volgens mij niet het issue met de 2-3 versnellingen zoals bij deze nog wel eens kunnen voorkomen. in 2018 bij 155dkm is distributieriem vervangen, dus kan volgens mij nog wel even mee. En voor de rest heb ik niet veel gelezen over problemen met deze Volvo blokken, dus ik denk dat die nog wel even mee kan (10j/180dkm interval).

Auto was ingeruild voor een '10 Suzuki Alto automaat (mag helaas wegens omstandigheden 5 jaar geleden alleen automaat rijden) die écht flink te krap begon te worden, nu ook regelmatig tussen Amersfoort en Limburg heen en weer rijden, en ik was wel gewoon eens toe aan iets anders. Wat een verademing!

Enfin, ben nog even aan het denken over paar dingetjes.

Deze auto was schijnbaar geleverd met dat Volvo Arrow Navigation dingetje, met display in het plafond en een Dayton VDO PC3200 in het dashboardkastje. Auto was ook geleverd met standaard base performance radio volgens mij, zo klinkt het iig en bij opstarten alleen auto in het display. Dus ik zat toch eens te denken hoe ik een betere radio kon inbouwen.

Mijn idee is als volgt: adapter kabeltje besteld bij Kabeldirect.nl, een dezer dagen even ophalen (hun magazijn ligt op een steenworp van mij). Zal enkele pinnen even moeten loshalen zodat ik nog wel gewoon power heb naar de ingebouwde radio voor opties menu etc, en dan alleen de 4 speakers op de ISO stekker overhoud. Die vervolgens met een stukje verlengkabel tot in dashboardkastje krijgen, waar die PC3200 uitgehaald wordt, die is namelijk 1 DIN. Past dus mooi nog een radio in die we nog hebben liggen :p Aux kabel, USB verlenging naar buiten leggen en de rest gewoon via BT, volume regeling ook gewoon via telefoon in de houder. Draag een Apple Watch (+ iPhone dus) dus voor handsfree bellen verzin ik ook nog wel wat.

Alternatief is zo'n BT naar FM transmitter en een vervangende FM-antennekabel, transmitter open maken, kabeltje afknippen en strippen en gewoon even vastsolderen op die transmitter. Gok dat dit wel zou kunnen werken? Of zie ik nog iets over het hoofd mbt FM signaal? Wordt in essentie dan, zoals ik het in gedachten heb, bekabelde verbinding naar radio maar dan alleen FM kwaliteit (meh).

Ooit wellicht nog eens speakertjes upgraden, maar vind ik niet zo heel spannend. In mijn Alto kwam er uit de ingebouwde speakers ook al een stuk beter geluid toen de stock crappy radio was vervangen door een simpele Kenwood. Dus eerst dit eens afwachten (hebben nog een Pioneer liggen die uit de oude Golf 4 TDI van mijn pa kwam die al een hele tijd weg is).

Verder moet ik alleen nog even een ander setje velgjes/bandjes op de kop tikken, liggen nu voorop vrijwel nieuwe zomerbanden (8mm) en achter gebruikte all-seasons (ong 5mm), beiden vgm Chinezium, moet ff morgen kijken welke namen erop staan maar het kwam me nu niet al te bekend voor. Ik geloof 1 vd 2 sets was Hifly...

Ja, kan altijd kijken om andere bandjes hierop te pakken, maar velgjes zijn niet echt naar mijn smaak en een setje van 4 nieuwe velgen + iets van banden erop zie ik voor gemiddeld 250 op MP, dus dat klinkt opzich ook wel te doen.

Voor de rest super tevreden tot nu toe, auto was donderdag afgeleverd met verse APK en grote beurt, o.a. bougies etc.

Verder nog dingetjes om op te letten?

Verbruik valt me overigens reuze mee. Board computer geeft nu iets van 9,0/100 aan, ja dat is niet bepaald zuinig maar eerlijk gezegd deed mijn Alto ook maar iets van 8,5/100 aangezien die zo'n 100pk minder had en bij 0-100 stond volgens mij in de originele specs slechts een vinkje, dus iedere keer als je enigszins vaart wilde maken was dat meteen kickdown en dan was ook dat 3 cilindertje niet echt zuinig bij 3.5/4k toeren :P En dat ondanks dat die toch een 400-500kg lichter was! Koekblik op wielen haha.

Zal in de loop van volgende week eens proberen wat fototjes te maken, die wat beter zijn dan die van de verkoper. En mijn avontuur met de radio/wielen ook bijwerken :)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een fijne V50 geworden met nog een echte 5 cilinder motor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Gefeliciteerd en veel plezier!
Jij geeft overigens dat de distributie bij 150k is vervangen en je thans bijna op 300k zit, waarom denk je dat deze nog lang mee kan? Ik ben niet op de hoogte van de intervallen overigens, maar je zou zeggen dat je juist weer aan vervanging toe bent?
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

S90 Inscription schreef: 18.12.2023 - 01:30 Gefeliciteerd en veel plezier!
Jij geeft overigens dat de distributie bij 150k is vervangen en je thans bijna op 300k zit, waarom denk je dat deze nog lang mee kan? Ik ben niet op de hoogte van de intervallen overigens, maar je zou zeggen dat je juist weer aan vervanging toe bent?
Interval is 180dkm, of 10 jaar. Dus dat is óf nog ong 65dkm óf 4 jaar ;)
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

computer1up schreef: 18.12.2023 - 02:03 [Interval is 180dkm, of 10 jaar. Dus dat is óf nog ong 65dkm óf 4 jaar ;)
Da's een theoretische richtlijn en zeker geen garantie, dus gelijk vervangen geeft meer rust, zeker als je die kosten toch gaat maken.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 929
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Je rekent dat je nog 4 jaar of 65k met de distributie riem kan doen uitgaande van de 180 k interval. (290k naar 360k)
De riem is vervangen bij 155k en dan start de nieuwe interval.
155k en 180k is 335 k, je bent er dus wel wat eerder aan toe en met dit soort dingen geen risico nemen.

Foto's doen het altijd goed op het forum en veel plezier van die heerlijke 5 cilindre roffel.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

Goed punt, zal in januari eens kijken om het dan idd even te doen. Komende twee weken helaas even geen tijd voor. Schijnbaar toch even niet helemaal wakker geweest toen ik de resterende km’s uitrekende haha.

Jep, zal zeker even wat foto’tjes maken zometeen :) dank iedereen! Die 5 cilinders draaien idd heerlijk.
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

Even gauw een paar foto's gemaakt. Exterieur foto's even wat bijgeknipt i.v.m. privacy (bij mijn ouders thuis; auto is onder andere gekocht om binnenkort eindelijk eens uit huis te kunnen en dus spullen te verhuizen ook).

Bestuurdersstoel heeft wat beschadigingen maar zit nog echt heerlijk, die beschadigingen doe ik op langere termijn wel eens wat aan. Vind het interieur overigens voor de leeftijd en het aantal eigenaren (ik ben de 10de niet-bedrijf eigenaar) vóór mij nog behoorlijk netjes!

Om aan het lijstje toe te voegen: nog even een vervangende speaker voor LV op de kop tikken, die had ik pas gisteravond gemerkt dat niet werkte. Kan mogelijk ook zijn dat ie gewoon niet goed gesoldeerd meer zit. Niet zo spannend gelukkig, 2 tientjes en een klein middagje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

Net gemerkt dat het niet de speaker LV zelf is maar wss de versterker in de radio. Volume wat hoger en speaker springt aan en blijft even werken op lager volume, soms langer soms korter. Heb in wel vaker meegemaakt met gare versterkers, dus scheelt dat ik de speaker zelf voor nu niet hoef te vervangen. Andere radio komt er sowieso hopelijk toch in.
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

Radio omwisselen was toch niet echt gelukt, adapter kabel die ik had gekocht paste toch niet, compleet andere connector. Zometeen plaats ik nog even wat foto's van de banden+velgen die ik vd week op de kop getikt had voor e75,-
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

Dit setje op de kop getikt voor €75 inc Continental winterbanden (+/- 6mm).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 297
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Dat is een hele mooie winterset zeker voor deze voordelige prijs.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

Voor de geïnteresseerden:

Radio is eindelijk geplaatst. Heb een passende adapterkabel gevonden en de radio in het dashboardkastje geplaatst. Klinkt meteen ook een stuk beter! (Pioneer DEH-4400BT)

Ergens had ik gelezen dat je met het verwijderen/wisselen van de OEM Volvo radio eea aan instelmogelijkheden verliest, ergo dat de instellingen zoals thuiskomverlichting etc dan blijven staan op wat het was en je de oude radio moet terugzetten om ze weer te kunnen wijzigen. Maar dat geldt volgens mij alleen als je ook het display weghaalt (bijv. voor zo’n “custom” Bluepower(?) radio met touchscreen etc. In dit gal kwam ik nog gewoon overal bij.

Puntje 2: eerder vorige week ging de auto miepen over de nokkenasversteller (P0026 en P0420; laatstgenoemde naar mijn gok omdat door het minder goed kunnen verstellen de motor wat rijker liep en daarmee het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen buiten de gestelde grenswaarden kwamen). Enfin, versteller vervangen (ja, de oude had ik nog geprobeerd schoon te krijgen maar dat hielp helaas niet, zag er ook niet vuil uit), en het probleem was weg. Kon ik overigens gewoon met zo’n Creader OBD2 dinges uitlezen/wissen.

Motor rammelde eerst redelijk wat bij ong 2.2k RPM en 4.4k ongeveer, en dat is nu ook weg. Ja, dit was al bij de proefrit zo maar gezien ik erg krap zat qua tijd en moment van aflevering, heb ik dat maar voor kief genomen.

Was overigens maar een klusje van een paar minuten, 2x T25 (distriem kap) en 1x T30 (solenoid zelf). En ja, die riem ga ik nog wat aan doen zodra hier eenmaal de rust weer is wedergekeerd.

Ben ook nog bezig aan het werkend krijgen van een Vida install, ofja beter gezegd proberen mijn J2534 dongel te laten praten met Vida (Windows 10 Pro x64 vm en een fysieke install identiek op een Thinkpad T580). Dat wil nog niet zo lekker lopen want de dongen weigert te communiceren met Vida. Was ooit gekocht als zo’n Toyota Techstream ding via ome Ali, dus zal een dezer dagen eens Techstream proberen (kijken of ie daar wel mee werkt of dat ‘ie kaputt is).

Ps. Volvo radio zat net wat lastig onder het materiaal van het dashboard in, dus gewoon wat zipties tussen geduwd en toen schoof ‘ie er mooi onderuit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

kawazxr schreef: 27.12.2023 - 04:46 Dat is een hele mooie winterset zeker voor deze voordelige prijs.
Thanks! Als deze winterbandjes uiteindelijk op zijn, gooi ik er op aanraden van mijn broer een setje Michelin Cross Climates op, die heeft ‘ie op zijn eigen V50 ook :p
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

computer1up schreef: 10.01.2024 - 07:15 Voor de geïnteresseerden:

Radio is eindelijk geplaatst. Heb een passende adapterkabel gevonden en de radio in het dashboardkastje geplaatst. Klinkt meteen ook een stuk beter! (Pioneer DEH-4400BT)

Ergens had ik gelezen dat je met het verwijderen/wisselen van de OEM Volvo radio eea aan instelmogelijkheden verliest, ergo dat de instellingen zoals thuiskomverlichting etc dan blijven staan op wat het was en je de oude radio moet terugzetten om ze weer te kunnen wijzigen. Maar dat geldt volgens mij alleen als je ook het display weghaalt (bijv. voor zo’n “custom” Bluepower(?) radio met touchscreen etc. In dit gal kwam ik nog gewoon overal bij.

Puntje 2: eerder vorige week ging de auto miepen over de nokkenasversteller (P0026 en P0420; laatstgenoemde naar mijn gok omdat door het minder goed kunnen verstellen de motor wat rijker liep en daarmee het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen buiten de gestelde grenswaarden kwamen). Enfin, versteller vervangen (ja, de oude had ik nog geprobeerd schoon te krijgen maar dat hielp helaas niet, zag er ook niet vuil uit), en het probleem was weg. Kon ik overigens gewoon met zo’n Creader OBD2 dinges uitlezen/wissen.

Motor rammelde eerst redelijk wat bij ong 2.2k RPM en 4.4k ongeveer, en dat is nu ook weg. Ja, dit was al bij de proefrit zo maar gezien ik erg krap zat qua tijd en moment van aflevering, heb ik dat maar voor kief genomen.

Was overigens maar een klusje van een paar minuten, 2x T25 (distriem kap) en 1x T30 (solenoid zelf). En ja, die riem ga ik nog wat aan doen zodra hier eenmaal de rust weer is wedergekeerd.

Ben ook nog bezig aan het werkend krijgen van een Vida install, ofja beter gezegd proberen mijn J2534 dongel te laten praten met Vida (Windows 10 Pro x64 vm en een fysieke install identiek op een Thinkpad T580). Dat wil nog niet zo lekker lopen want de dongen weigert te communiceren met Vida. Was ooit gekocht als zo’n Toyota Techstream ding via ome Ali, dus zal een dezer dagen eens Techstream proberen (kijken of ie daar wel mee werkt of dat ‘ie kaputt is).

Ps. Volvo radio zat net wat lastig onder het materiaal van het dashboard in, dus gewoon wat zipties tussen geduwd en toen schoof ‘ie er mooi onderuit.
Oh tof zeg! Om een speciale reden nog voor deze radio gegaan?

Welke kabels heb je gebruikt? En hoe doe je dat met het volume verstellen dan? Klinkt als een interessant projectje!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
bertvanderwinden
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.01.2024 - 16:20
Locatie: Musselkanaal Groningen

Mijn derde Volvo is een V50 2,4i die ik op een Vogels LPG installatie heb laten zetten. Nu na 8 jaar heb ik drie foutmeldingen, die meestal kort na het overschakelen naar gas verschijnen. P0100, P0458 en P0075 OBD II meldt luchtmassameter onjuiste werking, SAE: EVAP-systeemklep reinigingssyssteem circuit laag en SAE: elektromagnetische aansturing inlaatklep(cilinderrij 1) Na wissen van de meldingen gaat het honderden kms weer goed. Ik merk wel vermogen verlies en een lichte brom bij optrekken en makkelijk afslaan bij lage toeren.
bertvanderwinden
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.01.2024 - 16:20
Locatie: Musselkanaal Groningen

Gefeliciteerd met jouw aankoop, mijn V50 2,4i LPG heb ik inmiddels al 8 jaar en is van april 2008. Wel wat kosten gehad, bv. onbalans in aandrijfas en Vogels gasinstallatie die problemen gaf en geeft met injectoren en temperatuur sensor, maar verder perfect rijdt met nu 280.000 km. Daar voor heb ik twee V40-ers op gas gereden. De eerste als bifuel en de tweede met ondergebouwde tank, deze is met ca.450.000 km aan een Volvo monteur in Assen verkocht, omdat een spatbord begon te roesten. NB dit was een slecht herstelde oude schade.
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

Dank iedereen voor de positieve reacties!

Het radio projectje had ik gedaan omdat we simpelweg deze radio nog hadden liggen en met die adapterkabel dit de goedkoopste optie was om iets van BT audio ingebouwd te krijgen, met de meest basic OEM radio die er oorspronkelijk inzat. Nu ben ik alsnog wel aan het kijken of ik die nog kan modden, staat een interessant topic op het swedespeed forum hierover (link moet ik jullie even verschuldigd blijven). Adapterkabel: https://www.kabeldirect.nl/iso-naar-for ... ?sqr=volvo

Is afhankelijk van je OEM radio en bouwjaar etc, dus goed kijken welke je moet hebben voor degenen die dit ook willen doen.

@bertvanderwinden: wat was je toen eigenlijk kwijt aan die aandrijfas fix?

Die van mij houd ik denk ik gewoon benzine, dan weet ik iig het beste hoe wat waar. Maar ja die blokjes gaan goed mee :p
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

bertvanderwinden schreef: 17.01.2024 - 10:26 Vogels gasinstallatie die problemen gaf en geeft met injectoren en temperatuur sensor
Die temp sensor van Vogels is een zwak punt, die heb ik bij mijn vorige auto ook 2 keer moeten vervangen en toen ik hem verkocht moest die eigenlijk weer (heb die auto 10 jaar gehad).
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
computer1up
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2023 - 02:20

Heb nu zo’n CarPlay / Android Auto displaytje gekocht bij ome Ali, 10,26 inch met USB-C voor power. Kan FM transmissie doen naar radio of AUX, display is langwerpig (16:6) en hopelijk dus niet zo hoog dat het erg veel zicht blokkeert. Zal een update sturen als ie binnen is ;)

Weet overigens iemand wat ik het beste kan doen met het volgende: de paraplubak van de hoedenplank irriteert nogal, maakt t ding nogal lomp met in en uit de auto halen, iets wat ik best regelmatig moet doen momenteel ivm vaak bank moeten plat klappen maar ook weer met bijv boodschappen doen het ding wel wil uitrollen. Gaat ook vaker electronisch spul mee dus beetje privacy in de kofferbak is dan geen overbodige luxe.

Heb het ding nu even binnen liggen maar het zit met plastic gesmolten popnagels oid vast, geen gereedschap bij de hand. Maar dat plastic stuk dient ook als bescherming voor de opgerolde hoes.

Kan ik ook gewoon eentje van een >07 model plaatsen?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”