Net gekochte XC70 met flink wat uitdagingen. Help :)!?
Geplaatst: 14.12.2023 - 12:46
Lieve Volvo lovers,
Hier een nieuwe Volvo lover (sinds 6 dagen 1 in bezit), met al een hele bups aan uitdagingen aan zijn nieuwe XC70 2.4T AWD automaat uit 2002 286.000km. Ik was compleet onbekend met deze autos en hun termen dus wat ik schrijf heb ik geleerd in de afgelopen 3 dagen/avonden/nachten, correct me please als ik een term verkeerd gebruik. Ik som de issues even op, indien mogelijk graag antwoord met een nr/sub nr erbij:
Via deze link de bijhorende videos en fotos https://murena.io/s/WbXaP8CqNZAGKo8
1 Er is een sterke geur in mijn auto van ofwel gas ofwel benzine als ik tot stilstand kom na een stuk rijden (parkeren / stoplicht). Onprettig en absoluut noodzakelijk de ramen te openen. Heb al dingen gelezen over injectoren of brandstof klep onder passagier stoel of evap, maar het is ook op LPG (juist nog sterker). Op recirculatie stand is het minder. Wat zou dit kunnen zijn en hoe het op te lossen?
2 Het dashboard is defect (stuur ik op en laat ik repareren). Lampjes of meldingen in mijn video mag je dus negeren.
3 Na 4 dagen rijden begon ineens een raar zoemen geluid (zie video) er kwam ook ineens olie uit mijn VC koppeling (foto) en op de brug bleek de koppeling in mijn angle gear of Bevel Gear (BG zal ik hierna gebruiken) los te zitten (en de drive shaft was bloedheet rond die verbinding) en te rammelen. Het geluid ontsaat bij het starten met rijden en stopt boven de 70/80 km/u. Wat dan overblijft is een soort rammelend geluid (bleek later die losse as). Als ik dan weer wat langzamer ging rijden bleef het geluid weg, maar bij stoppen en optrekken was het weer terug. Lijkt erop dat het AWD dus continu de as aanzet en dat dit boven de 70 uitgaat. Klopt dat?
Vragen:
3a Draait de drive shaft altijd mee onder de 70/80 km/h of zelfs altijd tijden het rijden ook boven 80, of kan de angle gear of gearbox dit schakelen?
3b Ik heb enorm zitten zoeken, maar kom nog niet precies achter de werking van het AWD systeem. Zoals ik het nu begrijp meet het systeem verschil in toeren tussen voor en achter en schakelt evt AWD in. Dit lijkt te gebeuren middels de visco koppeling net voor het differentieel, maar ik zie daar geen kabel of electronica heengaan niks..... Hoe dan? En als het niet met die VC koppeling is, wat doet ie dan wel?
3c kan dit defect komen doordat mijn dashboard (DIM) defect is terwijl ik daarmee door ben gereden? (Aansturing mist en daardoor altijd in AWD is gegaan en de boel naar zijn grootje heeft geholpen?)
3d Waar kan die olie vandaan komen bij mijn VC (foto) en hoe los ik het op of vul ik het weer bij?
3e Ik wil nu alleen de kardan as verwijderen, maar ben bang dat de as die uit de BG komt blijft rammelen en dan de hele BG eraf moet. Kan ik die as evt ook uit de BG trekken?
3f Als ik nou een BG op ebay koop en in zijn geheel laat vervangen. Is dit probleem dan verholpen? Ik vind dit spannend omdat ik ook mijn twijfels heb of de AWD uberhaupt goed werkt, omdat hij pas bij 80km/h plus leek af te schakelen en daarvoor permanent gekoppeld leek aan de achter as (er vanuit gaande dat het geluid te maken had met het koppelen van de achterwielen, want bij 80+ was het immers weg).
4 Het raam aan de bijrijder zijde kantelt en gaat soms niet dicht. Het mist zo'n clipje om de ruit te bevestigen, hoe kan ik daaraan komen of wat kan ik doen als alternatief?
5 Als ik de berg oprij op LPG dan pulst ie rond de 2000 rpm (is dat rond punt dat turbo inschakelt?) tot ie wat harder gaat of als ik plank gas geef en ie terug schakelt. Niet op benzine en niet op vlak stuk. Ook soms bij invoegen. Dit ga ik laten her programmeren, heb ook foutmelding P2177 System too lean off idle bank1 die daar waarschijnlijk door wordt veroorzaakt.
6 Banden aan vervanging toe. Ga voor Hankook prime 4 102h, tenzij sterk afgeraden en ander advies
7 Geen idee van de olie levels. Ik zal nog zoeken hoe en of ik rear diff, front diff, BG nog kan checken en evt en moet bijvullen en met welke soorten olie.
8 Koelvloeistof staat op minimum. Ik las dat ik niet zomaar koelvloeistof erin moet gooien. Maakt dit echt uit en zo ja, wat moet ik dan bestellen en waar? Of heeft elke garage dit?
9 Om de hoeveel km moeten de distributie riem, de motorolie (welk type? 5w40 high mileage?), de ATF, de rear en/of front diff olie worden vervangen? Moeten de rear en front diff en BG olie uberhaupt worden vervangen zonder kardan as?
10 Er kwam water uit het koppelstuk van mijn uitlaat. Veel condens hier geweest dus waarschijnlijk de oorzaak en niet de koelvloeistof. Vingers crossed! Mogelijk ook oorzaak van stank. Laat er nieuwe seal op zetten bij verwijderen kardan.
11 De LPG slangetjes zijn slecht aangesloten (ga ik met punt 5 laten oppakken). Mogelijk veroorzaakt dat de gas lucht, ook al ruik ik daar niks met de motorkap open (zie filmpje slangetjes). De grote vraag is, waarvan is dat pijpje dan weer? Is dat ook van de LPG? Ik las ergens, als er geen foutmeldingen over lekkages zijn moet het in het high pressure deel zijn. Nou heb ik natuurlijk 1 melding, sytem to lean off idle bank 1, mogelijk dat daar dan de lekkage zit....
12 mijn achteruitkijkspiegel lijkt niet te dimmen. Alles ziet ook een beetje dubbel als ik erin kijk. Is dit dubbele kijken normaal? En zou het niet dimmen de maken kunnen hebben met mijn defecte DIM (dashboard module)? 1 Lampje boven bij mijn spiegel bevestiging doet het ook niet. Riemen vast lampje doet het wel.
Al met al een hoop vragen, voornamelijk rond punt 3. Ik zou dat graag beter begrijpen zodat ik kan inschatten of herstel van AWD ooit nog haalbaar zou zijn. Mogelijk alleen met vervangen van BG al, maar dan moet ik wel zeker weten dat de rest nog goed is .
Ik kan voor nu even geen Youtube filmpje meer doorspitten of forum zoekfunctie meer zien merk ik en ik hoop dat iemand het leuk vindt me te voorzien van een antwoord op maat. Alvast hartelijk dank!
Erwin.
Hier een nieuwe Volvo lover (sinds 6 dagen 1 in bezit), met al een hele bups aan uitdagingen aan zijn nieuwe XC70 2.4T AWD automaat uit 2002 286.000km. Ik was compleet onbekend met deze autos en hun termen dus wat ik schrijf heb ik geleerd in de afgelopen 3 dagen/avonden/nachten, correct me please als ik een term verkeerd gebruik. Ik som de issues even op, indien mogelijk graag antwoord met een nr/sub nr erbij:
Via deze link de bijhorende videos en fotos https://murena.io/s/WbXaP8CqNZAGKo8
1 Er is een sterke geur in mijn auto van ofwel gas ofwel benzine als ik tot stilstand kom na een stuk rijden (parkeren / stoplicht). Onprettig en absoluut noodzakelijk de ramen te openen. Heb al dingen gelezen over injectoren of brandstof klep onder passagier stoel of evap, maar het is ook op LPG (juist nog sterker). Op recirculatie stand is het minder. Wat zou dit kunnen zijn en hoe het op te lossen?
2 Het dashboard is defect (stuur ik op en laat ik repareren). Lampjes of meldingen in mijn video mag je dus negeren.
3 Na 4 dagen rijden begon ineens een raar zoemen geluid (zie video) er kwam ook ineens olie uit mijn VC koppeling (foto) en op de brug bleek de koppeling in mijn angle gear of Bevel Gear (BG zal ik hierna gebruiken) los te zitten (en de drive shaft was bloedheet rond die verbinding) en te rammelen. Het geluid ontsaat bij het starten met rijden en stopt boven de 70/80 km/u. Wat dan overblijft is een soort rammelend geluid (bleek later die losse as). Als ik dan weer wat langzamer ging rijden bleef het geluid weg, maar bij stoppen en optrekken was het weer terug. Lijkt erop dat het AWD dus continu de as aanzet en dat dit boven de 70 uitgaat. Klopt dat?
Vragen:
3a Draait de drive shaft altijd mee onder de 70/80 km/h of zelfs altijd tijden het rijden ook boven 80, of kan de angle gear of gearbox dit schakelen?
3b Ik heb enorm zitten zoeken, maar kom nog niet precies achter de werking van het AWD systeem. Zoals ik het nu begrijp meet het systeem verschil in toeren tussen voor en achter en schakelt evt AWD in. Dit lijkt te gebeuren middels de visco koppeling net voor het differentieel, maar ik zie daar geen kabel of electronica heengaan niks..... Hoe dan? En als het niet met die VC koppeling is, wat doet ie dan wel?
3c kan dit defect komen doordat mijn dashboard (DIM) defect is terwijl ik daarmee door ben gereden? (Aansturing mist en daardoor altijd in AWD is gegaan en de boel naar zijn grootje heeft geholpen?)
3d Waar kan die olie vandaan komen bij mijn VC (foto) en hoe los ik het op of vul ik het weer bij?
3e Ik wil nu alleen de kardan as verwijderen, maar ben bang dat de as die uit de BG komt blijft rammelen en dan de hele BG eraf moet. Kan ik die as evt ook uit de BG trekken?
3f Als ik nou een BG op ebay koop en in zijn geheel laat vervangen. Is dit probleem dan verholpen? Ik vind dit spannend omdat ik ook mijn twijfels heb of de AWD uberhaupt goed werkt, omdat hij pas bij 80km/h plus leek af te schakelen en daarvoor permanent gekoppeld leek aan de achter as (er vanuit gaande dat het geluid te maken had met het koppelen van de achterwielen, want bij 80+ was het immers weg).
4 Het raam aan de bijrijder zijde kantelt en gaat soms niet dicht. Het mist zo'n clipje om de ruit te bevestigen, hoe kan ik daaraan komen of wat kan ik doen als alternatief?
5 Als ik de berg oprij op LPG dan pulst ie rond de 2000 rpm (is dat rond punt dat turbo inschakelt?) tot ie wat harder gaat of als ik plank gas geef en ie terug schakelt. Niet op benzine en niet op vlak stuk. Ook soms bij invoegen. Dit ga ik laten her programmeren, heb ook foutmelding P2177 System too lean off idle bank1 die daar waarschijnlijk door wordt veroorzaakt.
6 Banden aan vervanging toe. Ga voor Hankook prime 4 102h, tenzij sterk afgeraden en ander advies
7 Geen idee van de olie levels. Ik zal nog zoeken hoe en of ik rear diff, front diff, BG nog kan checken en evt en moet bijvullen en met welke soorten olie.
8 Koelvloeistof staat op minimum. Ik las dat ik niet zomaar koelvloeistof erin moet gooien. Maakt dit echt uit en zo ja, wat moet ik dan bestellen en waar? Of heeft elke garage dit?
9 Om de hoeveel km moeten de distributie riem, de motorolie (welk type? 5w40 high mileage?), de ATF, de rear en/of front diff olie worden vervangen? Moeten de rear en front diff en BG olie uberhaupt worden vervangen zonder kardan as?
10 Er kwam water uit het koppelstuk van mijn uitlaat. Veel condens hier geweest dus waarschijnlijk de oorzaak en niet de koelvloeistof. Vingers crossed! Mogelijk ook oorzaak van stank. Laat er nieuwe seal op zetten bij verwijderen kardan.
11 De LPG slangetjes zijn slecht aangesloten (ga ik met punt 5 laten oppakken). Mogelijk veroorzaakt dat de gas lucht, ook al ruik ik daar niks met de motorkap open (zie filmpje slangetjes). De grote vraag is, waarvan is dat pijpje dan weer? Is dat ook van de LPG? Ik las ergens, als er geen foutmeldingen over lekkages zijn moet het in het high pressure deel zijn. Nou heb ik natuurlijk 1 melding, sytem to lean off idle bank 1, mogelijk dat daar dan de lekkage zit....
12 mijn achteruitkijkspiegel lijkt niet te dimmen. Alles ziet ook een beetje dubbel als ik erin kijk. Is dit dubbele kijken normaal? En zou het niet dimmen de maken kunnen hebben met mijn defecte DIM (dashboard module)? 1 Lampje boven bij mijn spiegel bevestiging doet het ook niet. Riemen vast lampje doet het wel.
Al met al een hoop vragen, voornamelijk rond punt 3. Ik zou dat graag beter begrijpen zodat ik kan inschatten of herstel van AWD ooit nog haalbaar zou zijn. Mogelijk alleen met vervangen van BG al, maar dan moet ik wel zeker weten dat de rest nog goed is .
Ik kan voor nu even geen Youtube filmpje meer doorspitten of forum zoekfunctie meer zien merk ik en ik hoop dat iemand het leuk vindt me te voorzien van een antwoord op maat. Alvast hartelijk dank!
Erwin.