Kofferdeur krakend geluid

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Amphion
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.03.2012 - 17:20

Vraagje: XC40 - T3.
Na 3 jaar was de handremknop defect. Volledig moeten betalen zonder enige commerciële tegemoetkoming.
Heden maakt de kofferdeur een hevig krakend geluid bij het openen en sluiten. Volgens de verdeler een gekende fout, ook bij andere modellen.
Is opnieuw een behoorlijk grote kost om dit defect te herstellen. ( voor een wagen van nog geen 4 jaar oud al veel kosten aan gehad)
Heeft hier iemand ervaring mee? Toevallig een andere goedkopere oplossing?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Als je jaarlijks bij Volvo in onderhoud bent, is er toch een coulance regeling? Of is dat in België anders geregeld? Smeer jij nooit de draaipunten van je achterklep? (+beide hef cilinders)
Indien een cilinder kapot gaat, moeten beide cilinders vervangen worden. Maar ook daar is toch coulance voor? Zijn de onderdelen vernieuwd, heb je levenslange garantie op originele Volvo onderdelen. Dus dan heb je maar 1x de kosten. Bij een XC40, heb ik van dit probleem nog niks van gelezen. Bij de V60 schijnt dat vaker voor te komen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Heb het recent op het forum 1x voorbij zien komen mbt een XC40. Die persoon heeft bij ome Ali een nieuwe veer besteld (goedkoper…. Maar beter??) voor 1 kant (onverstandig; beter beide zijden zoals Volvo ook adviseert). Bij V60 komt het geregeld voor. Doorgaans is er sprake van coulance regeling. Zou ik zeker bespreken bij dealer.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Amphion
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.03.2012 - 17:20

Hans Eilander schreef: 02.12.2023 - 16:09 Als je jaarlijks bij Volvo in onderhoud bent, is er toch een coulance regeling? Of is dat in België anders geregeld? Smeer jij nooit de draaipunten van je achterklep? (+beide hef cilinders)
Indien een cilinder kapot gaat, moeten beide cilinders vervangen worden. Maar ook daar is toch coulance voor? Zijn de onderdelen vernieuwd, heb je levenslange garantie op originele Volvo onderdelen. Dus dan heb je maar 1x de kosten. Bij een XC40, heb ik van dit probleem nog niks van gelezen. Bij de V60 schijnt dat vaker voor te komen.
Ik blijf het veel te vroeg vinden na 3,4 jaar om met zo een problemen opgezadeld te zitten. Als je met een coulance regeling bedoelt dat ze tussenkomen voor het kofferprobleem. Tja, ze stellen voor de helft te betalen. Maar ik heb problemen met het feit dat dit blijkbaar een behoorlijk ernstig GEKEND probleem is. Ik noem zoiets fabrieksfouten en zou gratis moeten vervangen worden voor wagens jonger dan 5 jaar.
Mijn handremknop - defect na 3 jaar - heb ik volledig zelf moeten ophoesten.
Misschien is de regeling in Nederland beter? Of heb ik een "slechte" dealer...?
Ja, ons onderhoud gebeurt jaarlijks bij deze dealer.
Gebruikersavatar
Amphion
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07.03.2012 - 17:20

teebee schreef: 02.12.2023 - 16:25 Heb het recent op het forum 1x voorbij zien komen mbt een XC40. Die persoon heeft bij ome Ali een nieuwe veer besteld (goedkoper…. Maar beter??) voor 1 kant (onverstandig; beter beide zijden zoals Volvo ook adviseert). Bij V60 komt het geregeld voor. Doorgaans is er sprake van coulance regeling. Zou ik zeker bespreken bij dealer.
Als je met een coulance regeling bedoelt dat ze tussenkomen voor het kofferprobleem. Tja, ze stellen voor de helft te betalen. Maar ik heb problemen met het feit dat dit blijkbaar een behoorlijk ernstig GEKEND probleem is. Ik noem zoiets fabrieksfouten en zou gratis moeten vervangen worden voor wagens jonger dan 5 jaar.
Mijn handremknop - defect na 3 jaar - heb ik volledig zelf moeten ophoesten.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Amphion schreef: 03.12.2023 - 10:18 Als je met een coulance regeling bedoelt dat ze tussenkomen voor het kofferprobleem. Tja, ze stellen voor de helft te betalen. Maar ik heb problemen met het feit dat dit blijkbaar een behoorlijk ernstig GEKEND probleem is. Ik noem zoiets fabrieksfouten en zou gratis moeten vervangen worden voor wagens jonger dan 5 jaar.
Mijn handremknop - defect na 3 jaar - heb ik volledig zelf moeten ophoesten.
De ene dealer is de andere niet. Maar ik weet zeker dat mijn dealer dat knopje zonder enige diskussie onder garantie had vervangen na 3 jaar. En mbt die veren: een coulance van 50% op een onderdeel wat in principe onderhevig is aan slijtage is niks mis mee. Origineel Volvo onderdeel heeft daarna (tegenwoordig) levenslange garantie.
En ‘gratis’ is toch een vrij lastig begrip voor bedrijven (en dus ook autodealers/-fabrikanten).
Ik zou die 50% pakken. (Maar vervang er wel 2!)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

Ook ik heb beide achterklep gasveren al moeten laten vervangen. De eerste na precies 2 jaar en 3mnd. Zelf moeten betalen onder coulance het bedrag van 172 euri. Er werd niet geadviseerd om beide veren te vervangen. Na 3mnd. verder gaf de andere veer ook de geest. ( kraken bij het openen en sluiten. Is niet te smeren, is probleem in binnenwerk) Ik hierover telefonisch contact opgenomen met mijn dealer. Ik kreeg te horen dat ik ook voor deze reparatie 172 euri mocht neertellen.Kreeg het antwoord dat dit nu eenmaal het beleid van Volvo is . Ik heb aangegeven dat ik dit niet normaal vond. Is gewoon ondeugdelijk spul. Mag toch wel verwachten dat het langer meegaat dan tweeenhalf jaar.. Kon hoog en laag springen. Ging mij weer dik geld kosten. Met kwaaie kop aangegeven dat dit de laatste Volvo is geweest, die ik voor de deur heb staan.
Kreeg van medewerker werkplaats het antwoord, dat dat dan een eigen keuze is. Waarschijnlijk genoeg klandizie. Heb hem toch maar laten maken. Terplaatse toch nog enige tegemoetkoming na een (heftig)gesprek met de verkoper aldaar. Afgemaakt op 75 Euri.
Principieel vind ik dit ook niet juist, maar ik had geen zin meer in ergernissen. Maar een ding is zeker. Voor mij nooit geen Volvo meer.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Fijn dat het opgelost is.
Als ik je goed lees blijf je Volvo dus trouw in de toekomst…..
( ;-) )
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

Ha, ha, ha........
Inderdaad. Volgende auto weer (g)een Volveau.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

Hiermee bedoel ik niet dat Volvo een slechte auto is, maar ik vind de aftersale niet helemaal wat het hoort te zijn bij een "premium"merk.
Heb ook Mercedes en Bmw gereden, maar daar gaan ze wel beter om met klanten als er iets aandehand is Dit is in ieder geval mijn ervaring.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

bemmelenan schreef: 04.01.2024 - 23:40 Hiermee bedoel ik niet dat Volvo een slechte auto is, maar ik vind de aftersale niet helemaal wat het hoort te zijn bij een "premium"merk.
Heb ook Mercedes en Bmw gereden, maar daar gaan ze wel beter om met klanten als er iets aandehand is Dit is in ieder geval mijn ervaring.
Ervaringen verschillen en dat geldt bij elk merk.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

bemmelenan schreef: 04.01.2024 - 23:40 Hiermee bedoel ik niet dat Volvo een slechte auto is, maar ik vind de aftersale niet helemaal wat het hoort te zijn bij een "premium"merk.
Heb precies hetzelfde gevoel. Ik rij sinds 2003 Volvo en kocht 3x een tweedehands en 3x een nieuwe auto. Ik vind de bouwkwaliteit van de XC40 echt een flinke stap terug t.o.v. de bouwkwaliteit en de software van mijn V40 uit 2016. En inderdaad, na 2 jaar mag je zelf opdraaien voor vervanging van slechte kwaliteit van gebruikte onderdelen. Dat is iets wat bij een merk dat zichzelf premium noemt niet in die mate zou moeten gebeuren.
Bij de volgende auto ga ik ook bij andere merken kijken. het wordt niet meer zonder meer Volvo.
Gebruikersavatar
LvdK
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2024 - 20:39
Locatie: Friesland

Ook ik heb last van een krakend geluid wanneer ik mijn elektrische klep van mijn XC40 uit 2020 open laat gaan. (alleen bij openen)
Vraag : is zoiets te smeren ? Hoe ?
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

LvdK schreef: 04.02.2024 - 14:57 Ook ik heb last van een krakend geluid wanneer ik mijn elektrische klep van mijn XC40 uit 2020 open laat gaan. (alleen bij openen)
Vraag : is zoiets te smeren ? Hoe ?
Nope, zal geen zin hebben vermoed ik.
Het binnenwerk (motor met veer) is waarschijnlijk aangetast door roest.
Vervangen (per 2) is enige remedie.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
FLITS34
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47

teebee schreef: 04.02.2024 - 19:47
LvdK schreef: 04.02.2024 - 14:57 Ook ik heb last van een krakend geluid wanneer ik mijn elektrische klep van mijn XC40 uit 2020 open laat gaan. (alleen bij openen)
Vraag : is zoiets te smeren ? Hoe ?
Nope, zal geen zin hebben vermoed ik.
Het binnenwerk (motor met veer) is waarschijnlijk aangetast door roest.
Vervangen (per 2) is enige remedie.
En schrik niet, maar vervanging van de 2 veren kost bij de Volvo garage voor een XC40 rond de 800 euro.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Nu hoor ik de laatste tijd ook de rechter veer van de achterklep wat kraken. Maar het werkt allemaal nog goed. Je kan er ook nergens bij, om het inwendig te smeren met Siliconenspray of WD40. Misschien is het een goedkoper alternatief, om veren te laten monteren, waarbij de achterklep voortaan handmatig geopend + gesloten moet worden? Dat zou voor mij geen enkel punt zijn. Wat denken jullie? Want voor € 800,- sta b.v. je rondom in de nieuwe banden, ex montage.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 05.02.2024 - 09:42 Nu hoor ik de laatste tijd ook de rechter veer van de achterklep wat kraken. Maar het werkt allemaal nog goed. Je kan er ook nergens bij, om het inwendig te smeren met Siliconenspray of WD40. Misschien is het een goedkoper alternatief, om veren te laten monteren, waarbij de achterklep voortaan handmatig geopend + gesloten moet worden? Dat zou voor mij geen enkel punt zijn. Wat denken jullie? Want voor € 800,- sta b.v. je rondom in de nieuwe banden, ex montage.
Kraken is het voorstadium… op enig moment is de veer/motor klaar.
De krakende veer zal minder goed zn werk kunnen doen waardoor de andere zwaarder belast wordt. Met als gevolg… juist, beiden aan gort.
Je kan de dealer verzoeken om een coulance vervanging, dat kan je maar zo 50% schelen.
Smeren heeft geen zin.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 05.02.2024 - 09:46Kraken is het voorstadium… op enig moment is de veer/motor klaar. De krakende veer zal minder goed zn werk kunnen doen waardoor de andere zwaarder belast wordt. Met als gevolg… juist, beiden aan gort.Je kan de dealer verzoeken om een coulance vervanging, dat kan je maar zo 50% schelen.
Bedankt voor de tip vriend. ik zal mijn dealer op de hoogte brengen van dit kraken. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
LvdK
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 15.01.2024 - 20:39
Locatie: Friesland

ik heb wel eens gehoord dat er een gaatje in de onderste afdekkap geboord werd waardoor je smeermiddel in de veer kan laten lopen als de klep helemaal open staat.
Kan niet meer vinden waar ik dat ooit las...
Zou dat wat zijn ?
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

LvdK schreef: 05.02.2024 - 11:10 ik heb wel eens gehoord dat er een gaatje in de onderste afdekkap geboord werd waardoor je smeermiddel in de veer kan laten lopen als de klep helemaal open staat.
Kan niet meer vinden waar ik dat ooit las...
Zou dat wat zijn ?
Lijkt me niet, er zit een electrisch component in die veer…. En roest (incl gevolgen) haal je niet weg met een smeermiddel.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “XC40”