Stroom verbruik long range
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 30.08.2023 - 10:29
Er is al veel gezegd en geschreven over het verbruik op stroom. Toch graag jullie mening over mijn Volvo. Ik heb een xc60 t8 long range. Auto heeft nog maar 7000 km gereden ondanks zijn leeftijd van 2 jaar. De auto staat nu op 20 inch winterbanden. Vanochtend ben ik vertrokken met een volle accu en 59 km bereik. Dat is dus al een stuk minder dan de beloofde 75km wat ook in de zomer nog nooit als te behalen range in mijn display heeft gestaan. Heb vandaag 2 korte ritten gemaakt van totaal 23 km. Heb 20 minuten stil gestaan om te bellen. Mijn range is nu nog 9 km. Ik vind dit echt een heel overdreven verbruik en vraag mij af of er niet iets mis is met de auto / accu’s. Hoe ervaren jullie dit?
- PoetsXC60
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 03.07.2023 - 18:31
Domme vraag, maar weet je wel zeker dat het een longe range is?
Ze zijn pas in febr/maart 2022 begonnen met massaal uitleveren.
En anders heeft de kachel of iets anders misschien de accu tijdens stilstand leeg getrokken.
Mijn bereik is ook gezakt nu in de kou, maar meestal snoep ik er 2-3 km bij tijdens het rijden in de stad.
130 km/u op de snelweg trekt de accu trouwens ook rap leeg
Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk
Ze zijn pas in febr/maart 2022 begonnen met massaal uitleveren.
En anders heeft de kachel of iets anders misschien de accu tijdens stilstand leeg getrokken.
Mijn bereik is ook gezakt nu in de kou, maar meestal snoep ik er 2-3 km bij tijdens het rijden in de stad.
130 km/u op de snelweg trekt de accu trouwens ook rap leeg
Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Als er 59 km range in beeld staat zal het wel een long range zijn.
Maar wat waren de verdere omstandigheden? Verwarming aan, stoel / stuurverwarming aan, snelheid etc. ?
Maar wat waren de verdere omstandigheden? Verwarming aan, stoel / stuurverwarming aan, snelheid etc. ?
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Life is what happens while you're busy making other plans
- TJJD6
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 17.10.2017 - 21:42
29 km is wel heel weinig... in onze v60 LR in de zomer netjes 85+ (als we er echt op letten en rustig rijden) nu in de winter is het al snel zo'n 10-20km minder. 10-15min voorverwarmen als hij thuis aan de stekker zit helpt natuurlijk ook..
Volvo V60 II MY2022 T6 R-Design long range
Volvo 480ES, Volvo V40, Volvo V60 D6
Volvo 480ES, Volvo V40, Volvo V60 D6
- Sabbia
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07
Ik heb zelf ook een XC60 T8 long range uit 2023. De cijfers die je noemt zijn inderdaad aan de lage kant. Van de zomer had ik regelmatig tussen de 72 en 75 km bereik nu zakt het bereik. In deze periode tussen de 61 en 63 km bereik. Net opgeladen vandaag met redelijk koud weer bereik: 61 km.
Rij veel korte stukjes en weinig snelweg, gebruik wel regelmatig stoel en stuurverwarming, die snoepen er ook een nog paar kilometer vanaf, maar over het algemeen red ik de aangegeven afstanden wel. Als je de snelweg op gaat is het een ander verhaal, dan is de accu veel sneller leeg en haal je de helft.
Toch eens laten doormeten of er niet ergens iets ‘weglekt’.
Rij veel korte stukjes en weinig snelweg, gebruik wel regelmatig stoel en stuurverwarming, die snoepen er ook een nog paar kilometer vanaf, maar over het algemeen red ik de aangegeven afstanden wel. Als je de snelweg op gaat is het een ander verhaal, dan is de accu veel sneller leeg en haal je de helft.
Toch eens laten doormeten of er niet ergens iets ‘weglekt’.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023)
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Hier wat meer info over bereik, de invloeden daarop en de zogenaamde e-DTE waarde: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 51310787c4
Helaas staat hier de waarde van een long range niet tussen. Deze e_DTE waarde is een startwaarde en verschilt in Pure en Hybrid. Ook is het volgens Volvo een "tot" waarde, oftewel een maximale waarde op basis van de huidige staat van de accu en geen range prognose.
Ter vergelijk: de e-DTE waarde van mijn T8 zou af fabriek moeten zijn in Pure: 40 km. Na 8 jaren en 270K staat er nu 32 km. Oftewel ik ben ruim 20% accu capaciteit verloren.
Op de website staat er dit intrigerende zinnetje: De actieradius op de accu die vermeld staat in de gebruikershandleiding of op uw kentekenbewijs is de gecertificeerde actieradius die gebaseerd is op rijcycli en onder de geldende voorwaarden van de desbetreffende markt. De vermelde actieradius dient alleen als benchmark om verschillende auto's met elkaar te kunnen vergelijken en is dan ook niet te beschouwen als een richtwaarde voor een doorsneerit.
Naast dat het nu kouder is (en dat scheelt zo 30% range) rijd jij ook op winterbanden en ook dat scheelt in range. Wat ook helpt voor het vergrote van de range is de auto voor te verwarmen (met de laadkabel aangesloten) en de extra verwarming uit te zetten.
De dealer moet de SOH waarde van je accu kunnen uitlezen verwacht ik. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat jou e-DTE waarde is na een nacht laden in Pure en Hybrid?
Helaas staat hier de waarde van een long range niet tussen. Deze e_DTE waarde is een startwaarde en verschilt in Pure en Hybrid. Ook is het volgens Volvo een "tot" waarde, oftewel een maximale waarde op basis van de huidige staat van de accu en geen range prognose.
Ter vergelijk: de e-DTE waarde van mijn T8 zou af fabriek moeten zijn in Pure: 40 km. Na 8 jaren en 270K staat er nu 32 km. Oftewel ik ben ruim 20% accu capaciteit verloren.
Op de website staat er dit intrigerende zinnetje: De actieradius op de accu die vermeld staat in de gebruikershandleiding of op uw kentekenbewijs is de gecertificeerde actieradius die gebaseerd is op rijcycli en onder de geldende voorwaarden van de desbetreffende markt. De vermelde actieradius dient alleen als benchmark om verschillende auto's met elkaar te kunnen vergelijken en is dan ook niet te beschouwen als een richtwaarde voor een doorsneerit.
Naast dat het nu kouder is (en dat scheelt zo 30% range) rijd jij ook op winterbanden en ook dat scheelt in range. Wat ook helpt voor het vergrote van de range is de auto voor te verwarmen (met de laadkabel aangesloten) en de extra verwarming uit te zetten.
De dealer moet de SOH waarde van je accu kunnen uitlezen verwacht ik. Waar ik nieuwsgierig naar ben is wat jou e-DTE waarde is na een nacht laden in Pure en Hybrid?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 30.08.2023 - 10:29
@gouwe, vanochtend gaf mijn app aan dat mijn bereik 59km zou zijn. Ik heb de auto toen 20 minuten laten voorverwarmen aan de kabel. Bij wegrijden was het bereik 56km in Pure. Merkte wel dat het bereik beter was dan zonder voorverwarmen. Je gaf aan dat ik met voorverwarmen de extra verwarming uit moet zetten. Hoe doe ik dat?
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Sorry, ik bedoelde dat je de extra verwarming tijdens het rijden zou kunnen uitzetten voor het vergroten van de range.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46
Ik heb een short range (10-21) die met wat mildere temperaturen 35 km geeft op een volle accu. Dat is nu 29 a 31 km. Maar na een km of 7 a 8 in het dorp (max 50 km/h, maar wel diverse keren stoppen/optrekken) heb ik in deze weersomstandigheden bij thuiskomst ook maar 12 km over. Verwacht dat de verwarming stiekem best veel actieradius wegsnoept.
Vraag is wat een representatieve rit is om te maken en vervolgens aan de dealer voor te leggen.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik heb deze morgen mijn auto (een V90 T8 longrange) eens opgewarmd vanuit de accu ik was zo'n 20% capaciteit kwijt dat is ca 3 kWh. Tijdens het rijden blijft die e heating ook aan het werk, waar dat vroegen een stankkachel was. Ondanks dat het een warmtepomp is kost het toch flink wat stroom
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46
Ik heb er vanmorgen even op gelet (zoals gezegd een short range).
Opgeladen, bereik 35 km
Van de stekker afgehaald, kwam tot de conclusie dat de voorruit toch een beetje bevroren was dus paar min voorruit verwarming aan gehad (die draait dan op de accu).
Vertrokken met (op papier) diezelfde 35 km, 8 km gereden, 3 tussenstops, verwarming op 19gr, verder geen stoel of stoelverwarming, buiten temp 0 of 1 gr.
Zet 'm net neer met 15 km resterend bereik.
Dus 20 km kwijt met 8 km, da's 2.5 keer zo veel kwijt als daadwerkelijk gereden. Terwijl datzelfde ritje met milde(re) temperaturen zo'n 10 km aan actieradius kost.
Opgeladen, bereik 35 km
Van de stekker afgehaald, kwam tot de conclusie dat de voorruit toch een beetje bevroren was dus paar min voorruit verwarming aan gehad (die draait dan op de accu).
Vertrokken met (op papier) diezelfde 35 km, 8 km gereden, 3 tussenstops, verwarming op 19gr, verder geen stoel of stoelverwarming, buiten temp 0 of 1 gr.
Zet 'm net neer met 15 km resterend bereik.
Dus 20 km kwijt met 8 km, da's 2.5 keer zo veel kwijt als daadwerkelijk gereden. Terwijl datzelfde ritje met milde(re) temperaturen zo'n 10 km aan actieradius kost.
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Lijkt mij volkomen normaal gedrag. Onderschat niet het effect van koude weersomstandigheden met temperaturen rond het vriespunt.
Bovendien is er een verschil tussen de startwaarde en de waarde die hij tijdens de rit continu berekend op basis van alle parameters (snelheid, temperatuur, kachel aan/uit, etc).
Bovendien is er een verschil tussen de startwaarde en de waarde die hij tijdens de rit continu berekend op basis van alle parameters (snelheid, temperatuur, kachel aan/uit, etc).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- pbor
- 2nd Gear member
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Dat dus! Opwarmen van een auto inclusief het motorblok (staal/aluminium), de olie en de koelvloeistof kost gewoon veel energie. Daarom zijn korte stukje rijden relatief duur qua energieverbruik.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
- PoetsXC60
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 03.07.2023 - 18:31
Hier vandaag ook opgelet.
-1 graden bij start en 54% accu
31 km volgens de computer.
3 ritjes, meeste in de bebouwde kom maar ook twee stukken 80 km/u
Tussendoor boodschappen gehaald en 3 uur onderweg geweest.
19 km gereden. Kachel stond op 20 graden
Rest bereik bij thuiskomst 12 km.
Geen verlies of afwijkingen dus tov inschatting van boordcomputer
Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk
-1 graden bij start en 54% accu
31 km volgens de computer.
3 ritjes, meeste in de bebouwde kom maar ook twee stukken 80 km/u
Tussendoor boodschappen gehaald en 3 uur onderweg geweest.
19 km gereden. Kachel stond op 20 graden
Rest bereik bij thuiskomst 12 km.
Geen verlies of afwijkingen dus tov inschatting van boordcomputer
Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk