Electrisch achterklep

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
pavementpounder
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.11.2023 - 10:53

Had al tijden dat de electrische achterklep niet goed dicht ging en de linker electrische cilinder kraakte en haperde, ook zat er een verdikking in het midden, deze moest dus vervangen worden.
Volgens de dealer moet dan allebij de cilinders vervangen worden en dat ging dan richting de €800,- gaan kosten.
Ik heb er 1 bij Alie expres gekocht voor €127,- inc verzemden en invoer/btw, let op, links en rechts zijn wel verschillend.
Monteren kun je makkelijk zelf en het werkt weer perfect. Dus 1 vervangen is geen probleem.
Hij ziet er iets anders uit.
Doe er je voordeel mee.
2020 XC40 T3,
2014 Nissan Leaf,
1991 Chevrolet pickup 8,1 liter V8 80mm turbo, 890 pk, 875nm, 12 sec 1/4mile
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vervanging van 1 wordt vanzelf een probleem…. Vervanging adviseert Volvo per 2 te doen. Normaliter zijn de krachten gelijk, bij vervangen van slechts 1 (en al helemaal bij een knock-off exemplaar) zullen de krachten L&R niet meer gelijk zijn (oud&nieuw en OEM vs knock-off), dus je kan er op wachten dat nr 2 het zal gaan begeven.
Met name de nieuwe V60 kent dit verschijnsel al langere tijd en in de meeste gevallen wordt er een coulance regeling toegepast.
Los even van de garantie welke je hebt op Volvo onderdelen… dat gaat Ali je niet geven.
Snap het sowieso niet echt… koop je een premium auto voor een ‘aardig’ bedrag, ga je er vervolgens Ali-klepveren op zetten…..
Maar ieder zn ding.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 23.11.2023 - 23:25 Snap het sowieso niet echt… koop je een premium auto voor een ‘aardig’ bedrag, ga je er vervolgens Ali-klepveren op zetten…..
+1 ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

“Als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan maar helemaal niets”.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 24.11.2023 - 10:20 “Als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan maar helemaal niets”.
De wereld is niet alleen maar ‘aardig’.
We zijn hier niet alleen maar voor ‘aardig’; kritische noten hebben hier ook hun plaats (dat weet jij net zo goed…).
En meningen lopen uiteen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 24.11.2023 - 11:37 We zijn hier niet alleen maar voor ‘aardig’; kritische noten hebben hier ook hun plaats (dat weet jij net zo goed…).
+2 :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Je kan helemaal niet in zijn portemonnee kijken.
Het eerste deel van je post is helemaal prima, daarna slaat het nergens op.

Je mag prima een mening hebben maar dat wil niet zeggen dat je deze hoeft te delen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 24.11.2023 - 12:11 Je kan helemaal niet in zijn portemonnee kijken.
Nee dat niet, maar als je een Volvo XC40 aan kan schaffen, heb je volgens mijn idee óok wel geld voor 2 nieuwe originele achterklepcilinders, toch?
En dan neem je imho de OEM, ipv dat after-market spul. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik ga het niet nog een keer uitleggen, Hans.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 24.11.2023 - 12:11 Je mag prima een mening hebben maar dat wil niet zeggen dat je deze hoeft te delen.
Precies….
(Lees ik daar nou een mening van jou?) :lol:

Laten we lekker verder OT blijven.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
pavementpounder
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.11.2023 - 10:53

Ik heb bijna 30 jaar gespaart om eens 1x in mijn leven een nieuwe auto te kopen mede omdat mijn andere hobby dragracen met Amerikaanse autos ook wat kost, ik ga zeker geen €800,- uitgeven voor 2 electrische gas veren net na dat de garantie is afgelopen, net als de defecte start/stop accu is er geen coulance van de dealer. Ik heb een half jaar met 2 2de handse ouderwedse gasveren gereden maar wilde dit toch even proberen. Ik sleutel altijd zelf aan mijn autos en alleen in de garantie periode ging de auto naar de dealer. Door het racen heb ik bijna alle denkbare gereedschappen, brug en sleutelruimte.
Er is niks mis met iemands zijn mening, maar ik denk dit was toch een tip waar sommige wat mee kunnen.
2020 XC40 T3,
2014 Nissan Leaf,
1991 Chevrolet pickup 8,1 liter V8 80mm turbo, 890 pk, 875nm, 12 sec 1/4mile
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Een goed gesprek met de dealer had naar ik inschat echt wel coulance opgeleverd. En dat had je zo’n beetje de helft gescheeld.
Het idee dat het geen punt is dat je slechts 1 van de 2 hebt vervangen (en dan ook nog met een inferieur exemplaar) gaat al scheef; het advies om ze per 2 te vervangen is logisch en niet voor niks. Met een beetje pech ben je op deze manier in no time weer aan de beurt; het zij voor 1 maar mogelijk voor 2 zijden. Dat nog los van de garantie welke je bij de dealer op OEM onderdelen zou krijgen.
Uiteraard weet vrijwel iedereen van het bestaan van ome Ali, maar ik denk dat er zeer weinigen zijn die dit soort onderdelen daar bestellen vanwege bovengenoemde. Dus tof van je tip, maar ik zou jou als tip willen geven het eens anders benaderen en niet alleen maar obv aanschafkosten. Gemiddeld benoemen weet men waarom de prijzen bij Ali zijn wat ze zijn…; alle waar naar zn geld.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Even een zijweggetje wat betreft de electrische achterklep: het is me verschillende keren overkomen dat iemand anders de achterklep van mijn bolide op de ouderwetse manier wilde dichtgooien met alle problemen daarna vandien... Sindsdien heb ik me aangewend nadrukkelijk te wijzen op het knopje om de achterklep te sluiten..
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
pavementpounder
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.11.2023 - 10:53

Helaas heeft een goed gesprek met de dealer niks uitgehaalt zelfs niet toen ook bleek dat de start/stop accu ook niet onder coulance vervangen kon worden, die heb ik dus ook zelf vervangen. Tsja als het naar een tijdje weer problemen geeft met de cilinders dan gaan de ouderwedse gas cilinders er weer op.
2020 XC40 T3,
2014 Nissan Leaf,
1991 Chevrolet pickup 8,1 liter V8 80mm turbo, 890 pk, 875nm, 12 sec 1/4mile
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

pavementpounder schreef: 24.11.2023 - 19:17 Helaas heeft een goed gesprek met de dealer niks uitgehaalt zelfs niet toen ook bleek dat de start/stop accu ook niet onder coulance vervangen kon worden, die heb ik dus ook zelf vervangen. Tsja als het naar een tijdje weer problemen geeft met de cilinders dan gaan de ouderwedse gas cilinders er weer op.
Of je stopt wat minder centen in die ouwe Chevvie :lol:
Hoop niet dat je andere (mechanische) problemen gaat krijgen met je Volvo; ome Ali heeft niet overal een cheap replacer voor… :lol:
Overigens best bijzonder dat je dealer geen enkele beweging richting jou als klant heeft willen maken. Doorgaans is een Volvo dealer van goeden wil…. (wellicht een andere reden?) is ook mijn ervaring, zelfs na ruim 4 jr.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

En toch vind ik dit een goede tip. Bedankt.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
fmulders
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

Almerev70 schreef: 24.11.2023 - 20:48 En toch vind ik dit een goede tip. Bedankt.
+1
FLITS34
2nd Gear member
Berichten: 150
Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47

Ik wil ook even inhaken op deze discussie.

Voor beide kanten van het verhaal is iets te zeggen, ik zou zelf ook niet snel onderdelen van Ali op mijn auto monteren (vooropgesteld dat ik dat zou kunnen) maar ik snap het wel. Ik rij zelf al meer dan 45 jaar Volvo’s en merk toch wel een enorm verschil met de “oude Volvo’s” en de huidige modellen qua tarieven voor reparaties.

Een Volvo dealer vraagt echt extreme bedragen voor reparaties die naar mijn mening niet meer te rechtvaardigen zijn. En dat hoeft het niet een kwestie te zijn of je het kan betalen, maar of je het wil betalen.
Vroeger maakte Volvo onderdelen allemaal zelf wat een hoger prijskaartje opleverde, maar tegenwoordig worden heel veel onderdelen van “derden” betrokken.
Bijvoorbeeld worden uitlaten niet meer door Volvo gemaakt, maar ingekocht bij Bosal. Prima kwaliteit, maar dan wel 2 keer zo duur als dat je dezelfde uitlaat bij een vakgarage zou laten monteren. En dan bedoel ik niet Kwikfit ofzo.
Ander voorbeeld : ik heb laatst mijn accu laten vervangen bij een Volvo dealer voor het enorme bedrag van 289 euro.
Bij aankomst thuis eens onder de motorkap gekeken, bleek er een Bosch accu gemonteerd te zijn. Prima kwaliteit accu, maar bij navraag bij een vakgarage bleek dat ze dezelfde accu inclusief montage en kalibreren voor 135 euro kunnen monteren.
Dat voelt toch niet goed…….maar een ieder moet doen wat hij/zij prettig vindt.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1022
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ik geloof best dat die vakgarage (Vakgarage?) heeft gezegd dat ze de Bosch accu voor €135 kunnen leveren en plaatsen, maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dat ook daadwerkelijk kunnen waarmaken.

Een Bosch start/stop accu voor een XC40 T4 kost nml. bij Kwikfit ook al €314 (en een Napa €295). Zo bezien valt de Volvo prijs dus enorm mee. Daarbij kost een “domme” accu voor mijn motor tegenwoordig ook al €121 (en ik weet dat de leverancier mij geen poot uit draait) zonder montage, dus ik kan me niet indenken dat zo’n dikke Bosch inclusief werkzaamheden slechts €14 duurder is.

Het mooiste zou misschien zijn om de originele onderdelen bij Volvo te kopen en dan zelf te plaatsen. Dan heb je vermoedelijk wel betere kwaliteit, en spaar je de werkplaatskosten uit.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 476
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Emmevi schreef: 26.11.2023 - 06:18 Ik geloof best dat die vakgarage (Vakgarage?) heeft gezegd dat ze de Bosch accu voor €135 kunnen leveren en plaatsen, maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dat ook daadwerkelijk kunnen waarmaken.

Een Bosch start/stop accu voor een XC40 T4 kost nml. bij Kwikfit ook al €314 (en een Napa €295). Zo bezien valt de Volvo prijs dus enorm mee. Daarbij kost een “domme” accu voor mijn motor tegenwoordig ook al €121 (en ik weet dat de leverancier mij geen poot uit draait) zonder montage, dus ik kan me niet indenken dat zo’n dikke Bosch inclusief werkzaamheden slechts €14 duurder is.

Het mooiste zou misschien zijn om de originele onderdelen bij Volvo te kopen en dan zelf te plaatsen. Dan heb je vermoedelijk wel betere kwaliteit, en spaar je de werkplaatskosten uit.
Wel nog steeds pittige bedragen..
Ik heb vorig jaar voor mijn T4 (zelfde motor) de 12v start stop accu vervangen voor 134,89. Een Varta AGM Silverline. Gekocht bij de accudienst inclusief gratis bezorging aan huis.
Kost nu wat meer zo te zien, 147,39 ik vermoed dat kwikfit ze goedkoper krijgt dus naast het nodige montage tarief, zo te zien een leuke marge maakt. 😇
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Plaats reactie

Terug naar “XC40”