Koppelingspedaal blijft hangen, komt maar langzaam omhoog

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SietseW
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.10.2013 - 10:21
Locatie: Apeldoorn

Mensen,

Ik heb een V70 2.0T uit 2010. En afgelopen zomer voor het eerst gehad dat het koppelingspedaal af en toe bleef hangen. De afgelopen maanden gebeurde dit misschien eens in de maand een keer maar sinds gisteren is het blijvend en is er bijna niet meer mee te rijden.
Ontkoppelen gaat altijd goed maar de koppeling op laten komen dus niet, als het pedaal eenmaal omhoog is is er geen slip. De volvo garage hier in Apeldoorn geeft aan niet eens tijd te hebben voor een diagnose dus ik moet zelf maar naar een oplossing op zoek. Ik beschik over sleutelervaring en een smeerput.
Mijn eerste verdachte is de hoofdkoppelingscilinder maar het eerste probleem wat ik tegenkom is hoe ik het kunststof asje dat het pedaal met de plunjer verbindt. Hoe is deze los te krijgen? Is hier specifiek gereedschap of een trucje voor?
Zijn er verder nog uitdagingen of ervaringen met deze klus? Ik kan er niet heel veel over vinden op internet in ieder geval niet dit type.

Parallel heeft iemand nog een goed adres in of in de buurt van Apeldoorn die met moderne volvo's uit de voeten kan?

Mvg,
Sietse
Volvo V70 2.0T 2010
Volvo Amazon Combi 1966
Volvo V40 Europe Prestige 2005
Volvo 244 GLT B23E 1984

Volvo Amazon 1967
Hoekstra
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00

Hoi Sietse,

Hoi, ik ben zelf geen sleutelaar maar lees hier dat jij er wel eentje bent. Als je hier toch wat hulp bij wilt of laten doen kun je wellicht autobedrijf Veldbeek in Heerde eens proberen deze twee jongens hebben beide jaren Volvo’s bij nieuwenhuijse Heerde onderhouden en zijn in 2022 voor zichzelf begonnen toen Volvo hier de stekker uit deze dorpsgarage trok. Laagdrempelig en wellicht wat je zoekt?? Check de site eens
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
mrpara
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53

Bij mijn v50 een vergelijkbaar gevoel gehad wat uiteindelijk erger werd en eindigde bij een pedaal wat niet meer terug kwam en daarna ook niet meer functioneerde bij induwen.
Bij mij was de koppelinsgcyclinder aan de versnellingsbak lek/kapot. Er zit een cilinder bij het pedaal en 1 bij de bak. Althans bij mij.

Ik hoopte toen op de cilinder bij het pedaal, dat is vrij gemakkelijk zelf te doen.

Resultaat bak moest eraf om die cilinder te vervangen. Door de grote arbeidskostenpost maar direct de koppelingsplaten en massavliegwiel (weet niet of jou v70 de ook heeft) mee laten vervangen.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1741
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Idem hier. Heb ik 8 jaar geleden gehad op de xc70. Ook heel het boeltje vervanging. Staat hier ergens op het forum in dit subtopic denk ik.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Vaak word bij verversen van de remvloeistof de koppelingscilinder vergeten, vloeistof komt uit hetzelfde potje, je kunt eens proberen om de koppelingscilinder te onluchten/verversen zit zeer waarschijnlijk drab in de koppelingscilinders.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Rikky
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48

IMG_3349.jpg
Goedenavond,

Net nieuw hier op het forum. Al een tijdje meelezer en nu moest het er maar van komen.

Op dit moment in bezit van een V70 MY 2008. V70 is van 2007 2.5t met handbak. In het verleden 10 jaar lang een V40 1.9 TD (bj 1998) gereden. En vóór de V70 ook als tussenauto weer even een V40 2.0 van 2002. De 2 liter motor was net te licht voor de caravan van 1500 kg, dus moest er een zwaardere auto komen met iets meer vermogen. 3,5 jaar geleden inmiddels de V70 gekocht met 291.000 km op de teller om mee te beginnen. Inmiddels het nodige aan gedaan om het achterstallige onderhoud te verhelpen en wat reparaties. Zoals schokbrekers achter, stoelverwarming rugleuning, losse motortjes portiervergrendeling, dynamo etc (dynamo was achteraf niet nodig, zoemend geluid kwam van verouderde olie stuurbekrachtiging en half verstopt filter in reservoir. Olie dus vervangen samen met reservoir/filter). En recent de brandstofdruksensor vervangen i.v.m. onverwacht inhouden, gelukkig hiermee verholpen.

Ook ik had last van een koppelingspedaal dat bleef hangen, maar alleen als het koud was, met name rond het vriespunt. Omdat ik de auto weinig gebruik en niet nodig heb voor woon- werkverkeer en het niet vaak vriest had ik er weinig last van. Een paar weken geleden was het rond 0 graden en moest ik eerst weer een paar keer de koppeling bedienen voordat hij goed volgde. Om te voorkomen dat ik volgende week er weer last van zou hebben bedacht dat het weleens vocht in de olie kon zijn. De remolie had ik al reeds eerder vervangen en dit was erg hard nodig. Dit was al tijden niet gedaan (1 ontluchtingsnippel zat muurvast). Destijds niet gedacht aan de koppelingsvloeistof.

Vanmiddag moest het er maar van komen. De inlaatbuis verwijderd en de beugel van de kabelboom losgemaakt. Daarna een slang op de ontluchtingsnippel aangesloten. Best een lastig plekje. Ontluchtingsnippel ver opendraaien en pedaal indrukken. Deze blijft dan op de bodem steken. Het pedaal handmatig omhoog halen en dit herhalen. Ik heb nog nooit zulke grijze/zwarte remolie gezien. Niet normaal zo vies en donker. Ik heb wel eerder donkere/vuile remolie gezien, maar dit sloeg alles. Ik heb het eerste deel overgegoten in een potje en ga dit morgennacht buiten zetten om te zien hoe het zich gedraagt maandagmorgen. Koppeling gaat enorm soepel nu en volgt perfect.

groeten,

Rikky
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rikky op 06.01.2024 - 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27781
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vaak is vervangen helaas het potje leeg halen en afvullen met nieuwe olie.
Wat in de leidingen zit laat men zitten.
Koppeling wordt nog vaker vergeten dus je hebt de maximale winst behaald :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27987
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi zo, probleem opgelost.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

fredhead schreef: 06.01.2024 - 22:00 Vaak is vervangen helaas het potje leeg halen en afvullen met nieuwe olie.
Wat in de leidingen zit laat men zitten.
Koppeling wordt nog vaker vergeten dus je hebt de maximale winst behaald :)
Als het vervangen van de rem vloeistof bij een garage gebeurd gaat 9 van de 10 keer het rem vloeistof vervangingsapparaat op het rem potje en word er alleen bij de rem cilinders de nippels los gedraaid en worden de (ont)koppelingscilinders vergeten.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27781
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat ze de vloeistof in de leidingen en klauwen vervangen mag je al blij mee wezen.
Vaak zat zien gebeuren dat als men het al doet ze echt alleen de vloeistof in het potje vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Rikky
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48

Hierbij nog de foto's van de remolie uit de koppelingscilinders (master-slave).

1e foto van de remolie in de jampot is na 2 dagen / 2e foto van de remolie in de jampot is na 2 weken.

Het verversen van de remolie in de koppelingscilinders was voor mij de oplossing van een koppelingspedaal wat bleef hangen bij temperaturen rond het vriespunt. De olie was volgens mij nog nooit vervangen. V70 van 2007.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”