V90 onderstel keuze

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

diesel01 schreef: 04.11.2023 - 11:49 Ik heb B6 onder de V90 gehad en ja zonder stofkappen, je moet dus de oude stofkap hergebruiken want ze zitten niet bij de Bilstein.

Je geeft aan dat je de B6 onder je V90 hebt gehad. Is er een reden waarom je deze er niet meer onder hebt? En wat heb je er momenteel onder liggen?

Ik ben me namelijk aan het verdiepen in een andere set schokbrekers voor het geval de bestaande aan vervanging toe zijn.

Ik twijfel tussen Bilstein, KW schroefset of Eibach. Ik zou graag de voorzijde iets willen verlagen aangezien de voorkant nu hoger op zn poten staat als de achterzijde. Echter wil ik de schokbrekers niet stugger hebben dan de bestaande aangezien we op 21" velgen rijden.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Jazeker heeft dat een reden!!
Op de B6 met een V90 kun je ongenadig hard over klaverbladen, rotondes bestaan niet meer en vanaf diezelfde rotonde kun je ongenadig hard op het gas zeker als het een awd betreft.
Daarnaast als het asfalt glad is heb je een heel nieuwe rijervaring en lijkt de Volvo meer op een BMW.
Maaaaarrrrr zodra je drempels tegenkomt dan is hij zo spijkerhard dat het niet leuk meer is, klinkerwegen zijn een crime en alles wat er aan kuilen en bulten is krijg je door in de koets.
Ik heb na een half jaar en 1400 euro besloten om de B6 er onder uit te halen en voor een B4 demper te gaan, deze heeft de kwaliteit van Bilstein en geeft een iets stuggere ervaring als oem Volvo wat vaak Monroe is, google Monroe en je snapt mijn keuze voor de B4.
Ik heb het comfort terug in de auto, vering en demping gebeurt weer onder de auto in het onderstel in plaats van door de hele auto heen en hij is heerlijk stil.
Dempers hebben wederom €680 gekost en montage was 400, mijn advies is geen B6 onder een V90 want de auto is niet gemaakt voor deze harde demping, B4 is een hele fijne demping en past bij de V90 zonder dat het deint.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

diesel01 schreef: 04.11.2023 - 18:08 Jazeker heeft dat een reden!!
Op de B6 met een V90 kun je ongenadig hard over klaverbladen, rotondes bestaan niet meer en vanaf diezelfde rotonde kun je ongenadig hard op het gas zeker als het een awd betreft.
Daarnaast als het asfalt glad is heb je een heel nieuwe rijervaring en lijkt de Volvo meer op een BMW.
Maaaaarrrrr zodra je drempels tegenkomt dan is hij zo spijkerhard dat het niet leuk meer is, klinkerwegen zijn een crime en alles wat er aan kuilen en bulten is krijg je door in de koets.
Ik heb na een half jaar en 1400 euro besloten om de B6 er onder uit te halen en voor een B4 demper te gaan, deze heeft de kwaliteit van Bilstein en geeft een iets stuggere ervaring als oem Volvo wat vaak Monroe is, google Monroe en je snapt mijn keuze voor de B4.
Ik heb het comfort terug in de auto, vering en demping gebeurt weer onder de auto in het onderstel in plaats van door de hele auto heen en hij is heerlijk stil.
Dempers hebben wederom €680 gekost en montage was 400, mijn advies is geen B6 onder een V90 want de auto is niet gemaakt voor deze harde demping, B4 is een hele fijne demping en past bij de V90 zonder dat het deint.
Dank dat je de moeite hebt genomen om je gebruikerservaring te delen!
Uit jouw verhaal kan ik opmaken dat een grote velgmaat in combinatie met een B6 wellicht geen verstandige keuze is! Ik zal in mn shortlist de B6 wijzigen in een B4.

Komende periode maar eens verdiepen welke combinatie tussen veren en schokbrekers mogelijk zijn om zowel het comfort te behouden als de auto te verlagen (3 tot 4 cm) zodat deze weer netjes op zn poten staat. Het lijkt namelijk alsof de bladveren van de V90 met de tijd lijken door te zakken of aan stugheid inleveren.

Kan me namelijk niet voorstellen dat het aanzicht zo ontworpen is dat de auto aan de voorzijde hoger op zn wielen staat dan de achterzijde.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik snap je redenering.
Bij mij gaan comfort vóór de looks, ben van mening dat er altijd en overal comfort moet zijn en dan zijn de B6 niet.
Mijn vrouw vond de B6 ook te veel van het goede dus toen ik eenmaal zei dat ze er onderuit moesten was het enige commentaar “ zorg nu voor de juiste demper”
Ik zal morgen een zij-aangezicht foto maken van mijn auto, kun je zien of het iets is.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

diesel01 schreef: 04.11.2023 - 18:59 Ik snap je redenering.
Bij mij gaan comfort vóór de looks, ben van mening dat er altijd en overal comfort moet zijn en dan zijn de B6 niet.
Mijn vrouw vond de B6 ook te veel van het goede dus toen ik eenmaal zei dat ze er onderuit moesten was het enige commentaar “ zorg nu voor de juiste demper”
Ik zal morgen een zij-aangezicht foto maken van mijn auto, kun je zien of het iets is.
Uiteraard proberen wij ook een balans te vinden tussen looks en comfort. Zoals de V90 nu rijdt, rijdt hij prima! De toegenomen velgmaat heeft het rijcomfort niet volledig om zeep geholpen.
Maar als de schokbrekers uiteindelijk door slijtage toch aan vervanging toe zijn zou ik graag de rijhoogte voor en achter weer even hoog willen hebben.

Nu weet ik dat het mogelijk is om aan de achterzijde blokjes tussen de bladveren en het chassis aan te brengen om zo de hoogte te corrigeren, echter vindt ik de hoogte aan de achterzijde nu eigenlijk mooier dan de voorzijde. Op onderstaande foto is wel duidelijk te zien wat ik bedoel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mja ik snapt het.
Ik heb in de zomer een 19” velg en de winter een 18”.
Maar de B6 is imo een te harde demper voor de V90.
Wellicht moet je dan naar een schroefset kijken alhoewel ik heb begrepen de bladveer overdwars de spelbreker is.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

diesel01 schreef: 04.11.2023 - 20:33 Mja ik snapt het.
Ik heb in de zomer een 19” velg en de winter een 18”.
Maar de B6 is imo een te harde demper voor de V90.
Wellicht moet je dan naar een schroefset kijken alhoewel ik heb begrepen de bladveer overdwars de spelbreker is.
Dat klopt! Het lijkt erop alsof de bladveer met de tijd wat verder in gezakt is. Gelukkig heeft dit voor ons geen nadelige invloed aangezien de wagen toch zelfden tot nooit zwaar beladen is, dus raakt hij nooit de bumpstops.

Maar daardoor staat nu de voorzijde wel hoger dan de achterzijde.

De overweging is nu dus een degelijke demper met verlagingsveer of een schroefset aan de voorzijde om het niveauverschil te corrigeren.
Als de bestaande schokbrekers versleten zijn gaat het toch sowieso geld kosten...echter gaat het me tever om deze nu al te vervangen omdat end of life nog niet in zicht is. Wagen heeft 130K gelopen.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27750
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heren, ik heb jullie berichten een eigen topic gegeven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Pitcher schreef: 04.11.2023 - 18:34 Kan me namelijk niet voorstellen dat het aanzicht zo ontworpen is dat de auto aan de voorzijde hoger op zn wielen staat dan de achterzijde.
Toch wel. Het is een mindere kant van het V90 ontwerp. En al vanaf dag 1 vragen mensen mij of ik soms veel zware spullen achterin heb liggen. Nou nee dus.
Ik heb wel eens foto’s gezien van een V90 die aan de achterkant iets hoger gezet was en dan ziet’ie er een stuk beter uit. Deze heeft het gedaan door hogere afstandhouders te plaatsen. Als je de moeite neemt om terug te scrollen op zijn insta, moet je het ergens tegen komen
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5107
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Met luchtvering achter en 20 inch is zowel comfort als prestatie echt prima.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

He kak, vergeten om een foto te maken..
Met die B4 en nu Pilot sport 5 is er een perfecte afstemming van comfort en sportiviteit voor degene die op zoek zijn naar dempers.
Ik heb in een wilde bui wel eens gevraagd wat luchtvering achteraf zou moeten kosten maar dat is met minimaal 5k niet grappig.
vorige week even bij de oosterburen geweest en de V90 ligt fijner op de weg als hij ooit met oem dempers of B6 heeft gedaan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2799
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Een KW schroefset die je naar wensen (hoogte en demping) kan instellen is natuurlijk het summum.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En in midden NL zit Carrec Soesterberg, ik heb contact gehad met deze jongens.
Zijn zeer te spreken over Bilstein en dachten dat ik goed was geholpen met de B6, die bleek dus te hard waarop ze de B4 voorstelde, dat was uiteindelijk schot in de roos.
Carrec heeft veel expertise op het gebied van onderstel en veergedrag, zijn ook op YT actief en als het een paar centen mag kosten dan zou je daar kunnen gaan kijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hierbij de foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

jalex_h schreef: 10.11.2023 - 06:26
Pitcher schreef: 04.11.2023 - 18:34 Kan me namelijk niet voorstellen dat het aanzicht zo ontworpen is dat de auto aan de voorzijde hoger op zn wielen staat dan de achterzijde.
Toch wel. Het is een mindere kant van het V90 ontwerp. En al vanaf dag 1 vragen mensen mij of ik soms veel zware spullen achterin heb liggen. Nou nee dus.
Ik heb wel eens foto’s gezien van een V90 die aan de achterkant iets hoger gezet was en dan ziet’ie er een stuk beter uit. Deze heeft het gedaan door hogere afstandhouders te plaatsen. Als je de moeite neemt om terug te scrollen op zijn insta, moet je het ergens tegen komen
Vreemd dat het ooit zo ontworpen cq geproduceerd is. Ik heb inderdaad ergens gelezen dat het mogelijk is om de rijhoogte te corrigeren door aan de achterzijde aluminium vulblokjes tussen de bladeren aan te brengen.

Echter zie ik liever dat de voorzijde lager komt te liggen omdat de wielkasten dan gewoonweg netter gevuld zijn.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

diesel01 schreef: 12.11.2023 - 11:53 Hierbij de foto.
Mooie combinatie zo! Dank voor de afbeeldingen!

Is het verenpakket, naast het wijzigen van de schokbrekers van OEM naar Bilstein B6 en later B4, verder standaard gebleven?
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

diesel01 schreef: 10.11.2023 - 09:47 He kak, vergeten om een foto te maken..
Met die B4 en nu Pilot sport 5 is er een perfecte afstemming van comfort en sportiviteit voor degene die op zoek zijn naar dempers.
Ik heb in een wilde bui wel eens gevraagd wat luchtvering achteraf zou moeten kosten maar dat is met minimaal 5k niet grappig.
vorige week even bij de oosterburen geweest en de V90 ligt fijner op de weg als hij ooit met oem dempers of B6 heeft gedaan.
Luchtvering zou qua comfort natuurlijk wel het hoogst haalbare zijn. Echter, zoals je zelf al aangeeft heeft dit ook dito prijskaartje. Bovendien zit je dan ook met een aftermarket bedieningspaneel.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

raspaardje schreef: 10.11.2023 - 09:52 Een KW schroefset die je naar wensen (hoogte en demping) kan instellen is natuurlijk het summum.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Uiteindelijk denk ik wel dat het daarop uitloopt.
Goedkoop is het niet maar als de bestaande schokbrekers toch al aan vervanging toe zouden zijn valt de meerprijs nog enigzins goed te praten.

Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het comfort en wegligging er door verbeteren terwijl de rijhoogte aan de voorzijde omlaag gebracht kan worden.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

diesel01 schreef: 10.11.2023 - 10:03 En in midden NL zit Carrec Soesterberg, ik heb contact gehad met deze jongens.
Zijn zeer te spreken over Bilstein en dachten dat ik goed was geholpen met de B6, die bleek dus te hard waarop ze de B4 voorstelde, dat was uiteindelijk schot in de roos.
Carrec heeft veel expertise op het gebied van onderstel en veergedrag, zijn ook op YT actief en als het een paar centen mag kosten dan zou je daar kunnen gaan kijken.
Carrec ken ik inderdaad van de verschillende content op YT met "Klokje Rond" en sinds kort de werkplaatsvlogs.
Zonder twijfel dat zij een kundige partij zijn met betrekking tot wijzigingen in het onderstel.
Bovendien is Soesterberg ook bij ons om de hoek ;)

Ik zal ze tzt en benaderen. Ben benieuwd welk voorstel ze hebben met betrekking tot het verbeteren en corrigeren van de rijhoogte.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

diesel01 schreef: 10.11.2023 - 09:47 He kak, vergeten om een foto te maken..
Met die B4 en nu Pilot sport 5 is er een perfecte afstemming van comfort en sportiviteit voor degene die op zoek zijn naar dempers.
Ik heb in een wilde bui wel eens gevraagd wat luchtvering achteraf zou moeten kosten maar dat is met minimaal 5k niet grappig.
vorige week even bij de oosterburen geweest en de V90 ligt fijner op de weg als hij ooit met oem dempers of B6 heeft gedaan.
Dat geloof ik graag! Er zijn zat stukken Autobahn die te wensen overlaten. Dan is het toch wel prettig om een setje dempers eronder te hebben die dat keurig netjes wegfilteren.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”