Bilstein B6 schokdemperhoes

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Hallo allemaal,


Recentelijk heb ik een setje Bilstein B6'en aangeschaft voor de V50 van mijn wederhelft echter schetst mijn verbazing dat hier geen schokdemperhoezen bij zitten.

Is er toevallig iemand hier die ook B6'en gemonteerd heeft en weet of die hoezen er normaal bij horen te zitten of dat die überhaupt niet passen met deze maat zuigerstang? Op de site van Bilstein staan er in ieder geval niets over vermeld wat er wel en niet in de doos hoort te zitten.

Bij de set voor mijn 205 GTi zaten de hoezen er namelijk wel bij dus ik ging er vanuit dat ze bij deze set ook bij zouden worden geleverd.

Wie heeft toevallig dezelfde set dempers eronder en weet van de hoed de rand :) ?


gr. Thijs
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de B12 set (met dus B6 dempers) die ik onder de S60 had zaten de hoezen er gewoon omheen.
Lijkt me voor de levensduur ook wel zo bevordelijk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

fredhead schreef: 03.11.2023 - 21:37 Lijkt me voor de levensduur ook wel zo bevordelijk.
Dat lijkt mij ook. Ik vind het raar wel dat ze er niet bijzitten, maar de prijs was goed zullen we maar zeggen (136 incl. per poot). Ik haal wel even een setje bij de lokale automaterialenzaak en knutsel die er wel tussen. Kan ik ze hopelijk morgen opbouwen. Jammer dat het geen blauwe zijn, maar je kan niet alles hebben.

Ik hoop dat de chef ze comfy genoeg vind met standaard veren :P.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb B6 onder de V90 gehad en ja zonder stofkappen, je moet dus de oude stofkap hergebruiken want ze zitten niet bij de Bilstein.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Toch wel apert dat Bilstein niet standaard de hoezen meeleverd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat deden ze wel altijd dus het is een keuze die ze recent hebben gemaakt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Volgens mij kan je die gewoon los kopen ook van Bilstein.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik heb vandaag een B12 Pro-kit besteld voor mijn Astra, dus ben benieuwd of er inderdaad de stofkappen bij zitten.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Half 2021 een set B6 geleverd gekregen en daar zaten er niet bij
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

diesel01 schreef: 04.11.2023 - 11:49 k heb B6 onder de V90 gehad en ja zonder stofkappen, je moet dus de oude stofkap hergebruiken want ze zitten niet bij de Bilstein.
Dat heb ik gemerkt. Ik heb het hele gebeuren nog niet los gehad maar ter referentie wordt de stofhoes bij mijn daily op zijn plek gehouden in het toplager met de bumpstop. Ik zou er niet van staan te kijken dat het bij dat V50 / Focus onderstel ook zo zit.
corsa_gsi schreef: 06.11.2023 - 09:21 Volgens mij kan je die gewoon los kopen ook van Bilstein.
Ik heb me suf gezocht op het internet en diverse fora om ergens een catalogus te vinden. Op diverse Duitse fora ook gezien dat die krengen vinden nog niet zo makkelijk is.

Ik heb een setje bij Hoogstra Autosport gevonden die zouden redelijk moeten passen, wellicht iets te lang maar dat is op te lossen. Ik laat het nog wel weten hoe ze passen.

Edit: kan me iemand nog iets zeggen over de boutlengtes die de veerpootlagers ingaan? Staat er helaas niet bij in Vida. Wil het liefste alle bouten vernieuwen.
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Zoals beloofd nog de terugmelding. De hoezen die ik via Hoogstra autosport had besteld pasten werkelijk perfect!

Blijkbaar in mijn enthousiasme de verkeerde veren besteld (vanaf Vida codenummer) want het lijkt wel een (halve) cross country nu aan de voorkant. Daar we de auto toch al erg laag lag vonden we dat niet zo'n probleem, dus binnenkort ook de achterkant even voorzien van iets sterkere veren en nieuwe B6'en want die carolina squat stoort mij dan weer persoonlijk :P.
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Ik dacht post nog even de resultaten nadat ik de achterkant ook nog heb aangepakt, waarbij ik moet zeggen dat die nog wel wat weerstand had geboden omdat de onderste fuseebout was vastgerot aan de draagarmbus.

Ik had van een collega de "zelfmoordverenspanners" geleend en thuis de voorpoten opgebouwd. Op de foto's kun je goed zien hoe goed de extern gekochte hoezen pasten.
IMG_20231117_212155 (resized).jpg

Van het monteren van de complete poten heb ik weinig foto's gemaakt, al met al was het allemaal niet zo heel spannend. Klauwen los / aan de kant, onderste fuseekogel los / eruit, homokineet los / eruit, fuseebout los / eruit. Daarna een kleine beitel tussen de fusee getikt en de fusee van de oude veerpoot afgetikt. Dat ging allemaal vrij soepeltjes en viel me niks tegen voor een auto met 278dkm op de klok.
IMG_20231118_134531 (resized).jpg
De fusee weer opschuiven was wel wat meer gepruts, achteraf gezien had ik beter een wig kunnen maken van een oude bout om de fusee een beetje te spreiden want met een beitel was het niet helemaal ideaal.

Twee weken later de achterkant aangepakt nadat ik eerst mijn daily had gerepareerd. Nou, dat was toch wel even een ander verhaal. Alle bouten zaten echt ontiegelijk vast gerot en dat was nog een hele bevalling die allemaal op een fatsoenlijke manier los te krijgen. Allereerst oude schokdemper en antirollbar losgehaald aan de koets zodat de auto compleet kon uitveren op de brug. Daarna een bok onder de draagarm gezet en de onderste draagarmbout verwijderd, daarmee kon ik de hefbrug als veer(ont)spanner gebruiken :).

Zo gezegd zo gedaan totdat ik aan de rechtkant aan was gekomen, "die" laatste bout, de onderste draagarmbout had besloten 1 te worden met de stalen binnenbus van de draagarmbus. Uiteindelijk die hele zooi eraf / door kunnen slijpen want ik had de hele bus toch al naar de kl*ten getrokken met een wringijzer. Gelukkig nog een draagarm kunnen bestellen bij de lokale automaterialenzaak en die maar vervangen met een nieuwe.
IMG_20231209_115236 (resized).jpg
IMG_20231208_192332 (resized).jpg
En hieronder staat ie weer netjes op zijn pootjes, meteen ook even de verlichting opnieuw afgesteld omdat de auto nu weer netjes recht op zijn pootjes staat. Uiteraard is na dit alles de auto opnieuw uitgelijnd.
IMG_20231209_152347 (resized).jpg
De auto stuurt heerlijk strak nu, de demping is erg goed en nu ie weer wat hoger op de pootjes staat hoeven we niet meer zo veel te remmen voor de drempels overal ;). De korte stootjes vanuit het wegdek komen nu wel ietjes harder binnen maar dat lag wel in de lijn der verwachting met een setje B6 dempers. Al met al heel erg tevreden met het resultaat.


gr. Thijs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jaspero
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 18.09.2023 - 08:16
Locatie: Zaanstreek

Leuk om te lezen. Mooie plek om die werkzaamheden ook uit te voeren, ik doe het je helaas niet na.

Staat de auto nou hoger dan standaard ?
V50 2.4 Edition I 2008
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Na mijn soortgelijke avontuur had ik de eerste tiental kilometers een XC50. Maar dat zakte algauw weer in naar normaal, maar uiteraard iets hoger dan met de slappe hap die er eerst zat
Screenshot_2023-12-31-14-19-25-69_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
Ik heb het fusee laten zitten. Je kan deel draagarm ver genoeg naar beneden duwen om de veerpoot er tussenuit te trekken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Even een vraagje.
Heb jij die stofhoezen alleen voor de voorzijde gekocht of ook voor de achterzijde?
Ik ga binnenkort de achterkant voorzien van B8 dempers en daar zaten geen hoezen bij.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Jaspero schreef: 29.12.2023 - 20:48 Staat de auto nou hoger dan standaard ?
Het gekke is dat ik standaard veren heb besteld aan de hand van het originele Volvo onderdeelnummer (en sticker op de b-stijl). Ik had eerst alleen voor gedaan en toen stond de wagen dus met de neus hoger dan de achterkant. (carolina squat, google die maar eens, is SFW)

Naar aanleiding daarvan de achterkant ook maar voorzien van nieuwe veren en nu staat ie inderdaad een centimeter of 2 hoger dan dat ie eerst stond. Echter vonden wij em erg laag want we raakten regelmatig met de trekhaak de grond bij het afrijden van opritjes.
corsa_gsi schreef: 08.01.2024 - 16:57 Heb jij die stofhoezen alleen voor de voorzijde gekocht of ook voor de achterzijde?
Alleen voor de voorkant heb ik die gekocht inderdaad. Op de Bilsteins achter kun je gewoon een originele hoes toepassen. (of de oude omzetten)
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Misschien was de auto wel verlaagd met alleen veren?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

corsa_gsi schreef: 09.01.2024 - 15:04 Misschien was de auto wel verlaagd met alleen veren?
Zou kunnen maar ik heb de winding diameter nog nagemeten en die was identiek. Ik heb het niet opgeschreven maar ze waren exact even dik, dacht beide exact 12mm achter. Voor waren ze ook hetzelfde, de oude poten lagen er nog die ik daar had gedoneerd voor oud ijzer.

Het stoorde me sowieso alleen al dat er ooit 1 schokbreker was vervangen. Dat soort dingen hoor je per as te doen, dus die gebroken veer was een mooie aanleiding.

De B6'en sturen heerlijk en drempels kunnen nu met een fors tempo genomen worden :). Dan maar iets hoger op de poten.

Overigens nog een algemeen iets, die MOOG achterdraagarm achter is echt ruk qua kwaliteit, mist nogal wat ijzer tov de originele arm maar ik moest iets op dat moment. Ik ga nog een keer nieuwe bussen persen in de oude originele en zet die er dan weer terug onder.

Voor eenieder die hier aan begint, zorg dat je op zijn minst nieuwe bouten hebt voor de antiroll bar beugels en de draagarmen incl de stelbouten op het subframe. Kost een paar centen maar spaart je echt _heel_ wat ergernis uit. Die stelbouten op het subframe zouden _in theorie_ niet anders afgesteld hoeven te worden als je alleen de veren vervangt, maar de ervaring leert dat het toch altijd nog een touch up nodig heeft op een uitlijnbank. Die nieuwe stelbouten is de uitlijner je dankbaar voor.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”