Limiet T5 2.4 B5244T5 / Upgrade K24 Turbo

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

Sinds een jaar ben ik in bezit van een S60 T5 met een 2.4 uit 2007 en inmiddels heb ik ongeveer 20 000km probleemloos gereden met ongeveer 300 pk en 1.1 bar turbo druk (op zelf geschreven software overigens). Destijds heb ik de auto gekocht als tussenauto, maar de auto beviel zo goed dat ik deze heb gehouden. Ondanks het relatief hard rijden op een hoger dan standaard vermogen heeft de motor nagenoeg geen olieverbruik (minder dan 1 liter dan 10 000km).

Echter, sinds kort maakt de auto een geluid bij koude start; volgens een garagist is dit vermoedelijk de pakking van het uitlaatspruitstuk. Omdat bij de reparatie van dit euvel ook de turbo gedemonteerd moet worden zit ik nu te kijken naar grotere turbo's (omdat deze toch gedemonteerd moet worden). Wat is de limiet van het standaard B5244T5 blok? Als ik op internet kijk, schijnt ongeveer 350 - 400 pk de limiet te zijn zonder de motor te verstevigen. Wellicht zijn er forumleden met ervaringen met dit specifieke blok? De auto heeft nu al (groene) R injectoren, een volledige 3 inch uitlaat en een grotere intercooler.
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Wat ik in het verleden begrepen heb van kenners (onder andere Obbe van VolvoService) is dat een grotere turbo niet gelijk betekend dat je er ook een fijner rijdende auto van krijgt.

Probleem is namelijk hoe dat vermogen tot stand komt. Door een grotere turbo is er vaak ook sprake van een groter turbogat. Vervolgens als de turbo druk begint op te bouwen komt het vermogen/koppel er ook plotseling ingeknald, waardoor de auto rare dingen gaat doen qua wegligging/gedrag. De wielen zullen immers moeite hebben om het plotselinge vermogen op fatsoenlijke wijze over te brengen op het asfalt.
Bovendien zal de gehele aandrijflijn behoorlijk op zn donder krijgen. Het is namelijk niet alleen het motorblok wat met het toegenomen vermogen om moet kunnen gaan.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
oceanxc
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 23.10.2016 - 12:00

intressant topic hoop dat het verder gaat
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Wat voor turbo zit er nu ok zo'n blok?

Eventueel kan je je huidige turbo laten aanpassen, dat wordt dan een zogenaamde hybride turbo.
Ze vervangen dan meestal de impeller van de koude zijde voor een grotere en maken de behuizing daarop pas.
Meestal gaat het materiaal dan ook van staal naar aluminium.

Houdt er wel rekening mee dat als je je turbo aanpast, je hoe dan ook je auto moet laten chippen.

Ga je veel vermogen er op vooruit, dan moet je natuurlijk ook remmen en onderstel er op aanpassen.

Daarnaast vinden automaten het meestal niet fijn om in de 1 en 2 heel veel power / koppel te verwerken te krijgen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

Ik heb uiteindelijk inderdaad een hybride K24 turbo laten monteren. De originele K24 turbo is aangepast door het Nederlandse FHT turbo. Ook heb ik (weer) andere grotere injectoren (820cc EV14 ipv 520cc EV6 groene R injectoren) geplaatst.

Vanwege de relatief primitieve Bosch ME7 ECU is het wel veel werk om de hybride turbo (en grotere injectoren die niet origineel geleverd zijn) af te stellen, ik ben een weekend bezig geweest met de laptop in de auto. Met de originele ECU software en originele turbo hoef je relatief weinig aan te passen aan de software om (flink) meer vermogen te genereren, de software is door Volvo goed gekalibreerd; ook boven het originele vermogen van de 2.4 T5. Een andere turbo afstellen is veel meer werk (en moeilijker).

De auto is met de hybride turbo nog steeds erg goed rijdbaar nu, ik heb de nieuwe turbo tussen 3000-4500 toeren flink begrensd omdat ik niet alles kapot wil maken vanwege het veel hogere (potentiële) koppel (motor, versnellingsbak, differentieel). Het vermogen heb ik ook begrensd in de eerste 2 versnellingen omdat de auto alleen voorwielaandrijving heeft.

De afstelling van de ECU is het belangrijkste om een fijn rijdende en ook betrouwbare auto te houden bij de montage van een grotere turbo. Het enige nadeel wat ik kan tot nu kan benoemen is dat de turbo iets later opspoelt dan de originele K24 (maar slechts 200-300 toeren later). Ik heb geen rollenbank meting laten uitvoeren tot nu toe (de auto heb ik afgesteld op de weg), maar aan de hand van de data van de luchtmassameter zou de auto nu ongeveer 340-350 pk moeten hebben met 1.3 bar turbodruk.

Ik heb de auto erg conservatief afgesteld, de turbo zou betrouwbaar 1.5-1.6 bar moeten kunnen leveren. Met gesloten wastegate heb ik in mijn logs zelfs 2.0 bar gezien, maar dit ga ik niet met een standaard motor rijden (koppeling slipt bovendien met deze turbodruk/bijbehorend vermogen), de fabrikant van de turbo raadt dit ook af (voor de levensduur van de turbo).
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Wat een gave upgrade! Ik had vroeger een V70 MY2005 T5, ook na chippen tegen de 300 pk aan. Kan me voorstellen dat je een S60 niet meer weg wil doen, rijdt vast stuk beter dan een v70. Misschien zou je de auto eens bij Autoweek op de rollerbank kunnen aanbieden, vinden ze vast leuk een S60 T5 met andere turbo i.c.m. een kenner die het zelf heef gedaan (wordt vast een leuk artikel)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Autoweek op de rollenbank ben ik zelf al is een keer geweest met de Corsa.
Wel leuk om een keer mee te maken.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”