Accu vervangen. Welke en is inleren noodzakelijk?

Gebruikersavatar
DaveyvdB
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 08.11.2018 - 16:45

MartenS40 schreef: 08.11.2023 - 12:00 Nou, de accu zit er in, dat ging op zich eenvoudig, en de auto had kennelijk nog genoeg stroom want ik hoefde zelfs de radio niet opnieuw in te stellen. Alleen BMS resetten werkt niet. Op allerlei manieren geprobeerd zoals het filmpje, maar bij mij gebeurd er verder niets als je de procedure volgt.

Helaas is de bout van de r-design veerpootbrug, die moest los, afgebroken. :( Had ook nog een momentsleutel gebruikt. Alleen die ging slechts tot 28nm, van te voren even getest, daar leek de bout ook ongeveer op te staan toen hij nog vast zat. Nu draaide ik hem net daarmee aan, en mis, zonder enige moeite draaide ik de bout van de draad. Mooi beroerd. Iemand tips hoe ik het resterende stukje er uit krijg? Zal boren worden, maar ik hoop niet dat ik ook opnieuw moet tappen.
Ik heb aan het begin van deze maand de hoofd- en de hulpaccu vervangen omdat er meldingen verschenen van een lage accuspanning en het start-stop systeem niet meer werkte. Er zijn een Varta Blue Dynamic EFB N70 70Ah en een Yuasa YTX9-BS in gegaan (samen €179). Sindsdien geen problemen meer gehad. Aan de accu's te zien was het de eerste vervanging sinds 2016, toch 7 jaar meegegaan.

Verder heb ik ook m.b.v. de eerder geplaatste video de BMS geprobeerd te resetten, maar er lijkt niks te gebeuren (accu lampje gaat niet knipperen). Ik heb geen last gehad van "verstoringen" dat dit niet uitgevoerd lijkt te zijn.
2016 Volvo v60 T3 2016 R-design by Obbe
2014 Volvo v40 T2 2014 Rood
2014 Ford Fiësta Titanium 2014 Rood
2000 Volkswagen Polo 6N2 2000 Groen met een bullbar en verstralers
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Nu komt bij mij ook de melding accuspanning laag, dus de dealer had toch een goed voorgevoel. Die hulpaccu weet iemand of die ‘verplicht’ is gelijktijdig te vervangen, het spul moet nu toch los, dan kan ik beter alles in één keer doen. Ik ga nog wel ff bij de dealer langs wat seq leveren van de accu’s bij hem kost, zit hier om de hoek (letterlijk de dichtstbijzijnde automaterialen handel ☺️) mocht dat niet te veel schelen ( setje kost zo’n beetje 170 euro op internet dan ga ik lekker voor oem)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Sammmyvannorel schreef: 15.01.2024 - 23:49 Nu komt bij mij ook de melding accuspanning laag, dus de dealer had toch een goed voorgevoel. Die hulpaccu weet iemand of die ‘verplicht’ is gelijktijdig te vervangen, het spul moet nu toch los, dan kan ik beter alles in één keer doen. Ik ga nog wel ff bij de dealer langs wat seq leveren van de accu’s bij hem kost, zit hier om de hoek (letterlijk de dichtstbijzijnde automaterialen handel ☺️) mocht dat niet te veel schelen ( setje kost zo’n beetje 170 euro op internet dan ga ik lekker voor oem)
Nou dat paar 10tjes viel een beetje tegen: nu een dealtje op internet 220 euro voor AGM (want automaat) Varta en hulp accutje, bij de dealer kwam 400 euro eerst. En nu heb ik ze vanavond al in huis, kan ik ze er morgen in sleutelen. Bij de dealer gaven ze dan wel weer aan dat je eigenlijk kunt wachten tot de melding start stop service vereist voordat je de hulp accu vervangt, maar ja dat noemen ze bij mij op mijn werk ook wel de salami methode: als de factuur in plakjes komt lijkt hij niet zo hoog :)

De volgende zaken heb ik besteld:
hoofdaccu: https://www.accudeal.nl/p/varta-e39-70a ... 570901076/
hulpaccu: https://www.accudeal.nl/p/ytx12-4-varta ... -170a-12v/

Overigens als jullie de exacte specs willen: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... e800f7b632
en inbouw instructie: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... e8015f1ffa

(Had ik natuurlijk wel een mooie reden om gelijk effe te kijken voor een serieuze accu, een op wieltjes genaamd de EX30, mooie auto, maar ik ben benieuwd of ie doorbreekt in leasend nederland, mijns insziens net iets te klein voor wat een leaser wil en boomers willen wat hoger zitten dus zullen een xc40 electric pakken)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Zo hij (of eigenlijk ze) zitten erin: het was nog even kl-ten met een of andere dikke kabel die precies boven mijn accuklem zat, nadat die aan de kan kon (en circa 4 van die zwarte ‘popnageltjes’ afgebroken) was het een fluitje van een cent, de parafan lag toen ook al open, dus kon gelijk de kleine accu meegepakt worden. Het gedoe met de accu klem kostte nog de meeste tijd (totaal 2 uurtjes bezig geweest incl soepel föhnen van diverse onderdelen)

Al met al 350 euro ‘verdiend’ tov van de dealer, das me toch iets te veel. Zelfs het reset trucje werkte bij mij🫡

Een ding kreeg ik niet goed: het ventilatieslangetje van de kleine accu paste niet in het nieuwe exemplaar (gaatje zit op een andere plek) weet iemand of dit een must have is of een Nice to have, want ik maak met alle plezier het hele spul nog een keer los 🤨
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 695
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

1 1/2 week geleden de accu laten vervangen van mijn XC60 ivm accuspanning laag na een rit van 125 km en toen een uurtje stil in de parkeergarage?! En dat 3 dagen voor de wintersport. Volvo dealer gebeld voor een nieuwe accu - reset BMS en inleren ivm autoshut ramen en panoramadak ( was vereist vlgs monteur ). All in was ik klaar voor € 250,- . Dus dat was zonder risico op wintersport - heel de week stil gestaan buiten en vanmorgen absoluut zonder problemen starten bij -14*C 8)
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan ben je blij dat je daar op tijd achter kwam 😬
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”