Pagina 1 van 3

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 28.10.2023 - 14:59
door C30BlackStone
In het hier en nu lees ik dat de EV verkoop van bepaalde merken wereldwijd tegenvallen (lees o.a. Duitsland en de USA). Volvo wil in de nabije toekomst alleen nog maar 100% elektrische auto’s van de band zien rollen. Ik hoop dat dit voor Volvo goed uitpakt …..🧐

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 28.10.2023 - 17:42
door Ben
Kennelijk verwachten ze dat dat wel zal loslopen.
Ze vergroten immers de productiecapaciteit van de nieuwe EX30 door die ook in Gent de gaan produceren.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 28.10.2023 - 18:04
door lint
Goede langetermijn planning blijft altijd lastig.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 28.10.2023 - 18:32
door Hans Eilander
Wat ik zo lees om me heen, wil 50% van de huidige elektrische rijders, weer overstappen op een brandstof motor. Dus de Hybride en benzine versie uitrangeren, (is in mijn optiek) als fabrikant jezelf buiten spel zetten. Opvallend is dat Tesla rijders juist heel tevreden zijn met hun EV.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 28.10.2023 - 19:41
door lint
Ik ben tot nu toe heel tevreden met onze XC40 recharge.
Ik sluit niet uit dat onze volgende EV een Tesla wordt.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 29.10.2023 - 10:00
door NielsPHEV
lint schreef: 28.10.2023 - 19:41 Ik ben tot nu toe heel tevreden met onze XC40 recharge.
Ik sluit niet uit dat onze volgende EV een Tesla wordt.
Heb meermaals in teslas gereden, de aandrijflijn is super, de rest kan ik niet waarderen ben benieuwd hoe je een stap terug van volvo kwaliteit, afwerking, comfort naar de tesla interpretatie daarvan uberhaupt kunt overwegen ?

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 29.10.2023 - 10:54
door V480-S60
Eens Niels. Hoewel ik moet zeggen/toegeven dat Tesla in de door jou genoemde "minpunten" op dit moment best grote stappen heeft gezet.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 29.10.2023 - 13:59
door Edgecrusher
Alles heeft voor en nadelen.
Je krijgt er wel een grotere auto, betere interface/ software en meer range voor terug.
Net waar je prioriteit ligt.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 29.10.2023 - 14:50
door lint
Tesla heeft recent een aantal verbeteringen doorgevoerd op het gebied van afwerking.
Het is voor mij nog niet aan de orde want de XC40 moet eerst de drie jaar gebruiksduur afmaken.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 29.10.2023 - 15:06
door V480-S60
Edgecrusher schreef: 29.10.2023 - 13:59 Alles heeft voor en nadelen.
Je krijgt er wel een grotere auto, betere interface/ software en meer range voor terug.
Net waar je prioriteit ligt.
Dat is waar, maar ik vind ze NIET mooi. (op de S na dan, maar die past sowieso niet binnen enig leasebudget bij ons)

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 29.10.2023 - 18:26
door S80 Executive
We rijden hier anderhalf jaar een C40 en die bevalt heel goed. We hebben hem via CbV waarbij we een flexibel contract hebben, een opzegtermijn van 3 maanden. Ook wij kijken alweer naar andere opties, waarbij ik best enthousiast ben over de Zeekr 001. Heel veel auto voor hetzelfde geld als een C40. In ieder geval komt er een EV terug voor de de C40.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 30.10.2023 - 07:50
door Paul
Ja en wij hebben juist alle benzine auto's eruit gehaald en hoef echt niet terug hoor.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 30.10.2023 - 08:47
door raspaardje
Het is wel weer grappig hoe de vraag in het onderwerp van dit topic langzaam weer verandert naar het vraagstuk hoe de transitie naar BEV voor iedereen PERSOONLIJK voor een gevolgen heeft.
Of wat men PERSOONLIJK van een BEV vindt.

Het gaat imo om het wel of niet voorsorteren van welke fabrikant dan ook, inclusief Volvo dus, op het volledig overgaan naar de productie van BEV auto's.
Terwijl sommige afzetmarkten daar in 2035 nog niet klaar voor zullen zijn, om welke redenen dan ook.

Neemt Volvo niet een te groot risico om zich volledig op BEV's te richten wanneer de BEV afzetmarkten kleiner blijken te zijn dan gedacht?
Welke strategie zou een fabrikant moeten volgen, hoe flexibel is een fabrikant, en dus ook Volvo, om zijn strategie te veranderen?
Iemand weet hiervan? Hoeveel gooit Volvo op korte termijn weg op het gebied van ICE? (kennis, fabrieken, R&D, etc.)

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 30.10.2023 - 09:16
door Marc Apeldoorn
Volvo is veel te klein om ICE + BEV te ontwikkelen. Omdat ICE eindig is, worden investeringen nu alleen aangewend voor BEV platformen, componenten en produktielijnen etc. Verstandige keuze, waar bij het overigens de vraag is of Volvo lang blijft bestaan. BEV zal veel meer eenheidsworst worden, en zonder echt volume zullen (kost)prijzen niet competititef kunnen zijn.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 30.10.2023 - 10:05
door JeroenSpock
raspaardje schreef: 30.10.2023 - 08:47Het is wel weer grappig hoe de vraag in het onderwerp van dit topic langzaam weer verandert naar het vraagstuk hoe de transitie naar BEV voor iedereen PERSOONLIJK voor een gevolgen heeft.
Of wat men PERSOONLIJK van een BEV vindt.
En dat heeft weer gevolgen voor Volvo (en alle anderen die ICE laten vallen).
Het is maar een klein groepje die een BEV kan/wil betalen. De rest zal ICE blijven rijden, dan maar tweedehands.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 30.10.2023 - 10:12
door Hans Eilander
raspaardje schreef: 30.10.2023 - 08:47 Neemt Volvo niet een te groot risico om zich volledig op BEV's te richten wanneer de BEV afzetmarkten kleiner blijken te zijn dan gedacht? Welke strategie zou een fabrikant moeten volgen, hoe flexibel is een fabrikant, en dus ook Volvo, om zijn strategie te veranderen? Hoeveel gooit Volvo op korte termijn weg, op het gebied van ICE? (kennis, fabrieken, R&D, etc.)
Zo sta ik er dus óok in. De toekomst zal het leren. Ik vind het niet verstandig, om de consument meer en meer te beperken, in de keuze van een nieuwe ICE of EV.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 30.10.2023 - 10:15
door raspaardje
@JeroenSpock
Dat is zo maar je denkt toch niet dat de meningen van een paar actieve zielen hier de referentie vormen voor Volvo's strategie? :-)

Ontwikkeling van BEV staat de komende jaren ook zeker niet stil natuurlijk.
Technologische ontwikkeling, meer actieradius, meer schaalvoordelen, lagere productiekosten door meer focus; allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat de BEV door meer mensen geaccepteerd kunnen worden omdat de prijzen voor een auto dan naar beneden gaan én de BEV meer en meer aan de behoefte kan voldoen.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 30.10.2023 - 10:18
door lancer
Die terugval is tijdelijk. Steeds meer bedrijven in NL verplichten een EV als je least (goed voor de 2e hands markt). Onder Biden wordt het wagenpark van de overheid in de VS geëlektrificeerd, drukke steden in China trekken de EV voor (ivm lokale luchtkwaliteit) etc. We zitten op een weg met ups en downs, maar de transitie is niet meer te stoppen.

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 30.10.2023 - 10:41
door OGA244
Die paar "actieve zielen" die ooit privé tot 35k bij volvo terecht konden zijn inmiddels wel elders geslaagd.

Volvo focused volledig op de EV en op gebruik ipv bezit, we gaan zien hoe zich dat ontwikkeld..

Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

Geplaatst: 30.10.2023 - 11:38
door JeroenSpock
raspaardje schreef: 30.10.2023 - 10:15@JeroenSpock
Dat is zo maar je denkt toch niet dat de meningen van een paar actieve zielen hier de referentie vormen voor Volvo's strategie? :-)
Ik snap wat je bedoeld maar die paar actieve zielen zijn wel 80-90% van de bevolking. Kijk eens in je eigen straat of wijk. Hoeveel mensen rijden in een EV en hoeveel daarvan is van de baas?
Private lease XC40 649 euro per maand, Polestar 2 699 per maand. Ik kan het in principe betalen maar ik ga dat echt niet doen. Laat staan kopen. Welk hard werkend gezin dan wel?
Waar gaat Volvo al die EV's slijten dan?

OGA, gebruik ipv bezit komt niet van Volvo maar wordt stiekem een beetje opgelegd vanuit iets waar we het hier niet over mogen hebben.