Wereldwijde daling verkoop van EV’s bedreiging voor Volvo?

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 448
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

In het hier en nu lees ik dat de EV verkoop van bepaalde merken wereldwijd tegenvallen (lees o.a. Duitsland en de USA). Volvo wil in de nabije toekomst alleen nog maar 100% elektrische auto’s van de band zien rollen. Ik hoop dat dit voor Volvo goed uitpakt …..🧐
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40669
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Kennelijk verwachten ze dat dat wel zal loslopen.
Ze vergroten immers de productiecapaciteit van de nieuwe EX30 door die ook in Gent de gaan produceren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goede langetermijn planning blijft altijd lastig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Wat ik zo lees om me heen, wil 50% van de huidige elektrische rijders, weer overstappen op een brandstof motor. Dus de Hybride en benzine versie uitrangeren, (is in mijn optiek) als fabrikant jezelf buiten spel zetten. Opvallend is dat Tesla rijders juist heel tevreden zijn met hun EV.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik ben tot nu toe heel tevreden met onze XC40 recharge.
Ik sluit niet uit dat onze volgende EV een Tesla wordt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

lint schreef: 28.10.2023 - 19:41 Ik ben tot nu toe heel tevreden met onze XC40 recharge.
Ik sluit niet uit dat onze volgende EV een Tesla wordt.
Heb meermaals in teslas gereden, de aandrijflijn is super, de rest kan ik niet waarderen ben benieuwd hoe je een stap terug van volvo kwaliteit, afwerking, comfort naar de tesla interpretatie daarvan uberhaupt kunt overwegen ?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19497
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Eens Niels. Hoewel ik moet zeggen/toegeven dat Tesla in de door jou genoemde "minpunten" op dit moment best grote stappen heeft gezet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Alles heeft voor en nadelen.
Je krijgt er wel een grotere auto, betere interface/ software en meer range voor terug.
Net waar je prioriteit ligt.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Tesla heeft recent een aantal verbeteringen doorgevoerd op het gebied van afwerking.
Het is voor mij nog niet aan de orde want de XC40 moet eerst de drie jaar gebruiksduur afmaken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19497
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Edgecrusher schreef: 29.10.2023 - 13:59 Alles heeft voor en nadelen.
Je krijgt er wel een grotere auto, betere interface/ software en meer range voor terug.
Net waar je prioriteit ligt.
Dat is waar, maar ik vind ze NIET mooi. (op de S na dan, maar die past sowieso niet binnen enig leasebudget bij ons)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

We rijden hier anderhalf jaar een C40 en die bevalt heel goed. We hebben hem via CbV waarbij we een flexibel contract hebben, een opzegtermijn van 3 maanden. Ook wij kijken alweer naar andere opties, waarbij ik best enthousiast ben over de Zeekr 001. Heel veel auto voor hetzelfde geld als een C40. In ieder geval komt er een EV terug voor de de C40.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja en wij hebben juist alle benzine auto's eruit gehaald en hoef echt niet terug hoor.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het is wel weer grappig hoe de vraag in het onderwerp van dit topic langzaam weer verandert naar het vraagstuk hoe de transitie naar BEV voor iedereen PERSOONLIJK voor een gevolgen heeft.
Of wat men PERSOONLIJK van een BEV vindt.

Het gaat imo om het wel of niet voorsorteren van welke fabrikant dan ook, inclusief Volvo dus, op het volledig overgaan naar de productie van BEV auto's.
Terwijl sommige afzetmarkten daar in 2035 nog niet klaar voor zullen zijn, om welke redenen dan ook.

Neemt Volvo niet een te groot risico om zich volledig op BEV's te richten wanneer de BEV afzetmarkten kleiner blijken te zijn dan gedacht?
Welke strategie zou een fabrikant moeten volgen, hoe flexibel is een fabrikant, en dus ook Volvo, om zijn strategie te veranderen?
Iemand weet hiervan? Hoeveel gooit Volvo op korte termijn weg op het gebied van ICE? (kennis, fabrieken, R&D, etc.)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Volvo is veel te klein om ICE + BEV te ontwikkelen. Omdat ICE eindig is, worden investeringen nu alleen aangewend voor BEV platformen, componenten en produktielijnen etc. Verstandige keuze, waar bij het overigens de vraag is of Volvo lang blijft bestaan. BEV zal veel meer eenheidsworst worden, en zonder echt volume zullen (kost)prijzen niet competititef kunnen zijn.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

raspaardje schreef: 30.10.2023 - 08:47Het is wel weer grappig hoe de vraag in het onderwerp van dit topic langzaam weer verandert naar het vraagstuk hoe de transitie naar BEV voor iedereen PERSOONLIJK voor een gevolgen heeft.
Of wat men PERSOONLIJK van een BEV vindt.
En dat heeft weer gevolgen voor Volvo (en alle anderen die ICE laten vallen).
Het is maar een klein groepje die een BEV kan/wil betalen. De rest zal ICE blijven rijden, dan maar tweedehands.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 30.10.2023 - 08:47 Neemt Volvo niet een te groot risico om zich volledig op BEV's te richten wanneer de BEV afzetmarkten kleiner blijken te zijn dan gedacht? Welke strategie zou een fabrikant moeten volgen, hoe flexibel is een fabrikant, en dus ook Volvo, om zijn strategie te veranderen? Hoeveel gooit Volvo op korte termijn weg, op het gebied van ICE? (kennis, fabrieken, R&D, etc.)
Zo sta ik er dus óok in. De toekomst zal het leren. Ik vind het niet verstandig, om de consument meer en meer te beperken, in de keuze van een nieuwe ICE of EV.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

@JeroenSpock
Dat is zo maar je denkt toch niet dat de meningen van een paar actieve zielen hier de referentie vormen voor Volvo's strategie? :-)

Ontwikkeling van BEV staat de komende jaren ook zeker niet stil natuurlijk.
Technologische ontwikkeling, meer actieradius, meer schaalvoordelen, lagere productiekosten door meer focus; allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat de BEV door meer mensen geaccepteerd kunnen worden omdat de prijzen voor een auto dan naar beneden gaan én de BEV meer en meer aan de behoefte kan voldoen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3109
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Die terugval is tijdelijk. Steeds meer bedrijven in NL verplichten een EV als je least (goed voor de 2e hands markt). Onder Biden wordt het wagenpark van de overheid in de VS geëlektrificeerd, drukke steden in China trekken de EV voor (ivm lokale luchtkwaliteit) etc. We zitten op een weg met ups en downs, maar de transitie is niet meer te stoppen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die paar "actieve zielen" die ooit privé tot 35k bij volvo terecht konden zijn inmiddels wel elders geslaagd.

Volvo focused volledig op de EV en op gebruik ipv bezit, we gaan zien hoe zich dat ontwikkeld..
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

raspaardje schreef: 30.10.2023 - 10:15@JeroenSpock
Dat is zo maar je denkt toch niet dat de meningen van een paar actieve zielen hier de referentie vormen voor Volvo's strategie? :-)
Ik snap wat je bedoeld maar die paar actieve zielen zijn wel 80-90% van de bevolking. Kijk eens in je eigen straat of wijk. Hoeveel mensen rijden in een EV en hoeveel daarvan is van de baas?
Private lease XC40 649 euro per maand, Polestar 2 699 per maand. Ik kan het in principe betalen maar ik ga dat echt niet doen. Laat staan kopen. Welk hard werkend gezin dan wel?
Waar gaat Volvo al die EV's slijten dan?

OGA, gebruik ipv bezit komt niet van Volvo maar wordt stiekem een beetje opgelegd vanuit iets waar we het hier niet over mogen hebben.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”