Powerflush automaat XC60 T5 2018

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
XC60T5
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50

Ik overweeg een powerflush voor mijn automaat.
Heeft iemand een adres met goede ervaringen? Of gewoon de dealer?

Ik lees wel dat een flush niet zonder risico is. Los komen van deeltjes die de bak beschadigen, etc...
Maar ik neem aan dat bij een goed adres dit geen issue zou moeten zijn.

Heeft deze automaat ook een filter dat vervangen kan worden?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4741
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jou automaat heeft geen filter wat uitneembaar/vervangbaar is. Problemen met loskomende deeltjes is volgens mij vooral een probleem met auto's die al 3 ton gedraaid hebben en nog nooit gespoeld zijn. Ik vermoed dat jij nog niet aan een dergelijke km stand zit. Bekende adressen zijn Gery Slot van Powerflush.nl, Raymond van TPR, Martin van MMTS of de mannen van Volservice. Van Loon is hier volgens mij ook een forumsponsor en verwacht dat zij ook automaten spoelen. Daarnaast zijn er meerdere Volvo dealers die ook powerflushen (met apparatuur van Gery Slot), je kan dus ook gewoon even je dealer bellen/mailen. In ieder geval is het echt een aanrader om te doen, het is het behoud van je bak.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3060
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

XC60T5 schreef: 25.10.2023 - 20:44 Ik overweeg een powerflush voor mijn automaat.
Niet overwegen maar doen!
Net als dat je motorolie preventief echt moet verversen; zo zijn er nog wel een paar onderdelen die 'in de olie' hun werk doen.
Ik was (veel) te laat met mijn vorige auto en moest een ruilbak, zie mijn eerste postings hier viewtopic.php?t=59637

Goede ervaringen bij GS Uden en dat deden toen de mannen die nu in Elst bezig zijn, de dealer in Amersfoort diverse malen
en de laatste keer aan huidige auto bij Van der Veen in Nijverdal. Reden: de dealer had nog geen XC40 flush-ervaring toen en er moeten speciale adapters gemonteerd worden.
Als je Haldex hebt: ook meenemen.
XC60T5
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 28.09.2021 - 22:50

Bij welke kilometrage is het verstandig om te doen?
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3060
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Daar zullen de meningen over verdeeld zijn.
Mijn vorige auto ging bonken bij ik dacht 170kkm en defect bij iets meer dan 200kkm
Daarna bij ruilbak diverse flushes heel kort na elkaar. Toen hij beter ging: elke 40kkm en later 80kkm

Huidige XC40 was 127kkm in twee en een half jaar tijd.
Vrij snel laten flushen bij 137kkm. Was echt wel al donkerder.
Ik hou nu elke 80kkm aan omdat de auto voor meer dan de helft aan gebruiks-kilometers een caravan aan de haak heeft.
Volvo schrijft al heel lang voor: 80kkm bij 'zwaar verkeer' / taxi gebruik
GT verversen.jpeg
Dat zogenaamde 'levenslang' of uh 'niet nodig' geloven we allang niet meer.......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4741
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De adviezen hier variëren van elke 80 tot 100K.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
marsman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Is dit niet iets wat standaard in het onderhoudsschema zit? Wat adviseert Volvo zelf?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4741
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nee en zoals hierboven al in de reactie van Mees staat, Volvo adviseert het alleen voor taxi's of mensen die continu met een trailer rijden. Volgens Volvo is het voor alle andere gebruikers life long olie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3060
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Foto van dik 10 jaar geleden.
Tja, we kennen toch wel die opknapfilmpjes van oude(re) auto's?
Simpelere automaten dan geartronics en die gingen ook naar de haaien door achterstallig / geen onderhoud.
Zelfs een deurscharnier smeert men steeds.....

En vroeger ruilde men in en na ons de zondvloed.
Nu ben ik dus de koper van luxe hogere kilometerstand auto's en de sjaak als.....
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8141
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Gouwe schreef: 26.10.2023 - 07:50 Jou automaat heeft geen filter wat uitneembaar/vervangbaar is. Problemen met loskomende deeltjes is volgens mij vooral een probleem met auto's die al 3 ton gedraaid hebben en nog nooit gespoeld zijn. Ik vermoed dat jij nog niet aan een dergelijke km stand zit. Bekende adressen zijn Gery Slot van Powerflush.nl, Raymond van TPR, Martin van MMTS of de mannen van Volservice. Van Loon is hier volgens mij ook een forumsponsor en verwacht dat zij ook automaten spoelen. Daarnaast zijn er meerdere Volvo dealers die ook powerflushen (met apparatuur van Gery Slot), je kan dus ook gewoon even je dealer bellen/mailen. In ieder geval is het echt een aanrader om te doen, het is het behoud van je bak.
Gery Slot komt aan onze Volvo’s niet meer aan, we hebben onze C70 daar preventief laten spoelen bij 100.000km, na enkele weken begon de bak heftig te bonken bij terug schakelen na een lange rit. Gery gecontacteerd en die stelde voor om ergens een universele garage te zoeken bij ons in de buurt en de adaptatie terug te laten resetten. Omdat het erger werd toch maar langs de dealer gereden en die zei “ bak moet dringend gespoeld worden” en hij toonde me een staaltje stinkende bruine ATF olie die uit onze bak kwam. Toen ik zei dat de bak amper 6000km geleden gespoeld was, kon hij alleen concluderen dat er verkeerde olie ingegaan was. Gery gecontacteerd en die wimpelde het af dat zij al jaren Kroon olie gebruiken zonder problemen. De dealer heeft de bak opnieuw geflushd maar het hielp nagenoeg niet meer dus uiteindelijk een nieuwe bak erin aan 6500€, ik had Gery een tegemoetkoming gevraagd maar het bleef stil aan de overkant…
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4741
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je hebt hier inmiddels nu meerdere keren jou ervaring gedeeld met Gery. Ik doe geen uitspraak over jou ervaring anders dan dat 1 zwaluw geen zomer maakt en jou ervaring dus ook niet automatisch betekent dat Gery iets niet zou kunnen. Ik heb met 6 auto's een heel andere ervaring.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19906
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Over die olie is al veel geschreven en niet relevant met een XC60, qua communicatie over de olie of eigenlijk het gebrek er aan met Dhr Slot is ook al het eea geschreven.
Ik heb mijn bak bij van Veen laten spoelen bij 100.000km en heb direct de Diff olie en aoc koppeling mee laten nemen, helaas niet het voorste diff die schijnbaar ook in de olie zit...
Bij de dealer spoelen betekend altijd dat er olie op komt die door Volvo voor word geschreven, ik vind dat met dit soort spoelingen erg belangrijk, zowel bak als diff/aoc.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
bluefreefun
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 27.12.2012 - 20:38
Locatie: Midden Limburg

diesel01 schreef: 27.10.2023 - 16:45 helaas niet het voorste diff die schijnbaar ook in de olie zit.
Diff en AOC zelf al vaker vervangen, makkelijk te doen en ook wel eens noodzakelijk gebleken.
Dat voorste diff heb ik vaker van gehoord maar kan hier geen info over vinden. Onder de auto ook geen plug te vinden, of ik kijk er langs. Weet iemand hier meer van?
2018 XC40 T5 AWD Geartronic R-Design Intro Edition
720 Inscription Bursting Blue metallic
Berion
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.10.2023 - 12:12

Ik zelf heb een Volvo V40 D4 177pk 5 cylinder met nu 285.000km op de teller. De transmissie olie is nog nooit vervangen of gespoeld van deze auto. Zelf met ik geen ernstige schakelproblemen of afwijkingen, soms denkt de auto wat langer na om naar de volgende versnelling te gaan.Wat zou mij geadviseerd kunnen worden met de huidige km stand.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8141
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Gouwe schreef: 27.10.2023 - 15:24 Je hebt hier inmiddels nu meerdere keren jou ervaring gedeeld met Gery. Ik doe geen uitspraak over jou ervaring anders dan dat 1 zwaluw geen zomer maakt en jou ervaring dus ook niet automatisch betekent dat Gery iets niet zou kunnen. Ik heb met 6 auto's een heel andere ervaring.
Als er slechts 1 zwaluw een probleem ervaart zou het tenminste eerlijk zijn om enige tegemoetkoming aan te bieden als bedrijf, een klant die plots voor een nieuwe bak staat negeren noem ik geen service
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”