Nieuwe roetfilter

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Hoi,
Ik heb zonet 3 van de 4 injectoren vervangen in m'n D2. De bal ging aan het rollen na een negatieve roettest op de keuring. Injectoren laten testen en 1 was kapot (lekte) en 2 andere hadden net geen te lage flow, de 4e is al vervangen geweest en zat nog vrij goed in de curve. Jammer genoeg heeft dit mijn emissieprobleem niet opgelost, gisteren een test laten doen bij Volvo en nog steeds veel te veel roet. Volgens de Volvo mechanicien heeft de lekkende injector de filter vol roet geblazen waardoor regeneratie niet meer helpt.
Een nieuwe filter dus, kan iemand met ervaring hiermee me vertellen welke goed zijn, of welke zeker niet? Op Autodoc https://www.autodoc.be/auto-onderdelen/ ... w/33806-d2 vind ik allerlei merken en prijzen...
Ik woon in België dus het filter verwijderen is geen optie, dat kan hier niet.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27650
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou toch kijken voor een filter via Volvo, al dan niet een gebruikte van een demontagebedrijf.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Denk je dat aftermarket geen goede zal zijn? Het feit dat Volvo volledig nieuwe plaatst op 140000 km in hun service programma geeft me niet direct veel zin om een gebruikte te kopen... Die op onderdelenlijn.nl zitten vaak dik boven de 200k. Dan denk ik dat er veel auto's tussen zitten die jaren met kapotte filters rondgereden hebben, totdat de nieuwe tests er waren... Volvo plaatse voorheen (en dat heb ik dan weer van een andere Volvo mechanicien) refurbished filters maar ze zijn daarmee gestopt. Je zou denken dat ik veel Volvo-dealer mechaniciens ken maar dat lijkt alleen maar zo ;-).
Ik kreeg van de mechanicien gisteren de suggestie om eventueel bij Peugeot te kijken.
EDIT: Ik vind wel geen PSA auto's waar deze filter op zou passen, dus ik weet niet of dit advies waardevol was.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27650
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik hoor/lees nog wel eens dat mensen met een aftermarket filter tegen problemen aanlopen van filters die niet goed of veel te vaak regenereren.

De PSA tip van de monteur snap ik deels wel, echter gaat die vlieger volgens mij voor de 1.6D op.
De voorganger van jouw blok.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Beter laat dan nooit maar toch even wat feedback. Ik heb bij KATEUROPE een Silicium Carbide filter gekocht voor de D2. Installatie samen met een vriend die een brug heeft. Het enige moeilijke zijn de 2 bouten aan de uitlaat die natuurlijk mooi roestig zijn door de hitte. Met een aantal extensies en verbindingsstukjes van bovenaf op de moer gezet en dan met een breakerbar ze losgekregen. Je kan ze natuurlijk ook te lijf gaan met de slijpschijf... Dan is het wat kijken hoe je hem eruit krijgt langs onder, veel plaats is er niet maar het lukt wel.
Resultaat roettest was 15k per cm3. Mooi onder de norm van 250k, 1M is rode kaart hier in België.
Uitlaat blijft ook schoon en het verbruik is hetzelfde gebleven. Uiteraard is het nog te vroeg om te zeggen of het filter het ook effectief nog enkele jaren volhoudt.
Prijs van rond de 420 EUR incl transport was ongeveer een derde van wat ze bij Volvo vragen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”