Waarom advies om tot maximaal 80% te laden?

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Zijn er hier gebruikers die vaak (altijd) wel tot 100% laden?
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12326
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Is slecht voor de levensduur van de accu
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4724
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik lees dat Volvo adviseert tot 90% (en dus niet 80% zoals in de titel staat): https://www.volvocars.com/nl/cars/elect ... our-volvo/
Daarnaast om de accu capaciteit boven de 20% lading te houden. En zoals OGA244 al zegt is dat om de levensduur te optimaliseren. Ik begrijp daarnaast ook dat snelladers een negatieve impact hebben op de levensduur. Helaas blijft onduidelijk wat de impact precies is.
Het verrast me wel dat Volvo dit zo zegt en het heeft nogal impact op het rijbereik per acculading( wat toch al niet zo fantastisch is).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5117
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als de app goed werkt, wellicht is dat bij de EV Volvo's wel het geval, dan kan je toch gewoon tot 100% wanneer je weet dat je een lange rit gaat maken.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12326
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volvo adviseerde tot 80% bij de eerste Xc40 P8, door de erg tegenvallende actieradius trok men dat op naar 90%
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1081
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Zover ik weet geldt dat vooral voor snelladers. Ik laad thuis op 230V en druppelt ie bij 8A (kan ook met 16A) vol. Dan schijnt laden tot 100% minder nadelige gevolgen te hebben.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12326
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is jouw accu..
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5117
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 06.10.2023 - 08:41 Volvo adviseerde tot 80% bij de eerste Xc40 P8, door de erg tegenvallende actieradius trok men dat op naar 90%
Omdat de actieradius slecht was maakte het voor de duurzaamheid van de accu minder uit ? Zo hebben ze de accu van mijn destijds XC90 T8 ook eens "gereset" gewoon de range van de accu naar beneden en boven opgetrokken in een poging het rijbereik na een jaar of vier weer wat op te krikken ze hadden kennelijk geen zin de accu te vervangen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12326
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daar leek men niet naar te kijken, okt 20 gingen de eerste rijden, het merendeel redde de 200km niet..
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28296
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik laad op tot de geadviseerde 90% bij normaal laden en tot 80% bij snel laden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
wjvanharten
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23.03.2022 - 11:03

Ik laad al 2 jaar de accu tot 100% via laadpaal thuis. We rijden een jaar of 5 met de auto en dat zal de accu toch wel aankunnen :-)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zelf vind ik het ook raar, om niet tot 100% te laden. Dat doe je normaal toch altijd, laden van alle batterijen en accu,s tot 100%? Accuboormachine, Accucompressor, handy, E-bike accu, enz....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2846
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

https://www.volvocars.com/nl/cars/elect ... our-volvo/

"Om de levensduur van de batterij in een volledig elektrische Volvo optimaal te benutten, raden we aan de batterij op te laden tot 90% van de capaciteit voor normaal dagelijks rijden, en om het laadniveau bij voorkeur niet onder de 20% te laten zakken."

Bij auto's gaat het om behoud van levensduur (met daaraan gekoppeld de voor de gebruiker zichtbare actieradius), dat is bij bijv. een accuboormachine niet/nauwelijks van belang.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 10.10.2023 - 11:19 "Om de levensduur van de batterij in een volledig elektrische Volvo optimaal te benutten, raden we aan de batterij op te laden tot 90% van de capaciteit voor normaal dagelijks rijden, en om het laadniveau bij voorkeur niet onder de 20% te laten zakken."
Duidelijk. Dank voor de toelichting.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8442
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Oke, even mijn ervaring over accu's.

Hier staat een fiets waarvan de accu alleen al 2000 euro moet kosten als je een nieuwe nodig hebt. Je snapt dus dat ik daar geen zin in heb, en daarom heb ik eens goed zitten lezen over lithium-ion accu's.
De fietsenwinkel zei 'maakt niet zoveel uit hoe je hem oplaad en tot hoe ver'. Nou, dus wel!!
Ik heb hier veel van geleerd, wees vooral niet bang om overal op door te klikken. Het is in het Engels maar dat kan vertaald worden voor de liefhebbers, en je bent wel even een dag bezig...
https://batteryuniversity.com/article/b ... -batteries

Korte samenvattig:
- Opladen tot 100% (4,2v celspanning normaal gesproken) is niet goed voor een accu. Dat geeft stress. Afhankelijk van het BMS is dit af en toe wel nodig. Mijn fiets laadt ik eens in de 2 weken naar 100% SoC (State of Charge), gewoon de hele nacht aan de stroom zodat de cellen kunnen balanceren. Zorg wel dat je hem na een paar uur weer gebruikt en in ieder geval leeg rijdt naar zo'n 85-90%.
BMS van bijvoorbeeld Tesla doet constant aan balanceren heb ik begrepen. Hoe Volvo dat doet weet ik niet, maar dat is vast ergens te vinden.

- Niet te diep ontladen, complete ontlading vinden ze ook niet lekker. Raakt hij wel leeg, geen paniek, 0% is minder erg dan 100%. Maar zorg dat je binnen een paar uur de accu weer bij laadt naar in ieder geval 15-20%. Te lang (weken/maanden) op 0% houden geeft uiteindelijk diepte ontlading en dan kan je de accu containeriseren (weggooien dus).

- Tussendoor bijladen is geen probleem voor een li-ion accu, die heeft geen geheugen effect. Sterker nog, dat is juist hoe je de accu het beste houdt, zie volgend punt.

- Houd de accu in het midden van het bereik. Gebruik van 100-0-100% kan je 500 keer doen (verschilt per fabrikant, maar ik noem even een gemiddelde) tot dat de SoH (State of Health) op 80% zit. Dat betekend dat je van je 100kWh accu nog maar 80 kWh kan gebruiken.
Bij 90-10-90% is bereik je die SoH pas na 1000 keer. 80-25-80 kan je al 2000 keer doen. 70-40-70 5000 keer.
Gebruik je de accu alleen in het bereik 60-50-60, dan bereik je die 80% SoH pas na 10000 keer.
Je begrijpt natuurlijk dat je dan een actieradius overhoudt van net niks, en daarom is het niet praktisch.

- Snelladen heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb in de fiets een 983Wh accu en 246W oplader die 22% (netto) laadt per uur. Zeg maar grofweg een kwart van de accu capaciteit. Ik durf hardop te zeggen dat dat geen kwaad kan.
Langzamer kan ook geen kwaad. Ga je harder laden, ik weet het niet. De bussen op het werk laden met 350kW op een accu van zo'n 200kWh, dat vertrouw is dus echt niet. Ik heb geen cijfers maar ik ben wel heel benieuwd naar de SoH van die accu's, nu 3 jaar oud.
Snelladen gaat ook maar tot ergens in de 80%, daarna gaat een goede BMS automatisch langzamer.

- Gebruik een timer bij het opladen. Voor de fiets weet ik dat hij 22% per uur laadt. Kom ik op het werk met 40% SoC, dan zet ik de timer op 2 uur en de oplader wordt afgeschakeld bij zo'n 84% SoC.
Er zijn fabrikanten die dit inbouwen in hun app, helaas mijn fiets niet. Dan kan je van te voren al instellen tot hoe ver je wilt opladen. Echt ideaal.

- Niet gebruiken van de accu. Laat hem dan met zo'n 40% staan op kamertemperatuur, dat is ideaal. Maar dat gaat voor een accu in een auto niet op, dat begrijpen we allemaal.

- Kies de grootste accu die er te krijgen is. Dan gebruik je automatisch een kleiner bereik voor dezelfde kilometers.

Van de 100% grens weet ik nog dat dat 4,2v celspanning is, de 0% grens weet ik zo niet. Veel fabrikanten passen die grenzen software matig aan, waardoor de auto bijvoorbeeld al 100% aangeeft bij 4,1v. Zo bescherm je de accu al tegen volledig opladen, maar dan moet de BMS wel constant balanceren anders heb je daar nog niets aan. De ondergrens kunnen ze ook aanpassen. Dit om de accu te beschermen maar de gebruiken wel te laten denken dat de accu vol is. Stel je rijdt hem helemaal leeg, dan zit er stiekem toch nog 5 of 10% in.
Goed voor de levensduur van de accu, niet goed voor de actieradius. maar je kan gewoon niet allebei hebben en erop vertrouwen dat iedereen goed met de accu om gaat.
Je kan theoretisch de accu ook opladen naar 110% of hoger, door er 4,3v op te zetten. Dan gaat de SoH natuurlijk niet ten goede komen. Voor zo ver ik weet zijn er ook geen fabrikanten die dat doen.

Dus:
Alleen 100% SoC als je een lange rit moet maken, niet te lang op 0% blijven hangen, blijf van de snelladers af, en probeer het bereik in het midden te houden (50-80%).
Vergelijk het een beetje met je longen. Een keertje diep inademen is lekker, maar je doet het niet bij elke slag. Helemaal uitademen zelfde verhaal. Je zit altijd een beetje in het midden.

De accu van mijn fiets zit na 3 jaar en 27.000 km nog op 99% SoH, dagelijks gebruik.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Waardevolle informatie! Hartelijk dank 👍
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8442
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Alstu.
Kan het bericht niet meer wijzigen maar dat hele vet gedrukte deel na 'kies de grootste accu' was niet nodig.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

@JeroenSpock hoe weet je de SoH?
Heb je daar zelf een meetinstrument voor?
Onze Volvo V60 PIH van 10 jaar oud is doorgemeten en zat meen ik op 85%.
Geeft ook 45 km of 40 km aan (stemmingsafhankelijk) ipv de oorspronkelijke 50 km.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8442
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Kan de dealer uitlezen op afstand, BMS in de accu kan dat berekenen.
Er is ook een speciaal apparaatje voor die je rechtstreeks op dit type accu drukt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Hoe weet je dan van die 99% van je fiets batterij?
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EX40”