Brandstofsysteem probleem, Diesel
Geplaatst: 21.09.2023 - 19:20
VOLVO C30 (533) 1.6 D Diesel (109 Pk / 80 kW D 4164 T, bj 2011
Probleem: Maand of 3 geleden, als ik even iets sneller doorschakelde dan schakelde de motor naar het "gereduceerde vermogen", de sleutel er even uit gehaald en er weer in, dan was alles voor een week of twee weer ok, ik moest steeds vaker/sneller resetten tot dat het uit eindelijk helemaal niet meer ging en ik naar de garage gesleept moest worden (geen Volvo garage) , bij het uitlezen bleek dat het om een "fout in brandstofsysteem" ging, toen der tijd kon ik de fout oproepen door even iets sneller door te schakelen, als ik rustig en op tijd omhoog schakelde gebeurde het niet. Er werd mij aanbevolen alle verstuivers te laten testen, moesten naar iemand anders toe gebracht worden, dit ging nogal wat kosten. Ik heb toen voorgesteld of we niet eerst het dieselfilter kunnen vervangen, dit is toen gedaan en de fout was gelijk weg, ik kon echt overdreven snel optrekken (even als test natuurlijk) en alles was weer ok. (mijn conclusie was toen dat het niets met de verstuivers te doen had, wat denken jullie?) Nu begint het weer terug te komen dat de "gereduceerde vermogen" fout weer op treed, het gekke is alleen dat het nu ook kan optreden als ik heel rustg rijd, of bijvoorbeeld als je even stilstaat met draaiende motor, ik kan de fout deze keer niet reproduceren door bijvoorbeeld zoals als eerder even snel op te trekken, resetten gaat wel weer door even de sleutel er uit te trekken. Ik ga nu toch maar eerst zelf even het dieselfilter vervangen, misschien heeft iemand nog een ander idee?
Wat ik mij verder afvroeg is voor hoelang je met het gereduceerde vermogen kan door rijden? Zit daar een tijdlimiet op, blijft hij bijvoorbeeld na een bepaalde tijd helemaal staan? Volgende vraag is, zit er in het filter een brandstofdruk sensor? ( er lopen wel draden naar toe, misschien sensor brandstof druk probleem?) Bij voorbaat mijn dank, ik zal mij even terug melden als ik het filter heb vervangen. (nog even toegevoegd dat het geen origineel volvo filteris geweest)
Probleem: Maand of 3 geleden, als ik even iets sneller doorschakelde dan schakelde de motor naar het "gereduceerde vermogen", de sleutel er even uit gehaald en er weer in, dan was alles voor een week of twee weer ok, ik moest steeds vaker/sneller resetten tot dat het uit eindelijk helemaal niet meer ging en ik naar de garage gesleept moest worden (geen Volvo garage) , bij het uitlezen bleek dat het om een "fout in brandstofsysteem" ging, toen der tijd kon ik de fout oproepen door even iets sneller door te schakelen, als ik rustig en op tijd omhoog schakelde gebeurde het niet. Er werd mij aanbevolen alle verstuivers te laten testen, moesten naar iemand anders toe gebracht worden, dit ging nogal wat kosten. Ik heb toen voorgesteld of we niet eerst het dieselfilter kunnen vervangen, dit is toen gedaan en de fout was gelijk weg, ik kon echt overdreven snel optrekken (even als test natuurlijk) en alles was weer ok. (mijn conclusie was toen dat het niets met de verstuivers te doen had, wat denken jullie?) Nu begint het weer terug te komen dat de "gereduceerde vermogen" fout weer op treed, het gekke is alleen dat het nu ook kan optreden als ik heel rustg rijd, of bijvoorbeeld als je even stilstaat met draaiende motor, ik kan de fout deze keer niet reproduceren door bijvoorbeeld zoals als eerder even snel op te trekken, resetten gaat wel weer door even de sleutel er uit te trekken. Ik ga nu toch maar eerst zelf even het dieselfilter vervangen, misschien heeft iemand nog een ander idee?
Wat ik mij verder afvroeg is voor hoelang je met het gereduceerde vermogen kan door rijden? Zit daar een tijdlimiet op, blijft hij bijvoorbeeld na een bepaalde tijd helemaal staan? Volgende vraag is, zit er in het filter een brandstofdruk sensor? ( er lopen wel draden naar toe, misschien sensor brandstof druk probleem?) Bij voorbaat mijn dank, ik zal mij even terug melden als ik het filter heb vervangen. (nog even toegevoegd dat het geen origineel volvo filteris geweest)