Turbo levert niet gevraagde vermogen, wastegate probleem?
Geplaatst: 21.09.2023 - 16:06
Hallo,
Sinds kort merk ik dat mijn volvo v60 d6 PHEV 2014 trager optrekt. Na uitlezen met Autel maxicom vallen er 2 dingen op.
1. De gevraagde Air mass/stroke wordt op een gegeven moment niet mee gehaald.
2. De "Turbo controle valve Bypass or VNT" ( de wastegate?,) gaat open terwijl de maximale turbodruk nog lang niet bereikt is.
Foto 1, hier wordt er nog turbo druk opgebouwd. Turbo controle valve bypass is nog 100%, dus dicht. Foto 2: Turbo controle valve bypass gaat open, Turbo bouwt geen druk meer op. De MAP sensoren zijn beide vervangen (op het blok en bij de intercooler). Ook de turbolader is vervangen. De air massa meter is gecontroleerd en werkt naar behoren.
De vacuumslangen naar de wastegate zijn vervangen.
Zelf denk ik dat de wastegate te snel wordt opengetrokken door turbolader. Misschien versleten veer in de wastegate, waardoor er minder vacuum nodig is om de wastegate te activeren?
Ik kan kijken hoeveel PSI de wastegate nodig heeft om open te gaan, maar ik weet niet wat de normaal waarde zijn. Iemand een idee?
Of doe ik iets verkeerds? Vind het wel raar, de sensoren registreren dat de bypass open gaat en dat de turbo verder geen druk opbouwt. Waarom zorgt de ECU niet dat de turbolader pas later de wastegate open maakt? OF is dit een denkfout? Komt het vaker voor dat de wastegate kapot gaat?
Bij oudere logs gaat namelijk de bypass later open.
Wie kan mij verder helpen? Bedankt.
Groet,
Niek
Sinds kort merk ik dat mijn volvo v60 d6 PHEV 2014 trager optrekt. Na uitlezen met Autel maxicom vallen er 2 dingen op.
1. De gevraagde Air mass/stroke wordt op een gegeven moment niet mee gehaald.
2. De "Turbo controle valve Bypass or VNT" ( de wastegate?,) gaat open terwijl de maximale turbodruk nog lang niet bereikt is.
Foto 1, hier wordt er nog turbo druk opgebouwd. Turbo controle valve bypass is nog 100%, dus dicht. Foto 2: Turbo controle valve bypass gaat open, Turbo bouwt geen druk meer op. De MAP sensoren zijn beide vervangen (op het blok en bij de intercooler). Ook de turbolader is vervangen. De air massa meter is gecontroleerd en werkt naar behoren.
De vacuumslangen naar de wastegate zijn vervangen.
Zelf denk ik dat de wastegate te snel wordt opengetrokken door turbolader. Misschien versleten veer in de wastegate, waardoor er minder vacuum nodig is om de wastegate te activeren?
Ik kan kijken hoeveel PSI de wastegate nodig heeft om open te gaan, maar ik weet niet wat de normaal waarde zijn. Iemand een idee?
Of doe ik iets verkeerds? Vind het wel raar, de sensoren registreren dat de bypass open gaat en dat de turbo verder geen druk opbouwt. Waarom zorgt de ECU niet dat de turbolader pas later de wastegate open maakt? OF is dit een denkfout? Komt het vaker voor dat de wastegate kapot gaat?
Bij oudere logs gaat namelijk de bypass later open.
Wie kan mij verder helpen? Bedankt.
Groet,
Niek