Parkeerklimaat tijdelijk niet beschikbaar

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Longway
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
Locatie: Katwijk

Via de app activeerde ik per ongeluk de standkachel van mijn XC90 T8 (MY 2018), de app geeft een melding "Probleem met de standklimatisering" en in de auto krijg ik de melding "Parkeerklimaat tijdelijk niet beschikbaar". Is dit een foutsituatie of heeft het te maken dat de omgevingstemperatuur van de auto dusdanig hoog is dat er niet bijverwarmd hoeft te worden? Heeft iemand hier ervaring mee, dan hoor ik dat graag.
Groet, Aad
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2970
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

.....wel een andere auto.......
Ja, heb ik ook wel eens gehad, paar keer.
Toen heeft mijn auto te lang stilgestaan en was de accu('s) spanning te laag om de 'standkachel' te laten werken.
Hij gaf op het bestuurdersdisplay aan (bij het instappen), dat de spanning te laag was.
Denk je: fijn, straks een warme auto en schone ruiten (verder niet op de app gekeken). Niet dus :-D :'(
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Wat Mees inderdaad aangeeft. Ik heb het ook gehad, bij mij is de daarvoor betreffende accu vervangen. Nadien geen probleem meer.
Longway
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
Locatie: Katwijk

Bedankt voor jullie reactie. Heb altijd gedacht dat de standkachel op benzine draait dus verwacht geen accu spanning als oorzaak. Volgende week naar de dealer voor onderhoud dus ben benieuwd!
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2970
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ja hij werkt op benzine (brandstof) maar heeft ook voldoende Voltjes nodig. Iets met 'besturing' en de fan en.....
Mijn accu's zijn in goede conditie; net een jaarbeurt gehad. Maar bij langere stilstand worden er 'onderdelen' uitgeschakeld om de spanning niet onder een bepaald minimum te laten komen.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 478
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Longway schreef: 19.09.2023 - 19:12 Bedankt voor jullie reactie. Heb altijd gedacht dat de standkachel op benzine draait dus verwacht geen accu spanning als oorzaak. Volgende week naar de dealer voor onderhoud dus ben benieuwd!
Hoi,

Juist de standkachel met bijbehoren is een notoire stroomverbruiker, vandaar dat Mees ook aangeeft dat de accu in goede conditie moet zijn!
De warmte wordt inderdaad opgewekt m.b.v. brandstof, maar wat denk je dat er daarna gebeurt? Ventilatoren gaan aan, pompen worden in werking gezet (om het warme koelwater te kunnen transporteren), kleppen open en dicht, de standkachel/webasto zelf, allemaal stroomgebruikers! :-)

https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 512c0d35c3

Als je geen lange ritten hebt gemaakt icm een iets oudere accu kan dat het best wel eens zo zijn dat je die melding krijgt.
Als ik voor mijn auto nu de SK aanzet zie ik alleen de melding "parkeerklimaat niet beschikbaar" omdat het inderdaad te warm is. Boven de 15 graden oid doet ie het niet.

Helaas is een nieuwe accu wel wat aan de prijs bij de dealer, maar het is niet anders en wie weet is het toch wat anders? (Als het kan wel af en toe gebruiken die SK he? De oude modellen verstopten nogal makkelijk bij weinig gebruik, de nieuwe niet zo snel, maar persoonlijk doe ik hem liefst iets te vaak aan dan te weinig. :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Longway
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
Locatie: Katwijk

Als test vandaag de laadkabel aangesloten en na verloop van tijd opnieuw de standkachel geactiveerd. Deze wordt nu gewoon gestart. De accu spanning is dus inderdaad een belangrijke factor. Bedankt voor alle tips en reacties!
Aad
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”