D5 in de soep

Plaats reactie
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

Henry82 schreef:Knap hoor, dat was een mooie klus. Respect dat je het gewoon allemaal zelf hebt gedaan, wat zal dat een lekker gevoel gegeven hebben toen je de sleutel weer voor de eerste keer omdraaide en de boel weer startte!
Ik moet je eerlijk zeggen dat die eerste keer de sleutel omdraaien toch wel anders was dan ik verwacht had. Want dat opstarten van een common rail diesel na zo’n ingreep is toch wat minder sexy dan starten en lopen.

Das heel beroerd op 2 pitten 350 toeren kuchen, uitvallen, dat een keer of zes. Weer ontluchten, dan op 3 pitten en krakend en piepend weer tot stilstand…

Die moet revalideren na zo’n ingreep zeg maar. Dat had ik me anders voorgesteld Afbeelding

Maar het is nu wel een klein feestje idd.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zodra er lucht in het brandstofsysteem is gekomen is het inderdaad feest.
Begin dit jaar de inlaat en kleppendeksel van de Pajero eraf gehad en ook alle leidingen los, komt zoveel druk op dat ouderwets ontluchten geen optie is en het een kwestie is van wachten tot ie aan slaat.
En dat duurt dan best eventjes voordat het allemaal weer loopt zoals het moet. Laat staan voor je gevoel, helemaal na een ingreep zoals jij hebt gedaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Heel fjn dat hij nu goed loopt en je nu lekker kan genieten van al je noeste arbeid (petje af hoor).
S60 T8 R-Design Hybride
Helga-v40
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 22.02.2023 - 06:39
Locatie: Arnhem

hoe is het afgelopen met je motorblok heb je al gewisseld of gereviseerd ?
revisie heeft als voordeel dat je weet wat je hebt en dat verfrist of reviseert dan weet je dat je er nog lang mee kan doen.
wissel heeft als voordeel dat het sneller gaat en vaak goedkoper maar dan is het afwachten of het blok ook echt zo goed is als dat ze zeggen.
dus ik ben benieuwd wat je gedaan hebt
veel succes
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Lees de vorige pagina's eens terug, en geniet van een mooie revisie zou ik zeggen ;)
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

Zoooo, 2 weekjes verder, dus tijd voor een korte update.

Inmiddels een 800 kilometer erop zitten. Niet allemaal rozengeur en manenschijn, maar wel oplosbaar allemaal gelukkig. Het fijne is ook dat ik nu wel het idee heb bijna alle dingetjes opgelost zijn.

Eerst even een weekje terug in de tijd. Auto doet het eigenlijk heel erg goed. Trekkracht is reusachtig in vergelijking met voor de ingreep en het verbruik enorm gedaald. Het vertrouwen in de techniek is er dus ook weer. Wel trilt ie sinds een tijd stilstaan tijdens het remmen en zit er een irritante brom/zoem in het achterste deel van de aandrijving.

Tegelijk ben ik bezig om alle dingetjes die niet helemaal zijn zoals ik zou willen recht te zetten. Een heel klein dingetje is dat de achterste motorsteun geen vacuüm meer krijgt. Vanaf het klepje op het luchtfilter loopt alleen maar een slangetje naar de voorste steun, niet zoals het zou moeten zijn dus even een t stukje halen bij de Wildkamp… Afijn, t stukje gescoord, hup de auto in en geen vermogen, rare geluiden, automaat storing, NEEUUUHHH!!!

Stapvoets naar de Volvo garage op het zelfde industrieterrein. Auto daar gelaten, uitgelezen en einde van de middag het bericht: we kunnen niets bijzonders vinden Afbeelding

Wel keurig een overzichtje van de foutcodes mee. Niks actueel, behalve de bekende uiteraard (luchtkwaliteit en de software) maar wel in het geheugen:
Lockup van de automaat en turbodruk te hoog en te laag.

Hmmm. Behoorlijk sceptisch de auto maar weer meegenomen en gaan rijden. Idd, niks raars. Manman, ik haat dan wel dan niet storingen…

Zaterdagochtend naar de supermarkt met mijn zoontje, na de boodschappen de auto in, we rijden weg en ja hoor… geen vermogen, veel rook, geluid als een bak knikkers. Gelijk parkeerplaats op gedraaid en zoonlief gevraagd of ie even een dotje gas kon geven. Dit als resultaat:

https://youtu.be/06l6tNAnV68?si=ucoyyUNETAxYhGDq

Dat wat als een bak met knikkers in de auto klinkt, blijkt onder de motorkap beter te duiden. Ik heb een blowoff ventiel! Afbeelding In een diesel met een VNT turbo… iets niet fris dus. VNT bediening kwam daarmee op het verdachten lijstje. Een stuk fijnere kandidaat dan de automaatbak.

Ik had dat ding een aantal maanden geleden preventief vervangen door een nieuwe, maar schijnbaar zijn die kwalitatief niet al te best.

Die dus weer vervangen door de originele Hella unit en tot dusver is ie rond deze storing weer probleemloos.

Bleef over het irritante gezoem en het trillen tijdens het remmen.

Irritant gezoem; vermoedelijke oplossing: set nieuwe wiellagers en gelijk een nieuwe set schijven en blokken (al heb ik de blokken uiteindelijk in de doos gelaten want de oude waren nog als nieuw).

Die er onder geschroefd. Best goed te doen, als het niet te vast zit. Met de nadruk op als. Want de ene kant was prima, de andere een uitputtingsslag tussen de hamer en >10 jaren roest. Wat wel heel lekker is, is dat alle bouten in de set nieuw zijn en monteren dus echt fluiten is na het zweten om de boel los te krijgen.

Afbeelding
Truukje om de as bout los en vast te krijgen.

Afbeelding
Nieuwe naaf en lager.

En het eindresultaat:

Afbeelding

Dikke tip trouwens. Een set schijven achter (2 dus) voor 48 euro bij de Febi store op Amazon.

En het belangrijkste; er is weer rust. Dus de oorzaak was idd een versleten lager.

Nu nog maar 3 punten op de wishlist:
- nieuwe remmen voor
- draagarmen voor
- powerflush voor de automaat

En eind van de maand een verkorte oliewissel ivm de eerste kilometers na de revisie.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In ieder geval niets crusiaals na alle werkzaamheden die je laatst hebt gedaan, maar allemaal los daarvan :)

Zal eens kijken naar je tip van de Febi store, remschijven achter beginnen ook langzaam richting hun einde te gaan hier.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zo dan…zo gaaf dat je dit zelf kunt doen, brommetje in de auto, huppatee nieuwe wiellagers..
Mooi project hoor.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Haha en niet eens bij de winkel voor de deur :D
24 euro voor zo'n schijfje kost niet duur.

Geluid in het filmpje is ook wel vrij duidelijk iets met een luchtslang van de turbo. Ik dacht eerst een los liggen slang ergens, dan gaan ze ook goed zwart roken door de uitlaat, geen vermogen.
Maar als de VNT het tot nu toe oplost, prima toch. Wat voor merk was die nieuwe VNT die je preventief vervangen had?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

VNT actuator zonder merkje erop uit het aftermarket hoekje. Buitenkant zag er netjes uit, maar denk dat als ik hem open zou schroeven het een stuk minder fraai uit ziet. Hij gaat dus ook vrolijk retour afzender.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Had zo'n grap hier met een brandstofdrukregelventiel.
Vanbuiten exact gelijk aan een veel duurdere originele, vanwege het prijsverschil toch gegokt maar binnen een jaar al stuk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

Waar ik zei dat de oude remblokken achter nog prima waren… toch maar een setje nieuwe gestoken, scheelt toch wat contact oppervlak AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Daar kom je net mooi op tijd achter..
Voor minder geld draai je de schijven naar z'n mallemoer, word het alsnog duurder.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Zo dan dat was inderdaad wel nodig en zal een stuk beter remmen nu (bij flink remmen).
S60 T8 R-Design Hybride
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

Even een update: 3500 kilometer na de revisie inmiddels. Auto rijdt weer perfect, oliewissel na 1000km, toch wel wat fijn metaal op de nieuwe magnetische plug (tipje trouwens). Verbruik gemiddeld is drastisch gedaald, een dikke anderhalve liter per 100km minder. Het vermogen is ook een enorm verschil met eerder. Waar boven de 140 de vut er wel uit was is dat echt verleden tijd en de tussensprints zijn gewoon serieus vlot. Afbeelding


Deze week stapte ineens een Gremlin in de bestuurders portier. Deur niet meer open, raambediening werkte niet meer, interieur verlichting aan en uit tijdens het rijden... Dan begin je toch te twijfelen of er niet weer iets ernstigs aan de hand is, dus Vida er maar weer bij: Geen contact met de DDM (Deur module...)

Afbeelding


Bij nadere inspectie bleek de massa kabel van de stekker die in het portier klikt afgebroken net voor de connector. Na een half uurtje pielen en een stukje draad ertussen gezet te hebben weer verholpen. Dan ben je toch weer blij dat je niet met al dit soort geintjes naar de garage hoeft.

Volgende week nog een setje nieuwe schijven en blokken erop aan de voorkant, want dat blijft wat trillen en dan moet het toch wel weer even klaar zijn Afbeelding
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gewoon een hele dikke prima dus! :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20697
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Klaar dus voor de volgende 100.000 km.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

Nieuwe schijven en blokken op de vooras, weer vrij van gebibber, yay!Afbeelding
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8314
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Als je toch bezig bent, dan is dit een simpel dingejte naast die motor revisie :D
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Relatief klein klusje met een groot verschil voor de beleving.

Zit hier ook eens rond te kijken, begint tijd te worden voor een rondje remmen rondom.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”