Hallo allemaal, na een goed jaar vooral lekker meelezen hier, heb ik zelf een verhaal te delen.
De patiënt is een XC90 Ocean Race D5 185. Km stand aanschaf 392.000 huidig 419.000.
Heerlijke reiswagen, maar tijdens de zomertrip naar Frankrijk ging ie plots in de noodloop.
ECM-1507 dus op zoek naar een lek, uiteraard geen garage die tijd had, ANWB bood geen oplossing die met 3 kids en een auto vol fijn was, dus met een ei onder het gaspedaal terug.
Eenmaal thuis aangekomen zelf op zoek naar het lek. Kleppendeksel bleek zo lek als een mandje (naad van de twee kunststof delen had losgelaten) dus dat was overzichtelijk nieuw klepdeksel en gaan… niet dus.
Tuimelaar uitlaatzijde lag er scheef in, klepstoter opgekauwd en klepsteel krom gedrukt... Daar word je niet vrolijk van zeg maar.
Dit wordt een ander projectje dus. Afweging: andere auto (wil ik eigenlijk niet), andere XC90 (maar dan wel weer een Ocean Race, ik vindt het blauw op deze auto zo tof), kop vervangen of ruilblok.
Optie 1 even verkend, maar ja auto uitzoeken is niet echt m’n hobby. Dus die was af. Optie 2 ook kansloos met de zoekterm “Ocean Race” en een normale prijs.
Optie 3 is in behandeling, maar heb nog geen echt goede donor kunnen vinden. Dus ben maar vast met de voorbereidingen voor optie 4 bezig.
Eerste missie is dus de kop kaal en eraf. Zal straks nog een paar plaatjes van de schokkende bevindingen delen, maar vast 2 vraagjes:
1. Heeft iemand misschien nog een goede vervangende motor staan met aanbouwdelen?
2. Kan de kop eraf door alleen het uitlaatspruitstuk los te draaien of moet de turbo er echt af zoals Vida beschrijft?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
D5 in de soep
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47
Hoi jroen81,
Wat een ellende! En dat op je vakantie...
Mijn tip zou zijn om een andere diesel aan te schaffen voor de motorruil. Misschien kan je er nog wat andere leuke dingen afhalen en wat onderdelen op marktplaats verkopen om er weer wat geld uit te halen, maar dan heb je alles wat je wilt voor een redelijke prijs. Niet vergeten natuurlijk om de andere auto gelijk te schorsen, anders kost het je nog 200 euro in de maand extra aan Wegenbelasting en een x bedrag aan verzekering...
Als je blij bent met je auto, zou je deze zeker niet weg moeten doen. Een ander blok zou je niet per se minder vermogen hoeven geven (163 ipv185pk) maar dat ligt aan de onderdelen die erop gaan en of deze gechipt is.
Wat een ellende! En dat op je vakantie...
Mijn tip zou zijn om een andere diesel aan te schaffen voor de motorruil. Misschien kan je er nog wat andere leuke dingen afhalen en wat onderdelen op marktplaats verkopen om er weer wat geld uit te halen, maar dan heb je alles wat je wilt voor een redelijke prijs. Niet vergeten natuurlijk om de andere auto gelijk te schorsen, anders kost het je nog 200 euro in de maand extra aan Wegenbelasting en een x bedrag aan verzekering...
Als je blij bent met je auto, zou je deze zeker niet weg moeten doen. Een ander blok zou je niet per se minder vermogen hoeven geven (163 ipv185pk) maar dat ligt aan de onderdelen die erop gaan en of deze gechipt is.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Update van de ellende.
Na loshalen van nokkenassen blijkt dat alle, echt alle, tuimelaars behoorlijk wat speling hebben. De nokstoters vallen van ellende uitelkaar en zijn maar sporadisch nog rond aan de bovenkant.
Dat dit nog best ok reed en klonk is me een raadsel.
Dat maakt ook dat ik wat huiverig ben voor een ruilblok. Liefst zou ik daar ook direct alle stoters en tuimelaars van vernieuwen, want die vertrouw ik op voorhand echt niet…
Anyhow. We gaan verder met demonteren en kijken hoe de kop er verder aan toe is.
Alle boutjes ordenen we op een kartonnetje.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Na loshalen van nokkenassen blijkt dat alle, echt alle, tuimelaars behoorlijk wat speling hebben. De nokstoters vallen van ellende uitelkaar en zijn maar sporadisch nog rond aan de bovenkant.
Dat dit nog best ok reed en klonk is me een raadsel.
Dat maakt ook dat ik wat huiverig ben voor een ruilblok. Liefst zou ik daar ook direct alle stoters en tuimelaars van vernieuwen, want die vertrouw ik op voorhand echt niet…
Anyhow. We gaan verder met demonteren en kijken hoe de kop er verder aan toe is.
Alle boutjes ordenen we op een kartonnetje.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5749
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Een auto demonteren/slopen in eigen beheer kan niet meer in Nederland. Dus als je er één met kenteken bij koopt, dan kom je er alleen vanaf via een demontagebedrijf.HGV schreef: ↑03.09.2023 - 11:56 Hoi jroen81,
Wat een ellende! En dat op je vakantie...
Mijn tip zou zijn om een andere diesel aan te schaffen voor de motorruil. Misschien kan je er nog wat andere leuke dingen afhalen en wat onderdelen op marktplaats verkopen om er weer wat geld uit te halen, maar dan heb je alles wat je wilt voor een redelijke prijs. Niet vergeten natuurlijk om de andere auto gelijk te schorsen, anders kost het je nog 200 euro in de maand extra aan Wegenbelasting en een x bedrag aan verzekering...
Als je blij bent met je auto, zou je deze zeker niet weg moeten doen. Een ander blok zou je niet per se minder vermogen hoeven geven (163 ipv185pk) maar dat ligt aan de onderdelen die erop gaan en of deze gechipt is.
Ik zou in dit geval opzoek gaan naar een lopend blok. Dan hoef je ook niet te leuren met een hoop gedoe.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3782
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
goh, je zou dit toch niet verwachten van een "onverwoestbare" D5.
normaal zijn ze net ingelopen toch met deze km-stand, en kan de inloopolie er af.
Geintje!
ik zou opzoek gaan naar een donorblok, en dan het liefst kompleet, en bij voorkeur eentje die je nog kunt horen lopen.
succes.
normaal zijn ze net ingelopen toch met deze km-stand, en kan de inloopolie er af.
Geintje!
ik zou opzoek gaan naar een donorblok, en dan het liefst kompleet, en bij voorkeur eentje die je nog kunt horen lopen.
succes.
geen glans zonder wrijving
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8374
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Euro 4 blok? Daarvan zijn de klepstoters en tuimelaars toch wel een probleem bij hoge km standen?
Die dingen zou ik dan ook vervangen bij een ruilblok.
Heb je ook een nieuw onderblok nodig?
Die dingen zou ik dan ook vervangen bij een ruilblok.
Heb je ook een nieuw onderblok nodig?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- 4th Gear member
- Berichten: 743
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Een auto met Nederlands kenteken slopen en afmelden is mogelijk.
Overleg met de RDW hoe je het kenteken kunt afmelden.
Koop geen losse motor maar zoek liever een schade auto waarin een goed draaiende motor zit.
Repareren van je eigen motor is moedig maar onverstandig met deze kilometerstand.
Kijk op mobile.de voor een geschikte schade auto. De D5 motor zit in meerdere Volvo modellen.
Overleg met de RDW hoe je het kenteken kunt afmelden.
Koop geen losse motor maar zoek liever een schade auto waarin een goed draaiende motor zit.
Repareren van je eigen motor is moedig maar onverstandig met deze kilometerstand.
Kijk op mobile.de voor een geschikte schade auto. De D5 motor zit in meerdere Volvo modellen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Ik blijf een beetje in dubio zitten. De kop heb ik er inmiddels af en los van de kromme klep aan de bovenkant, ziet mijn beperkt getrainde oog niet heel veel schokkends.
Het onderblok toont ook eigenlijk niks raars, dus dan ik twijfel een beetje of ik nu een ruilblok ga lepelen of alleen de kop verfris. Bij een ruilblok wil ik ook alle stoters en tuimelaars, distributie en multriem doen, dus dat levert net zo goed kosten op.
To be continued…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het onderblok toont ook eigenlijk niks raars, dus dan ik twijfel een beetje of ik nu een ruilblok ga lepelen of alleen de kop verfris. Bij een ruilblok wil ik ook alle stoters en tuimelaars, distributie en multriem doen, dus dat levert net zo goed kosten op.
To be continued…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- 4th Gear member
- Berichten: 743
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Wanneer je een goed draaiende D5 kunt vinden met minder kilometers zou ik die monteren zonder allerlei zaken te vervangen.
Vervangen is hinken op twee gedachten. De delen die jij zou willen vervangen op de distributie en de multiriem na zijn geen voorkomende oorzaak van ellende.
Vervangen is hinken op twee gedachten. De delen die jij zou willen vervangen op de distributie en de multiriem na zijn geen voorkomende oorzaak van ellende.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27804
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Niet helemaal waar, de Euro 4 blokken hebben wel eens vaker last van problemen met de tuimelaars.
Als de regeneratie van het roetfilter te vaak is afgebroken wordt de olie teveel verdund met diesel en door de te lange onderhouds interval krijg je op den duur problemen.
Iedere 15 a 20.000 kilometer de olie vervangen vangt een hoop ellende op maar lang niet iedereen doet dit.
Als de regeneratie van het roetfilter te vaak is afgebroken wordt de olie teveel verdund met diesel en door de te lange onderhouds interval krijg je op den duur problemen.
Iedere 15 a 20.000 kilometer de olie vervangen vangt een hoop ellende op maar lang niet iedereen doet dit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Na de staat van mijn tuimelaars en stoters te hebben gezien gaan er sowieso nieuwe in. Ook in een goed gebruikt blok. Bij de euro 4 is dit gewoon een slijtage onderdeel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Ik heb besloten:
Geen ruilmotor, staat is onbekend. Dit onderblok ziet er nog prima uit en het scheelt een sloot pieken.
Kwam uit op een dag of drie werk voor monteren met nieuwe stoters en distributie. Uitlijnen er nog eens bij…
Cilinderkop ligt nu bij Ausma om opgefrist te worden en dan gaan we met een week of twee de hele bende er weer aan schroeven.
Heb deze al open liggen, dus ga gewoon gewoon rustig aan deze opbouwen en dan denk ik dat ie nog wel een tijdje weer mee kan.
Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.
Geen ruilmotor, staat is onbekend. Dit onderblok ziet er nog prima uit en het scheelt een sloot pieken.
Kwam uit op een dag of drie werk voor monteren met nieuwe stoters en distributie. Uitlijnen er nog eens bij…
Cilinderkop ligt nu bij Ausma om opgefrist te worden en dan gaan we met een week of twee de hele bende er weer aan schroeven.
Heb deze al open liggen, dus ga gewoon gewoon rustig aan deze opbouwen en dan denk ik dat ie nog wel een tijdje weer mee kan.
Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27804
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als je dan toch aan de slag gaat de meest betrouwbare keuze!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Inderdaad ja, goed gezegd.
Succes na de pech!
Succes na de pech!
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- bluefreefun
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 20:38
- Locatie: Midden Limburg
Revisie van de kop lijkt me in deze situatie inderdaad de beste beslissing. Dat het blok überhaupt nog liep, bijzonder.
Succes met de klus, hopelijk snel weer een rijdende bolide.
Succes met de klus, hopelijk snel weer een rijdende bolide.
2018 XC40 T5 AWD Geartronic R-Design Intro Edition
720 Inscription Bursting Blue metallic
720 Inscription Bursting Blue metallic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5749
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Opzich wel een voor de hand liggende keuze.jroen81 schreef: ↑04.09.2023 - 15:22 Ik heb besloten:
Geen ruilmotor, staat is onbekend. Dit onderblok ziet er nog prima uit en het scheelt een sloot pieken.
Kwam uit op een dag of drie werk voor monteren met nieuwe stoters en distributie. Uitlijnen er nog eens bij…
Cilinderkop ligt nu bij Ausma om opgefrist te worden en dan gaan we met een week of twee de hele bende er weer aan schroeven.
Heb deze al open liggen, dus ga gewoon gewoon rustig aan deze opbouwen en dan denk ik dat ie nog wel een tijdje weer mee kan.
Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.
Post dan ook wat foto's van de werkzaamheden. Altijd boeiend om te zien.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47
Wel een leuk project, ben benieuwd naar de kosten, of het uiteindelijk mee of tegen viel en waar je nog meer tegenaan loopt. Ook het tijdsbestek is een belangrijk onderwerp.
We zien de foto's en de uitleg graag tegemoed
We zien de foto's en de uitleg graag tegemoed
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
- Almerev70
- 3rd Gear member
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Zo hee, respect hoor dat je het zelf aanpakt.
Blijft een mooie auto, dus snap het wel je keus.
Blijft een mooie auto, dus snap het wel je keus.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8374
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Kreeg je van te voren geen meldingen hier over?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
- Locatie: vlaardingen
Het hele verhaal gevolgd . ik zou inderdaad de olie verversen min. 1x per jaar om herhaling te voorkomen. succes met de klus, respect dat je het zelf allemaal aanpakt.