Pagina 1 van 4

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 14.08.2023 - 18:57
door Rdinh0
Hallo iedereen,

Ik ben aan het kijken voor een Volvo XC60 T8 R-Design (eventueel AWD). Niet eerder een Volvo gehad dus voor mij is het vrij nieuw.
In het gezin hebben we uiteindelijk voor de XC60 gekozen, we waren opzoek naar een hoge auto wat groter i.v.m. 2 kids.

Ik verneem graag van jullie wat jullie ervaring is met de XC60. Zoals gezegd wil ik het liefst de T8 R-Design kopen, maar tips en adviezen hoor ik graag.
Heb zelf al enkele vragen:
  • Is het importeren van de XC60 uit Duitsland (veel) voordeliger?
  • Wat is de gemiddelde verbruik van de XC60 bij normaal gebruik (ongeveer)? Zal dagelijks op en neer naar het werk gebruikt worden, +/- 50km (heen en terug). Wel van plan om met de auto volgend jaar zomer te gebruiken voor de vakantie, richting Servië. Als het bevalt, hebben we de intentie om vaker met de auto op vakantie te gaan.
  • Is het verstandig om de AWD versie te nemen? Belangrijk om te vermelden dat wij niet of nauwelijks op wintersport vakantie gaan.
Ik zal vast meer vragen hebben, maar dit zijn voor nu even de vragen.
Alvast bedankt voor jullie reacties

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 14.08.2023 - 19:25
door Fossaert
Hallo. Vanaf my22.5 long range batterij doet u met gemak wwowerk volledig electrisch. Wanneer batterij leeg en beetje beheerst rijden komt u ongeveer op 8l/100 km. Natuurlijk is het verleidelijk de power te gebruiken maar dan gaat het verbruik even snel omhoog als de snelheidsmeter

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 14.08.2023 - 19:31
door Fossaert
Oja. Plug in is altijd awd. Maar de achterwielaandrijving is enkel electrisch. Jammer genoeg is de long range enkel met het nieuwe aaos systeem en dashbord layout wat zeker geen verbetering is en geloof me na 2 keer wagen met de oude sensus en nu aaos mis ik de oude sensus en instelmogelijkheden. Alleen de googlemaps navigatie en apple carplay fullscreen is beter, de rest zeker niet, het voldoet wel maar dan is ook alles gezegd

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 14.08.2023 - 21:25
door adderoos
Sinds mei 2023 rijden we een XC60 T8 Hybride R Design van 2020.
Via de dealer is de auto geïmporteerd, ook onze 1e Volvo, op een donderdag gekocht en vrijdag gelijk er mee op vakantie gegaan.
De XC60 bevalt ons goed, hoge zit, comfortabel, veel en hoge ruimte. Het gebruik is na zo'n 8000 km 5.7/100. We zijn er heel tevreden over, zou als je de kans krijgt een proefrit maken, pas wel op, je bent gelijk verkocht 😉 Alvast veel plezier.

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 15.08.2023 - 00:09
door Rdinh0
Wij hebben afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt zowel met de XC40 als de XC60, bij het rijden van de XC60 T8 waren wij inderdaad meteen verkocht haha. Ik ben nu aan het rondneuzen, video's aan het bekijken en mij aan het inlezen. Ons huidige auto is een Golf 5 (heel iets anders), maar hebben er veel problemen mee gehad (is nu defect, 1 van de cilinders werkt niet meer dus is de auto afgeschreven). Om zo'n teleurstelling voor te zijn willen we dit keer wel alles goed gecheckt hebben. Natuurlijk als je pech hebt, dan heb je pech.Maar i.i.g. heel erg bedankt!

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 15.08.2023 - 16:04
door David_O
Om veel niet-nuttige antwoorden te voorkomen, welke bouw jaren kijk je naar? Facelift (met Android Auto Operatief System [AAOS]) is er van af (midden?) 2021. De versie met de grotere accu is er vanaf 2022. En Recharge of "gewoon" benzine?

Ik heb nu een half jaar een '21 T6 Recharge (dus wel met AAOS maar "kleine" accu) en hij bevalt uitstekend. Heerlijke auto. Ik rijd veel rondom de kerk en doe dat elektrisch (35 km actieradius met volle accu) en een paar keer per week een wat langere rit op benzine. Ik zit meestal rond de 1/20 of beter.

Ik wilde eigenlijk ook een R-design, maar wilde ivm 2 jonge kinderen volledig leer. Bij de nieuwere R-designs zijn de wangen van de zitting en wangen van de rugleuning van stof, tenzij je een upgrade hebt/neemt van het leer (maar dat heb ik tot nu toe maar 1x gezien).

Heb destijds proefgereden met een T8, maar een T6 volstaat m.i. ook prima.

Let bij import (als je het zelf doet, of niet via Volvo dealer) dat je XC60 nog "verNederlandst" moet worden en dat je mogelijk tot de 1e beurt in NL formeel geen gebruik kunt maken van Volvo Assistance.

De Recharge versies zijn idd standaard is AWD, tenminste, als je accu capaciteit hebt omdat zoals gezegd de elektromotor de achterwielen aandrijven en de benzine motor de voorwielen.
Als je geen Recharge neemt/wilt, zou ik geen AWD nemen. Scheelt in het verbruik en tzt mogelijk onderhoudskosten.

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 15.08.2023 - 22:24
door Rdinh0
Bedankt voor je reactie.
Wij hebben met deze auto proef gereden: https://www.autobedrijfrutten.nl/345636 ... d-r-design , deze heeft idd leer in zijn geheel en dat is voor ons ook alleen maar beter aangezien wij ook 2 jonge kinderen hebben. We kijken vanaf bouwjaar 2020, jonger dan 2020 zal hem niet worden ivm de hoge aanschafprijs. Misschien volstaat idd een T6, maar tja eenmaal de T8 gereden wil je niet anders haha. Deze auto is eigenlijk wel perfect, misschien qua KM wel aan de hogere kant en ja qua prijs liefst onder de 50k, maar dat wordt moeilijk in deze samenstelling vgm.

Het enige nadeel vind ik het infotainment systeem (iig bij de 2020 modellen), je zou verwachten dat Apple Carplay of Android auto sowieso draadloos zou kunnen werken. Maar dat je niet eens Google Maps of een ander navigatie systeem kunt gebruiken (half op het scherm) is ook jammer. Voor de rest is het een perfecte auto.

Met import heb ik geen ervaring, mocht het zover komen dan zal ik een derde partij inschakelen. Of een (Nederlandse?) Volvo dealer.

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 16.08.2023 - 08:18
door Gouwe
Apple Carplay kun je met een dongel zelf draadloos maken.
Importeren is prima zelf te doen, zeker bij zo'n jonge auto. Kosten: houd rekening met een rest BPM van max 1000 en overige kosten RDW etc van 500.
Via een dealer kost het je ook zijn marge maar heb je dan wel weer garantie. Overigens heb je die vaak ook als je bij een buitenlandse dealer gaat shoppen. Garantie kun je dan vaak gewoon via de NL dealer afhandelen.
Te lang geleden dat ik zelf auto's uit het buitenland heb gehaald maar zo was het altijd wel.

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 18.08.2023 - 15:47
door nielsvo
Ik heb een Volvo XC60 T8 Twin Engine R-design van maart 2020. Geïmporteerd uit Zweden destijds door de Volvo dealer. Dus inclusief 2 jaar Volvo Selekt garantie waar ik toch wel blij mee was want de laadklep is vrijwel direct na aanschaf vervangen omdat ie vaak moeilijk open ging en er bleek een lek in één van de slangen van de airco te zitten waardoor deze erg slecht werkte. Allebei dus onder garantie vervangen.
Er zit ook keyless entry op maar die was te makkelijk te kraken blijkbaar en voor de verzekering moest deze afgeschermd worden d.m.v. upgrade. Meteen bij aankoop kunnen regelen alsmede achteraf inbouwen van alarm (ook vereist voor verzekering) en achteruitrijcamera.
Op volle accu rijdt ie ongeveer 35km (in de zomer). Omdat we merendeel op de accu rijden zit ik op een gemiddeld verbruik van 2.2l/100 km.
Voordeel van de early 2020 is ook nog dat deze onder de 50 gram CO2 zit (42gr NEPC) waardoor je tot 2025 de helft van de wegenbelasting betaalt. En hij is ook niet begrensd op 180 km/h :-)
Heb de auto ook voorzien van Polestar Engineering tuning (niet dat ik die stand vaak gebruik eerlijk gezegd).
Achteraf gezien had ik misschien wel liever een exemplaar met luchtvering gehad ivm de vrij hoge kofferbak (was handiger voor de hond geweest en het erin tillen van mijn duikuitrusting).

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 18.08.2023 - 16:48
door Gouwe
nielsvo schreef: 18.08.2023 - 15:47 Heb de auto ook voorzien van Polestar Engineering tuning (niet dat ik die stand vaak gebruik eerlijk gezegd).
Dat hoeft ook niet, de tuning werkt in elke rijmodus.

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 18.08.2023 - 19:31
door dmenace75
Dat vroeg ik me af bij het zien van een foto waarbij polestar tuning als rijmodus erbij stond, wat is daar het idee achter dan?

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 18.08.2023 - 20:59
door Gouwe
Dat is een soort van "gimmick", want zonder Polestar heeft die rijmodus gewoon "Power". Van de Polestar optimalisatie heb je in elke drive modus profijt. En net als in de Power modus wordt de auto in Polestar een stuk agressiever aan het gas. Leuk om even een snelle inhaal actie te doen, maar verder gebruik ik hem nooit.

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 18.08.2023 - 21:48
door dmenace75
Ah, bij de xc40 is dat de dynamic stand, vindt de besturing daarvan wel wat strakker worden maar motorisch dan alleen maar meer schreeuwerig worden..

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 18.08.2023 - 22:14
door Rdinh0
nielsvo schreef: 18.08.2023 - 15:47 Er zit ook keyless entry op maar die was te makkelijk te kraken blijkbaar en voor de verzekering moest deze afgeschermd worden d.m.v. upgrade. Meteen bij aankoop kunnen regelen alsmede achteraf inbouwen van alarm (ook vereist voor verzekering) en achteruitrijcamera.
Zou je mij hier meer over kunnen / willen informeren? Dan kan ik hier natuurlijk tijdens de koop ook opletten. Vanaf welke bouwjaar/maand is de XC60 begrensd? De auto die wij hebben gereden is van juli 2020.
Het belasting voordeel is inderdaad mooi meegenomen, ik kijk nu daarom ook naar een 2020 model. Weet jij of iemand anders wat het verschil is tussen de 2019 en 2020, zitten daar verschillen in? Er zit best wat prijsverschil tussen een 2019 en 2020 model

Alvast bedankt voor de reactie

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 18.08.2023 - 23:07
door David_O
Uitbreiding van de beveiliging van de sleutel moest bij mij ook (en ik denk bij vrijwel alle verzekeringen als je casco+ of volledig casco wilt laten verzekeren). Gaat er om dat de sleutel in een bepaalde rust-/slaap stand gaat zodat ze het keyless entry signaal niet van afstand kunnen uitlezen (jammen). In NL wordt dat door KIWA gecertificeerd.

Snelheidsbeperking is voor zover ik weet par vanaf de update in 2021. Maar kan me vergissen.

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 19.08.2023 - 07:43
door Dentista
Gouwe schreef: 18.08.2023 - 16:48
nielsvo schreef: 18.08.2023 - 15:47 Heb de auto ook voorzien van Polestar Engineering tuning (niet dat ik die stand vaak gebruik eerlijk gezegd).
Dat hoeft ook niet, de tuning werkt in elke rijmodus.
Ik heb sinds vorige week polestar op mijn v60 T8 en vind inderdaad zelfs pure veel beter rijden met de update

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 19.08.2023 - 13:06
door nielsvo
Rdinh0 schreef: 18.08.2023 - 22:14 Vanaf welke bouwjaar/maand is de XC60 begrensd? De auto die wij hebben gereden is van juli 2020.
Weet het niet zeker, maar volgens mij is deze begrenzing vanaf de XC60 Recharge ingevoerd en is de Twin Engine nog onbegrensd?

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 25.08.2023 - 10:44
door Rdinh0
Hallo allen,

Ik ben nog steeds aan het kijken voor een XC60 T8. Nu heb ik twee verschillende gevonden beide 2020 model , T8, R-design en zijn verder qua opties en prijs vergelijkbaar (rond €55.000).
De een wordt verkocht via een Volvo dealer, dus 2 jaar garantie maar heeft wel 75K gereden (juli 20, volledig leer en kleur auto is zwart). De ander wordt via een andere dealer verkocht met 1 jaar bovag garantie. De KM teller staat op 24K (okt 20, half leder / half stof en kleur auto is Osmium grijs).

Wat zou jullie advies zijn? Ik heb ooit een Golf 5 gekocht met 93k op de teller (was destijds weinig), maar blijkbaar begonnen de bekende problemen van een golf 5 pas vanaf 100k. Zoiets wil ik dus niet weer maken, zijn jullie hier bekend mee? Ik heb ook van iemand gehoord dat gemiddeld bij auto's de problemen in de eerste 50k kilometers zich voordoen en dat je beter een auto met 50k of meer kunt kopen, geen idee of dit klopt.

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 26.08.2023 - 10:08
door adderoos
De 2 jaar Volvo garantie zou mij meer waard zijn dan de 1 jaar Bovag garantie.
Anderzijds 75K of 24K is toch aantrekkelijk, qua kleur ben ik vooroordelen, onze XC60 is ook Osmium grijs met zwart accenten.
Misschien dat de andere dealer ook 2 jaar garantie wilt geven ? Dan is de keuze sneller gemaakt.

Benieuwd wat het gaat worden.

Volvo XC60 T8 R-Design

Geplaatst: 26.08.2023 - 10:26
door Gouwe
Rdinh0 schreef: 25.08.2023 - 10:44 Ik heb ook van iemand gehoord dat gemiddeld bij auto's de problemen in de eerste 50k kilometers zich voordoen en dat je beter een auto met 50k of meer kunt kopen, geen idee of dit klopt.
Ik vind dit een heel vaag verhaal.
Als de auto's voor jou vergelijkbaar zijn zou ik denk ik voor de laagste km stand kiezen ipv het extra jaar garantie.
Reden: die extra 50K aan kilometers op de teller gaan je sowieso een aantal duizenden euro's kosten bij inruil.
Ja, je hebt het risico dat je in het tweede jaar reparaties krijgt die dan niet meer onder garantie vallen maar dat zijn kosten die je mogelijk moet gaan betalen, dat is dus niet zeker. NB! niet alle reparaties vallen onder garantie: banden, remschijven/blokken, etc.
Wat ik wel zou willen weten is of deze auto met zo'n lage km stand toevallig een huurauto is geweest (bijvoorbeeld van Logicx). Ik zou daar zelf niet zo happig op zijn want met huurauto's wordt door de meesten niet echt voorzichtig omgegaan en dan zou 2 jaar garantie juist welkom kunnen zijn.