Nieuw (aftermarket) roetfilter werkt niet optimaal.

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
arrty91
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.07.2023 - 17:40

Hoi.

Ik heb onlangs D2 1.6 uit 2013 aangeschaft.
Helaas happy joy joy duurde niet lang.
Paar keer check enginge op dashboard, snel uitlezen, lijkt er wel op verstopt roetfilter. Fout gewist en komt niet meer terug, maar…

Ik denkt dat de roetfilter (aftermarket) toch niet verstopt is maar minder goed werkt.

Namelijk, heeft die minder, of anders gas doorstroom dan oem. Drukverschil sensor is vervangen, en leidingen nagelopen.
Drukverschil waardes zijn enorm.

5-10hpa bij stationair
Over 100 hpa bij 3500rpm stationair.
Over 350hpa bij volgas 3e versnelling.
Ongeveer 30-40hpa 6e 100km/h.

Door de hooge druk waardes, denkt ecu dat de roet snel oplopt.
Hij regenereert heel vak, zeg elke 30-50km.

Is lang doorrijden met dit verhaal een probleem? Waar kan dit leiden?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27646
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Naast een flink diesel verbruik loop je ook grote kans op de nodige brandstof in de motorolie.
Als een regeneratie niet af wordt gemaakt komt er wat diesel in de motorolie terecht en als dat maar vaak gebeurd is de olie z'n smerende eigenschap snel kwijt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
arrty91
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.07.2023 - 17:40

Kunnen hoge drukwaardes een foutief indicatie roet geven? Ik begrijp het zo.. Stel dat niet origineel roetfilter niet voldoende doorstroom heeft, creëert hooge tegendruk, roetmeting gaat omhoog (foutief). Dus het kan zijn dat hij wel schoon is.. ?
Plaats reactie

Terug naar “V40”