Onze vakantieauto, Volvo 940 station, is de eerste dag al gestrand. Hij ging vrij veel gas verbruiken, verloor vermogen en liep hortend en stotend.
In Duitsland konden ze ons niet helpen dus de wagen naar huis gebracht en daar door een topgarage nagekeken.
Helaas kon hij niet tot een diagnose komen en nu ben ik zoekende naar de oplossing van dit probleem.
Dit is wat voor de reis is gedaan: koppakking vervangen, kop gereviseerd, distributieriem vervangen, verdeler kap en rotor vervangen.
Compressie is goed, bougies geven vonk, motor is uitgelezen en geeft geen storing aan.
Als ik de motor laat draaien dan wordt de katalysator na korte tijd roodgloeiend.
Mijn kennis omtrent deze nieuwe techniek, ik rij en onderhoud al jaren mijn Volvo 164, schiet hier tekort , wie kan mij op weg helpen tot een oplossing van dit probleem?
groet Iwojelle
Volvo 940 loopt op 3 cilinders
- Iwojelle
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29.07.2023 - 19:09
Dat idee was in Hamburg ook al geopperd, daar hebben ze de uitlaat bij het spruitstuk los gedraaid en gestart. Dit gaf veel herrie maar geen verbetering.
Of dit de manier is om te kijken of je katalysator verstopt vraag ik me wel af
Of dit de manier is om te kijken of je katalysator verstopt vraag ik me wel af
Volvo 164/ Volvo 940
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1454
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Loopt hij niet op benzine en gas tegelijk? Vialle LPI?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07.12.2008 - 00:27
Duik onder de motorkap en haal de 4 zekeringen nabij de gascomputer eruit ( ervan uitgaanders het een Vialle LPI systeem is?).
Daarmee zet je het lpg systeem buiten werking.
Je kunt dan kijken of het alleen op benzine ook voorkomt.
Daarmee zet je het lpg systeem buiten werking.
Je kunt dan kijken of het alleen op benzine ook voorkomt.
- Iwojelle
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29.07.2023 - 19:09
Vanmorgen een frisse duik onder de motorkap, zekeringen eruit, starten en.... nog hetzelfde:/
Leek een hele plausibele verklaring maar helaas.
Wat mij wel opvalt is dat de voorste helft van de katalysator aanzienlijk warmer wordt dan de tweede helft en de rest van de uitlaat.
Het voorste deel is niet meer vast te houden en de tweede helft is warm en goed vast te houden.
Leek een hele plausibele verklaring maar helaas.
Wat mij wel opvalt is dat de voorste helft van de katalysator aanzienlijk warmer wordt dan de tweede helft en de rest van de uitlaat.
Het voorste deel is niet meer vast te houden en de tweede helft is warm en goed vast te houden.
Volvo 164/ Volvo 940
- Iwojelle
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29.07.2023 - 19:09
download/file.php?mode=view&id=126336
Misschien een belangrijk detail, de slang vanaf het spruitstuk naar de luchtdoorlaat van luchtfilter naar turbo(waar dit stekkertje op aansluit) was losgeschoten toen de storing begon.
Misschien een belangrijk detail, de slang vanaf het spruitstuk naar de luchtdoorlaat van luchtfilter naar turbo(waar dit stekkertje op aansluit) was losgeschoten toen de storing begon.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 164/ Volvo 940
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07.12.2008 - 00:27
Stekker los maakt idd verschil: Met stekker los geeft ie geen/verkeerde signaal door. Ik neem aan dat je ondertussen de stekker er weer goed aangeklikt hebt ( duidelijke klik hoorbaar) eventueel eerst de contacten insprayen met elektro contactspray om die stekkerverbinding als oorzaak uit te sluiten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07.12.2008 - 00:27
De losgeschoten slang en stekker ( naar sensor) gaan naar de lucht massa meter. Als die een verkeerde waarde meet ( door bijv valse lucht) kun je ook vage klachten krijgen. Eventueel zou je de lmm kunnen uitwisselen met een identiek exemplaar ( Bosch nummer staat op de lmm) waarvan je zeker weet dat deze het goed doet. Succes, de aanhouder wint.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3021
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Gelukkig!
En opnieuw/verder nu, die vakantie?
En opnieuw/verder nu, die vakantie?
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07.12.2008 - 00:27
Gewoon net zo lang doorrijden tot je in een land bent waar de zon schijnt . Dat is geen straf met een 945, ritje Kroatië of zo.
Mooi dat het is opgelost. Die Volvo 900-serie is geen rocket science. Misschien is het leuk om ook lid te worden vd Volvo700vereniging ?
Daar zit veel kennis en kunde, je ontvangt een leuk magazine, handig forum op https//Volvo700vereniging.nl en (leert) mag sleutelen aan je eigen auto op de sleuteldagen die bij Volvo dealers/specialisten op diverse zaterdagen worden gehouden. Leuk en leerzaam, je moet er wel lid voor worden.
Veel veilige kilometers gewenst met je 945 !
Mooi dat het is opgelost. Die Volvo 900-serie is geen rocket science. Misschien is het leuk om ook lid te worden vd Volvo700vereniging ?
Daar zit veel kennis en kunde, je ontvangt een leuk magazine, handig forum op https//Volvo700vereniging.nl en (leert) mag sleutelen aan je eigen auto op de sleuteldagen die bij Volvo dealers/specialisten op diverse zaterdagen worden gehouden. Leuk en leerzaam, je moet er wel lid voor worden.
Veel veilige kilometers gewenst met je 945 !